
IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

A brit sajtó szerepfelfogásának átalakulása  
az elmúlt három évtizedben

VARGA TAMÁS*

A brit sajtó gyökeres megváltozásnak indult az 1980-as évek óta, az új gazdasági viszonyok mi-
att az orgánumok közötti verseny kíméletlenné vált. Korábban a politikai lapok egyfajta „úri-
ember kódex” alapján tartózkodtak a durva személyeskedéstől, ha valakit lejárattak. A kizárólag 
a profitszerzés szempontjának előtérbe kerülésével ez a helyzet megváltozott: a minőségi tájé-
koztatás igénye háttérbe szorult. A jelenség mögött egyetlen személy áll, akinek szerepe vitat
hatatlan: Keith Rupert Murdoch, aki a hatvanas évek óta meghatározó szereplője a brit sajtó
piacnak. A kérdés, hogy ő formálta-e a maga képére a brit társadalmat, vagy az átalakulás tette 
szükségessé Murdoch fellépését, talán szerepe elhalványulása után kerülhet megválaszolásra. 
A médiát faló embereknek szükségük volt jól körvonalazott életmintákra, amelyek megtestesí-
tőivel azonosulni lehetett, így pl. Lady Diana a királyi család tagjaként tökéletesen alkalmas 
volt a bulvár hercegnője szerepre az angol társadalom hagyományai alapján, a bulvárkirály cí-
met viszont már, az új kor szellemének megfelelően, David Beckham, a közsorból származó 
futballista kapta meg.  Talán a News of the World lehallgatási botránya hatására átalakuló, meg-
tisztultabb, jobb tájékoztatás elűzi az angol sajtó egére ült sötét fellegeket.

1.  Murdoch az angol sajtó ura lesz

A brit sajtó mindig is mintául szolgált a világnak: minden állam, amely a sajtószabadság megal-
kotása vagy kiterjesztése mellett tette le voksát, az angol rendszert próbálta meghonosítani 
több-kevesebb sikerrel. A brit újságírás sikerének kulcsa a törvényileg garantált szólás- és sajtó-
szabadság, valamint a pluralizmus, amely a lapok sokszínűségében testesült meg, illetve abban, 
hogy nagy hangsúlyt fektettek arra, nehogy egy érdekcsoport vagy személy dominálhassa a hír-
lappiacot. Így vált a közszolgálati British Broadcasting Corporation (BBC) a pártatlanság és 
objektivitás mintájává szerte a világon – szigorú szabályozással biztosították, hogy egyik politi-
kai oldal se tudja irányítása alá vonni kormányzati pozíciója segítségével. A brit sajtószabályo-
zást másolják mindenhol a világban, mint az angol parlamentarizmust, de sehol sem tudják azt 
az eredményt felmutatni, amely a brit szigeteken sikerült. 

E ponton lépett a képbe az 1960-as években egy feltörekvő ember, aki még csak nem is 
Angliában látta meg a napvilágot, hanem az egyik fehér domíniumon, Ausztráliában. Keith 
Rupert Murdochról van szó, aki az elmúlt harminc évben uralma alá hajtotta a brit sajtót, és 
azon keresztül a politikai és társadalmi életet is. Murdoch 1931-ben született, apja Sir Keith 
Murdoch egy Melbourne-i központú, regionális lapok kiadásával foglalkozó vállalat tulajdono-

In Medias Res  2012/2  •  11, 349–365

*  Doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem,  Bölcsészettudományi Kar. E-mail: vatam21@yahoo.co.uk



350 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

sa volt. Apja nyomán Murdoch is Oxfordban tanult, ahol diákként – életútját megfigyelve nem 
meglepő módon – a Munkáspártot támogatta. 22 éves volt, amikor apja halála miatt haza kel-
lett térnie, hogy átvegye a cég irányítását. Hamar megmutatta, hogy mekkora ambíció lakozik 
benne: a regionális lapkiadó-hálózatot egész Ausztráliára kiterjesztette, és megalapította az első 
nemzeti napilapot, az Australiant. 

Hamar rájött, hogy igazán naggyá csak a birodalom központjában, Londonban válhat, 
ezért hatalmas küzdelem árán 1968-ban megszerezte a londoni News of the World-öt, nem ki-
sebb vetélytársat, mint Robert Maxwellt ütve el az üzlettől. A sors fintora, hogy karrierje ezzel a 
lappal indult, amelynek botránya aztán majd le is zárja az angol sajtótörténet Murdoch nevével 
fémjelzett korszakát. 

A News of the World megszerzése után Murdoch életének egyik „legnagyobb dobása” kö-
vetkezett, a Sun megvásárlása. A Sun 1964. szeptember 15-én indult útjára, és elmondhatjuk, 
hogy működése révén nyert új értelmet az a szó, hogy „bulvársajtó”. A lap mottója az induláskor 
„az újság, mely korunk szülötte”1 volt, és külön szívén viselte a feltörekvő, fiatal karrierépítő 
nők sorsát. A Sunt az International Publishing Corporation (IPC) alapította a szakszervezetek 
veszteséges lapja, a Daily Herald pótlására. Emellett akkoriban az IPC tulajdonolta a baloldali 
Daily Mirrort is, amely ötmilliós példányszámával kora legsikeresebb bulvárlapjának számított. 
Alig öt évvel az alapítása után a Sun Murdoch tulajdonába került. Első főszerkesztője az új érá-
ban Larry Lamb lett, aki a hagyományos bulvártartalmi-formulát – a szex, a sport és a szenzáció 
hármasát – merészebben alkalmazta riválisainál. Addig elképzelhetetlennek tartott, egészen 
frivol tartalmak jelentek meg, ami hihetetlenül magasra (többmilliósra) röpítette az eladott pél-
dányszámot. Ehhez a példátlan felfutáshoz az is kellett, hogy a Daily Mirror ezzel egy időben, 
furcsa módon megpróbálta komolyabban venni magát. Ennek következtében 1978-ra már a 
Sun vált a legnagyobb példányszámú napilappá Nagy-Britanniában.

Ekkor kapcsolódott össze Murdoch és a brit politika először, és mondhatjuk: végérvénye-
sen. A Sun népes olvasótáborának jelentős része a képzett szakmunkások közül került ki, akik 
a  kor brit társadalmában jelentős befolyással rendelkeztek a választások kimenetelét illetően. 
1979-ben a Sun nagy segítséget nyújtott Margaret Thatchernek a választásokon aratott győzel-
méhez. Ezzel megnyílt egy új korszak mind Nagy-Britannia, mind Murdoch életében. A Sun 
nem volt mindig konzervatív, sőt az 1970-es választásokon Harold Wilson munkáspárti mi-
niszterelnököt támogatta. Miután ő meglepetésre vereséget szenvedett, tory utódjához, Ted 
Heath-hez állt, aki hamar elvesztette bizalmát, így mindkét oldalban csalatkozott. Aztán jött 
Thatcher, akiben megtalálta azt az embert, akit keresett, a valódi radikálist, aki végre megtöri a 
brit gazdaságot gúzsba kötő szakszervezetek uralmát.

Murdoch társadalomképe2 nem bonyolult: a lassiez faire elvében, a törvények uralmában 
hisz, szabadpiaci beállítottságú, és mint ilyen, kis kormányzatot és alacsony adókat szeretne. 
Thatcher volt az, aki maradéktalanul megfelelt ezeknek a kritériumoknak: klasszikus neoliberá-
lis gazdaságpolitikai programmal indult és nyert. A Lamb szerkesztette Sun „A bizalmatlanság 

1  Torin Douglas: Forty years of The Sun. BBC News, 14 September 2004; news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/hi/
uk_news/magazine/3654446.stm; 

2  Gaby Hinsliff: The PM, the mogul and the secret agenda. The Observer, 23 July 2006; www.guardian.co.uk/
media/2006/jul/23/newscorporation.rupertmurdoch?INTCMP=SRCH



351A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

tele” című címlappal számolt be a munkáspárti kormány ellen folyó sztrájkokról, majd az 1979-
es választási viadalban nyíltan a konzervatívok mellé állt. Thatcher hálája sem maradt el: a kö-
vetkező évben Lambet lovaggá ütötték a miniszterelnök felterjesztése alapján. A nyolcvanas 
években azután tovább folytatódott a gyümölcsöző együttműködés. Lamb helyét az erős akara-
tú Kelvin McKenzie vette át a Sun élén. A Falkland-háború idején az ő engedélyével jelenhetett 
meg az a hírhedt címlap is,3 amely a General Belgrano elsüllyesztéséről számolt be.

