
255Múltunk, 2005/3. | 255–297.

A XXIII. nyári olimpiai játékokat 1984. július 28. és augusztus 12. kö-
zött rendezték az Egyesült Államokban, Los Angelesben.1 A játékokat
az elôzetes aggodalmak ellenére különösebb fennakadások nélkül bo-
nyolították le, és megdôlt az addigi részvételi rekord is. Ahogy négy év-
vel korábban Moszkvában a szovjetek, Los Angeles második olimpiá-
ján az Egyesült Államok csapata tarolt. A fô szervezôt, Peter Ueberrothot
pedig a Time magazin olvasói az év emberének választották. Ezt talán
kis részben a Szovjetunió eljárásának is köszönhette, amely 1984. má-
jus 8-án lemondta az olimpián való részvételt. A magyar nézôk sem szur-
kolhattak sportolóik sikereiért, mivel a Magyar Olimpiai Bizottság 1984.
május 16-án, hasonlóan döntött, akárcsak a legtöbb szocialista ország
olimpiai bizottsága.

A hivatalos indoklás szerint a távolmaradás fô oka az volt, hogy nem
láttak kellô garanciákat a sportolóik biztonságára. Egyúttal hangsúlyoz-
ták, hogy az ügynek semmiféle politikai jelentôsége nincs, a lemondás
nem tekinthetô a Carter elnök által 1980-ban közzétett bojkottfelhívásra
adott válaszlépésnek. Persze mindenki annak tartotta. Az 1981 óta tartó
republikánus kormányzás idején mélypontra jutottak a szovjet–amerikai
kapcsolatok, mi több, a Szovjetunió tartós külpolitikai defenzívába kény-
szerült. A magyar sajtó külpolitikai írásai évek óta a Reagan-kormányzat
agresszivitását hangoztatták, a vizsgált idôszakban éppen a nyugat-európai
rakétatelepítések kapcsán. Ezen felül 1984 az Egyesült Államokban vá-
lasztási év volt: egy kudarcba fúló olimpia sokat ronthatott volna Ronald
Reagan újjáválasztási esélyein. Szintén kínos momentumnak számított,

TAKÁCS RÓBERT

A Los Angeles-i olimpia 
a magyar sajtóban[ ]

1 A teljes képhez hozzátartozik, hogy az olimpiai játékok eredetileg kijelölt helyszíne Teherán lett volna, de
Irán az Irakkal folytatott háború miatt kénytelen volt lemondani a megrendezést. A NOB ezt követôen adta
át ennek jogát az egyetlenként jelentkezô kaliforniai magántársaságnak (LAOOC).



256 média és propaganda
hogy Románia (és hagyományosan Jugoszlávia) megbontotta a szocia-
lista tömb egységét, és elküldte versenyzôit a Los Angeles-i játékokra.2

Ez az ellentmondásokkal teli helyzet alkalmat kínál arra, hogy meg-
vizsgáljuk a politikai nyilvánosság szerkezetét, egyben az újságírói öncen-
zúra mûködését, méghozzá egy speciális, sokszor elhanyagolt területen,
a sportújságíráson keresztül.3 (Igaz, az áttekintett idôszakban a sport-
hírek között nagy számban fordultak elô sportdiplomáciai közlemények,
nyilatkozatok és egyéb nem sporteseményekkel foglalkozó hírek.)4 Szá-
mos kérdés vethetô fel azzal kapcsolatban, hogy a sportolók és az újság-
írók hogyan reagáltak a lemondás körülményeire, a távolmaradás indo-
kaira és következményeire, illetve a sajtó hogyan mutatta be az olimpiai
játékokat. Arra kerestem a választ, hogy egy ilyen légkörben milyen mó-
don informálták, informálhatták lapjaink a hazai olvasókat. Mit tud-
hatott meg, mit következtethetett ki a történésekrôl az átlagember? Mi-
rôl hallgattak az információs fórumok? Kinyomtattak-e ellenôrizhetetlen,
nem valós információkat, és ha igen, milyen mértékben? Túl lehetett-e
lépni az események megismerésében azon a sommás megállapításon:
moszkvai diktátum? Egyben azt is vizsgáltam, hogy mit várt a hatalom
a sajtótól, illetve ez utóbbi mennyiben szolgálta ki a sajtóirányítás igé-
nyeit. Ezzel párhuzamosan nyílt-e arra mód, hogy az újságírók esetleges
alternatív véleményeknek is hangot adjanak, és amennyiben igen, milyen
módszerekkel éltek?

Mindehhez tanulmányomban az 1984. áprilistól augusztusig terjedô
öt hónap anyagát tekintettem át:5 négy politikai napilap (Népszabad-
ság, Népszava, Magyar Nemzet, Magyar Hírlap) írásait és négy hetilap
(ÉS, HVG, Magyarország, Új Tükör) cikkeit. A párt álláspontját elsô-
sorban az MSZMP Központi Bizottsága Politikai Bizottságának, Titkár-
ságának, illetve Agitációs és Propaganda Osztályának anyagai alapján
rekonstruáltam. A közvélemény alakulására az utóbbi szervhez beérke-
zett információs jelentésekbôl következtettem.

2 A lemondás mögött húzódó okokról lásd: MINK András: Bojkott, 1984. Beszélô, 1994/4. http://beszelo.c3.-
hu/99/04/10mink.htm

3 A sportújságírásba az év során a sajtóirányítás kétszer is közvetlenül beavatkozni kényszerült: az olim-
piával kapcsolatos tájékoztatás mellett a bundabotrány ügyében. Az ügy pikantériáját, különös politikai
jelentôségét az adta, hogy abban a bajnok Budapesti Honvéd is érintett volt, így a szálak igen messzire
értek. (Lásd PAJOR-GYULAI László: Bundabotrány. Jel-Kép, 1985/2. 52–58.)

4 Szerkesztési sajátosságnak tekinthetjük, hogy a nem sportjellegû hírek, tudósítások is a sportrovatba ke-
rültek, azt az érzetet keltve, hogy a sport és a politika összefolyik, illetve hogy a hivatalos nyilatkozatok-
kal ellentétben van politikai jelentôsége az olimpiai részvétel lemondásának.

5 Az áprilisi kezdést az indokolta, hogy a Szovjet Olimpiai Bizottság elsô bejelentése, amelyben az olimpia
elôkészületeivel kapcsolatos aggályait megfogalmazta, 1984. április 9-én jelent meg.



257Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

1984. május 16-án – egy hét kivárás, egy hét reménykedés után – meg-
született a MOB döntése: nem utazunk. Ilyen sokáig rajtunk kívül csak
a lengyelek vártak. A kérdésben hivatalosan a MOB volt az illetékes,
így dr. Buda Istvánra hárult a feladat, hogy megtegye a bejelentést. Va-
lójában a végsô szót az MSZMP Politikai Bizottságában mondták ki két
nappal korábban.

A szituáció a Politikai Bizottság tagjainak sem lehetett kellemes. A ma-
gyar pártvezetés olyan kényszerhelyzetbe került, amelyben a hazai és
nemzetközi közvélemény szemében népszerûtlen, ráadásul saját érde-
keivel ellentétes intézkedést kellett hoznia. Mindezt akkor, amikor a
rendszer legfôbb legitimációs bázisát képezô gazdasági növekedés és fo-
lyamatos életszínvonal-emelkedés (-emelés) tartósan stagnált. Rendszer-
stabilizáló tényezônek számítottak a sportsikerek is, a Politikai Bizottság
Los Angelesben is az elsô tízbe várta a magyar csapatot.6 Ebbôl a szem-
pontból mégsem elsôsorban hazánk, hanem az olimpiai örök ranglistán
szintén a legjobb tíz között jegyzett NDK és Bulgária vezetôi érezhették
magukat igazán kínosan. Persze ennek ellenére látványos sietséggel csat-
lakoztak a Szovjet Olimpiai Bizottság állásfoglalásához.

A lemondás forgatókönyvét Moszkvában írták. Onnan indult a szo-
cialista országok olimpiai bizottságainak tiltakozó hulláma is április elsô
felében. Az SZKP kész helyzet elé állította a testvérországok vezetését.
A május 8-i bejelentést követôen illetékes osztályvezetôiket és legfelsôbb
sportvezetôiket Moszkvába „rendelték” konzultációra. „Támogatást és
hasonló döntésben megnyilvánuló szolidaritást” kértek.7 A magyar ve-
zetés súlyos dilemmáit az ott elhangzott hozzászólás kivonata is mutatta:
„Kifejtettük, hogy a kialakult helyzetben nagy felelôsséggel és körülte-
kintéssel mérlegeljük az olimpián való részvételünk kérdését. Álláspon-
tunk kialakításánál elsôsorban a szocialista közösség érdekei vezérelnek
bennünket. Ugyanakkor mérlegeljük azt is, hogy az olimpia ügye az em-
berek millióit foglalkoztatja, részét képezi a népek közötti együttmûkö-
désnek és megértésnek.” A magyar küldöttség nem emelt kifogásokat.
(A románok nehezményezték, hogy a szovjetek ígéretüket megszegve
nélkülük mondták ki a végsô „nem”-et, és kijelentették, hogy nem rajon-
ganak a Barátság játékok néven tervezett szocialista „kisolimpiáért”.)
Mindenki tudta, a szovjet vezetés számára ez a kérdés alapvetô fontos-
ságú. Nem lehetett másképp dönteni. A Politikai Bizottság május 14-én
Kádár János távollétében mondta ki a végsô szót. A kivárás és a nyilat-
6 Jelentés a Politikai Bizottságnak a XXIII. Nyári Olimpiai Játékokkal összefüggô kérdésekrôl. Magyar

Országos Levéltár (a továbbiakban MOL) MK-S 288/5/910. 5.
7 Uo. 5–10.



258 média és propaganda
kozatnak a szovjetekénél jóval enyhébb megszövegezése azt volt hivatott
kommunikálni, hogy a magyar vezetés nem ért egyet vele.

