REAL

Idősek városképe – egy városmárka-asszociációs kutatás korcsoportspecifikus eredményei = Elderly cityscape – Age-specific results of a city brand association research

Kovács, László and Zsarnóczky, Martin and Keller, Krisztina and Tóth-Kaszás, Nikoletta (2021) Idősek városképe – egy városmárka-asszociációs kutatás korcsoportspecifikus eredményei = Elderly cityscape – Age-specific results of a city brand association research. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 35 (1). pp. 113-135. ISSN 0237-7683 (nyomtatott); 2062-9923 (online)

[img]
Preview
Text
2021-06.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB) | Preview

Abstract

A települési kutatások aktuális területét képezik a márkázással kapcsolatos elemzések, melyek a településeket – településmárka címszó alatt – a márkamenedzsment szemszögéből vizsgálják. Bár összefoglaló néven településmárkáról beszélhetünk, ez a legtöbb esetben városok márkázását jelenti. Jelen kutatásban a településmárkából, mint az elmében létrejövő entitásból indulunk ki. Ezzel Aaker (1991) és Keller (1998) mellett Sebastian Zenker városmárkákkal kapcsolatos kutatásai jelentik a vizsgálat kiindulópontját – elsősorban a Zenker és Braun (2017) által megalkotott modell, amely a település márkáját a tudatunkban a településhez kapcsolódó asszociációkként értelmezi. Kutatásunkban egy városmárka és a „fogyasztó” kapcsolatát asszociációs módszerrel vizsgáltuk meg: a lakosoknak a városmárka nevéhez kötődő asszociációit elemeztük. A vizsgálat tárgya Nagykanizsa, a vizsgálat alanya pedig egy konkrét csoport, a Nagykanizsán élő idős generáció. Az asszociációk alapján kirajzolódó aktuális kép megmutatja, hogy milyen jellemzők nehezítik és/vagy könnyítik meg az idősek mindennapjait a városban. Az eredmények alapján jellemezzük az idősek várossal kapcsolatos képét, majd rámutatunk arra, hogy az idős generáció tagjai amellett, hogy a város egy korábbi, általuk ismert képét hívják elő, a következő generációk szükségleteit is szem előtt tartják. A gyűjtött asszociációk alapján Zenker és Braun (2017) településasszociációkkal kapcsolatos modelljét is módosítjuk. A tanulmány végén javaslatokat fogalmazunk meg, amelyek felhasználásával Nagykanizsa idős lakossága jobban integrálhatóvá válhat a város mindennapjaiba.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: településmárka; városmárka; asszociáció; idősek
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD1 Industries / ipar > HD14 Management. Industrial Management / ügyvitel, igazgatás
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 17 Mar 2021 16:56
Last Modified: 01 Jun 2021 23:17
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/122512

Actions (login required)

Edit Item Edit Item