REAL

A gyümölcstermesztő és az ipari beszállító vállalkozások piaci pozíciója. Egy kvalitatív kutatás eredményei

Szepesi, Balázs (2021) A gyümölcstermesztő és az ipari beszállító vállalkozások piaci pozíciója. Egy kvalitatív kutatás eredményei. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 68 (2021 S). pp. 52-77. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
04SzepesiBalazsA.pdf

Download (277kB) | Preview

Abstract

Cikkünk a magyar tulajdonú beszállító cégek piaci pozícióját és a pozíció alakítására vonatkozó tevékenységét elemzi az egyik leginkább kiszolgáltatottnak tekinthető gyümölcstermesztés, valamint a komoly vevő–szállítói koordinációt igénylő ipari beszállítás területén végzett mélyinterjúk alapján. Eredményeink szerint a gyümölcstermesztésben a vállalkozások a szerződéses viszonyokra nincsenek hatással, a hosszú távú üzleti kapcsolatok elsősorban a piaci bizonytalanságok csökkentését szolgálják. Az ipari beszállításban a feltételeket szintén a nagyobb partner és a piac diktálja, de az együttműködés sokkal intenzívebb, bizalmibb, a szállítók pozíciója sokkal egyedibb és erősebb, a hozamok pedig magasabbak. Az üzleti együttműködés szabályait mindkét vizsgált terület esetében az értéklánc domináns cégei diktálják; a vállalkozások alkupozíciójukat csak közvetve alakíthatják: elsősorban termékeik és üzleti működésük módosításával tudják befolyásolni, hogy mekkora mozgásteret biztosít nekik az értéklánc központi szereplője. Journal of Economic Literature (JEL) kód: D2, D4, L1, L2, L6, Q13.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány > HB2 Microeconomics / mikroökonómia
S Agriculture / mezőgazdaság > SB Plant culture / növénytermesztés
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Dec 2021 07:42
Last Modified: 31 Mar 2023 08:08
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/134118

Actions (login required)

Edit Item Edit Item