A PB május 14-i döntése nyomán az elôzetesen kidolgozott sajtóter-
veket is meg kellett változtatni – a szovjet sajtó- és propagandaterv is-
meretében, amelyet az SZKP apparátusa segítôkészen át is nyújtott ven-
dégeinek.8 Az új sajtóterv július 5-én került a Politikai Bizottság elé.
Alapelvei: az olimpiai elôkészületekrôl ne tudósítsanak, szorítkozzanak
a tényszerû közlésekre, szenteljenek nagyobb figyelmet a szocialista or-
szágokban zajló versenyeknek, adjanak teret a döntést alátámasztó kül-
földi nyilatkozatoknak, az olimpiáról mértéktartósan, színes anyagok
nélkül tudósítsanak, a központi lapok az MTI híreit használják.

Ugyanekkor született döntés arról, hogy operatív munkacsoportot állí-
tanak fel az olimpiával kapcsolatos események, a közhangulat folyamatos
értékelése és a politikai munka összehangolása céljából. A munkacsoport
a Központi Bizottság négy osztályának (az Agitációs és Propaganda Osz-
tály, a Közigazgatási és Adminisztratív Osztály, a Párt- és Tömegszer-
vezetek Osztálya, a Külügyi Osztály), a KISZ KB és az Országos Test-
nevelési és Sport Hivatal képviselôibôl tevôdött össze. Mindez jelzi, hogy
a pártvezetés komolyan számolt a közvélemény elégedetlenségével.

I. A napilapok hírszerkezete

Ha közeledik az olimpiai játékok idôpontja, természetszerûen megsza-
porodnak a híradások. Ez esetben bô egy hónapi (sport)diplomáciai hu-
zavona után a Magyar Olimpiai Bizottság május közepén lemondott az
olimpiai nevezésrôl, tehát joggal vetôdik fel a kérdés: vajon hogyan be-
folyásolták az események a híradások szerkezetét?

1. táblázat. Olimpiával kapcsolatos híradások gyakorisága a napilapokban9

Hónap
Nép-

Népszava
Magyar Magyar 

Összesen
szabadság Nemzet Hírlap

Április 45 37 42 37 161
Május 70 44 70 54 238
Június 16 15 20 14 65
Július 44 26 39 18 137
Összesen 175 122 171 123 591

8 Uo. 9.
9 A táblázatban nem szerepelnek az augusztusi hírek, mert egyrészt az olimpiai tudósítások nem választha-

tók szét minden esetben különálló híregységekre, másrészt az olimpia alatti tudósításokat külön elemzem.



259Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

Rádió reggeli torna, 1949. május. (Szabad Nép felvétele) Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára



260 média és propaganda
A politikai napilapok közül a Népszabadság és a Magyar Nemzet fog-

lalkozott legnagyobb terjedelemben a témával, közel másfélszer annyi
információnak adva teret, mint a másik két napilap. Tehát az elôbbiek-
ben az olvasó részletesebb olimpiai tájékoztatást kaphatott. A többlet
elsôsorban a májusi és a júliusi tudósításokból ered, amikor e két újság
átlagban napi két és fél hírrel szolgált. A május a legkritikusabbnak
mondható idôszak: a szocialista országok ekkor léptek vissza véglege-
sen, bár a Nemzetközi Olimpiai Bizottság még ezután is komoly erôfe-
szítéseket tett arra, hogy rábírja a szocialista blokk országait döntésük
megváltoztatására. Júliusban pedig már kézzel fogható közelségbe ke-
rült az olimpia. 

Ugyanakkor jól érzékelhetô mind a négy lapnál a május utáni vissza-
esés: a híradások hirtelen megritkultak. A június 2-i nevezési határidô
lejárta után a NOB nem próbálkozott tovább, s megkezdôdött a kora
nyári uborkaszezon is. Ugyanez tapasztalható az olimpia megrendezésé-
nek körülményeirôl rendre beszámoló Magyarország, illetve a sportolóink
felkészülésérôl riportjaiban tudósító Új Tükör címû hetilapok esetében
is: május közepe után két hónapot kellett várni a következô olimpiáról
szóló tudósításig.

Bôvebb magyarázatot kínál a tudósítások tartalmának vizsgálata. Az
olimpiára utaló híreket, írásokat a következô kategóriákba osztottam:
hivatalos bejelentések és nyilatkozatok (H); normalitást sugárzó hírek
(N),10 rendellenességrôl beszámoló hírek (A); normalitást sugárzó sport-
tudósítások (NS); rendellenességet tükrözô sporttudósítások (AS); sem-
leges sporttudósítások (S); publicisztikák (P).

Viszonylag magas a hivatalos anyagok száma, különösképpen a tava-
szi hónapokban, ami természetesnek mondható, hiszen áprilisban lát-
tak napvilágot a szocialista országok olimpiai bizottságainak állásfog-
lalásai, amelyek az olimpiai elôkészületekkel kapcsolatos aggályaikat
tartalmazták, majd májusban születtek meg a részvételt lemondó nyi-
latkozatok. A napilapokban ennél a hírtípusnál legnagyobb az egység:
közel azonos mennyiségû hivatalos anyagot közöltek, és lényegében
ugyanazokat. Csupán a Magyar Nemzetrôl mondható el, hogy kicsit
több benne a sportszervezetek, sportvezetôk részérôl elhangzott állás-
foglalás: például csak itt volt olvasható május végén a bolgár és a perui
olimpiai bizottság elnökének, egy japán olimpiai bizottsági tagnak és
egy lengyel szakvezetônek a nyilatkozata. A nem szocialista országok-

10 Olyanok például, hogy kinevezték az olimpiai falu polgármesterét, a Szovjetunió 1200 órányi televíziós
anyagot vásárolt stb. 



261Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

ból származó hivatalos vélemények egyértelmûen a távolmaradás mel-
letti érveket visszhangozták.11 A lap itt a sajtóirányítás azon kérését tel-
jesítette, hogy kapjanak „nagyobb teret a döntésünket alátámasztó kül-
földi megnyilatkozások”.12

2. táblázat. A cikkek jellege a napilapok szerint

Cikk H N A NS AS S P Ö.

Népszabadság
IV 9 3 8 24 – – 1 45
V 15 4 27 18 3 1 – 70
VI 7 1 4 – 2 2 – 16
VII 4 7 27 – 5 1 – 44

Összesen 35 15 66 42 10 4 1

Népszava

IV 9 3 6 17 – – 1 37
V 16 2 14 7 2 3 – 44
VI 5 1 1 1 5 2 – 15
VII 4 4 7 – 9 2 – 26

Összesen 34 10 28 25 16 7 1

Magyar Nemzet

IV 9 3 7 20 – – 3 42
V 21 5 25 16 1 1 1 70
VI 8 1 4 – 6 – 1 20
VII 4 6 22 – 6 – 1 39

Összesen 42 15 58 36 13 1 6

Magyar Hírlap

IV 8 1 7 20 – – 1 37
V 17 6 17 13 1 – – 54
VI 6 – 2 – 6 – – 14
VII 1 3 9 – 5 – – 18

Összesen 32 10 35 33 12 – 1

Összesen 143 50 187 136 51 12 9 588

11 „A Szovjetuniónak és a szocialista országoknak igazuk van, hogy ilyen olimpiának nem kívánnak a része-
sei lenni.” (Perui Olimpiai Bizottság); „…megértem a Szovjetunió és más szocialista országok döntését”
(Japán Olimpiai Bizottság). Magyar Nemzet, 1984. május 26. 

12 Jegyzôkönyv a Politikai Bizottság 1984. június 5-i ülésérôl. MOL MK-S 288/5/912.



262 média és propaganda
Ezek a híradások rendre az MTI-jelentésekre hagyatkoznak, ezért nagy-

részt megfogalmazásaik is azonosak az egyes napilapokban, hiszen ál-
talános, lassan múló gyakorlat volt, hogy az újságok az MTI anyagot
változatlan formában közölték.13 Bizonyos különbségek a magyar és a
szovjet nyilatkozatok között fedezhetôk csak fel, ám itt sem a hivatalos
közlések térnek el egymástól, hanem a szerkesztés, a tudósítás módja, a
bevezetô mondatok, a sorrendiség. 

Íme két példa. Az egyik: április 14-én tudósítottak a lapok a MOB ál-
lásfoglalásáról, melyet Buda István elnök nyilatkozatából ismerhettek
meg az újságírók. Három napilap rögtön az olimpiai bizottság említett
állásfoglalásával kezdi. Közülük a Magyar Nemzet utal arra, hogy a sza-
vazás elôtt korábbi évtizedek magyar olimpikonjai hozzászóltak az elô-
terjesztéshez. A Magyar Hírlap viszont a volt bajnokok felszólalásait
idézi elsôként, méghozzá nagy terjedelemben. A sorrendiségnek nem le-
becsülhetô pszichológiai hatása van: a négy közül három sportoló nem
az Egyesült Államokban tapasztalható negatív jelenségekrôl beszélt, ha-
nem az olimpiai játékok mellett tett hitet. Novák Ilona egyenesen ki-
mondta, hogy „az olimpiát semmilyen más verseny nem pótolhatja”.14

A Magyar Nemzetben és a Népszavában a négy véleményt a nyilatko-
zatot kísérô sportpublicisztikában ismerteti Zsolt Róbert, illetve Ván-
dor Kálmán, míg a Népszabadságban a vélemények a hivatalos szöveg
mögé kerültek. Ám egyedül Zsolt Róbert írása fûzött személyes meg-
jegyzéseket az ülésen elhangzottakhoz, és lényegében hitet tett a magyar
részvétel mellett.15

A másik példa: Mihail Gramovnak, a Szovjet Olimpiai Bizottság el-
nökének sajtótájékoztatójáról három nappal késôbb, április 17-én je-
lentek meg az ismertetések, eltérô címadással és forrásmegjelöléssel.

