REAL

A tudománymetria elmélete a gyakorlatban: a tudományklasszifikáció problematikája

Soós, Sándor and Kiss, Anna and Lakner, Zoltán (2020) A tudománymetria elmélete a gyakorlatban: a tudományklasszifikáció problematikája. STATISZTIKAI SZEMLE, 98 (8). pp. 958-980. ISSN 0039-0690

[img]
Preview
Text
2020_08_958.pdf

Download (868kB) | Preview

Abstract

A tudománymetria népszerűsége mögött az informatikai és módszertani háttér bővülése, valamint a kutatásértékelési és -finanszírozási gyakorlat által támasztott bővülő igények állnak. A gyors fejlődés azonban gyakran vezet ahhoz, hogy a kutatásértékelési indikátorokat – a számszerűsíthetőség „bűvöletében” – nem kellő körültekintéssel használják, és az általuk kapott eredményeket abszolutizált módon értelmezik. A tudománymetriával professzionálisan foglalkozó szakmai kör erre vonatkozóan már többször (például a 2015-ös Leideni Kiáltványban) megfogalmazta aggályait. Jelen dolgozat két esettanulmányon keresztül igazolja egy, a témához kapcsolódó, méltánytalanul elhanyagolt módszertani probléma, a tudományterületi besorolás alapvető szerepét a kutatói teljesítmény mérésében. Példaként a hazai gyakorlatban központi jelentőségűvé vált Magyar Tudományos Művek Tára kutatásértékelési célú alkalmazását és az ún. Frascati-rendszer következetes használatának egy módját mutatja be.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
Depositing User: Zsanett Kun
Date Deposited: 10 Aug 2020 12:32
Last Modified: 10 Aug 2020 12:32
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/112009

Actions (login required)

Edit Item Edit Item