REAL

Az álhírjelenség a közösségi oldalakon = Fake News in Social Media

Czeglédi, Csilla and Valentinyi, Klára and Borsos, Eszter and Szira, Zoltán and Varga, Erika (2020) Az álhírjelenség a közösségi oldalakon = Fake News in Social Media. Acta Carolus Robertus : Az Eszterházy Károly Egyetem Gyöngyösi Károly Róbert Campusának tudományos közleményei, 10 (1). pp. 17-29. ISSN 2062-8269 (nyomtatott) ; 2498-9312 (online)

[img]
Preview
Text
17_29_Czeglédi.pdf - Published Version

Download (739kB) | Preview

Abstract

Az utóbbi években hírfogyasztási szokásaink nagyon megváltoztak. Az újságok és folyóiratok papíralapú példányai helyett a közösségi média és az internetes hálózatépítés népszerűvé vált a fiatalok, a középkorúak és az időskorúak körében egyaránt. Megállapíthatjuk azonban, hogy a fiatalok azok, akik a legnagyobb mértékben kapcsolódnak a közösségi médiához. Az ellenőrizetlen információáramlás a téves információk és a hamis hírek megjelenéséhez is vezethet. Manapság alapvető és létfontosságú készség vagy technika az a képesség, hogy megkülönböztessük a dezinformációt a valóságon alapuló, valódi hírektől. Jelenleg folyó V4 nemzetközi kutatásunk keretén belül egy átfogó fókuszcsoportos kvalitatív kutatást végeztünk a szociális média és a bizalomépítés területén. Kutatásunkat 6 fókuszcsoportban a Gödöllői Szent István Egyetem budapesti képzési helyén folytattuk, hogy választ kaphassunk az olyan kérdésekre, mint pl. a hallgatók miért használják a közösségi médiát, mennyire fontos az önmegjelenítés, a hálózatépítés és az információkeresés a közösségi médiában, mennyire szórakoztató mindez számukra, és milyen veszélyekre kell figyelniük. A válaszok nagy részére számítottunk, ám néhány a várakozásokkal ellentétes volt. Over the last few years our news consuming habits have changed a lot. Instead of paperbased copies of newspapers and magazines in circulation, social media and networking on the Internet have gained popularity among the young, middle aged and elderly alike. However, we can state that it is the young who are connected to social media to the greatest extent. As a result, the uncontrolled flow of information can also lead to the rise of misinformation and fake news. An essential and vital skill or technique nowadays is the ability to distinguish between disinformation and real, true news based on reality. Our current V4 international research included comprehensive focus group qualitative research on social media and trust building. Research was carried out in 6 focus groups at the Budapest Training Centre of Szent István University, Gödöllő to provide an answer to the issues of why students use social media, how important they find self-presentation, networking and information seeking in the social media, how fun it is for them, and what dangers they need to be aware of. Most of the answers were well expected by the researchers, however, some of them were contrary to the expectations.

Item Type: Article
Additional Information: Második szerző: Veresné Valentinyi Klára
Uncontrolled Keywords: közösségi média, álhír, online, hírforrás, kommunikáció, poszt; social media, fake news, online, source of news, communication, post
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications > HE2 Communications / hírközlés
Depositing User: Tibor Gál
Date Deposited: 18 Aug 2020 08:17
Last Modified: 18 Aug 2020 08:17
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/112246

Actions (login required)

Edit Item Edit Item