13 Az MTI elôzetes cenzorként játszott szerepét, sajtóirányító munkáját említi HEGEDÛS István: Sajtó és irá-
nyítás a Kádár-korszak végén. Médiakutató, 2001/2.; CSEH Gergô Bendegúz–KALMÁR Melinda–PÓR Edit:
Zárt, bizalmas, számozott: tájékoztatáspolitika és cenzúra, 1956–1963. Osiris, Budapest, 1999; KÓKAY

György–BUZINKAY Géza–MURÁNYI Gábor: A magyar sajtó története. Bálint György Újságíróiskola, Buda-
pest, 1994; BOZÓKI András: Cenzúra és sajtó Magyarországon az 1980-as években. Korunk, 1996/1. 59–70.
– A magyarnál jóval szigorúbb feltételek között mûködô szovjet sajtóban egy TASZSZ-kommüniké átszer-
kesztésére a hruscsovi olvadás idején kerülhetett elôször sor, nem utolsósorban annak köszönhetôen,
hogy a szóban forgó lap, a Komszomolszkaja Pravda fôszerkesztôje Hruscsov veje volt. Miután idôvel a
többi lap is átvette ezt a gyakorlatot, a hírügynökség alkalmazkodott a helyzethez, és rövidebb tudósítá-
sokat juttatott el az újságokhoz. Arra azonban, hogy a hírügynökségi anyag helyett egy újság saját tudó-
sítójának írását közölje (lásd alább) a Szovjetunióban 1987-ig nem volt precedens. (John MURRAY: The
Russian Press from Brezhnev to Yeltsin. Aldershot, England, 1994. 59–60.)

14 Magyar Hírlap, 1984. április 14. – A mondat szerepelt a többi híranyagban is.
15 Magyar Nemzet, 1984. április 14.; Népszava, 1984. április 14.



263Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

Népszabadság Döntés május végén

Népszava A Szovjetunió nem keres ürügyet a távolmaradásra

Magyar Nemzet A Szovjetunió normális feltételeket kíván az olimpián

Magyar Hírlap Nem szándékozunk bojkottálni

A fôcímek közül kettô egyértelmûen úgy állítja be, hogy a Szovjetuniót
érintik a sajtóértekezleten elhangzottak. A Magyar Hírlap tudósítója ál-
tal használt többes szám elsô személyû ige viszont már nem csupán a
szovjet sporttestületre értelmezhetô. Ez utóbbi tartalmában megegyezik
a Népszava fôsorával, azt emelik ki, amitôl a közvélemény tart: a szo-
cialista országok esetleges távolmaradását cáfolják, megnyugtató hatá-
súak. A Magyar Nemzet szerkesztôségében adott cím a követelésekre
helyezi a hangsúlyt, egyben minôsíti az olimpia elôkészületeit is. A Nép-
szabadság rövid címe viszont inkább baljós, bizonytalanságot közvetít:
az sem egyértelmû, hogy milyen szerv hozza meg azt a bizonyos döntést,
és a résztvevôk milyen körét érinti.

A Népszabadság és a Népszava az MTI-tudósítást adta le, utóbbi né-
miképp bôvebben, míg a másik két lap saját tudósítójának összefogla-
lóját közölte. A Magyar Hírlapban Szalay Hanna bôvebben ír, némileg
rendszerezi Gramov mondanivalóját: a szovjet kifogásokat formai és
biztonsági kategóriákba sorolja. A Magyar Nemzet tudósítója „nagy ér-
deklôdéssel várt” sajtóértekezletet említ. Túlzás volna persze az olim-
piai részvétel melletti elkötelezettség jeleként értékelni eszmefuttatását:
„megfigyelôk szerint” a Szovjetunió a részvételre törekszik, de a viták
valószínûleg nem választhatók el a „szovjet–amerikai kapcsolatok egé-
szétôl”. Idéz a Pravdából is – kincstári optimizmust. Egy volt olimpiai
bajnok tornásznô fejezte ki reményét, hogy végül „minden akadály el-
hárul, és felülkerekedik a józan ész”.16

Az áprilisi „baljós árnyak” után a május 8-át követô napokban zápo-
roztak a lemondások. Ezekbôl a hivatalos nyilatkozatokból a politikai
zsargonban járatos olvasó kihámozhatott bizonyos információkat. Ez
esetben ugyanis nem az újságírók, hanem a nyilatkozat megfogalmazói
éltek az öncenzúra eszközeivel: a MOB által kiadott szövegben szó esett
ugyan a szocialista országok ellen folyó uszító propaganda-hadjáratról,
de azt nem hozták összefüggésbe az amerikai kormányzattal (amelyet a

16 M(ÁRIÁSSY). J(udit).: A Szovjetunió normális feltételeket kíván az olimpián. Magyar Nemzet, 1984. április 17.



264 média és propaganda
nyilatkozat nem is említett). Nem utaltak arra sem, hogy a magyar ver-
senyzôk biztonságát bármiféle konkrét veszély fenyegetné. A motivációk
közül egyértelmûen a szolidaritás vállalása emelkedett ki. Szándékoltan
homályos a döntést kimondó mondat is: „A Magyar Olimpiai Bizottság
sajnálja, hogy a jelen körülmények között a távolmaradás elhatározá-
sára kényszerült.”17

A hivatalos állásfoglalásokkal és egyéb hírekkel is összevetve megle-
pôen ritkák az újságírói állásfoglalások, publicisztikai írások. Az olim-
pia kezdetéig mindössze kilenc ilyen jellegû cikk jelent meg, kétharma-
duk áprilisban, amikor a magyar csapat részvétele még lehetségesnek
látszott. Ebbôl kitûnik, hogy az újságírók kevéssé voltak készek véle-
ményt nyilvánítani a szovjet bejelentés nyomán kialakult feszült hely-
zetben. Írásaik sem karakteresek; az általuk említett okok és magyará-
zatok a hivatalos dokumentumokkal egybecsengenek, a részvétel kapcsán
legfeljebb hitüknek, reményüknek adtak hangot – ki határozottan, ki
visszafogottabban.18 Legfeljebb finoman jelezték a közvélemény és a
sportolók kívánságát. 

Az újságírók utóbbi törekvése az egyéb híranyag elemzésébôl jobban
kitetszik, annak ellenére, hogy az újságokba jobbára azok a hírek kerül-
tek be, amelyek valamiféle rendellenességrôl szóltak. A negatív és nem
negatív hírek aránya átlagosan 3,74:1, de a napilapokon belül a Nép-
szabadságban magasabb volt a rossz hírek aránya (4,4:1), a Magyar
Nemzetben és a Magyar Hírlapban átlaghoz közeli, míg a Népszavában
jóval az átlag alatt maradt (2,8:1). A sajtó összességében sötét képet fes-
tett az egyesült államokbeli viszonyokról és az olimpiai elôkészületek-
rôl, hiszen minden harmadik megjelenô hír valamilyen konkrét sport-
eseményen kívüli negatívumról számolt be. Ráadásul a hivatalos
állásfoglalások többsége szintén felsorolta ezeket a jelenségeket. E tu-
dósítások májusban és júliusban nagyon elszaporodtak, az olimpiai já-
tékok megnyitóját megelôzô hetekben már minden második információ
valamilyen rémtettrôl, veszélyrôl, fennakadásról szólt. Májusban e hí-
rek a szocialista országok sorozatos bejelentéseihez illeszkedtek, s a Szov-
jet Olimpiai Bizottság állásfoglalásának megjelenését követô napokban

17 A MOB nyilatkozata, 1984. május 14. Népszabadság, 1984. május 17. (Kiemelés tôlem. – T. R.)
18 „Meggyôzôdéssel állítom, hogy ha a szervezôk megteremtik az igényelt feltételeket, akkor egyikük sem

marad távol.” ZSOLT Róbert: Aggodalommal, de bizakodva. Magyar Nemzet, 1984. április 14.; „Részt ve-
szünk-e az olimpián – kérdezik egymástól az emberek. Én azt hiszem mégis, hogy minden rendezôdik…”
BARCS Sándor: Játszani is engedd. Magyar Hírlap, 1984. április 17.; „Reméljük, sikerül!” V(ÁNDOR). K(álmán).
Népszava, 1984. április 14.



265Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

(május 10–18.) sokasodtak meg: a hivatalos bejelentéseket kísérték, a
döntések megalapozottságát igyekeztek igazolni. Közvetettebb módon
ugyanez volt a szerepük a júliusban még gyakrabban elôforduló vészhí-
reknek: utólagosan bizonyítani a távolmaradás jogosságát. A hírek éle
azonban már másfelé irányult: míg április–május folyamán a szovjet- és
szocialistaellenes csoportok tevékenységérôl tudósító anyagok dominál-
tak, addig júliusban az egyéb országok sportolóinak fenyegetettségét,
az olimpiai helyszín különbözô fogyatékosságait részletezô közlések sza-
porodtak meg. Az amerikai fajüldözô csoportok levelei az ázsiai és afri-
kai országok olimpiai bizottságainak, az örmény és szikh szélsôségesek
fenyegetései a korábbi, olimpiaellenesnek nevezett csoportok továbbélé-
sét mutatták. A hírek egy másik csoportjának üzenete az volt, hogy Los
Angeles alkalmatlan az olimpia megrendezésére (telekommunikációs ba-
kik, egészségügyi gondok, gyér érdeklôdés stb.). Bizonyos jelentések
egyáltalán nem kapcsolódtak az olimpiához; hírértéküket az adta, hogy
a Kaliforniában történtekrôl szóltak a játékok elôtti és alatti hetekben.
Sportrovatba helyezésükkel a szerkesztés teremtett mesterséges kapcso-
latot köztük és a sportolók biztonságának kérdése között: így kerülhetett
a sporthírek közé egy Los Angeles-i autós halálos gázolása (Népszabad-
ság, július 29.), illetve egy amerikai férfi McDonald’s étterembeli ámokfu-
tása (Magyar Hírlap, július 24.). Különösen július 20-tól kezdve sûrûsöd-
tek a problémákat bemutató tudósítások, mintegy igazolandó a magyar
közvélemény elôtt, hogy a magyar csapat vezetôi helyesen döntöttek. 