Még 1981-ben befogadta Murdochot a brit elit. Ezt jelezte, hogy minden akadály nélkül 
megvásárolhatta a Times-t és testvérlapját, a Sunday Times-t, megszerezve ezzel az angol sajtó 
egyik ékkövét, és valódi véleményformálóvá vált a brit társadalmi életben. A Times-t először 
1785-ben adták ki Londonban, akkor még The Daily Universal Register névvel, The Times 1788. 
január 1-jével lett. A lapot átvevő Murdoch saját szellemiségét is magával hozta, amiről Robert 
Fisk, a Times korábbi újságírója szenvedélyes hangú írásban számolt be.4 Volt alkalma meg
tapasztalni Murdoch indiszkrét munkamódszereit, sőt Fisk, stílusa alapján egy közel-keleti kény-
úrhoz hasonlította az ausztrál médiamágnást. Beszámolója rávilágít, hogy a Times szerkesztősége 
miként követte munkaadója érdekeit, olykor még az igazságosság és a pártatlanság mellőzésével 
is. A Times első nagyobb baklövése a Murdoch-érában az úgynevezett Hitler-napló közlése volt. 
Amikor kiderült, hogy az hamisítvány, Murdoch csak annyit mondott: „kár, nagy sztori lett 
volna.” Ahogy vallomásában írja Fisk, nem közvetlen cenzúra létezett, hanem a szerkesztők és 
a  szerkesztők helyettesei, sőt a riporterek próbáltak meg már eleve úgy fogalmazni, hogy az 
tetsszen a „basának”. Fisk leírja azokat a történeteket, amelyek miatt távozni kényszerült. Például 
1982-ben Libanon déli részének izraeli megszállásáról tudósított. Mivel Izraellel szemben kriti-
kus hangvételt ütött meg, írása jelentős módosításokkal került nyomtatásba. A dolog érdekessé-
ge az volt, hogy Charles Douglas-Home, a Times akkori főszerkesztője, aki a cikket módosíttat-
ta, mielőtt ebbe a pozícióba került, az arab nyelvű Al-Majella magazinnak írt erősen kritikus 
hangvételű cikkeket Izraellel kapcsolatban, azonban mint a Times főszerkesztője már egyértel-
műen Izrael-párti álláspontot képviselt. Itt kell megjegyeznünk, hogy Murdoch eddigi életútja 
során végig következetes volt megkérdőjelezhetetlen Izrael-barátságában. 

A másik megingathatatlan murdochi alaptétel az Amerika-barátság. Fisk ezt hagyta fi
gyelmen kívül, amikor egy iráni utasszállító Dubainál történt lelövéséről tudósított 1988-ban. 
A USS Vincennes hadihajó a hivatalos közlemény szerint azért lőtte le az utasszállítót, mert bi-
zonyos jelekből arra következtetett, hogy a gépet öngyilkos pilóta vezette, és merényletet ké-
szült ellene végrehajtani. Fisk utánajárt a dolognak, és kiderítette, hogy nem öngyilkos pilóta 
vezette a gépet, mint ahogyan azt az amerikaiak állították. Továbbá, egy helyi brit repülésügyi 
szakember azt állította, hogy az amerikai hajók a Perzsa-öbölben sorozatosan veszélyeztették a 
brit polgári repülőket. Másnap Fisk elhűlve látta, hogy a nyomtatásban megjelent cikkéből az 
összes amerikaiakat ért kritikát törölték. Ezen felül a Times szerkesztőségi véleménye osztotta 
azt az amerikai álláspontot, hogy az iráni pilóta öngyilkos merénylő volt. Személyesen nem is 
kellett Murdochnak kérést intéznie a szerkesztőséghez hasonló ügyekben, mivel tudták, mi a 
dolguk.	

3  The Sun címlap: Gotcha [Elkaptalak]; Douglas i. m. (1. lj.)
4  Robert Fisk: Why I had to leave The Times. The Independent, 11 July 2011; http://www.independent.co.uk/

news/media/press/robert-fisk-why-i-had-to-leave-the-times-2311569.html



352 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

A tory–Murdoch-szimbiózis tovább virágzott, sőt hozzájárult az amerikai republikánu-
sokkal való szorosabb kapcsolatok kiépüléséhez. A biztos alapokról kiindulva Murdoch 1985-
ben megvette a 20th Century Fox filmvállalatot,5 majd a Harper és a Collins könyvkiadók meg-
vásárlásával az angolszász világ egyik legnagyobb kiadóját hozta létre. 1989-ben úttörőként 
elindította a Sky tévét, az első angol szatellites csatornát, majd korai veszteségeinek csökkentése 
érdekében a BSB-vel (British Satellite Broadcasting) összeolvasztva, létrehozta a BSkyB-t, 
amely a 2000-es évekre több mint 8 millió előfizetőjével Nagy-Britannia legnagyobb fizetős te-
levíziójává vált.

Neil Kinnock – aki a választási vereségét köszönhette a Sunnak 1992-ben – azt ajánlotta a 
Munkáspárt új üdvöskéjének, Tony Blairnek, hogy vegye komolyan a bulvársajtót. Az érdeklő-
dés nem volt egyoldalú. Néhány hónappal azután, hogy Blair lett a Munkáspárt új vezére, 
Murdoch azt mondta a szerkesztőinek róla: „olyan valaki, akinek megválasztására biztathatjuk 
az embereket.”6 Murdoch támogatása rendkívül sokat jelentett  Blairnek, mivel az a nyomtatott 
sajtó piacának akkor 42%-át tartotta a kezében. Általánosságban elmondható, hogy Murdoch 
az olyan politikusokat, akik alázatosan földre borulnak hatalma előtt, semmire sem tartja. 
A  2001-es választásokon is Blairt támogatta a Sun az általa csak „halott papagájnak” titulált 
toryjelölt William Hague-gel szemben. Blairrel viszont Murdoch nagyon szívélyes viszonyt 
alakított ki, sőt 2006-ban meghívta a News Corporation éves összejövetelére is. Emellett az 
„udvari” kiadó, a HarperCollins megszerezte Blair memoárjainak kiadási jogait. Murdoch már 
volt olyan hatalmas, hogy közvetlenül nem kellett az érdekei miatt lobbiznia, a Munkáspárt 
tisztában volt ezzel, így a miniszterek már automatikusan elvetették azokat a javaslatokat, ame-
lyekről úgy találták, hogy felháborítja majd az újságjait, anélkül, hogy ezt bárki kérte volna.

2. Diana, a bulvár királynője

Diana hercegnő, akárcsak az őt rajongva szerető népe, a bulvársajtó rabja volt. Egy barátja sze-
rint a Kensington Palotában mindennap a reggelinél elolvasta a Sunt, a Daily Mirrort, a Daily 
Mailt és az Expresst. Sok bulvárlapszerkesztővel ápolt baráti viszonyt, akiket különböző alkal-
makkor a Kensington palotába is meghívott. Egy bulvárlapszerkesztő a következőképp fogal-
mazott: „Szívesen beszélnék a hercegnővel való kapcsolatomról valamikor a jövőben, de most 
ennek nincs itt az ideje és a helye. Félreértelmeznék.”7 Nem nehéz megérteni, miért. Spencer 
gróf úgy döntött, hogy visszavonja a bulvárlapszerkesztők meghívását a hercegnő temetésére, 
és  szenvedélyes támadást intézett a bulvársajtó ellen, ami szerinte érthetetlen kísérleteket tett 
nővére eredményeinek tagadására. Habár kétségtelen, hogy egyetértett volna bátyja megjegy
zéseinek többségével – különösen, hogy ő volt a „modern kor leginkább vadászott személye” –, 

5  Chris Tryhorn: Rupert Murdoch – a lifetime of deals. The Guardian, 18 July 2007; http://www.guardian.
co.uk/business/2007/jul/18/citynews.pressandpublishing

6  Hinsliff i. m. (2. lj) 
7  Mark Honigsbaum: Diana and the tabloids The real story. The Spectator, 27 September 1997;  http://www.

pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/royals/readings/tabloids.html



353A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

a hercegnőt sose ejtette zavarba a bulvársajtó. Éppen ellenkezőleg, minden bizonyíték arra utal, 
hogy túl jól ismerte azt, és a Károly hercegtől való különköltözés, majd az azt követő válás után 
szorgalmasan azon dolgozott, hogy a saját oldalára állítsa őket.

Richard Kay, a Daily Mail riportere is régi bizalmasa volt, akivel telefonon beszélt halálá-
nak éjszakán. Buckingham Palota-közeli források szerint Lady Diana volt az, aki az első lépést 
tette a bulvársajtó felé, amikor 1996 elején titokban meghívta ebédre a Kensington Palotába a 
négy legnagyobb bulvárlap – a Daily Mirror, a Sun, a Daily Mail és az Express – főszerkesztőjét.

