REAL

A tanulási sikeresség előfeltételeinek diagnosztikus elemzési lehetőségei az iskola előkészítő szakaszában = Diagnostic Criteria for Establishing the Likelihood of Success amongst Pupils about to Start School

Medovarszki, István (2019) A tanulási sikeresség előfeltételeinek diagnosztikus elemzési lehetőségei az iskola előkészítő szakaszában = Diagnostic Criteria for Establishing the Likelihood of Success amongst Pupils about to Start School. OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT, 1 (2). pp. 55-68. ISSN 2676-8771

[img]
Preview
Text
OxIPO_2019_2_055_Medovarszki.pdf

Download (395kB) | Preview

Abstract

Az általános iskola első osztályának előkészítő szakaszában nagy segítség a pedagógusoknak a fejlesztő munka tervezésében, ha tisztában vannak a tanulóik alapkészségeinek, intelligencia szintjének és kreativitásának fejlettségével. Az egyéni tanulói igényeknek megfelelő, személyre szabott tanítás-tanulás nem képzelhető el a tanulók alapos diagnosztikus vizsgálata nélkül. Az alábbi cikkben egy komplex tanulói képességprofil felállításának menetét és az alkalmazott tesztek sajátosságait mutatjuk be, valamint az IPOO-modell képességdiagnosztikában való értelmezésének lehetőségét. A kutatásban a békéscsabai Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola első évfolyamára beiskolázott három párhuzamos osztály tanulói (n=66) vettek részt, és a képességprofilok felállítása során különböző mérőeszközök összesen tizenhét szubtesztjét alkalmaztuk. A tanulmány első részében a felhasznált tesztekre és azok alkalmazásának indokaira fókuszálunk, a második felében pedig az eredmények összetett statisztikai értelmezésével szeretnénk képet alkotni az egyes részképességek kapcsolatairól is. A komplex tanulói képességprofilok felállítása során a következő teszteket alkalmaztuk: Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer, Raven színes progresszív mátrixok, Goodenough-rajzteszt, Torrance-kreativitásteszt körök altesztje, eDia (Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport), Kognitív profil teszt.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: diagnosztikus mérés, általános iskola, előkészítő szakasz, kiemelt figyelmet igénylő tanulók azonosítása, IPOO-modell
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 04 Nov 2019 08:53
Last Modified: 30 Mar 2023 07:17
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/102847

Actions (login required)

Edit Item Edit Item