A negatív üzenetek gyakorisága ellenére ugyanebben a két hónapban
lehetett olvasni a legtöbb olyan tudósítást, amely a dolgok normális me-
netérôl számolt be. Ezek a hírek – ilyen jellegû szándékoktól mentesen
is – azt a következtetést sugallták, hogy a helyzet normalizálódhat, van
lehetôség az olimpia nyugodt megrendezésére. A szovjet bejelentést
megelôzô néhány napban a Népszava kivételével valamennyi politikai
napilap legalább három ilyen hírt közölt. Többek közt például azt, hogy
a Szovjetunió jelentôs televíziós mûsoranyagot vásárolt, megválasztották
a magyar és a szovjet olimpiai csapat szálláshelyének „polgármesterét”,
illetve hogy a félreértések ellenére a nemzetközi újságíró-kongresszusra
megérkezett az olimpia szervezôinek képviselôje,19 valamint bemutatták
a magyar csapat olimpiai formaruháját. Ezen információk alapján egyér-
telmûen arra lehetett következtetni, hogy a szocialista országok részt

19 Ugyanakkor jellemzô, hogy míg mind a négy lap felpanaszolta azt a sérelmet, hogy a szervezôk nem kép-
viseltetik magukat, a cáfolat csak a Magyar Hírlapban jelent meg. (1984. május 5.)



266 média és propaganda
fognak venni az olimpián. Hogy a hírszerkesztésben csak az újságírói
vágyak jelentek volna meg? Elképzelhetô. A Magyar Hírlap így vezeti
be hírcsokrát: „Mint ismeretes, a Szovjetunió és más szocialista orszá-
gok május végén… döntenek… Ezért minden hír, ami az olimpiával kap-
csolatos, rendkívüli érdeklôdésre tarthat számot.”20 Bár a júliusi hírek-
bôl majdnem minden hatodik a menetrendszerû eseményekrôl tudósított,
azok beleolvadtak a negatív összképbe. Az olimpiai falu megnyitásának
vagy Samaranch elnök menetrendszerûen megtartott sajtóértekezleté-
nek hírét elnyomták a biztonsági, egészségügyi és egyéb panaszok. 

Csendes újságírói állásfoglalásra adtak alkalmat a sporttudósítások.
Május 9-e elôtt rendszeresen tudósítottak arról, hogy a magyar sporto-
lók a körülményektôl függetlenül készülnek a Los Angeles-i játékokra.
Áprilisban 81, májusban 54 ilyen sporthír jelent meg. Elôbbi az összes
olimpiai hír fele volt, míg a májusi sporthírek szinte kivétel nélkül a hó-
nap elsô felébôl valók csakúgy, mint a megnyugtató jellegû hírek. Ápri-
lisban a Politikai Bizottság is úgy döntött, hogy a sajtó, a rádió és a te-
levízió folyamatosan foglalkozzon a magyar sportolók felkészülésével,
adjon reális tájékoztatást az erôviszonyokról és az olimpiai játékok meg-
rendezésének körülményeirôl.21

Május 9-e után kivesztek az olimpiai utalások a sportoldalakról. Zaj-
lott ugyan Kubában a nôi kosarasok kvalifikációs tornája vagy a kajak-
kenu válogató viadal, amirôl olvasni lehetett, de immár nem kötötték
össze ezeket a rendezvényeket az olimpiával. Annak kimondására, hogy
a magyar nôi válogatott nagy bravúrral kvalifikálta magát a kubai tor-
nán, és ott lehetett volna Los Angelesben, nem vállalkoztak. Az Új Tükör
május 13-i száma, vélhetôen a nyomdai átfutási idô miatt, még közölte
soron következô olimpiai esélylatolgatását; ám annak, hogy az Interpress
Magazin júniusi (!) száma is foglalkozott a magyar sportolók felkészü-
lésével, esetleg nem csak a figyelmetlenség volt az oka.22 Mindenesetre
az Agitációs és Propaganda Osztály anyagaiban nem találtam nyomát,
hogy az IPM-tôl számon kérték volna a politikai jelentôségû tévedést. 

A május közepét követôen megjelenô sporttudósítások már ellent-
mondtak az addigiaknak. Arról számoltak be, hogy a magyarok, illetve
a szocialista országok sportolói milyen sporteseményeken vesznek részt
az olimpia helyett, s az olimpia legtöbbször csak utalásként szerepel. 

20 Magyar Hírlap, 1984. május 6.
21 Tájékoztató a Politikai Bizottságnak az 1984. évi Los Angeles-i olimpiai játékokra való elôkészületeink-

rôl. MOL M-KS 288/5/907.
22 MINK András: i. m.



267Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

A hírek forrásai
Az elemzésnél különválasztottam az olimpia körülményeirôl, illetve a
sporteseményekrôl beszámoló híreket. Az elôbbi kategóriába a szocia-
lista sportszervezetektôl, sportvezetôktôl származó információk tartoz-
nak, amelyek, mint láttuk, áprilisban és májusban megszaporodtak.
Ugyancsak magas a szocialista országok hírügynökségeitôl származó je-
lentések száma, de nem feledkezhetünk meg arról, hogy augusztusban
napilapjaink olimpiai tudósításként23 vagy eleve az MTI-anyagot jelen-
tették meg (Magyar Hírlap, Népszava), vagy a sporttudósítások mögé
illesztett hírcsokrokban közölték a hírügynökségi jelentéseket.

Ehhez képest magas a nyugati közéleti személyiségek és nyugati lapok
elôfordulási aránya – különösen májusban és júliusban idézték ôket
sûrûn. Ezek a híradások a „nagyobb hitelesség” nevében születtek: meg-
gyôzôbb, ha egy nem szocialista országbeli orgánumtól (is) hangzik el
ugyanaz a bírálat. A Los Angeles Times írásai a „szovjetellenes hisztéria”
veszélyességét, a The Washington Post cikkei és a demokrata politikusok
nyilatkozatai az amerikai kormányzat felelôsségét támasztották alá.
A cikkeket teljes egészükben nem közölték; legtöbbször csak állításokat,
pár kiragadott mondatot nyomtattak ki. Így az írások logikai menete
rejtve maradt, az esetleges ellentmondások, ellenérvek már nem szerepel-
tek napilapjainkban. Ezen felül felemás „Nyugatot” mazsoláztak össze:
a nem szocialista „sajtószemlében” megbújt az Egyesült Államok és
Japán kommunista pártjainak, valamint a svájci Munkapártnak a lapja
is. A szocialista lapokat viszont ritkán idézték, és néhány esetben azok-
ból is nyugati közéleti személyiségek (Angela Davis, Gary Edwards egye-
temi tanár) véleménye köszönt vissza. 

Nyugati lapokból legtöbbször a Népszabadság (20) és a Magyar Nem-
zet (17) szemezgetett, és ugyanezekben a lapokban szólaltattak meg leg-
gyakrabban nyugati közéleti személyiségeket is (11, illetve 7 alkalommal),
vagyis a párt (és a népfront) központi napilapja tett leginkább eleget an-
nak a kérésnek, hogy külföldi reagálásokkal támasszák alá a hivatalos
állásfoglalást. A hitelességét a Népszabadság azzal igyekezett növelni,
hogy washingtoni tudósítójától hat alkalommal közölt összeállításokat,
amelyekben egyszerre több amerikai lap álláspontja is helyt kapott.

23 Ugyanez a magyarázata annak is, hogy a magyar sportújságírók cikkeinek száma is megugrott, hiszen
mint már említettem, publicisztikai jellegû írásokra alig vállalkoztak.



268 média és propaganda
II. A távolmaradás bejelentésének körülményei
Az okokról

Hogyan lehet valamit úgy megmagyarázni, hogy a teljes igazságon kí-
vül minden megírható? A miértekre választ kellett adni a sajtóban is,
noha vulgáris formában mindenki tudta a választ: a szovjetek miatt.
Ráadásul az MSZMP vezetésének szintén kiskaput jelenthetett, ha
Moszkva felé mutogat. Hogyan oldotta meg ezt a feladványt a magyar
sajtó 1984-ben?

A magyar sajtóban leggyakrabban a biztonsági problémákról és a ren-
dezôk szabálysértéseirôl lehetett olvasni. Gyakori volt a panasz, hogy
nem kielégítô a sportolók biztonsága, viszont a szovjet- és szocialistael-
lenes szervezetek tevékenysége nagyon élénk. A napilapok híradásainak
43 százaléka mondta ki nyíltan, hogy a Los Angelesbe utazók biztonsá-
ga nem megfelelô (ami az általános veszélyeztetettségérzettôl a konkrét
fizikai fenyegetettségig terjedô skálán mozgott), 46 százaléka pedig utalt
különbözô szovjet-, szocialista és egyéb olimpiaellenes szervezetek fel-
forgató tevékenységére.24 Kiugróan magas a Népszabadságra és a Ma-
gyar Hírlapra vonatkozó érték: a központi lapban az esetek több mint
felében szerepelt a távolmaradás „legfôbb indoka”, míg a különbözô
szervezett ellenséges csoportokról közel azonos arányban tettek emlí-
tést. Az amerikai kormányzat tevékenységét (szocialistaellenes csopor-
tosulások eltûrése, a szükséges garanciák elmulasztása, a szervezô bi-
zottság illetékességébe való beavatkozás) szintén ez a két lap említette
a leghangsúlyosabban: az esetek több mint felében. A másik két napi-
lapnak „csupán” minden harmadik ilyen jellegû közlésében szerepelt ez
az indok.

3. táblázat. A távolmaradással kapcsolatos indokok említésének aránya 
a napilapokban (%)

Okcsoport Nép- Népszava Magyar Magyar 
szabadság Nemzet Hírlap

Biztonság 52,7 31,5 38,6 47,7
Szervezett csoportok 45,5 39,4 47,4 40,9
Olimpiai charta megsértése 27,3 28,9 26,3 40,9
Kormány tevékenysége 52,7 31,5 36,8 56,8

24 Az adatok a négy napilap minden hírére vonatkoznak.



269Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

A híradások forrásai magyarázatul szolgálnak arra, hogy miért ilyen
egységesen mutatták be lapjaink a távolmaradás mögött húzódó oko-
kat. A közlések háromnegyede (75,7%) a hivatalos bejelentésekbôl (olim-
piai bizottságok állásfoglalásai, sportvezetôk nyilatkozatai) és hírügy-
nökségi jelentésekbôl tevôdött össze. Ezen belül elôbbiek aránya elérte
az 57%-ot. 