A beszélgetéseken legtöbb esetben csak a hercegnő és akkori sajtótitkára, Jane Atkinson 
vettek részt, azonban egy esetben Vilmos herceg is jelen volt. „A hercegnő hihetetlenül nyílt és 
őszinte volt – írta az ezen a látogatáson részt vevő egyik szerkesztő. – Bevallom, meg voltam 
lepve és megkérdeztem: »Van-e valamilyen különös oka, hogy találkozik velem?« Azt vála
szolta: »Nem, nincs. Csak szerettem volna beszélni Önnel egypár dologról, megismerni Önt. 
És azt hiszem, nagyon hasznos lenne Vilmos számára, ha találkozna egy szerkesztővel.«”

A hercegnő így beszélt erről Tina Brownnak, a New Yorker szerkesztőjének egy manhatta-
ni ebéd alkalmával 1997 nyarának elején: „Folyamatosan próbálom megismertetni a fiammal, 
hogyan működik a média, bemutatni annak veszélyeit, és tudatosítani benne, hogy meg kell ér-
tenie és kezelnie kell tudnia azt. Úgy gondolom, a család többi tagja számára ez már túl késő, de 
Vilmos – szerintem ő érti.” A hercegnő azt is elárulta Brownnak, hogy reményei szerint Vilmos, 
amikor felnő, olyan okos lesz a média kezelésében, mint ifjabb John Kennedy, és ha figyelmesen 
hallgatta az ebédek alatt az anyja párbeszédeit a bulvárlapszerkesztőkkel, megtanulhatta az első 
leckét, hogy a bizalmába kell avatnia őket.

„Diana nagyon szórakoztató társaság volt – mondta egy magát megnevezni nem akaró 
szerkesztő. – A párbeszédei vallomásokkal voltak tele. Nagyon lebilincselő dolgokat mondott, 
de azon az alapon, hogy nem adjuk tovább. Ezután rendszeresen tájékoztattak minket arról, 
hogy mit gondolt és mit csinált. Egy kicsit olyan volt, mint a lobbyrendszer. Elmentünk az iro-
dájába egy történettel, amit elmondtak neki, és ő választ adott rá – bizalmasan, természetesen. 
Különös kapcsolat volt. Sose voltunk a barátai, de az ellenségei sem.”

Amikor az engedélyével a róla készült paparazzi képeket megjelentették, a bulvárlapok 
sokkal támogatóbbak voltak a közügyekben kifejtett tevékenysége iránt, mint a politikai napila-
pok. Egy másik, szintén anonim bulvárlapszerkesztő szerint a hercegnő felismerte, hogy a bul-
várral való kapcsolata egy kétirányú utca, és a lehető leginkább az előnyére aknázta ki azt: 
„Az ellenszolgáltatás az volt, hogy a privát irodájához való hozzáférésért cserébe nagymérték-
ben együtt érzők leszünk a jótékonysági munkája iránt, és nagyjából azok is voltunk. Úgy 
tűnik, Spencer gróf nem érti, hogy akik a legnagyobb bánatot okozták Dianának, azok a vezér-
cikkírók és kellemetlenkedők, valamint a politikai napilapok voltak. A hercegnő Angolába tett 
látogatásait nagy bulváreseményként kezeltük. A kommentárok jutottak el hozzá igazán.”

De vajon nem gyanús egy kicsit ez a visszatérő beszámoló a hercegnő kapcsolatairól a bul-
vársajtóval? Hiszen pont a bulvárlapok tették közzé 1997 nyarán a szemcsés paparazzi fotókat 
róla és Dodi al-Fayedről, ahogyan Dodi apjának hajóján, a Jonikalon csókolóznak. És természe-
tesen a bulvárlapok saját fényképészei és riporterei voltak, akik pokollá változtatták a hercegnő 
és Dodi nyaralását Dél-Franciaországban, addig zaklatták őket, amíg a hercegnőnek könyörög-
nie kellett, hogy hagyják őket békén.

A hercegnő nyilvános felháborodása lehetséges, hogy kevésbé volt őszinte, mint amilyen-
nek először tűnt. Az első jogot „a csókhoz” a Sunday Mirror vette meg, de számos bulvár



354 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

lapszerkesztő rámutat, hogy a második jogot a Daily Mail szerezte meg, és hogy a következő 
napokban a Daily Mail megvette és közzétette a nyaralásról készült többi paparazzi képet is. 
Figyelembe véve a hercegnő Richard Kayjel való szoros kapcsolatát, elképzelhetetlen, hogy 
mindez Lady Diana részéről egyetlen biccentés vagy kacsintás nélkül történt volna. Továbbá, az 
egyik szerkesztő kitart amellett, hogy amikor megkereste a hercegnő Kensingon Palota-beli ma-
gánirodáját, azt mondták neki, hogy Lady Diana „nagyon nyugodt” a képek miatt. „Az eufe-
mizmus, hogy ő több mint boldog volt, hogy a képek megjelentek – érvelt. – És ekkor kezdtük 
el látni, ahogy fürdőruhában pózol. Mindennap gyakorlatilag újabb nem hivatalos kép készült a 
Jonikalon. Ha figyelembe vesszük a Fayed család anyagi helyzetét, ha Diana nem akarta volna, 
hogy lássák, nem láttuk volna. Egy alkalommal fel is ajánlottuk, hogy visszahívjuk a fényké
pészünket, de azt mondták nekünk, hogy szükségtelen. Egyértelmű, hogy ki nem mondott 
együttműködésről volt itt szó.”

Egy Buckingham Palotához közeli forrás szerint: „A bulvárlapszerkesztő beszámolója elké-
pesztő mértékben önző.” De akkorra a hercegnő már rég megvált a sajtótitkári szolgálattól, és 
ha elégedetlen volt, akár meg is dorgálta a szerkesztőket. Például, amikor Stuart Higgins meg-
hívta ebédre a Sunhoz, a hercegnő emlékeztette rá, hogy tudja, igazából kihez lojális, ezzel ug-
ratva őt: „Hallom, Ön Camilla egy barátja.” Egy másik szerkesztő visszaemlékszik arra, hogy 
felhívta a Kensington Palotát, hogy elmondja, egy sztorit készít a beszédről, amit a hercegnő 
adott egy étkezési rendellenességekkel foglalkozó klinikán tett magánlátogatása során, amikor 
váratlanul Lady Diana jött a telefonhoz. „Tudta, hogy egyébként is megvan már nekünk a tör
ténet, és biztos akart lenni benne, hogy ami végül megjelenik az újságban, az segíteni fog má-
soknak is, akik bulimiában szenvednek, így 40 percen át tájékoztatott engem. Pontosan elis
mételte, hogy mit mondott, mit remélt elérni, és hihetetlen részletességgel beszélt a saját 
szenvedéséről. A feltétel az volt, hogy nem fogom közvetlenül idézni, hanem függő beszédben 
írom le.” A szerkesztő meglepetésére, amikorra másnap reggel megérkezett az irodájába, a her-
cegnő már kiadott egy nyilatkozatot a Sajtószövetségen keresztül, amelyben elítélte a riportot. 
„Rögtön felhívtam, gratuláltam neki a briliáns művelethez. Lenyűgözött, hogy az egész úgy lett 
kommunikálva a média részére, hogy ő semmit nem tudott a sztoriról, amíg az meg nem jelent 
az újságban, miközben ő volt az, aki az egészet elmondta nekem.”

Amíg a hercegnő élt, a szakértelme a média manipulálásának területén széles körben elis-
mert volt, mint ahogy az a tény is, hogy a Károly herceggel való „szerelem nélküli” házassága 
utolsó éveiben a bulvársajtó az egyik legnagyobb fegyverének bizonyult. Ki tudja elfelejteni a 
Taj Mahal előtt készült magányos kép élét és a vég nélküli kommentárokat, amelyeket az a her-
cegnő elszigeteltségéről és „viszonzatlan szerelméről” kiváltott? Valójában azt a híressé vált ké-
pet ő maga állította be.

