REAL

Az észlelt autonómiatámogatás hatása a teljesítéscélokra karate utánpótlás-korosztályoknál = The Impact of Perceived Autonomy Support on Motivation among Young Karate Athletes

Kovács, Krisztina and Gyömbér, Noémi and Kelemen, Ákos and Földi, Rita (2019) Az észlelt autonómiatámogatás hatása a teljesítéscélokra karate utánpótlás-korosztályoknál = The Impact of Perceived Autonomy Support on Motivation among Young Karate Athletes. Magyar Pszichológiai Szemle, 74 (2). pp. 163-180. ISSN 0025-0279 (print); 1588-2799 (online)

[img]
Preview
Text
0016.2019.74.2.3.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (93kB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: Az utánpótlássport specifikumai közé tartozik a korai lemorzsolódás elleni küzdelem, mely területen a szülői és edzői támogatás minősége kiemelt jelentőségű a sportolók motivációjának fenntartásában. A vizsgálat célja, hogy felmérje a kapcsolatot az utánpótláskorú sportolók célorientációja és az észlelt szülői és edzői autonómia támogatás mértéke között. Módszer: A felmérésben 127 (fiú n = 65, lány n = 62), 12–21 év közötti (átlagéletkor:16,16 év; szórás 3,00) karatéka vett részt és töltötte ki a 3×2 Teljesítés–cél kérdőív a sportban (3×2 AGQ-S; Mascret, Elliot és Curry, 2015) skálát, az Észlelt edzői autonómia támogatás kérdőívet (SCQ; Deci, 2001; Hagger, Chatzisarantis, Barkoukis, Wang és Baranowski, 2005) és az Észlelt szülői autonómia támogatás kérdőívet (PASSES; Hagger és mtsai, 2007). Eredmények: Az eredmények alapján kapcsolat van a sportoló feladatcéljai és az észlelt autonómia támogatás között (edzői rs = 0,314 p < 0,001; szülői rs = 0,292 p = 0,002). Ez a kapcsolat különösen az alacsonyabb edzésszámmal és kisebb eredményekkel jellemezhető sportolóknál lelhető fel, de eltűnik, ha az edzések száma emelkedik, vagy ha országos szinten értek el eredményeket. A kiemelt eredményekkel rendelkező sportolók esetében kapcsolat jelenik meg a célorientációk és az észlelt szülői autonómia támogatás között (rs = 0,707 p = 0,005). A feladatcélokat a lineáris regressziós modellek szerint az észlelt szülői autonómia támogatás növekvő mértéke jelezte előre. Következtetések: Eredményeink alapján kitűnik, hogy a sportolói karrier kezdeti szakaszában a szülők és az edzők szerepe is jelentős, valamint kirajzolódik az, hogy a szülői szerepkör befolyását érdemes lehet újraértelmezni. Gyakorlati szempontból – a korai lemorzsolódás mértékének csökkentése érdekében – az utánpótlásképzés rendszerébe hasznos lenne beépíteni a sportháromszög dinamikai sajátosságainak megismertetését pszichoedukációs keretek között. Background and aims: The prevention of early drop-out belongs to the specific features of youth sport, thus the quality of the support from parents and coaches becomes highly important in order to maintain the motivation of athletes. The aim of the present study was to explore the associations between goal-orientation of young athletes and the level of perceived autonomy support, including the characteristics of autonomy support from parents and coaches. Method: The sample built up from 127 karatekas (boys n=65, girls n=62) with an average age of 16,16 years (from 12 years to 21 years; SD=3,00). We applied three different questionnaires: 3×2 Achievement Goal Orientation in sport (3×2 AGQ-S; Mascret, Elliot & Cury, 2015); Sport Climate Questionnaire (SCQ; Deci, 2001; Hagger, Chatzisarantis, Barkoukis, Wang & Baranowski, 2005) and Perceived Autonomy Support Scale for Exercise Settings (PASSES; Hagger, Chatzisarantis, Hein, Pihu, Soós & Karsai, 2007). Results: Based on the results the task goals of athletes are in association with the level of perceived autonomy support (by coaches rs =.314 p<0,001; by parents rs =.292 p=0,002). This association specifically appears in case of lower amount of trainings (by coaches rs =.512 p<0,001; by parents rs =.489 p=0,002) and lower level of results (by coaches rs =.746 p<0,001; by parents rs =,734 p=0,002), however disappears if the number of trainings increase or they achieve higher results on national level. In case of athletes with outstanding results, goal orientation is in association with perceived parental autonomy support (rs =.707 p=0,005). According to linear regression models the increasing level of perceived parental autonomy support forecasted the task goals. Conclusions: Concerning all the results we can assume the great importance of parents and coaches in the initial phase of athletic carrier, furthermore it would be beneficial to redefine the significance and impact of the role of parents. From practical aspect – in order to decrease the level of early drop-out – it would be useful to integrate a psyhoeducational demonstration of the features of sport triangle dynamic into the system of youth sport development.

Item Type: Article
Additional Information: Negyedik szerző: Fodorné Földi Rita MTA KFB támogatási szerződés alapján archiválva
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 09 Oct 2019 09:04
Last Modified: 09 Oct 2019 09:04
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/101949

Actions (login required)

Edit Item Edit Item