REAL

Hagyományértelmezés a vizuális kultúra tanításában = Interpretation of Tradition in Teaching Visual Culture

Kovács, Hajnalka (2015) Hagyományértelmezés a vizuális kultúra tanításában = Interpretation of Tradition in Teaching Visual Culture. GRADUS, 2 (1). pp. 159-166. ISSN 2064-8014

[img]
Preview
Text
2015_1_ART_017_Kovacs.pdf

Download (574kB) | Preview

Abstract

Magyarországon a 20. század első felében a gödöllői művésztelep, a századmásodik felében a nomád nemzedék tudott olyan értékeket felmutatni, amelyek hozzájárultak a rajztanítás céljainak, feladatainak újragondolásához. Tevékenységeik főbb motívumai: a munka - élet - művészet egysége, a teljességre törekvés; a népművészethez, mint ősforráshoz való visszanyúlás; a gyermekközpontúság elve, a gyermeki sajátosságok figyelembe vétele. Az évezred végén, 1995-ben kormányrendeletként kiadott és 1998-ban felmenő rendszerben bevezetett Nemzeti alaptanterv (NAT 1995) már fogalomhasználatában is jelzi a megelőző korszak rajztanításához képest bekövetkező szemléletváltozást. A rajz mellé bekerül a "vizuális kultúra" kifejezés. Már nem pusztán rajztanítás, nem is művészeti képzés, és nem is csupán esztétikai nevelés a cél. Mindezek egy olyan rendszer részeiként jelennek itt meg, amely megpróbál a kor kihívásainak megfelelni, de átemeli az értékes hagyományokat is. Nem pusztán technikai, készségjellegű tárgyról van szó, hanem szemléletformálásról. Az új évezred elején a tantervi változások, a pedagógiai szemlélet alakulása, valamint az életmódváltozás okán időszerű a hagyományok szerepének átgondolása a vizuális kultúra tanításában.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: vizuális kultúra, rajztanítás, hagyomány, tárgy- és környezetkultúra
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
N Fine Arts / képzőművészet > NC Drawing Design Illustration / rajzművészet, formatervezés, illusztrálás
Depositing User: Zoltán Subecz
Date Deposited: 30 Jun 2020 06:44
Last Modified: 30 Jun 2020 06:44
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/110716

Actions (login required)

Edit Item Edit Item