A hercegnő az újságokban megjelent róla szóló tudósítások formálásában legalább 1991 
márciusa óta részt vett. Az akkori barátai elmesélték, hogy amikor az édesapja meghalt, Lady 
Diana nem akarta, hogy Károly herceg elutazzon vele a temetésre. Károly irodája kénytelen volt 
az utolsó pillanatban utólag beiktatni egy találkozót Londonban, azért, hogy a viselkedése ne 
tűnjön a felesége gyásza iránti részvétlenségnek. A barátok viszont úgy gondolják, hogy Lady 
Diana pontosan a herceg részvétlenségét akarta közvetíteni. A hercegnő viselkedésének védel-
mezői azt mondják, hogy ez annak a bizonyítéka volt, hogy kétségbeesett volt, amibe Károly 
herceg kényszerítette. De továbbra is tény, hogy addigra Lady Diana már együttműködött a 
bulvársajtóval. Akárcsak később, az volt a célja, hogy magát kedvező színben tüntesse fel, és azt 



355A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

sem bánta, ha ez azt jelentette, hogy másokra kevésbé jó fényt vetett. Egy bulvárlapszerkesztő 
szerint: „Kapcsolata velünk nem annyira szerelem–gyűlölet volt, mint inkább: annyira pozitív-
vá teszem, amennyire csak tudom – és ha a bumeráng visszaüt, mérsékelni fogom a kárt. Nagy 
politikus volt, nagyszerű spin doctor.”

Harry Arnold, aki a Sun királyi riportere volt 1976 és 1990 között, úgy vélte, hogy a 
Diana-történetben Murdoch szerepe nem volt kimagasló. „Szerintem Murdoch pozíciója az 
volt, hogy azt szerette volna, ha újságja, a Sun különbözik a többitől, vidám, forradalmi és egy 
kicsit huncut is (…). És azt is gondolom, hogy mivel gyarmati születésű volt, Rupert nem akart 
hajbókolni a királyi család előtt – így szerintem az ő instrukciója a szerkesztőn keresztül az volt, 
hogy nézzétek, hagyjuk abba ezeknek az embereknek az istenítését. Átlagos emberi lények, és 
segítenek az újságok eladásában. Menjünk és szerezzük meg a valódi történetet.”8

Murdoch azért odáig elment, hogy megbízta Andrew Mortont, a királyi ház sajtósát, hogy 
írjon cikksorozatot a monarchiáról. A feladata az volt, hogy elemző módon vizsgálja meg a mo-
narchia kapcsolatát az egyházzal és a sajtóval, és azt a kérdést, hogy mit jelent a monarchia a 
modern Nagy-Britannia számára. Morton így vallott erről: „Nagyon elégedettek voltak, és még 
többet szerettek volna, így onnantól kezdve a Sunday Times kiemelten kezelte a királyi család 
témáját. Sorozatot írtak néhány könyvemből. Más könyvekből is sorozatot írtak, és látták, hogy 
a példányszám emelkedik, mert nagyon megkésve jöttek rá a tényre, hogy még azok az emberek 
is, akik politikai napilapokat olvasnak, érdeklődnek a királyi család és a Windsor-ház iránt.”9

Lady Diana 1997. augusztus 31-én Párizsban tragikus autóbaleset áldozata lett. Meghalt a 
vele együtt utazó Dodi al-Fayed is, aki akkor már hosszú ideje a szeretője volt. A bulvárlapok 
természetesen nem hazudtolhatták meg magukat: a baleset helyszínéről és a körülményeiről ke-
gyeletsértő képek is megjelentek. 

3. Beckham, az új bulvárhős

A kelet-londoni munkásgyerekből a világ egyik leghíresebb embere lesz – mesebeli történet ez, 
igazi tündérmese. Valóban újságok címlapjára való. Már az apja is nagy Manchester-drukker 
volt, így nem volt kérdéses, hogy David Beckham ott játsszon, nem pedig mondjuk a kézen
fekvőbbnek tűnő Tottenham Hotspursben. 28 éves korára az a bizonyos munkássorból szár
mazó gyerek, az East-End szülötte Beckham, az egyik leghíresebb futballistává vált a világon, 
a Manchester United híres 7-es mezszámú  irányító középpályása minden idők egyik legjobban 
kereső játékosává nőtte ki magát. Ez nem történhetett volna meg a bulvársajtó nélkül. Lady 
Diana tragikus halála után kellett egy pozitív bulvártörténet, és íme, lett.

8  Interview with Harry Arnold, royal reporter for The Sun 1976–1990; http://www.pbs.org/wgbh/pages/
frontline/shows/royals/interviews/arnold.html

9  Interview with Andrew Morton, royal reporter who has written several books on the Royal Family incl. 
Diana, her true story. http://today.msnbc.msn.com/id/4440502/ns/today/t/qa-andrew-morton-secret-diana-tapes/ 
#.T_atQ5F2fCM



356 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

Így folytatódott: „A híres futballista elvette a szép Spice Girls énekest, Victoriát.” Az em-
bereket azonnal megfogta történetük. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Beckham-házaspár 
tudatosan formálja a róluk alakuló közvélekedést. David Beckham divatérzéke és individualiz-
musa csak tovább fokozta ezt az érdeklődést – egy új frizurával azonnal a sajtó címlapján találta 
magát. Ez oda vezetett, hogy nagy cégek kötöttek vele szponzorációs szerződéseket, például ő 
reklámozta a Marks & Spencer ruháit.10 Ők lettek az első valódi celebházaspár az új évezred-
ben, mindig írtak róluk a magazinok. 500 fős esküvőjük Dublin mellett valódi kuriózumnak 
számított, még Elton John is a meghívottak között volt. 

„Diana halála után a bulvársajtó felemelte Beckhaméket, miközben Beckhamék felemelték 
magukat. Brit mércével mérve ők a leghíresebb család, akár tetszik ez nekünk, akár nem.” – 
mondta Andrew Parker szociológus, majd hozzátette: „Beckhamék okosan felépítették 
imázsukat, főleg a tengerentúlon. Ezen belül a tisztaság látszata különösen fontos.”11 Ebbe a lát-
szatba rondított bele a News of the World. Rebecca Loos, akinek bevallása szerint viszonya volt 
a futballistával, nyilatkozott a lapnak, amiért állítólag 300 000 font tiszteletdíjat fizettek neki. 
A médiaszakértők szerint ez a történet maga volt a bulvárlapszerkesztők álma, Beckham 
celebstátusa és a popsztár felesége okán. „A negatív hírek mindig nagyobb örömöt okoznak a 
bulvársajtónak, mint a pozitívak.” – mondta Roy Greenslade, a Mirror korábbi szerkesztője, aki 
még hozzátette, hogy „a brit sajtó történetében nem volt még nagyobb sikerű történet annál, 
amikor a Times 1992-ben részletekben lehozta Andrew Morton Diana hercegnőről szóló köny-
vét.” Ez különösen nagy történetnek számított, annak fényében, hogy Beckham Victoriával 
kapcsolatban korábban úgy nyilatkozott: „Én Victoriát magáért szeretem (…). Szeretném akkor 
is, ha a Tescóban dolgozna.”12

Beckhamnek azért a futballozásával is sikerült feszültséget keltenie az országban. Az 1998-
as franciaországi világbajnokság negyeddöntőjében az angolok az argentinokkal játszottak. Ez 
a  mérkőzés a falklandi háború óta mindig különös jelentőséggel bír mindkét fél számára. 
Beckham kakaskodásával kiállíttatta magát, és végül az angol válogatott elbúcsúzott a tornától. 
A bulvársajtó egyszerűen „hülye gyereknek” titulálta, a szurkolók megorroltak rá, ami csak a 
2000-es Európa Bajnokságon nyújtott teljesítménye után szűnt meg. Akkor a Sun a címlapján 
hirdette, hogy ideje leállítani a Beckham elleni támadásokat és a szurkolóknak mellé kell áll
niuk.13 Roy Hatteresly, a Munkáspárt egyik korábbi vezetője azt mondta a Beckham-
jelenséggel kapcsolatban: „A probléma Beckhammel az, hogy a hírnév és a gazdagság minden 
előnyét élvezni akarja anélkül, hogy bárminemű felelősséget vállalna.” A Los Angeles Times, 
amikor Beckham horribilis összegért a helyi futballcsapathoz szerződött, a következőket írta 

10  David Beckham – Rise of a Footballer. 19 Augustus 2003, updated 29 March 2009; http://www.h2g2.com/
approved_entry/A1138600

11  BBC News Beckham story is a tabloids’ dream. Story from BBC NEWS: http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/
hi/uk_news/3614993.stm

12  http://observer.guardian.co.uk/englandfootball/story/0,,462466,00.html
13  Media Sympathy for Beckham’s gesture. 14 June 2000; http://news.bbc.co.uk/2/hi/euro2000/teams/

england/790657.stm



357A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

róla: „A világ egyik leghíresebb embere London East-End negyedéből, a munkásosztályból 
származik, cockney örökséggel. Azóta természetesen kikupálódott, de szívében és érzéseiben 
azért cockney maradt.”14

4. A Guardian Don Quijote szerepében?!

„A vélemény szabad, a tények szentek”15 – e mottó szerint irányította a Guardiant Charles 
Prestwich Scott 57 éven át, amelynek 1872-től 1929-ig főszerkesztője, majd 22 éven át egészen 
haláláig, tulajdonosa is volt. Azon a véleményen volt, hogy az újságnak többről kell szólnia an-
nál, hogy csak profitot vagy, nem mellesleg, hatalmat szerezzen. Azonban tisztában volt vele, 
hogy egy újság működéséhez pénz is kell. 

