REAL

Kisebbségi önkormányzatok a 2006-os önkormányzati választások után - A roma, német, görög és ruszin kisebbségi autonómiák működése az átalakult viszonyok között = Minority self-governments after municipal elections in 2006 - Roma, German, Greek and Rusin autonomies among the new conditions

Bindorffer, Györgyi and Gyenes, Fruzsina and Kállai, Ernő and Szabó, Orsolya (2013) Kisebbségi önkormányzatok a 2006-os önkormányzati választások után - A roma, német, görög és ruszin kisebbségi autonómiák működése az átalakult viszonyok között = Minority self-governments after municipal elections in 2006 - Roma, German, Greek and Rusin autonomies among the new conditions. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
Text
68458_ZJ1.pdf

Download (2567Kb) | Preview

Abstract

Az 1993-ban elfogadott és 2005-ben módosított kisebbségi törvény lényegét tekintve egyfajta gesztus az erőteljesen elmagyarosodott nemzetiségek felé: imaginárius viszonyokat képez le és soft law típusából fakadóan nem tartalmazza a jogok kikényszerítésének eszközeit. Cserében az identitás megválasztásának hamis illúziójával kecsegtető, és a gyakorlatban a kisebbségi etnobiznisz elburjánzásához vezető módón teszi lehetővé, hogy kisebbségivé az egyén önkéntes és önkényes nyilatkozatával lehessen válni a nyilatkozat minden jogi és anyagi előnyével, de mindenfajta jogi konzekvenciája nélkül. Ezek a törvényi anomáliák megkérdőjelezik a kisebbségi önkormányzatok létét. Két területen látszanak nagy gondok: a választás és a működés, ill. a feladatok csak jelzésszerű meghatározásának szintjén, amelyek elvégzése opcionális. Olyan kisebbségi törvényre van szükség, amely önkéntes, nyilvános önmeghatározás és a kisebbségi közösségek által kontesztálható identitásvállalás alapján teszi lehetővé a kisebbségi önkormányzatok létrehozását. Abban az esetben, ha a törvényalkotó megfontolná, ténylegesen szükség van-e az önkormányzati státusra, és ha úgy dönt, igen, akkor az önkormányzati kereteket tényleges tartalommal, más által el nem végezhető feladatokkal kell kitöltenie és biztosítania kell hozzá a szükséges eszköztárat. | The minority law having been accepted in 1993 and modified in 2005 in its very substance is a courtesy towards the highly assimilated minorities living in Hungary. It maps imaginary conditions and resulting in its soft law type does not contain guaranteed instruments for forcing the minority rights. In change it makes possible on the basis of the free choice of identity to be identified as minority subject on the basis of a voluntary and arbitrarily declaration of the self with its legal and financial profits without any legal consequences. This uncontrolled process has lead to the etnobusiness. The anomalies of the minority law in establishing minority self-government and in the many unclear paragraphs as to functioning, and tasks of this self-government query its existence. There are serious problems mostly on two fields: regulation of the elections of minority self-government representatives and defining the special tasks of a minority self-government, which as to the decision of the representatives – will be done or not. A really new minority law is needed if the politics decides on the favor of the minority self-governments: free but overt declaration of identity for those who want be acknowledged as minority subject to be able to establish a self government. If politics decides for minority self-governments, real tasks has to be specified and the necessary financial founds has to be guaranteed to manage them.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Szociológia
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 06:02
Last Modified: 30 May 2014 12:01
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/12000

Actions (login required)

View Item View Item