REAL

Számok – arányok – mintázatok a felsőoktatásba felvett hátrányos helyzetűek esetében

Hegedűs, Roland (2016) Számok – arányok – mintázatok a felsőoktatásba felvett hátrányos helyzetűek esetében. MODERN GEOGRÁFIA, 11 (3). pp. 1-14. ISSN 2062-1655

[img]
Preview
Text
2016_III_01_hegedus.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

A kutatás tárgya a hátrányos helyzet 2013-ban bekövetkezett törvényi változása területi hatásai a felsőoktatásra nézve. Megvizsgáljuk a törvényi módosítás hatására az egyes kistérségekben a hátrányos helyzetű felvettek arányában történt változásokat: melyik kistérségekben koncentrálódnak leginkább ezek a hallgatók, illetve melyik felsőoktatási intézmények mely telephelyeire kerültek felvételre a legnagyobb számban. A kutatásban a 2013. és 2014. évi felvételi adatbázist elemeztük SPSS program segítségével, majd az eredményeket MapInfo programmal térképen ábrázoltuk azért, hogy a különbségek jobban áttekinthetőek legyenek. Eredményeink azt mutatják, hogy a két év során nagymértékben csökkent a hátrányos helyzetűek száma és aránya az összes felvett hallgató között. Az ország északkeleti, keleti területei, valamint a dél-dunántúli egyes kistérségei bizonyultak a leghátrányosabb helyzetben lévőeknek. A törvényi változás a hátrányos helyzetű területeken csökkentette a hátrányos helyzetűek számát, míg a fejlettebb területeken lévő kistérségben növekvő hátrányos helyzetű arány is megfigyelhető. Az egyes intézmények adatait elemezve azt tapasztalhatjuk, hogy a legtöbb hátrányos helyzetű hallgató mind a két évben a Debreceni Egyetemre került fölvételre és a számbeli változások is ezen az egyetemen voltak a legszámottevőbbek. A telephely és intézmény elhelyezkedése nagymértékben befolyásolja a felvett hátrányos helyzetűek számát, a hátrányos helyzetű hallgatók többségében a közelebbi intézményt választják. Ennek megfelelően a legnagyobb arányban Sárospatakon, Nyíregyházán és Debrecenben jelennek meg, míg legkevésbé az ország nyugati részén lévő településeken, például Győrött vagy Szombathelyen.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: területi különbség; hátrányos helyzet; felsőoktatás
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Jan 2022 14:30
Last Modified: 31 Mar 2023 08:17
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/136362

Actions (login required)

Edit Item Edit Item