1936-ban létrehozták a lap kiadásáért felelős Scott Trustot,16 ami 72 éven át látta el felada-
tát, a névadó akaratának megfelelően. A lap 1826-ban mint Manchester Guardian jelent meg 
először, azután 1959-től, elhagyva a „Manchester” előnevet, már csak mint The Guardian jelent 
meg. A lapot mindig baloldali elkötelezettségűnek tartották, noha a szellemiségét meghatározó 
Scott liberális képviselő volt. 

A Guardian megújítása Peter Preston nevéhez fűződik, aki 1988-ban újragondolta az újsá-
got, aminek következtében a brit szigetek legstílusosabb orgánumává vált. Preston véleménye 
az, hogy az újságíróknak a pragmatizmust az alapelvek fölé kell helyezniük.17 Szerinte az újság-
írás első számú alapelve, hogy az újságíró nem egy kiválasztott személy: hanem ugyanolyan 
közönséges ember, mint bárki más, nem rendelkezik semmiféle különleges jogokkal. Sőt, azért 
dolgozik, hogy az átlagembert informálja a világ ügyes-bajos dolgairól. Az olvasóhoz szól az ol-
vasók érdekében. A másik fontos alapelvnek a névtelen forrásból származó információk felhasz-
nálását tartja, ami az oknyomozó újságírás elengedhetetlen feltétele. A Guardian Sarah Tisdall 
ügye kapcsán egyszer már bajba keveredett. 1983-ban Tisdall, a külügyminisztérium egyik be-
osztottja titkos információkat juttatott el levélben a Guardiannek arról, hol terveznek rakéta-
bázisokat létrehozni az Egyesült Királyság területén. A Guardian akkor egy 1981-es törvényre 
hivatkozva nem adta ki informátorát (nem is tudta volna, csak a kapott iratokat adta át vizsgá-
latra), aki végül is azon bukott meg, hogy a külügy fénymásolóját használta. (Hat hónap bör-
tönbüntetésre ítélték, amiből hármat le is töltött.)

A Guardian az értelmiség kedvenc lapjává vált. Nem szabad elfelejteni, hogy az 1970-es 
években még csak áprilisi tréfákra futotta erejéből, de az 1990-es években valódi oknyomozó 
újságírással rukkolt elő. A leghíresebb esetük talán Jonathan Aitkené volt. 

14  Chuck Culpepper: Working-class boy to Man U. Los Angeles Times, 09 July 2007; http://articles.latimes.
com/2007/jul/09/sports/sp-beckham9

15  Gordon Rayner: Riches to rags as Guardian bleeds Ł33m in a year; Daily Mail,18 Jun 2011; http://www.
telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelec

16  Tara Conlan: Guardian owner the Scott Trust to be wound up after 72 years. The Guardian. 08 October 
2008; http://www.guardian.co.uk/media/2008/oct/08/theguardian.theobserver

17  Peter Preston: A source of a great regret. The Guardian, 5 September 2005; http://www.guardian.co.uk/
media/2005/sep/05/pressandpublishing.politicsandthemedia



358 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

1995-ben az akkori kabinetminiszter, Aitken mind a Granada TV World Action műsorát, 
mind a Guardiant beperelte rágalmazásért. A Guardian és a Granada TV is azt állította, hogy 
Aitken és felesége korábbi párizsi tartózkodási költségeit a Ritz Hotelben Mohamed alFayed, 
a Harrods tulajdonosa állta, amelyet vesztegetésként mutattak be. Aitken beperelte a sajtóorgá-
numokat, de veszített. A Guardian az oknyomozás egyik csúcsaként bebizonyította, hogy 
Aitken hazudott, a kabinetfőnök állításával ellentétben sem a lánya, sem a felesége nem fizet-
hette ki a Ritz Hotel-beli számlájukat 1993-ban, mert Genfben tartózkodtak a kérdéses idő-
szakban. Bizonyították, hogy felesége reggel 8 óra 30 perckor repült a kérdéses napon London-
ból Genfbe, ahol a Budgetnél 12 óra 02 perckor autót bérelt. Aitken hivatalos vallomásában 
ellenben azt mondta, hogy felesége aznap Svájcból Párizsba ment, és kifizette a 3000 dolláros 
számlát a tőle kapott pénzen. Az asszony a számlák szerint az autót Genfben 18 óra 35 perckor 
adta le, így nem fizethette ki két órával korábban a párizsi hotelszámlát.18 (Azt az arab üzletem-
ber ügynöke rendezte.) Alan Rusbridger, a Guardian főszerkesztője levelet küldött a londoni 
rendőrfőnöknek és a legfőbb ügyésznek az ügy kapcsán, amelyben a következőket állította: 
„A legrosszabb az egészben az, hogy Aitken – a korábbi kabinetminiszter és titkos tanácsos – 
tinédzser lányát és feleségét bírta hamis tanúzásra, hogy mentse a bőrét. Ő volt az az ember, aki 
azt ígérte, hogy a brit fair play szabályai szerint jár el. Az eset demonstrálja, hogy mennyire ke-
véssé hatékony a hivatalos vizsgálat útja a közélet szívében.” Aitkent végül bűnösnek találták 
hamis tanúzás vádjában. Aitken az egyetlen olyan kabinetminiszter az utóbbi időben, akinek 
ilyen súlyos bűncselekményt írtak a számlájára.19

Továbbá 2003-ban a Guardian számolt be először a BAE20 kenőpénzügyeiről, sőt az egyik 
partnere volt a Wikileaks iratokat leközlő médiumoknak. Mindenekelőtt azonban beszámolt 
a News International telefonlehallgatási botrányáról. Az ügyet Nick Davies vezetésével a Guar-
dian újságírói tárták fel és hozták nyilvánosságra. Két évig tartott a nyomozásuk. Egy vezető 
rendőrtisztviselő melegen ajánlotta Alan Rusbridger főszerkesztőnek, hogy ejtsék az ügyet. 
(A  következő fejezet részletesen beszámol az ügyről). 2012 márciusában addigi tevékenysége 
elismeréseként Rusbridger megkapta a Goldsmith Career Díjat, ami az egyik legrangosabb új-
ságírói kitüntetés.

Ilyen sikerek után hajlamos lehet az ember azt hinni, hogy a lap eladási statisztikája rózsás. 
Pedig a Guardian sohasem volt a legnagyobb példányszámban értékesített politikai napilap 
Nagy-Britanniában. Az internetben rejlő lehetőségeket azonban már nagyon korán, 1995-ben 
felismerte, így mára elérte azt, hogy az Egyesült Királyságban a Daily Mail honlapja után övé a 
második leglátogatottabb, világszerte pedig benne van a legjobb ötben, vállvetve a New York 
Times-szal. 2012-ben naponta már 400 tartalomfrissítés és 4 millió böngészés történik az újság 
honlapján.21 Havonta ez 67 millió látogatót jelent, ami évente 60–70%-kal emelkedik. Olvasói-

18  Luke Harding  – David Pallister: Hie lied and lied and lied, The Guardian, 21 June 1997; http://www.
guardian.co.uk/politics/1997/jun/21/uk.davidpallister

19  Aitken pleads guilty to perjury, BBC News, 19 January 1999; http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/258070.
stm

20  BAE: British Aerospace, brit hadiipari cég, az ügyben Magyarország is érintett volt a Grippenek vásárlása 
kapcsán.

21  Tim De Lisle: Can the Guardian survive?  Published on More Intelligent Life; http://moreintelligentlife.
com/content/ideas/tim-de-lisle/can-guardian-survive



359A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

nak harmada amerikai. Ilyen sikerrel a tengerentúlon csak a BBC és az Economist büszkélked-
het. Eközben a papír alapú napilap példányszáma vészesen fogyatkozik: 2005-ben még 403 297 
volt az eladott napi példányszám, ami 2012 márciusára majdnem felére 217 190-re csökkent. 
A  Guardian kiadása évek óta átlagosan napi 100 ezer font veszteséget termel – Nick Davies 
szerint az internet megöli az újságírást. A Guardiant tulajdonló Scott Trust az általa kiadott 
Auto Trader magazin nyereségéből egyenlíti ki a politikai napilap veszteségét. A lap website-ja 
még ennek ellenére is ingyenes, csak az iPhone-os (4,9 font/év) és az iPades (9,99 font/hó) 
szolgáltatásért kér pénzt. A veszteségek csökkentése érdekében a lap ára 1 fontról 1 font 20 pen-
nyre nőtt, a korábban napi sportmelléklet már csak hétfőn és szombaton jelenik meg. A szer-
kesztő kifejtette, hogy pusztán az újság árából és a hirdetési bevételekből nem lehet a lapot 
fenntartani. A fő probléma szerinte továbbra is az, hogy a fiatal korosztály ritkán, vagy egyálta-
lán nem vesz napilapot. Példának okáért a londoni metróban ingyen terjesztett McPaper és 
Metro verhetetlenek. Juan Senor amerikai médiaszakértő szerint a Guardian hamarosan hetilap 
lesz.