Kifejezô az újságírói megnyilvánulások száma, illetve a külföldi lapok-
ban megjelent cikkek szemléje. A hazai újságírók szereplésének hét száza-
lékos aránya rendkívül alacsony. Ráadásul a Népszabadság olimpiai
sporttudósításainak elejtett félmondatai (négy esetben), valamint a
washingtoni kiküldött tudósító jelentései „javítják fel” a statisztikát.
Ebbôl is az látható, a magyar sportújságírók kifejezetten tartózkodtak
attól, hogy állást foglaljanak ebben a kérdésben. A legtöbb publiciszti-
ka a májusi döntés elôttrôl való volt: Vándor Kálmán (Népszava), Barcs
Sándor (Magyar Hírlap), illetve Zsolt Róbert (Magyar Nemzet) akkor
írt, amikor még reálisnak tûnt reményekrôl és megoldásról beszélni.
Vándor Kálmán a jugoszláviai munkásolimpiáról küldött tudósítást,
abba szôtte bele a szervezôk ellen a vádat: elanyagiasítják az olimpiai
játékokat. Nehezen vitatható, bár álnaiv vád: a szervezô magántársaság
büszkén vállalta, hogy nyereségre tör. Barcs Sándor az újkori olimpia
alapítóinak szándékait vetette össze a szervezô bizottság tevékenységé-
vel, de fô felelôsként az amerikai kormányzatot nevezte meg („az irá-
nyítás… a napi politika urainak kezében van”). Ugyanakkor egy zavar-
ba ejtô zárójeles gondolata – amely formailag Washingtont vádolta –
azt sejtette, hogy Moszkva sem volt teljesen ártatlan a konfliktusban:
„Gondolom 1980-ban, Moszkvában is bôségesen ki lehetett volna »szúr-
ni« olyan személyeket, akiknek nem a sport a kenyerük.”25 Zsolt Róbert
elismételte a MOB áprilisi közleményének fôbb pontjait, majd elébe
ment az esetleges fenntartásoknak, és sietve cáfolta, hogy a szocialista
országok az olimpiai részvétel ellen lettek volna. Viszont az ô írása volt
az egyetlen, amelyben határozottan megjelent a hazai közvélemény erôs
aggodalma („Mostanság különbözô álhírek keringenek nálunk a szo-
cialista országok részvételérôl”).26 A Népszabadság szerkesztôi kom-
mentárja a magyar olimpiai részvétel visszamondásával egy napon, má-
jus 17-én jelent meg, s lényegében megegyezik annak pontjaival. Talán
senki sem vállalta, hogy keményebben vagy árnyaltabban fogalmazzon?
Furcsa és ellentmondásos E. Fehér Pál írása az Élet és Irodalomban.

25 BARCS Sándor: Játszani is engedd… Népszava, 1984. április 17. (Kiemelés tôlem. – T. R.)
26 ZSOLT Róbert: Aggodalommal, de bizakodva. Magyar Nemzet, 1984. április 14.



270 média és propaganda
A lap szokásos heti jegyzetében a szerzô objektivitásáról (közömbössé-
gérôl) nyilatkozott („az olimpia mint sportesemény sohasem érdekelt”),
és némileg az utólagos bölcsesség jegyében kijelentette: a döntés várható
volt. Ez érthetô az áprilisi állásfoglalások és tárgyalások fényében, bár
a hazai tudósítások, mint láttuk, inkább a bizakodást erôsítették, és egy
alkalommal sem elemezték reálisan a távolmaradás esélyeit. Ugyanak-
kor E. Fehér a magyarázatában a világpolitikai feltételekre helyezte a
hangsúlyt.27

Nem meglepô, hogy a lemondás kapcsán a hazai lapok más szocialis-
ta országok napilapjaiból is idéztek – elsôsorban persze szovjet újságok-
ból (itt: öt esetbôl négyszer). Ritkábbak, ám annál több figyelmet érde-
melnek azok a cikkek, amelyek szovjet részrôl megnyilvánuló politikai
szándékokra engednek következtetni. Napilapjainkban ugyanis olvas-
ható volt Gramovnak, a Szovjet Olimpiai Bizottság elnökének a Stern
magazinban megjelent nyilatkozata: a Szovjetunió számára az olimpiai
részvétel nem politikai jelentôségû. A hivatalos álláspont tehát adott
volt. A napilapok közül egyedül a Magyar Nemzet közölt olyan utalá-
sokat, amelyekbôl mégis ilyen motivációkra lehetett következtetni. A lap
moszkvai tudósítója, röviden kommentálva Gramov sajtótájékoztató-
ját így írt: „…megfigyelôk szerint… a részvételt megelôzô viták valószí-
nûleg nem választhatók el a szovjet–amerikai kapcsolatok egészétôl.”28

A mondatban két kifejezés is gyengítette az üzenetet. Noha mind a négy
napilap hozta a hírt, egyedül a Magyar Nemzetben jelent meg Brian Jen-
kins amerikai terrorszakértô véleményének második fele, miszerint a
szovjet döntésnek „más okai is lehetnek”.29 E. Fehér Pál fentebb idézett
írása szintén a „világtalálkozó politikai feltételeirôl”, nemcsak sportese-
ményeket, de „politikai alkukat, kereskedelmi tárgyalásokat” is felbo-
rító „tendenciákról” szólt.30 Egyik szerzô sem mondta ki, hogy koránt-
sem konkrét biztonsági problémákat lát a döntés mögött, de az olvasók
könnyen megérthették, hogy az újságírók a két nagyhatalom általános
szembenállására utaltak. 

A napilapokból kikerekedô képhez viszonyítva a Magyarország címû
hetilapban kifejezetten gyakorinak számított, hogy a cikkekben szere-
pelt valamilyen utalás, áthallás arra nézve, hogy politikai döntés szüle-

27 E. FEHÉR Pál: Hetedhét Európa. Élet és Irodalom, 1984. május 25.
28 M(ÁRIÁSSY). J(udit).: A Szovjetunió normális feltételeket kíván az olimpián. Magyar Nemzet, 1984. április

17. (Kiemelés tôlem.)
29 Amerikai vélemény: Jogos a szovjet aggodalom. Magyar Nemzet, 1984. május 11. (Kiemelés tôlem. – T. R.)
30 E. FEHÉR Pál: Hetedhét Európa. Élet és Irodalom, 1984. május 25.



271Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

tett. Az újságíróknak fôleg a források kiválasztásában, csoportosításá-
ban és interpretálásában volt szerepük. Egyikük sem mondta ki nyíltan,
hogy a Szovjetunió (sport)vezetôi politikai célok érdekében döntöttek a
távolmaradás mellett. Ám a megszólalások egy része érintette a sport és
a politika kapcsolatát, köztük Juan Antonio Samaranch idézett két nyi-
latkozata is („a játékok megrendezése a kelet–nyugati kapcsolatok javu-
lásának függvénye”).31 Árvay Sándor a következôképp vezette be a az
olimpia alatt írt cikkét: „Politika és sport – az utóbbi idôben talán túl-
ságosan is sokszor került egymás mellé… a híradások szövegében.”32

A talán szócska tompítja a mondanivaló erejét, de talán túlságosan is
átlátszóan. A felelôst nem nevezte meg sem ô, sem társai. Ugyanakkor
az olvasó is felfigyelhetett arra, hogy a hivatalos állásfoglalásokkal el-
lentétben nem tették egyértelmûen felelôssé az amerikai kormányzatot.
Mindkét nagyhatalom szabadon behelyettesíthetô, nincs kódolva a jó
és a gonosz szerepe bennük. Így fogalmazott a Magyarországban szintén
bemutatott nyilatkozat, amelyet az Iráni Olimpiai Bizottság adott ki: az
olimpia különbözô államok politikai játékszerévé vált.33 És így írt a
The Economist újságírója is, aki arra a következtetésre jutott, hogy az
olimpiát nem lenne szabad a nagyhatalmak egyikének sem adni, hogy
ne használhassák fel „a játékokat politikai harc céljaira”.34

További három idézet viszont egyértelmûen a szovjet fél politikai szá-
mításairól is tudósított. Az AP jelentése szerint „a Szovjetunió és az Egye-
sült Államok közötti viszony általános romlása is szerepet játszhatott a
döntésben”. A Die Presse publicisztikájában: „A szovjetek nyilván úgy
gondolták, hogy árthatnak Reagan elnöknek az elnökválasztás évé-
ben.”35 Gömöri Endre az amerikai sajtóban uralkodó nézeteket ismertet-
ve mutatott rá, hogy a szovjet döntés egy általános külpolitikai magatar-
tás része lehetett, és az összpontosított Reagan-ellenes támadássorozatba
illeszkedett.36 A magyar újságírók egyszer sem foglaltak állást szemléik-
ben, de nem is igyekeznek cáfolni az idézeteket. Így pusztán azáltal, hogy
az ellenvéleményeket beemelték a nyilvánosságba, vita tárgyává tették

31 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: Nyitás elôtt. In: Magyarország, 1984. július 22. 
32 ÁRVAY Sándor: Olimpiapolitika. Magyarország, 1984. augusztus 5.
33 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: A moszkvai döntés. Magyarország, 1984. május 13.

Mink András az 1984-es bojkottról írt esszéjében ezt a verziót is a lehetséges okok közé sorolta, de va-
lószínûbbnek tartotta, hogy a legtöbb területen defenzívába szoruló szovjet külpolitika erôdemonstráció-
járól volt szó. (MINK András: i. m.

34 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: Visszhangok. Magyarország, 1984. május 20.
35 Uo. 4.
36 GÖMÖRI Endre: Önmarcangolás. Magyarország, 1984. május 27.



272 média és propaganda
azokat, és anélkül, hogy kimondták volna, a hivatalostól eltérô állás-
pontok végig- és továbbgondolásával „legalizálták” jelenlétüket.

