REAL

Kritériumorientált képességfejlesztés = Criterion-referenced education

Józsa, Krisztián and Fazekasné Fenyvesi, Margit and Janurik, Márta Zsuzsanna and Kelemen, Rita and Molnár, Edit Katalin and Nagy, József and Nagy, Zsuzsanna and Nyitrai, Ágnes Anikó and Pap Szigeti, Róbert and Zentai, Gabriella (2012) Kritériumorientált képességfejlesztés = Criterion-referenced education. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
68798_ZJ1.pdf

Download (108kB) | Preview

Abstract

Kutatási programunk keretében kritériumorientált készségfejlesztési módszerek kidolgozását és kipróbálását valósítottuk meg. Kontrollcsoportos kísérleti elrendezésben négy évnyi fejlesztő programot végeztünk 4–8 éves kor között, középső csoport óvodától második osztályig. A fejlesztésben részt vevő több mint 300 gyermek eredményei alapján igazoltuk, hogy az elemi alapkészségek kritériumorientált alapokon eredményesen fejleszthetőek. Az óvodai beavatkozásnak köszönhetőn a sikeres iskolakezdés feltételei a hátrányos helyzetű gyermek többsége esetében is megteremthetőek. Fejlesztő programunkkal az első olyan hazai kutatást valósítottuk meg, amely azonos elméleti alapra építve ível át az óvodából az iskolába. A kontrollcsoport 150 gyermekének adatai longitudinális eredményekkel is szolgálnak a 4–8 éves gyermekek kognitív és szociális fejlődésnek jellemzőiről, valamint motiváltságuk alakulásáról. Új mérőeszközöket dolgoztunk ki (zenei, rendszerezési és kombinatív képesség). Feltártuk ezek életkori változását, valamint összefüggéseiket más kognitív és affektív jellemzőkkel. Összehasonlító elemzéseket végeztünk a többségi és a tanulásban akadályozott tanulók képességeinek fejlettsége területén. Kiegészítő vizsgálatok keretében elemeztük a kritériumorientált fejlesztés lehetőségeit, módszereit harmadikos, negyedikes, ötödikes és hatodikos tanulók körében. Ez utóbbi munkák előkészítését jelentik a jelen kutatás folytatását képező, 8–12 éves korban megvalósuló új OTKA programunknak. | The outcomes of the research project included the design of instruments for criterion referenced ability development and the piloting of these instruments. Using experimental and control groups, a four year developmental program was carried out between the ages of 4 and 8. Based on data from approximately 300 participants, it was verified that basic abilities can be successfully developed in a criterion referenced paradigm. Evidence was revealed that intervention in the kindergarten can create the conditions for successful school entry for the majority of disadvantaged children. This developmental program was the first Hungarian research project which spans kindergarten and school age on the same theoretical ground. Data from the assessment of the 150 participants in the control group provide longitudinal data on the cognitive and social development of 4-8-year-olds as well as on the changes in their motivation. New assessment instruments were also developed (musical, systematising and combinative abilities). The changes of these abilities with age were identified and their relationships to other cognitive and affective factors were mapped. Comparative analyses were performed with mainstream and learning disabled children as regards their ability development. Supplementary studies examined the possibilities of criterion referenced development among grade 3, 4, 5 and 6 students. This latter endeavour is the preparation for our new OTKA project.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 06:04
Last Modified: 07 Jul 2014 11:52
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/12061

Actions (login required)

Edit Item Edit Item