5. A BBC mint viszonyítási pont

A mára fogalommá vált BBC már több mint hét évtizedes múltra tekint vissza, pártatlanságát 
világszerte elismerik. A politikai behatásoktól való mentességét és anyagi fedezetét királyi ok-
iratban biztosítják. Az Egyesült Királyság területén a brit háztartások, vállalkozások, szerveze-
tek televízió-üzembentartási díjat fizetnek, ami a BBC működésének alapja. A díjat minden 
évben a brit kormány állapítja meg, amelyet azután a parlament jóváhagy. A BBC részvénytár-
saság, amely független a közvetlen kormányzati beavatkozástól, és a BBC Trust ellenőrzése alatt 
működik.22 A királyi okirat előszavában meghatározta a BBC feladatát: informálás, oktatás és 
szórakoztatás. A BBC-ről szóló törvény 2007-ben lépett hatályba és tíz éven át érvényes. 

2003 és 2006 között zajlott le a vita a BBC új alapító okiratról, amely már megfelel a XXI. 
század kihívásainak. Az „új” BBC 2 fő szerve a BBC Trust és az Igazgatóság. A Trust a korábbi 
Kormányzótanács helyére lépett, feladata a BBC teljes stratégiai irányának a meghatározása, an-
nak lefektetése. A Trust határozza meg a prioritásokat, továbbá felügyeli és ellenőrzi az Igazga-
tóság operatív működését. A Trust operatív és legalább 4 nem operatív vezetőből áll, tagjai az 
elnök, az elnökhelyettes, illetve a 10 rendes tag, kivéve, ha a belső szabályzat másképpen nem 
rendelkezik. A rendes tagok között 4 kötelező tag van, akik a 4 tartományból kerülnek ki.23 Az 
Igazgatóság egyik operatív vezetője egyben a BBC főszerkesztője is. Amennyiben a vezérigaz
gató nem tölti be az Igazgatóság elnöki tisztségét, úgy a kinevezése a Trust hatáskörébe tartozik. 
A BBC-nek a törvény értelmében sugárzási engedélyt kell kérnie a belügyminisztertől. Az en-
gedély tartalmazza, hogy milyen feltételek mellett sugározhat a BBC. 

22  Forrás: a BBC hivatalos honlapja; http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/
23  Az európai közszolgálati tartalomszolgáltatás; http://mrkaarchiv.kszka.hu/index.php?act=65&id=1005



360 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

A cég 2007-es átszervezését az tette végképp elkerülhetetlenné, hogy a 2004-es Hutton-
bizottság24 működési zavarokat tárt fel a BBC működésében. Azonnal intézkedni kellett, kü-
lönben megingott volna a brit sajtó működését tekintve létfontosságú szervezetbe vetett közbi-
zalom. Murdoch a befolyását többször is megpróbálta a BBC gyöngítésére fordítani, tudván, 
hogy a szellemi tér fölötti uralomért vívott harcban az a legnagyobb riválisa.

6. A lehallgatási botrány

„Ez egy kicsit olyan, mint a diktatúra vége, amikor hirtelen mindenki felfedezi, hogy a diktátor 
ellen volt.”25 (Vince Cable gazdasági miniszter)

A News of the World lehallgatási botrány minden idők egyik legnagyobb brit sajtóbotrá-
nya lett. A lehallgatás a murdochi újfajta „sajtóetika” úgymond „eredménye”. A brit bulvársajtót 
a Sun hajszolta bele az egyre kíméletlenebb profithajhászásba. A profit növeléséhez újabbnál 
újabb, első kézből származó, a közönség érdeklődését felkeltő hírekre volt szükség. Ez a kényszer 
hozta létre az újságíró új fajtáját, az amorális hírgyártót, akinek jellemzője, hogy azon fogalma-
kat, mint „újságírói etika”, „emberi méltóság”, „a magánszféra sérthetetlensége” nem ismeri. En-
nek az erkölcstelen és gyalázatos gyakorlat kialakulásának okait magában a társadalomban kell 
keresnünk. Az angol társadalom hagyományos felépítettsége miatt az átalakulás ott egy kicsit 
szofisztikáltabb formában jelentkezik, mint a keletebbre eső térségekben. A thatcheri neoliberá-
lis gazdaságpolitika eredményeként, amit – akármennyire furcsán hangzik is – Tony Blair telje-
sített ki, a hagyományos angol társadalom és értékei − nem egészen egy emberöltő alatt − el-
tűntek. A klasszikus munkásosztály a kilencvenes évek végére gyakorlatilag megszűnt és lassan, 
de biztosan erre az útra lépett az angol politikát hosszú évszázadok óta meghatározó arisztokrá-
cia is. Az új elit egyetlen értékmérője a vagyon, a pénz lett. A kialakult fogyasztói társadalom-
ban az egyén társadalmi helyzetét az határozza meg, hogy mennyi és milyen terméket bír fo-
gyasztani. Az újságírás is e folyamat mentén alakult át. Minden hír termék lett, amit értékesíteni 
kell. A fogyasztói társadalomban az ember csak egy vásárló, vagyis potenciális pénzforrás. Így a 
személyiségi jogok is nehezebben értelmezhetők. Ezért is vállalkoztak a bulvárújságírók olyan 
hajmeresztő dolgokra, amik előidézték a nagy botrány kialakulását. Pénzért bármit, a becsület, 
a tisztesség, a hűség hármas társadalmi jelszava − az angol arisztokráciával egyetemben − eltűnt 
a történelem süllyesztőjében.

24  A Hutton-bizottság vizsgálta David Kelly fegyverzetszakértő halálának körülményeit. Kelly professzor neve 
elhallgatása mellett azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a brit kormány azon értesülései, miszerint Irak tömegpusztí-
tó fegyverekkel rendelkezik, hamisak. Személyének kiléte később mégis nyilvánosságra került, Kelly röviddel ezután 
tisztázatlan körülmények között meghalt. Vö. Matthew Taylor: David Kelly postmortem reveals injuries were self. 
The Guardian, 22 October 2010; http://www.guardian.co.uk/politics/2010/oct/22/david-kelly-postmortem-self-
inflicted

25  Phone hacking: Murdoch agree to appear before MPs; BBC News, 14 July 2011; http://www.bbc.co.uk/
news/uk-politics-14148658



361A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

1968-ban Murdoch, az ifjú ausztrál, a News of the World megszerzésével megkezdte mene-
telését felfelé, aminek végén az angolszász és egyben a világsajtó egyik legbefolyásosabb emberé-
vé vált. 2011-ben Murdoch a botrány nyomán kénytelen megszüntetni a hatalmát megalapozó 
lapot. Mi is volt ez a botrány, ami a jelek szerint nemcsak megingatta, hanem a végét is jelentet-
te a News of the Worldnek?

2011. július 11-én jelent meg utoljára a News of the World, akkor már 168 éves múltra vis�-
szatekintő bulvárlap, 2,6 milliós példányszámban. A botrányt közvetlenül kirobbantó eset a kö-
vetkező volt. A 13 éves Milly Dowler 2002. március 21-én tűnt el az angliai Surrey megyében 
található, Walton-on-Thames-i otthona közeléből. Holtteste szeptember 20-án került elő, és a 
nyomozás megállapította, hogy gyilkosság áldozata lett. 2011. július 4-én a Guardian bejelen-
tette, hogy bizonyítékai vannak a News of the World ellen. Az újságot azzal vádolták, hogy az 
áldozat eltűnt mobiltelefonjához tartozó hangpostafiókot feltörették, és lehallgatták az azon 
hagyott üzeneteket. A lehallgatási botrány mellett a News of the World korábban is több alka-
lommal a bulvármédiát támadók kereszttüzébe került, mivel az újságírói etika korlátait feszege-
tő módszerekkel szerezték információikat: ők számoltak be először Max Mosley szado-mazo 
partijairól, David Beckham félrelépéséről, Harry herceg italozásairól és kábítószer-használa
táról. De a legnagyobb port 2000-ben verték fel azzal, hogy a lapban leközölték pedofíliával 
vádolt férfiak nevét, akiket ezt követően támadások értek, mivel a lap nem egy esetben téves in-
formációra alapozva közölte a neveket. 

