REAL

A hallható levegővétel és a néma szünetek összefüggése gyermekek spontán beszédében

Gyarmathy, Dorottya and Horváth, Viktória (2018) A hallható levegővétel és a néma szünetek összefüggése gyermekek spontán beszédében. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 11 (4). ISSN 2060-0623

[img]
Preview
Text
Anyp_XI_2018_4_3.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A néma szünetnek a beszédben számos funkciója ismert, kevésbé kutatott terület azonban a szünet és a hallható lélegzetvétel összefüggése. Felnőtteknél igazolták, hogy a beszédlégzés a magasabb tervezési folyamatoknak van alárendelve. A tanulmány célja a szünettartási stratégiák és a légzés összefüggésének a vizsgálata gyermekek spontán beszédében. Feltételezéseink szerint a gyermekek a kisebb tüdőkapacitás és a kevesebb beszédtapasztalat miatt kevésbé képesek összehangolni a légzést és a szünettartás különböző funkcióit. Ennek bizonyítására 40 narratívát elemeztünk 6–9 éves gyermekektől. Vizsgáltuk a néma szünetek gyakoriságát, funkcióit, temporális jellemzőit különös tekintettel a hallható levegővételre. Az akusztikai elemzéseket a Praat szoftverrel, a statisztikai vizsgálatokat az SPSS szoftverrel végeztük. Az eredmények szerint a gyermekek a felnőttekhez képest kevésbé képesek szabályozni a levegővétel és a néma szünetek viszonyát, de a szünettartásban már óvodáskorban is kimutathatók bizonyos felnőttkorra jellemző mintázatok.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Ph.D. Dorottya Gyarmathy
Date Deposited: 23 Sep 2019 15:18
Last Modified: 26 May 2022 07:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/100589

Actions (login required)

Edit Item Edit Item