REAL

A magyar élelmiszerek versenypozíciójának alakulása az Európai Unió piacán = Development of Competitive Position of the Hungarian Agri-Food Products on the Market of the European Union

Bozsik, Norbert and Magda, Róbert (2021) A magyar élelmiszerek versenypozíciójának alakulása az Európai Unió piacán = Development of Competitive Position of the Hungarian Agri-Food Products on the Market of the European Union. KÜLÜGYI SZEMLE, 20 (2). pp. 177-202. ISSN 1587-9089 (nyomtatott); 2060-4904 (online)

[img]
Preview
Text
08-Bozsik_Magda.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A cikk Magyarország (illetve az Európai Unió) és Kína közötti élelmiszer-kereskedelem alakulását elemzi, továbbá a magyar élelmiszereknek az EU piacán való versenyképességét értékeli. A 2004-2019-es időszakra vonatkozó adatok az Európai Bizottság Comext adatbázisán alapulnak. Az élelmiszerek versenyképességének értékeléshez a CMS, valamint az ár- és minőség-versenyképességi módszert alkalmaztuk. Az uniós élelmiszer-kereslet jelentősen megnőtt 2004 óta, vagyis igen erőteljes piacnagysághatás volt tapasztalható. Emellett a magyar élelmiszerek versenyképessége is számottevően javult. Mindezek eredményeként a magyar élelmiszerexport a 2004-2006-os évek átlagához képest négymilliárd euróval növekedett a 2017-2019-es időszakra. Az elemzés értékelése szerint két termékcsoport tartozik a sikeres minőségi verseny szegmensébe: a hús és húskészítmények, valamint a cukor és cukorkészítmények. A sikeres árverseny kategóriába pedig a gabona és gabonakészítmények termékcsoport sorolható. A Kínával folytatott magyar élelmiszer-kereskedelem 2004 és 2013 között deficitet mutatott, míg 2014-től 2016-ig az egyenleg növekvően szufficites volt, és elérte az 51,5 millió eurós aktívumot. A többlet azonban 2019-re lenullázódott. = The article analyses the development of food trade between Hungary the European Union) and China; it also evaluates the competitiveness of Hungarian food products on the EU market. The data came from the Comext database of the European Commission, regarding the period between 2004 and 2019. To evaluate the competitiveness of agri-food product groups the CMS and price-quality method was chosen. The EU countries’ demand for food has grown significantly since 2004, with a very strong market size effect. In addition, the competitiveness of Hungarian food has considerably improved. As a result, Hungarian food exports increased by four billion euros for the period 2017-2019 compared to the average of 2004-2006. Based on the analysis, two of the Hungarian food product groups belonged to the successful quality competition segment: meat and meat preparations as well as sugar and sugar preparations. Successful price competition segment encompassed the group of cereals and cereal preparations. Hungarian food trade with China showed a deficit between 2004 and 2013, but from 2014 the balance showed an increasing surplus until 2016, reaching 51.5 million euros. However, the surplus was zeroed by 2019.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem > HF2 Foreign trade / külkereskedelem
J Political Science / politológia > JN Political institutions (Europe) / politikai intézmények, államigazgatás, Európa
J Political Science / politológia > JQ Political institutions Asia / politikai intézmények, államigazgatás, Ázsia
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 Sep 2021 09:34
Last Modified: 14 Sep 2021 09:34
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/129395

Actions (login required)

Edit Item Edit Item