A Guardian szerint a News of the World újságírói magánnyomozókat alkalmaztak, hogy 
információkat szerezzenek érdekes személyekről. A nyomozók a kislány hangpostafiókját hall-
gatták le, amibe belépni nem volt túl nehéz, mivel a legtöbb mobiltelefon-használó nem állítja 
át a gyári jelszót, így bárki, bárhonnan lehallgathatja az üzeneteit.26 A hírekre reagált David 
Cameron brit miniszterelnök is, aki azonnali vizsgálatot követelt az ügyben. A brit parlament-
ben Lord Prescott felvetette, hogy a felmerült aggályok miatt nem szabad engedélyezni, hogy a 
Murdoch tulajdonában lévő News International felvásárolja a BSkyB-t, a legnagyobb brit mű-
holdas televíziót, amelyben a médiamogulnak már 39 százalékos tulajdonrésze volt. Egyes „jól 
értesült” megfigyelők szerint azért robbant ki a botrány, mert bizonyos erők meg akarták aka-
dályozni ezt a felvásárlást, amely felborította volna a média egyensúlyát. Murdoch elismerte, 
hogy nem csak pár újságíró volt érintett a lehallgatásban, mint azt korábban állították, sőt a 
News International a rendőrség számára hozzáférhetővé tette azokat a dokumentumokat is, 
amelyek bizonyítják, hogy az illegális lehallgatásokról a szerkesztőség vezetői is tudtak, sőt bá-
torították azt. James Murdoch (az alapító fia, kijelölt utódja) elnézést kért az ügyben érintet
tektől, és elismerte, hogy hibáztak, amikor a tények teljes ismerete nélkül kiálltak a bulvárlap 
szerkesztősége mellett.

A New York Times szerint a News of the World újságírói éveken át telefonok hangpostafiók-
jainak feltörésével szereztek értesüléseket a brit celebritások és köztisztviselők, valamint a kirá-
lyi család életéről. A lap értesülései rossz fényben tüntetik fel a brit rendőrséget is, a feltárt ada-
tok alapján ugyanis joggal gyanítható, hogy a Scotland Yard igyekezett eltussolni a pletykalapot 
övező botrányt. A történet 2005-ben kezdődött, novemberben a királyi család három alkalma-

26  Bezárják a leggyűlöltebb bulvárlapot. Index, 2011. július 7.; http://index.hu/kultur/media/2011/07/07/
sportolokat_es_politikusokat_is_lehallgattak_a_briteknel/#



362 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

zottja is furcsaságokra figyelt fel, a hangpostájukon sosem hallott üzenetek is már meghallga-
tottként jelentek meg, írta a New York Times. Ezzel párhuzamosan a News of the Worldben kis 
színes hírek jelentek meg a királyi család életéről. Az egyik hír szerint Vilmos herceg megrán
dította a térdét. A királyi család személyzete nem tudta mire vélni a dolgot: a sérülésről csak a 
herceg legszűkebb környezete tudott. A fentieket támasztja alá a News of the World volt újság-
írója, Clive Goodman, akit 2007-ben a brit királyi család telefonjainak lehallgatásáért letölten-
dő börtönbüntetésre ítéltek: azt állította, hogy az újság szerkesztői tudtak a lehallgatásokról.27 

Piers Morgan, a CNN műsorvezetője önéletrajzi könyvében azt írta, hogy még a News of 
the World szerkesztőjeként rendszeresen adott pénzt más újságok szerkesztőinek azért, hogy ki-
szivárogtassák munkaadóik készülőben lévő legjobb cikkeit.28 1995-ben a Sunday People című 
lapnál dolgozó egyik titkárnő elvesztette az állását, mert a gyanú szerint heti 250 fontért cseré-
be eladta a lap még ki nem adott sztorijait a News of the Worldnek, amelyet ekkor még Piers 
Morgan szerkesztett. Néhány évvel később hasonló okok miatt bocsátottak el két újságírót a 
Daily Mirrortól – Morgan ekkor már ennél a lapnál dolgozott. A BBC birtokába jutott doku-
mentumok szerint ipari méretekben folyt a hírességek megfigyelése a News of the Worldnél – 
ezt állítja legalábbis egy ex-rendőr, aki magánnyomozóként dolgozott a lapnak. Derek Webb 
nyolc éven keresztül jelentett körülbelül kilencven „célpontról”, köztük Harry hercegről és volt 
barátnőjéről, Chelsy Davyről; az egykori brit államügyészről; a futballedző José Mourinhóról; 
a  Harry Potter-filmek főszereplőjének, Daniel Radcliffe szüleiről.29 Webb úgy nyilatkozott: 
nem szégyelli a dolgot, mert szerinte nem tett semmi rosszat. A BBC Newsnight című műsorá-
ban a volt rendőr azt mondta, nem sokkal azután, hogy 2003-ban megnyitotta magánnyomo-
zói irodáját, kapcsolatba lépett vele az újság és megbízást adott neki. „Számos munkakörben 
dolgoztam nekik az évek alatt. Sosem tudhattam, hogy mikor lesz rám szükség. Éjjel-nappal 
hívhattak, az ország bármelyik részére küldhettek” – fogalmazott.

Rebekah Brooksot, a News of the World korábbi főszerkesztőjét letartóztatták, majd óva-
dék ellenében szabadlábra helyezték. A Scotland Yard már 2010 nyarán is gyanúsítottként 
hallgatta ki, akkor illegális telefonlehallgatásra szőtt összeesküvéssel és korrupció miatt. Az igaz-
ságszolgáltatás folyamatának akadályozásával gyanúsították meg, mely több éves szabadságvesz-
téssel sújtható bűncselekmény a brit törvények alapján.30 A botrány kirobbanása után David 
Cameron konzervatív párti brit miniszterelnök független testület létrehozását rendelte el a brit 
sajtó etikájának, kultúrájának, az általa alkalmazott módszereknek, és különösen a nyomtatott 

27  Tudtak főnökei a lehallgatásokról a News of the World börtönbe zárt újságírója szerint. Origo, 2011. augusz-
tus 16.; http://www.origo.hu/nagyvilag/20110816-tudtak-fonokei-a-lehallgatasokrol-a-news-of-the-world-bortonbe.
html

28  Lefizette a rivális újságok szerkesztőit a News of the World. Origo, 2011. szeptember 29.; http://www.origo.
hu/nagyvilag/20110929-lefizette-a-rivalis-ujsagok-szerkesztoit-a-news-of-the-world.html

29  Vilmos herceget és Harry Potter szüleit is megfigyeltette a News of the World. Origo, 2011. november 8.; 
http://www.origo.hu/nagyvilag/20111108-egy-magannyomozo-szerint-ipari-meretekben-zajlott-a-hiressegek-megfi 
gyelese-a.html

30  Szabadon engedték a News of the World volt főszerkesztőjét. Origo, 2012. március 13.; http://www.origo.
hu/nagyvilag/20120313-orizetben-a-news-of-the-world-volt-foszerkesztoje.html



363A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

sajtó szabályozásának felülvizsgálatára. A BBC arról írt, hogy Charlie Brooks, Rebekah férje jó 
barátja volt David Cameronnak, akit több mint 30 éve ismert, azóta hogy együtt jártak az Eton 
középiskolába.

Az ügy odáig fajult, hogy lemondott a lehallgatásokat vizsgáló londoni rendőrség főnöke, 
Sir Paul Stephenson. A rendőrfőnökkel szembeni bírálatok azután erősödtek fel, hogy kiderült, 
rendszeresen találkozott a News of the World korábbi szerkesztőjével, Neil Wallisszal, akit a 
rendőrség PR-tanácsadóként is alkalmazott. A lemondott rendőri vezető szerint Wallisnak 
nincs köze a lehallgatásokhoz. 

