REAL

A sportoláshoz kapcsolódó tudatos vízfogyasztás hatásai = Effects of conscious water consumption related to sports

Buti, Nikolett and H. Ekler, Judit (2021) A sportoláshoz kapcsolódó tudatos vízfogyasztás hatásai = Effects of conscious water consumption related to sports. Recreation, 11 (3). pp. 8-12. ISSN 2064-4981

[img]
Preview
Text
2021.11.3.1 - A sportoláshoz kapcsolódó tudatos vízfogyasztás hatásai.pdf

Download (971kB) | Preview

Abstract

ÖSSZEFOGLALÁS: Bevezetés és célkitűzés A gyermekek kognitv funkcióit enyhe fokú kiszáradás már megváltoztatja. Ezért a kognitv fejlődésben is fontos szerepet tölt be a megfelelő folyadékpótlás. Kuta�tásunkban arra voltunk kíváncsiak, hogy az általunk vizsgált 12. évfolyamos diákok (N=37) vízháztartása összefüggésbe hoz�ható-e kognitv képességeikkel, valamint izomerejükkel. Vizsgálatunkban a jól (2. cs.) és kevésbé jól hidratált (1. cs.) tanulói csoportokat hasonlítottuk össze a Kognitv Profl Teszt, valamint a NETFIT erőprofl adatai alapján. Eredmények és következtetés A 2. csoport tanulóinak az InBody ftségi pont értékei szignifkánsan jobbak voltak, mint az 1. csoport tanulóié. Azonban a két csoport NETFIT erőprofl eredményei kö�zöt nincs szignifkáns különbség. Így azt, hogy a tanulók jobb vízháztartása pozitvan befolyásolja az izomerejüket, nem tudtuk igazolni. A Kognitv Profl Teszt pontszámai összesítve nem mutatak különbséget a két csoport közöt, azonban a „Mennyisé�gek” feladatban a 2. csoport szignifkánsan jobb eredményt ért el, míg a „Számolási műveletek” tesztben tendenciához közeli értékeket kaptunk, a 2. csoport javára. Te�hát a pozitv vízháztartás kognitv képessé�gekre gyakorolt hatása részben igazolható. Kulcsszavak: tudatos vízfogyasztás, kog�nitv képességek ABSTRACT: Introducton Mild dehydraton already alters children’s cognitve functons. Therefore, adequate fuid replacement also plays an important role in cognitve development. In our re�search, we were interested in whether the water balance of the 12th grade students (N = 37) we examined could be related to their cognitve abilites as well as their mus�cle strength. In our study, we compared groups of well (2nd) and less hydrated (1st) students based on data from the Cognitve Profle Test and the NETFIT strength profle. Results and conclusion Group 2 students scored signifcantly beter in terms of InBody ftness score val�ues than their peers. However, there is no signifcant diference between the NETFIT strength profle results of the two groups. Thus, the fact that students ’beter water balance has a positve efect on their mus�cle strength cannot be justfed. Based on the aggregated scores of the Cognitve Profle Test, we could not determine difer�ences between the two groups, but in the “Quanttes” task, Group 2 scored signif�cantly beter, while in the “Computatonal Operatons” test, we obtained values close to trend in favor of Group 2. Thus, the ef�fect of positve water balance on cognitve abilites can be partally justfed. Keywords: conscious water consump�ton, cognitve abilites

Item Type: Article
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás
Depositing User: Dr. Zoltán Szatmári
Date Deposited: 03 Sep 2021 11:36
Last Modified: 03 Sep 2021 12:04
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/129016

Actions (login required)

Edit Item Edit Item