Ugyancsak a Magyarország szerkesztési gyakorlatára volt jellemzô,
hogy olyan híreket, tényeket, nyilatkozatokat közölt, amelyek az ame-
rikai fél álláspontját is látni engedték, így közvetve a szovjet állítások
hitelességét ásták alá. Egy példa: komoly vád volt az Egyesült Államok
ellen, hogy nem engedte beutazni Jermiskin olimpiai attasét. A Magyaror-
szág viszont megírta, hogy a sportdiplomata ügyében az amerikai ható-
ságok már 1983 során tárgyalásokat kezdeményeztek, amire a szovje-
tek nem válaszoltak, vagyis igen komoly kifogásuk lehetett a személye
ellen.37 Több cikkben szerepelt, hogy az amerikaiak komoly biztonsági
óvintézkedéseket tettek, sôt az is, hogy május során határozott ígéretek
hangzottak el a szovjetellenes csoportok távoltartására. A napilapok-
ban ezzel szemben csak az amerikai ígéretek megbízhatatlanságáról ér-
tekezô TASZSZ-kommentárt közölték.

Az okok megnevezésénél több esetben bukkant fel olyan homályos
megfogalmazás, amelyet tekinthetnénk egyszerûsítô rövidítésnek is, ám
éppen egyszavas tömörsége miatt kelthetett olyan érzést, hogy a beszélô
a nyelvébe harap. A Népszabadság és a Népszava tudósításaiban a nyár
folyamán jelentek meg ezek a szófordulatok („ismert okok”, „mint ismere-
tes”, „változások közismertek”).38 A Magyarország egyik cikke a „spor-
tolói nem megfelelô biztonságára hivatkozó” országokat említ.39 Érdekes
szóválasztás, hiszen a hivatkozni szónak a magyar nyelvben van egy ne-
gatív kicsengése, valamire hivatkozni annyi, mint kifogásokat keresni.

A Magyarországban közölt cikkek valóban nem maradtak hatás nél-
kül. A szokásos havi megyei információs jelentések közül kettô külön
is megemlíti a hetilapot. A Bács-Kiskun megyei aktivisták szerint annak
írása „rosszul szolgálta a távolmaradással kapcsolatos tudati és érzelmi
azonosulást”,40 Vas megyében pedig e cikk alapján többen vonták két-
ségbe, hogy valóban atrocitások fenyegették volna a kiutazó magyar
sportolókat.41

37 A Magyarország közölte az amerikai külügyminisztérium álláspontját, amely szerint az USA egyedül az
attasé személyét illetôen nem volt hajlandó engedményt tenni. (ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: A moszk-
vai döntés. Magyarország, 1984. május 13.)

38 Népszabadság, 1984. június 21.; Népszabadság, 1984. július 6.; Népszava, 1984. július 3.
39 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: Tárgyalóasztal mellett. Magyarország, 1984. július 10.
40 Május havi információs jelentés. MSZMP Bács-Kiskun Megyei Bizottsága. 1984. május 31. MOL M-KS

288. f. 22. ô. e. 1984/5.
41 Május havi tájékoztató jelentés. MSZMP Vas Megyei Bizottsága. 1984. június 1. MOL M-KS 288. f. 22.

ô. e. 1984/5.



273Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

Az olvasóközönség egyáltalán nem volt elégedett a tömegkommuni-
kációs eszközök által is közölt indoklással: 12 megyébôl jelentették,
hogy az emberek nem tartották megfelelônek a kapott tájékoztatást. Kü-
lönösen a pártaktivisták hiányolták a részletesebb, a döntést jobban alá-
támasztó elemzéseket, ami jelezte, hogy „komoly kihívásokkal” kellett
szembenézniük agitációs munkájuk során – magyarul: az emberek meg-
mondták nekik a magukét. Igényüknek a párt az alapszervezeti vezetô-
ségek informálására kiadott Titkári tájékoztató 4. számában tett eleget.
A káté formulában elôadott magyarázatok azonban nem sokban léptek
túl a hivatalos közlemények tartalmán. A „Bojkott vagy távolmaradás?”
kérdésre adott válasz az Egyesült Államokat hibáztatta a megfelelô biz-
tonsági garanciák hiányáért, és a Reagan-adminisztráció kommunista-
ellenes politikáját is felelôssé tette. Mégis annyit hangsúlyozott csak: a
MOB szolidaritást vállalt a szovjet sportvezetôk (és mások) döntésével.
„Érdekeinket szolgálja” hat sportág vezetôinek kiutazása, lehetséges a
magyar bírók, technikaiak részvétele – de a MOB elnöke nem megy.
Sporttudósítások lesznek, de a „sportérték zuhanásával” arányosan ki-
sebb terjedelemben. És szóba kerültek a piszkos anyagiak is: mennyit
bukunk a lemondáson? Állítólag jó esély volt rá, hogy a befizetett 40 000
dollár jelentôs részét visszakapjuk.42 A káderek ettôl nem lettek sokkal
okosabbak.

Maguk az úgynevezett hangulatjelentések szintén erôsen kozmetiká-
zottak voltak, s a hol igen részletesen, hol pedig nagy elhallgatásokkal
tárgyalt negatív véleményeket, kritikát rendre „becsomagolták”: a veszp-
rémi kivételével az összes jelentés azzal kezdte a beszámolóját, hogy az
emberek többsége megérti a szovjet döntést. Tizenhárom megyei agitá-
ciós és propagandaosztály említette azt is, hogy a közvélemény elítéli az
amerikai kormányzat (vagy a szervezôk) magatartását. Ezután azonban
rendre az következett, hogy a MOB döntésérôl már megoszlottak a vé-
lemények. Hét megyébôl érkezett olyan jelzés, hogy a lakosság egy ré-
sze szerint nem fenyegette igazi veszély a magyar sportolókat; öt hely-
rôl írták, hogy az emberek szerint ez az 1980-as moszkvai olimpia
bojkottjának a revánsa; két-két megyébôl pedig azt jelentették, hogy
vannak, akik politikai meghatározottságú döntésnek tekintik távolma-
radásunkat, illetve hogy többen úgy gondolják, a tényleges döntést a
Szovjetunióban hozták.43 Emellett a jelentések készítôi maguk is gyak-
ran maszatolták el a számnevek jelentését, az egyetértô többséggel álta-

42 Válaszok az olimpiával kapcsolatos információs kérdésekre. Titkársági Tájékoztató, 1984/4. 7–11. 
43 Lásd Május havi megyei információs jelentések. MOL M-KS 288. f. 22. ô. e. 1984/5.



274 média és propaganda
lában sokak álláspontja állt szemben. Valószínû, hogy ezek a vélemé-
nyek sokkal szélesebb körben is elhangzottak, hiszen még a KB Titkár-
ságára, sôt személyesen Kádár Jánoshoz is érkeztek olyan levelek, ame-
lyek feladói kétségbe vonták Magyarország szuverenitását.44 A bejelentés
fogadtatásáról Komárom megyében nem reprezentatív közvélemény-ku-
tatás is készült 418 fô megkérdezésével. Ez azt állapította meg, hogy az
interjúalanyok 51%-a egyértelmûen helytelenítette a MOB határozatát,
ugyanakkor „gyakori nézet”, hogy „a magyar vezetés az olimpia ügyé-
ben olyan helyzetbe került, amelynél mindkét döntési alternatíva nega-
tív következménnyel jár”.45

A fogadtatás bemutatása viszont nem tartozott a sajtóra. Nyomtatás-
ba csak a szamizdat-folyóiratokban kerülhetett bármi, ami túlment azon,
hogy a sportolók megértéssel, de csalódottan vették tudomásul… A Be-
szélô 1984. júniusi különszáma közölt egy összeállítást az országban ta-
pasztalható hangulatról. Ebben helyet kapott 26 munkás nyílt levele a
Központi Bizottsághoz(!), amelyben felszólították az illetékeseket, hogy
változtassák meg álláspontjukat, mert „a szocialista internacionalizmus
elvét messze túlhaladja az Önök által megfogalmazott »szolidaritás«”.
Beszámoltak a Magyarok az Olimpiáért Akcióról, amely a fûzfôi Nitro-
kémia Szakmunkásképzôbôl indult útjára, és 300 aláírót szerzett, illetve
a Mûszaki Egyetemen indított aláírásgyûjtésrôl is. Azt is megtudhatták
a szamizdat olvasói, hogy a május végi magyar–spanyol meccsen két
fiatalember a szünetben berontott a pályára az olimpiát éltetve. Ez persze
nemcsak az „Olimpia!” és „Los Angeles!” jelszavakat átvevô közönség-
nek, hanem késôbb a hármas metró utasainak is feltûnhetett, és részé-
vé válhatott a nagyvárosi folklórnak.46

A szovjetellenes csoportokról
Mint láttuk, a hivatalos indoklás és nyomában a napilapok, elsôsorban
a biztonsági garanciák hiányával és a különbözô olimpiaellenes csopor-
tok tevékenységével magyarázták a távolmaradást. Érdemes megnézni,
vajon ezekrôl a szervezetekrôl olyan képet festettek-e, ami igazolta a
döntés jogosságát, és ami arról tanúskodott, hogy ezek a csoportosulá-

44 Tájékoztató a Politikai Bizottságnak a Los Angeles-i Olimpiával összefüggô kérdésekrôl, 1984. május 31.
MOL M-KS 288. f. 5/912.

45 Június havi információs jelentés. MSZMP Komárom Megyei Bizottsága. 1984. július MOL M-KS 288. f.
22. ô. e. 1984/6.

46 Olimpiai hírek. Külön-Beszélô, 1984. július.



275Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

sok ténylegesen veszélyeztették a kiutazó sportolókat. Hogy azok való-
jában mekkora veszélyt jelentettek a szocialista országok, különösen a
Szovjetunió sportolóira, nem állapítható meg biztosan. Annyit az
MSZMP dokumentumai is elismernek, hogy a sportesemények színhe-
lyén és az olimpiai faluban meghozták a szükséges biztonsági intézke-
déseket.47 A magyarokat fenyegetô szervezetekrôl pedig a döntés beje-
lentéséig egyáltalán nem esett szó! A közölt, meglehetôsen foghíjas
konkrét adatsorokból pedig az olvasóközönség is vonhatott le követ-
keztetéseket.