A lehallgatási botrány aztán elért a miniszterelnökhöz is. Andrew Coulson, miután tá
vozott a bulvárlaptól, néhány hónapon belül David Cameron akkori ellenzéki tory vezető 
kommunikációs tanácsadója lett, a 2010-es választási győzelem után pedig követte főnökét a 
Downing Street 10-be. A tanácsadói posztról aztán – a botrány terebélyesedése után – 2011 ja-
nuárjában kénytelen volt távozni. A miniszterelnök először még Coulsonról mint a barátjáról 
nyilatkozott, de a letartóztatása után már azt mondta, hogyha kiderül, hazudott neki, akkor 
„nem az a kérdés, hogy lett volna-e helye a kormányban, hanem vádat kell emelni ellene.”31

Cameron azzal védekezett, hogy a korábbi bulvárlapszerkesztő azt állította, hogy nem tu-
dott a lehallgatásokról. Ez azonban nem állja meg a helyét. Kiderült ugyanis, hogy a Guardian 
főszerkesztője már korábban figyelmeztette Cameron stábját, hogy óvatosan bánjon Coulson
nal, mert ismert volt róla, hogy szerkesztőként megbízást adott egy magánnyomozónak, akit 
börtönre ítéltek, mert úgy akart kompromittálni egy fiatal nőt, hogy kokaint helyez el nála. 
Amikor ez nyilvánosságra került, Cameron a parlamentben úgy védekezett, hogy a stábjától 
nem jutott el hozzá a figyelmeztetés. A szokásos angol politikai megoldást választotta: amit 
nem tudsz megakadályozni, annak az élére kell állni. Bejelentette, hogy a nyomozás lezárását 
követően egy független bíró is vizsgálni fogja a történteket, továbbá a média szabályozását is 
vizsgálat alá helyezik. Cameron továbbá felszólította a News Internationalt, a News of the 
Worldöt tulajdonló céget, hogy álljanak el a BSkyB teljes felvásárlásától. „Véleményem szerint 
ennek a vállalkozásnak nem felvásárlásokra és összeolvadásokra kellene koncentrálnia, hanem 
arra, hogy feltakarítsák a szemetet.” Különösen érdekes ez a kemény mondat annak fényében, 
hogy Cameron beiktatása óta 26 alkalommal találkozott a Murdoch-csoport vezetőivel, köztük 
természetesen Rupert Murdochkal is. A többi médiavállalkozással való találkozóinak száma 
meg sem közelítette ezt. A botrány kirobbanása után viszont már így nyilatkozott a parlament-
ben: „A politikai rendszerünk sok-sok éven át képtelen volt rendezni ezt a problémát, amely 
egyre súlyosabbá vált.”

A korábbi miniszterelnök, Gordon Brown azzal vádolta meg Murdoch újságjait, hogy hi-
vatali ideje alatt törvénybe ütköző eszközökkel próbáltak róla lejárató történeteket gyártani, és 
azt mondta, hogy a könnyeivel küszködött, amikor a Sun bulvárlap felhívta, hogy megszerezte 

31  Pethő András: Brit hatalmasságok tűnnek el az óriásbotrány háromszögében. Origo, 2011. július 18.; 
http://www.origo.hu/nagyvilag/20110718-lehallgatasi-botrany-david-cameron-brit-miniszterelnok-szerepe.html



364 VARGA TAMÁS

IN MEDIAS RES  •  I. ÉVFOLYAM, 2. SZÁM

fia kórházi jelentését, melyben az állt, hogy egy veleszületett anyagcsere-betegséget diagnoszti-
záltak nála. A News Corporation azt állította, hogy a történet egy közembertől érkezett, aki-
nek a családjában ugyancsak ezt a betegséget diagnosztizálták.32

A lehallgatási botrány fejleményeinek tisztázására létrehozott parlamenti vizsgálóbizottság 
(Leveson-bizottság)33 bizonyítékokat talált az illegális kifizetések gyakorlatára a Sunnál. Koráb-
ban olyan bizonyítékok is előkerültek, amelyek szerint a rendőrségről 2006-ban figyelmeztették 
Rebekah Brooksot, hogy nyomozás folyik ellenük telefonlehallgatási ügyben. A Sun rendszere-
sen fizetett a célszemély rokonainak vagy barátainak az információkért. A fizetség nem egy ital 
vagy vacsorameghívás volt, hanem rendszeres summa ütötte az informátor markát. Az újságírók 
által kifizetett kenőpénzből részesültek a rendőrség, a hadsereg és a kormányzat alkalmazottai 
is. Például egy személy éveken keresztül kapott összesen 80 000 fontnyi juttatást, míg volt olyan 
újságíró, akinek 150 000 fontot biztosítottak, hogy forrásait fizesse. Lord Prescott a bizottság 
előtt elmondta: „Mindig azt gondoltam, rossz dolog, ha magas beosztású politikusok ilyen jó-
ban vannak Murdochkal. Ennek mindig megvan az ára.”

A botrány tanulsága: a médiamogulok kora lejárt. A Murdoch-birodalom brit részlegét 
érő botrány nemcsak az országot rázta meg, hanem a céget is. A News Corporationt rábírták, 
hogy tekintsen el a BSkyB felvásárlásától, attól a műholdas szolgáltatótól, amelynek a felépíté-
sében Murdoch is segédkezett. Egyre nagyobb nyomás nehezedik a brit politikusokra, akik 
most már felszabadultnak érzik magukat Murdoch igája alól, hogy szigorítsák a médiaszabályo-
zást, és nehezebbé tegyék a ’pénzcsinálást’ a médiabizniszből. A botrány továbbá meghiúsíthat-
ja, hogy a vállalat családi vállalkozásként működjön tovább. Az elnöki és az ügyvezetői pozíciót 
el kell választani a News Corporationnél, Murdochnak vissza kell vonulnia a napi rutinfelada-
toktól, ha azt akarja, hogy életműve túlélje őt.34 

7. Konklúzió

A brit sajtó példája világosan megmutatja, hogy a társadalom átalakulása nem hagyja érintetle-
nül az érintkezési formákat sem. A technológiai fejlődés pedig most már inkább rövidebb, mint 
hosszabb távon a nyomtatott napilapok eltűnését vonja maga után. A papír alapú napilap nem 
képes az internet támasztotta hírversenyben fennmaradni. A virtuális valóság egy alternatív, ne 
felejtsük el, hogy mesterkélt világot hozott létre. Ebben a nem valódi világban az információk 
forgási sebessége szinte követhetetlen. Mire a nyomtatott újságot kézbe vesszük, már lehet, 
hogy hírei értéktelenek. A klasszikus újságírás végét jelzi az is, hogy a hírelemzés, hírmagyarázat 

32  Lindsay Fortado–Thomas Penny: News Corp.’s Murdoch Faces Six U.K. Inquiries as Parliamenr Seeks 
Hearing. Bloomberg, 13 July 2011; http://www.bloomberg.com/news/2011-07-12/news-corp-s-murdoch-faces-
six-u-k-inquiries-as-parliament-seeks-hearing.html

33  Leveson Inquiry: Evidence suggests ’network of corrupt officials’. BBC News, 27 February 2012; http://
www.bbc.co.uk/news/uk-17173438

34  Last of the moguls. The Economist, 21 July 2011; http://www.economist.com/node/18988526?story_
id=18988526



365A BRIT SAJTÓ SZEREPFELFOGÁSÁNAK ÁTALAKULÁSA AZ ELMÚLT HÁROM ÉVTIZEDBEN

IN MEDIAS RES  •  2012. DECEMBER

már nem fontos. Saját gépe előtt szinte bárki kommentálhatja az éppen zajló eseményeket, nem 
szükséges a közvetítő. Így az internet virtuális nyilvánossága keretében egy teljesen új társada-
lom kialakulásának lehetünk tanúi. Bizonyos magánszemélyek, mint Murdoch, többé nem lesz-
nek képesek olyan mértékben, mint korábban, befolyásuk alatt tartani a közvélekedést. Ez most 
már inkább láthatatlan témaszervezők és témairányítók kezébe csúszik át. A technológia meg-
spórolja felhasználóinak a műveltség megszerzéséhez vezető fáradságos utat. Így bármilyen téma 
is kerül majd a virtuális társadalom célkeresztjébe, egyre banálisabb vitákat fogunk olvasni. 
A szakértők tömegének megjelenése pedig csak ront a helyzeten. John Lukacs találóan fogal-
mazta meg: „lehetséges, hogy olyan barbár korszak felé haladunk, amikor a legbalgább míto-
szok válnak majd népszerűvé az emberek százmilliói számára.”35

35  John Lukacs: „Egy nagy korszak végén”. Budapest, Európa, 2005. 126.


