REAL

A közoktatási centralizáció hatása a diákok teljesítményére Magyarországon

Lénárd, Tünde (2021) A közoktatási centralizáció hatása a diákok teljesítményére Magyarországon. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 68 (5). pp. 457-489. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
01LenardTundeA.pdf

Download (755kB) | Preview

Abstract

2013-ban széles körű centralizációs folyamat indult el a magyar közoktatásban, amelynek során minden, addig önkormányzati fenntartásban lévő iskola egy állami intézményfenntartó központhoz került. A tanulmány célja, hogy megvizsgálja ennek a centralizációs folyamatnak a diákok tesztpontszámaira gyakorolt hatását mind általános iskolai, mind pedig középiskolai szinten. További cél ezeknek a hatásoknak a szintén 2013-ban indult szakképzési reform hatásaitól való elkülönítése. Az elemzés a különbségek különbsége módszerét és hozzáadottérték-modelleket használ, fix hatásokkal bővítve. Arra az eredményre jut, hogy hatodik és nyolcadik évfolyamon sem az általános iskolai, sem pedig a szerkezetváltó gimnáziumi képzésekben nem volt kimutatható hatása a centralizációnak. Még tizedik évfolyamon sem mutatható ki a 2013-at követő teljes időszakra vonatkozó átlagos hatás, csak 2015-ben és 2017-ben figyelhető meg átmeneti, 0,05 szórásegységnyi negatív centralizációs hatás a tesztpontszámokra. A centralizáció és a szakképzési reform hatásainak elkülönítését célzó modell alapján azonban valószínűsíthető, hogy ezek az átmeneti hatások is elsősorban a reform negatív hatásaira vezethetők vissza. Az utóbbi egy szórásegység 9–16 százalékával csökkentette a szakközépiskolások pontszámait.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, I28.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 May 2021 07:54
Last Modified: 31 Mar 2023 07:39
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/125137

Actions (login required)

Edit Item Edit Item