REAL

Képezünk, de kinek? (A felsőfokú agrárszakember-képzés tudományos megalapozása) = We teach, but to whom? (Contribution to the laying of scientific foundations of agricultual higher education)

Hajdu, Istvánné and Berde, Csaba and Hajós, László and Kocsondi, József and Lakner, Zoltán and Schaffhauser, Franz (2010) Képezünk, de kinek? (A felsőfokú agrárszakember-képzés tudományos megalapozása) = We teach, but to whom? (Contribution to the laying of scientific foundations of agricultual higher education). Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
62649_ZJ1.pdf

Download (374kB) | Preview

Abstract

A kutatás során feltártuk a magyar agrár-és élelmiszeripari közép-és felsőoktatási intézményekben tanulók motivációs rendszerét, szakmai ambícióikat. A középfokú oktatásban tanulók szakmai motivációi alacsonyak. A szakközépiskolák pályaorientációs szerepe gyenge. A felsőoktatásban tanulók értékrendszere, ismeretköreinek jellege és későbbi szakmai ambíciói között matematikai –statisztikai eszközökkel igazoltunk kapcsolatot. Munkánk eredményei a hallgatói értékrend időbeli átalkulását igazolják. A felsőoktatási intézményekben tanulóknál csökkent a későbbi, szűk értelemben vett szakmai munka vonzereje. A végzettek összességében elégedettek a képzéssel, de az egyes ismeretkörök oktatásának megítélése jelentős szórást mutat. Nagymértékben nőtt az első munkába-lépésig eltelt idő. A jövedelem-szintben ugyanazon beosztás esetén 2-3 –szoros eltérések is megfigyelhetők hazánk egyes területei között. Az intézményi közgazdaságtan eszközeivel bemutattuk, hogy a felsőoktatás struktúrájában a közeljövőben-az érdek-rendszerek eltérése miatt- nem várható gyors átalakulás. A kutatás eredményei közvetlen támogatást adnak a beiskolázási munkához, az oktatás tartalmi fejlesztéséhez, valamint az alumni rendszerek működtetéséhez. A kutatás eredményeként kutatóműhelyünk kezdeményező szerepet vállalt az EU FP keretprogramból finanszírozott, Track-Fast: Oktatási igények és karrierlehetőségek a tudásalapú élelmiszertudományban és technológiában című project elindításában és megvalósításában. | In framework of the research, based on a series of direct-question surveys we have determined the motivation system of students in secondary and third level of agro-food education systems. The level of motivation is relatively low in case of students if secondary education. Our results highlight the necessity of deep rooted intitutional changes in secondary education system and the failures of reforms of last decades. The professional orientation role of vocational schools is rather low. In case of students in higher education we had been able a significant relationship between the value system, the types-of knowledge and the professional ambitions. The professional attractiveness of agro-food institutes is relatively low. There is a rather rapid change in value system of students. There are numerous symptoms of saturation on the labour market. The evaluation of professional content of curricula by graduated students is relatively favourable. The chances of income-generating show an extremely large scattering between different regions of Hungary. Based on approach of institutional economy, with MACTOR method we have determined the possibilities of forging coalition between the most important forces, shaping the higher education system. Based on results of research, the Budapest Corvinus University had been able to participate in EU FP 7 framework project, titled: Track Fast: Training Requirements and Careers for Knowledge-based Food Science and Technology in Europe.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Agrárökonómiai tudományok
Subjects: S Agriculture / mezőgazdaság > S1 Agriculture (General) / mezőgazdaság általában
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 05:56
Last Modified: 28 Jul 2014 11:28
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/11774

Actions (login required)

Edit Item Edit Item