REAL

Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyetemen

N. Mandl, Erika (2021) Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyetemen. In: Örökség és megújulás. Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28). Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó, Eger, pp. 161-176. ISBN 978-963-496-184-0

[img]
Preview
Text
161_176_Mandl.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány első részében a kaposvári Csiky Gergely Színház gyermek-, beavató és iskolaszínházi hagyományait mutatom be. Érintőlegesen szó esik a tágabb régió beavató színházi előzményeiről, modelljeiről, ezen belül a kaposvári színház régióbeli szerepéről is. Az ismertetésben bemutatásra kerül az a gyermekszínházi műsorkoncepció, amely a kaposvári rendezőegyéniségek egyéni művészi törekvéseit, formakísérleteit is tükrözi. A történeti áttekintésben szó esik Németh Antal színház-pedagógiájáról, majd az 1970es, 1980-as, 1990-es években kibontakozó rendezőgenerációk gyermekszínházi nyelvéről (pl. hogyan jelentek meg a tudatos közönségnevelő törekvések az előadások látványvilágának elemeiben, az előadások szöveges és metakommunikatív utalásrendszerében stb.), valamint a kaposvári gyermek-, és ifjúsági közönséggel való találkozási formáikról. A visszatekintésben hangsúlyt kap az a dél-dunántúli mikrokörnyezet is, amelyben ezek a gyermekszínházi tradíciók, illetve a közönségnevelés évtizedek alatt formálódott metodikája meggyökeresedhetett. A tanulmány második részében a közelmúlt és a jelen alkotói szándékai kerülnek bemutatásra, valamint azok az együttműködési formák, amelyek keretében a színházi alkotók az egyetemi oktatókkal karöltve egyetemi kurzusok keretében ismertetik meg a hallgatókkal a különböző gyermek- és ifjúsági előadások jelrendszerét. Az ismertetésben elsősorban egyetemi előadások és szemináriumok (Színházi élmény feldolgozása, Kreatív alkotóműhely) tematikájának bemutatásán keresztül jelennek meg azok a modellek és feldolgozási formák, amelyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a hallgatók mélyebben megismerjék egy színházi előadás hatáselemeit: látványelemek (jelmez, kellék, díszlet, fények), zenei elemek-színpadi zörejek-csend, színészi játék, rendezői koncepció stb. A közlemény utolsó részében a Kreatív alkotóműhely című kurzus néhány foglalkozásmodellje kerül bemutatásra, amelyekben a közös alkotómunka keretében, a mesék dramatizálása során sokféle előadási technikával ismerkednek meg a hallgatók, a tanult színházi hatáselemekkel játszva, kísérletezve.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: közönségnevelés; iskolaszínház; Csiky Gergely Színház, Kaposvár; gyermekszínházi műsorstruktúra; Kaposvári Egyetem; kreatív alkotóműhely
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN2000 Dramatic representation. The Theater / színházművészet
Depositing User: Tibor Gál
Date Deposited: 01 Mar 2021 09:48
Last Modified: 01 Mar 2021 09:48
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/121771

Actions (login required)

Edit Item Edit Item