REAL

TUDOMÁNYOS TUDÁS ÁRAMLÁSÁNAK MINTÁZATAI MAGYARORSZÁGON, 1770-1830 A „technological journey” normái: georgikoni tanárok utazási instrukciói a 19. század elején = Technological journey standards: travel instructions issued for two itinerant professors of Hungary’s first college of farming in the early nineteenth century

Kurucz, György (2018) TUDOMÁNYOS TUDÁS ÁRAMLÁSÁNAK MINTÁZATAI MAGYARORSZÁGON, 1770-1830 A „technological journey” normái: georgikoni tanárok utazási instrukciói a 19. század elején = Technological journey standards: travel instructions issued for two itinerant professors of Hungary’s first college of farming in the early nineteenth century. Kaleidoscope history, 9 (17). pp. 261-274. ISSN 20622597

[img]
Preview
Text
a_technological_journey.pdf

Download (358kB) | Preview

Abstract

A tudománytörténeti kutatások elfogadott axiómája szerint a tudományos tudásáramlás folyamatának rekonstrukciója, az interakciók hatásmechanizmusa a klasszikus centrum és periféria viszonyrendszerben modellálható (Basalla 1967; Latour –Woolgar 1979; Paty 1992; Lenoir 1997; Krász 2013). Ennek megfelelően a nyugat-európai tudásközpontok elméleti, módszertani hatása, különösen a korszak új diszciplinája, az agrártudomány esetében, a szakirodalmi közvetítésen túlmenően a közvetlen tapasztalatszerzésre épülő adaptáció meghatározó szerepét is feltételezi. A fenti képlettel összhangban a magyarországi felsőfokú agrárszakképzés korszakos jelentőségű intézménye, a gróf Festetics György (1755-1819) által 1797-ben alapított Georgikon működése nyilvánvalóan elválaszthatatlannak tűnik a tanári kar képzettségétől, az alapító szakkönyvtári fejlesztési törekvéseitől, de ugyanilyen jelentőségűnek értékelhetjük a recepciós képesség személyi és materiális rendszerének folyamatos biztosítási szándékát az alapító örököse, gróf Festetics László (1785-1846) részéről.

Item Type: Article
Subjects: A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Z Bibliography. Library Science. Information Resources / könyvtártudomány > Z665 Library Science. Information Science / könyvtártudomány, információtudomány
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 07 Oct 2021 15:16
Last Modified: 07 Oct 2021 15:16
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/132187

Actions (login required)

Edit Item Edit Item