REAL

Testnevelő tanárok pályaválasztása és pályaelhagyása = Choosing and leaving profession by physical education teachers

Császár, Attila (2021) Testnevelő tanárok pályaválasztása és pályaelhagyása = Choosing and leaving profession by physical education teachers. Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (47. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport, 47. pp. 89-103. ISSN 2677-0105 (print) 2498-6917 (online)

[img]
Preview
Text
89_103_Császár.pdf - Published Version

Download (244kB) | Preview

Abstract

Magyarországon a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény és a 2012. évi Nemzeti alaptanterv alapján bevezették a mindennapos testnevelést. Kutatásomban azt a kérdéskört vizsgálom, hogy a változások hatással voltak-e a leendő tanárok pályaválasztására; a gyakorló testnevelők tapasztaltak-e változást munkájuk megítélésében az oktatás különböző szereplőinek részéről, és mi lenne az oka annak, ha elhagynák a tanári pályát. A hazai szakirodalomban 2008-ban jelentek meg Bognár József és munkatársainak kutatási eredményei a Testnevelő tanárok presztízse: pályaválasztástól a pályaelhagyásig a nemek mentén címmel. Hazánkban korábban nem végeztek hasonlóan átfogó empirikus kutatást ebben a témában; ezért arra is választ keresek, hogy tíz évvel később jelentkezik-e jelentős különbség az eredményekben a kötelező mindennapos testnevelés bevezetésének hatására. Célom rávilágítani a testnevelők pályaválasztásának, presztízsének, lehetséges pályaelhagyásának jellemző jegyeire, illetve feltárni az esetleges különbségeket a nemek, az életkor és a köznevelésben eltöltött idő alapján. Az adatgyűjtés zárt végű kérdésekkel, Bognár és mtsai. 2008-as kutatásának átszerkesztett, feleletválasztásos kérdőíve alapján történt. A beérkezett válaszok feldolgozása leíró statisztikával, két- mintás t-próbával és varianciaanalízissel, az SPSS 16.0 for Windows statisztikai célszoftver segítségével történt. ----- CHOOSING AND LEAVING PROFESSION BY PHYSICAL EDUCATION TEACHERS In Hungary, CXC 2011 on National Public Education According to the Act of 2012 and the National Core Curriculum 2012, everyday physical education was introduced. In my research I examine the question of whether the changes had an impact on the career choices of prospective teachers; practitioners have experienced a change in the way they judge their work by different actors in education, and what would be the reason for leaving the teaching profession. Bognár József et al. his research results include the prestige of Physical Education Teachers: from career choice to career leaving by gender. In Hungary, similar empirical research on this topic has not been carried out before; I am therefore also looking for a significant difference in the results ten years later as a result of the introduction of compulsory daily physical education. My goal is to highlight the typical features of career choices, prestige, possible career abandonment of physical educators, and to identify possible differences based on gender, age and public time spent. I made the data collection with closed-ended questions, Bognár et al. it was based on a revised, multiple-choice questionnaire of its 2008 research. Incoming responses were processed using descriptive statistics, two-sample t-tests, and variance analysis using the SPSS 16.0 for Windows statistical targeting software.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: testnevelés, pályaválasztás, pályaelhagyás, presztízs ----- physical education, choice of carrier, leaving position, prestige
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Tibor Gál
Date Deposited: 07 Jun 2021 09:33
Last Modified: 07 Jun 2021 09:33
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/126329

Actions (login required)

Edit Item Edit Item