4. táblázat. Az olimpiaellenes csoportosulások jelzôinek elôfordulása48

Minôsítés Nép- Népszava Magyar Magyar Összesen
szabadság Nemzet Hírlap

Szélsôséges 9 4 7 4 24
Emigráns 5 4 2 2 13
Reakciós 5 3 2 2 12
Fasiszta 3 - 2 1 6
Terrorista 5 - 1 2 8
Ellenforradalmi 2 - - 1 3
Felforgató 1 1 1 1 4
Említés összesen 30 12 15 13 70

Az Egyesült Államokban mûködô szervezetektôl általában azt írták:
szovjetellenes, antikommunista és más szocialistaellenes csoportosulá-
sok. Gyakran csak szovjetellenes kampányról, hisztériáról cikkeztek.
A leggyakrabban használt „szélsôséges” jelzô (esetleg „szélsôséges jobb-
oldali”) az általánosságok szintjén mozog, akárcsak a Lengyel Olimpiai
Bizottság közleményébôl átvett „felforgató” kifejezés. A politikai szó-
tárban jóval sötétebb színezetû „emigráns”, „reakciós” (és „ellenforra-
dalmi”) attribútumokat az esetek 40 százalékában társították ezekkel a
szervezetekkel, és a megbélyegzô „fasiszta” és „terrorista” jelzôket szin-
tén felhasználták. Elôbbit már nem osztogatták olyan könnyedén, mint
az 1945 utáni évtizedben. A negatív jellemzések terén a Népszabadság
járt elöl, mindegyik címke e lap híradásaiban fordult elô a legtöbbször,

47 Tájékoztató a Politikai Bizottságnak az 1984. évi Los Angeles-i olimpiai játékokra való elôkészületeink-
rôl. MOL M-KS 288. f. 5/907.

48 Egy cikk több jelzôt is tartalmazhatott, de egy jelzôt cikkenként csak egyszer vettem figyelembe.



276 média és propaganda
mint ahogy itt olvashatta a magyar közönség a legtöbb minôsítést is,
kétszer, két és félszer annyit, mint más lapokban.

A veszély mértékét jelezték a méretekre és az intenzitásra való utalások
is. Rendre megemlítik, hogy 165 szervezet hozott létre koalíciót a szocia-
lista országok ellen, sôt a Népszabadság szerkesztôségi kommentárja ezt
így interpretálta: „Az olimpia légkörét mérgezô nem jelentéktelen erôk
– közöttük 165 szovjet és kommunistaellenes csoport…”49 A 165 szer-
vezet csak a jéghegy csúcsa volna? Mit gondoljon a magyar olvasó, mi
folyik Kaliforniában? A határozatlan számnevek, határozószók és a fel-
sôfok használata is felnagyította e csoportok jelentôségét („számos szer-
vezett csoport”, „különbözô szélsôséges csoportosulások”, „valamennyi
rendezvényre száz belépôvel”).50 E szervezetek közül a magyar újságol-
vasó csak hármat-négyet ismerhetett meg név szerint. Május 13-án a
Magyarország, május 26-án a Népszabadság említett párat. Közülük
kettô kubai ellenforradalmi szervezet volt: az egyiket – a Népszabadság
washingtoni tudósítója szerint – CIA-terroristák alkották, és géprob-
bantásokat hajtottak végre; a másik (JDL) fanatikus aktivistái – állító-
lag – korábban szovjet diplomaták ablakaira nyitottak tüzet.51 E szer-
vezetek konkrét létszámára vonatkozóan egyetlen adat jelent meg;
eszerint 15 000–20 000 embert kívánnak aktivizálni, de egyik lapban
sem számolnak utána, ez milyen erô lehet. Az információra éhes olva-
só persze oszthatott-szorozhatott: az önmagában jelentôsnek tûnô szám
mögött legfeljebb 90–120 fôs csoportokat lehet keresni.

Hetilapjaink közül az Élet és Irodalom, az Új Tükör, valamint a HVG
nem reagált a szovjetellenes csoportok akcióira, a Magyarország viszont
beszámolt róluk. Tudósításaiban mindössze két jelzôt használt rájuk:
disszidens, illetve emigráns. Ugyanakkor mindig konkrét szerkezetbe il-
lesztette azokat: kubai disszidensek, észt emigráns csoport, orosz emig-
ráns szervezetek. A napilapokban viszont ez számított kivételesnek, már-
pedig általánosságban e szavak megbélyegzôen hatnak. A Magyarország
szólt (jelzôk nélkül) lengyel és csehszlovák „csoportocskákról”, és emlí-
tette a Magyar Szabadságharcosok Szövetségét is. Ez utóbbit a Népsza-
badság festette le olyan szervezetként, amely „gyérülô soraiban” a szocia-
lista rendszerrel szemben valaha harcoló magyar anyanyelvû embereket

49 Népszabadság, 1984. május 17.
50 NDK Olimpiai Bizottság határozata, megjelent: 1984. május 11., valamennyi napilapban; Szovjet Olim-

piai Bizottság határozata, megjelent: 1984. május 9., valamennyi napilapban. Forrás: Rudé Právo. Ma-
gyar Nemzet, 1984. május 27.

51 Népszabadság, 1984. május 26.



277Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

fogja össze, és szélsôjobb „lapocskát” ad ki. A jelzôk, amellett, hogy a
Népszabadság elsôdleges szándéka szerint e formációkat becsmérelték,
egyben komolyságukat, veszélyességüket is kétségbe vonták, noha erede-
tileg éppen valós erejüket kellett volna felnagyítani.52 A magyar újság-
írók bizonyos mértéktartására enged következtetni, hogy a jelzôket több-
nyire a hivatalos bejelentésekbôl, illetve az átvett cikkekbôl másolták.
Egyedül Vajda Péter, a Népszabadság washingtoni tudósítója használt
rendszeresen minôsítô jelzôket, a kommentárok között egyetlen „fasiszta”
minôsítés volt csak olvasható (Barcs Sándor).53 Mivel ezeknek a csoporto-
sulásoknak a tevékenységét leggyakrabban csak kampányként, hisztéria-
keltésként írják le, a magyar olvasó ritkán találkozhatott konkrétumokkal.

5. táblázat. Az olimpiaellenes szervezetek tervezett akcióinak bemutatása

Rendzavarás Nép- Népszava Magyar Magyar Összesenjellege szabadság Nemzet Hírlap

Provokáció 7 4 8 5 24
Demonstráció 6 1 3 4 14
Gyûlések 3 - - - 3
Röplap, plakát 3 1 1 1 6
Fizikai erôszak 1 2 4 3 10
Sportolók 1 2 - 1 4megkörnyékezése
Sportolók 3 4 6 5 18megzavarása
Egyéb 2 - - - 2
Összesen 26 14 22 19 81

A politikai provokáció, a demonstráció és a gyûlések szervezése szere-
pelt itt a legtöbbször, s ezek tartalma nagyon általános lehet. A konk-
rét tervekrôl többet mond el az a néhány hír, amely röplaposztogatá-
sokról, plakát- és transzparenskészítésekrôl szólt. Itt is megjelentek
számok, hol százezer (Magyar Hírlap), hol ötszázezer (Népszabadság)

52 VAJDA Péter tudósítása. Népszabadság, 1984. május 26. – Jellemzô az is, hogy míg a bolgár és a kelet-
német határozat szinte másolata a szovjetnek, a magyar és lengyel olimpiai bizottságok nem beszéltek
például magyar- vagy lengyelellenes provokációkról, magyar csoportosulásokkal is csak ez a tudósítás
foglalkozott.

53 Magyar Hírlap, 1984. április 17.



278 média és propaganda
brosúráról.54 Hozzátehetjük: a magyar sportolók minden bizonnyal ké-
pesek lettek volna a versenyekre koncentrálni akkor is, ha a stadion elôtt
szórólapokat osztogatnak. Ugyanakkor a sportolók fizikai fenyegetett-
sége minden napilap tudósításaiban megtalálható volt – sôt, a végzetes
kimenetelû erôszakot is lehetségesnek tartották. Gyakrabban említették
azonban azt, hogy az olimpiaellenes erôk szeretnék megzavarni a szo-
cialista országok sportolóinak nyugodt versenyzését. A napilapokban
négyszer szerepel, a Magyarország kétszer is utalt rá: a kinti szerveze-
tek arra készülnek, hogy a szervezôk közé beépülve megkörnyékezik a
Kelet-Európából érkezett sportolókat, és megpróbálják ôket rávenni,
hogy az Egyesült Államokban kérjenek politikai menedékjogot. Arra,
hogy ez valóban a szovjet és más (bolgár, csehszlovák) vezetôk valós fé-
lelmei közé tartozott, szintén a Magyarországban találunk utalást: a szo-
cialista sportszövetségek elôzetes tanácskozásain több oldalról felvetet-
ték, hogy a sportolókat óvni kell az amerikai hatásoktól.

Az amerikai fél jellemzése
A hivatalos álláspont szerint a távolmaradásért, illetve a sportolók biz-
tonságának hiányosságaiért az amerikai fél a felelôs. Ez szinte mindegyik
„baráti ország” olimpiai bizottságának közleményében szerepelt, és lap-
jaink nagyjából egységesen át is vették. A Népszabadság és a Magyar
Nemzet számaiban 9–9 ilyen közlés is elôfordult, a Népszava csak egy,
a Magyar Hírlap pedig két hírben tárgyalta az amerikai kormányzat po-
litikáját. Ráadásul elôbbi a Pravdától, utóbbi egy ízben a Szovjetszkij
Szporttól idézett. Egy alkalommal a Magyar Nemzet is vett át állításokat
az Izvesztyijától és a prágai Rudé Právótól. A Népszabadság és a Nép-
szava saját újságírója három, illetve két alkalommal minôsítette az USA
állami szerveit, miközben elôbbi hatszor, utóbbi ötször fordult e célból
nyugati forrásokhoz.

Az amerikai kormányzat és a hatóságok rendszerint mint cselekvô ala-
nyok szerepeltek. Bírálták a magatartásukat, egyik-másik eljárásukat

54 Ugyancsak a számokkal érte el hatását az a hír, amely szerint a különbözô szervezetek 50 000 dolláros
kampányt indítottak. A cikkbôl elsô ránézésre az a benyomásunk támadhat, hogy ez jelentôs összeg volt,
különösen ha a magyar lakosság számára viszonyítási alapként kínálkozó 50 dolláros háromévi valuta-
keretet vesszük figyelembe. De ha ismét csak utánaszámolt valaki a magyar sajtóban is megjelent ada-
tok segítségével, megállapíthatta, hogy ez az összeg mindössze egy közepes méretû (kb. 100 fôs) sport-
küldöttség tartózkodási költségét fedezte volna az olimpiai faluban. (A PB anyagainak ismeretében csak
egy legfeljebb fele akkora kontingensét. Tájékoztató a Politikai Bizottságnak az 1984. évi Los Angeles-i
olimpiai játékokra való elôkészületeinkrôl. MOL M-KS 288. f. 5/907.)



279Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

vagy annak hiányát: diszkriminációs intézkedések; beavatkozás az olim-
piai szervezôbizottság munkájába; a vállalt kötelezettségek be nem tar-
tása; az olimpiai játékok politikai célokra való felhasználása; az olim-
piai charta megsértése; szovjetellenes kampány bátorítása stb. Nézzük
meg, milyen jelzôkkel minôsítették az ilyesfajta tevékenységet. 

A jelzôk nem közvetlenül az érintett szervre, intézményre vonatkoz-
tak, hanem azok egy-egy megnyilvánulását vették célba, ám azon ke-
resztül a minôsítés megbélyegzôen hatott a hivatalosságra is. A jelzôk
és határozók egyik csoportja rosszindulatot tulajdonított a cselekvés-
nek: célzatos, képmutató, megtévesztô, megbízhatatlan, kiagyalt, önzô,
készakarva, szándékosan; az amerikai fél negatívumait nagyították fel
a legsúlyosabb, durván, fanatikus kifejezések; a másik fél szalonképes-
ségét tagadták az arcátlan magatartás, az arrogáns hangnem, valamint
az állami szintre emelt terrorizmus szerkezetek. Reagan elnököt szemé-
lyében háromszor „támadták meg” jelzôkkel: egy május közepi TASZSZ-
kommentárban fordult elô a következô kifejezés: „…képmutatóan ad
hangot csalódottságának.”55 A francia lapokból idézték Ronald Reagan
fanatikus szovjetellenes támadásainak bírálatát.56 A The Washington
Post publicistája pedig leegyszerûsített, szellemeskedô bemondásaiért
tette felelôssé az elnököt.57 Közvetlenül megbélyegzô jelzô kettô akadt:
a TASZSZ Magyar Nemzetben közölt kommentárja58 kétarcúnak ne-
vezte Washingtont, az azt megelôzô napi TASZSZ-kommentár (Nép-
szabadság, Magyar Hírlap) pedig azzal vádolta a kormányzatot, hogy
állami szintre emeli a terrorizmust.59

A magyar sajtó nem folytatott nagyszabású lejárató kampányt. A dur-
vább, egyoldalú kifejezések zömében a szovjet és a magyar bejelentés
körüli idôszakra estek, az állásfoglalások, határozatok, hírügynökségi
és átvett sajtóanyagok (is) tartalmazták azokat. Ugyanakkor a napi tu-
dósítások az amerikai kormányzat erôfeszítéseit, kompromisszumkere-
sését nem közvetítették, csak ártó cselekedeteirôl, vagy éppenséggel nem
cselekvéseirôl adtak hírt. Ezzel szemben a Magyarország hasábjain po-
zitív értékelések is megjelenhettek: az amerikaiak határozott nyilatko-
zata a versenyhelyszínek biztosításáról, Reagan személyes ígérete arra
nézve, hogy Kína sportolóit nem fogja semmiféle inzultus érni a játékok

55 A Magyar Nemzet kivételével (!) minden napilap közli (1984. május 12.).
56 Népszabadság, 1984. május 10.
57 Népszabadság, 1984. május 16.
58 Magyar Nemzet, 1984. május 13.
59 Népszabadság, 1984. május 12.; Magyar Hírlap, 1984. május 12.



280 média és propaganda
helyszínén.60 Persze ezek mellett szerepeltek a napilapokból ismert vád-
pontok, de jól kivehetô volt, hogy a lap csak idézte, felhasználta azo-
kat, a cikkek szerzôi csak röviden bemutattak egy-egy hivatalos állás-
foglalást, és tételszerûen felsorolták az azokban szereplô vádpontokat. 

Románia megjelenítése
Az európai szocialista országok bojkottjának egységét az SZKP nem tud-
ta biztosítani. A román vezetés nemcsak a moszkvai találkozón hangoz-
tatta fenntartásait, hanem „hagyományaihoz” híven külön utat is válasz-
tott. Kisebb mértékben, de szintén disszonanciát kelthetett, hogy a Kínai
Népköztársaság több évtizedes szünet után éppen Los Angelesben tért
vissza az olimpiára. Az, hogy a jugoszlávok is csatlakozzanak a bojkott-
hoz, már fel sem merült. Az igazán kínos a román részvétel volt: a román
csapat elutazása megkérdôjelezte a sportolókat fenyegetô veszély mérté-
két, és kikezdhette a magyar sport (és politikai) szervek érveit. Magától
értetôdôen merült fel a kérdés: ha a románok elmehetnek, mi miért nem?

Hogyan lehetett ezt „eladni” a hazai olvasónak? Ceausescu – nemze-
tiségi politikája miatt – eleve közutálatnak „örvendett” hazánkban. Félô
volt, hogy a román döntés felszítja a „nacionalista indulatokat”. Romá-
niával kapcsolatban politikai napilapjaink szintén a teljes hallgatást vá-
lasztották. Kimondott tabu lett volna érinteni ezt a problémát?61 Feltehe-
tôen, bár írásos nyoma nemigen maradt ennek. Sokszor többet mond el
a sajtó mûködésérôl, hogy mi marad ki belôle, mint az, ami megjelenik.62

Az olvasónak feltûnhetett, hogy mind áprilisban, mind májusban
hiányzott a Román Olimpiai Bizottság állásfoglalása az egymás után
megjelenô nyilatkozatok közül. Csak a sport és testnevelési vezetôk má-
jus 24-i prágai tanácskozásról kiadott MTI-jelentésben tûnhetett fel Ro-
mánia egy beékelt kifejezés erejéig: „…a szocialista országok olimpiai
bizottságai – a Román Olimpiai Bizottság kivételével – kénytelenek
voltak úgy dönteni, hogy sportolóik nem vesznek részt az olimpián.”63

A román csapattal a késôbbiekben sem foglalkoztak; természetesen a
sporteredményekbôl nem törölték a román versenyzôk eredményeit, ám
ezen túl csak Nadia Comaneci tornásznô neve jelent meg az olimpiai

60 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: Nyitás elôtt. Magyarország, 1984. július 22.
61 A tabukról lásd BOZÓKI ANDRÁS: i. m.
62 John MURRAY: i. m. 112–148.; Paul LENDVAI: The Bureaucracy of Truth. Burnett Books, London, 1981. 53–94.

– Paul Lendvai például hosszan elemzi II. János Pál pápa lengyelországi látogatásának bemutatását.
(Uo. 95–102.)

63 Magyar Nemzet, 1984. május 25.



281Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

láng meggyújtása körüli találgatásokban, illetve a Magyar Nemzet tu-
dósítása foglalkozott bôvebben az olimpiai aranyéremért folytatott ro-
mán–amerikai nôi tornászpárbajjal.

Azt viszont már csak a HVG-ben lehetett olvasni, hogy az összesített
éremtáblázaton Románia a második helyet szerezte meg! A román rész-
vételrôl bôvebben egyedül a Magyarország írt, még az olimpia kommen-
tálásában sajátos hangot megütô Új Tükör is ignorálta a román spor-
tolók eredményeit. A hetilap sajátos szerkesztési gyakorlatának
iskolapéldáját mutatta be: a tények tárgyszerû ismertetése, egymás mö-
gé helyezése, bizonyos információk közbeszúrása ellentmondásos hatást
kelt, elgondolkodtat, mivel óvatosan megkérdôjelezi szövegkörnyezeté-
nek tartalmát és a hivatalos álláspontot. 

A Magyarország nyolc esetben említette Románia részvételét! Május
13-án a Frankfurter Allgemeine Zeitung nyomán megírta, hogy áprili-
sig csak Románia és Magyarország utalta át a szervezôbizottságnak az
olimpiai szállásért járó elôleget. A cikk megjelenésekor a MOB állásfog-
lalása még nem született meg, de ennek ismeretében egyértelmûnek tûn-
hetett, hogy a két ország sportvezetôinek igenis szándékában állt a spor-
tolók kiutaztatása az olimpiára. Az olimpia elôtti hetekben a lap közölte
a Román Olimpiai Bizottság elnökének nyilatkozatát a biztonsági in-
tézkedésekrôl, a verseny körülményeirôl. A sportvezetô megelégedett-
ségének adott hangot.64 A cikkíró nem szembesítette ugyan a nyilatko-
zatot a korábbi vádakkal, de ott bujkál benne a kérdés: akkor mi adott
okot a távolmaradásra? A következô héten a Magyarország beszámolt
a román sportolók megérkezésérôl, a Ceausescunak küldött táviratuk-
ról, amelyben megköszönték, hogy optimális feltételeket biztosított szá-
mukra. Nem tudhatjuk, hányan gondoltak arra: Kádárnak vajon miért
nem táviratozhattak a magyar sportolók?

A hallgatás ellenére azonban a román sportolók jelen voltak a ver-
senyszámonkénti eredménylistákon, a televíziós és rádiós tudósítások-
ban. A televízióban élôben közvetített megnyitóünnepségen sem lehe-
tett eltitkolni, hogy a román és a jugoszláv sportolókat óriási tapsorkán
fogadta. Jelenlétük és sikereik önmagukban is elegendôek voltak ahhoz,
hogy a magyar közvélemény keserûsége a román vezetés ellen fordul-
jon: a megyék harmadából jelentették, hogy az emberek irigykedve fo-
gadták a román sikereket, bírálták a román különutasságot.65 Emögött

64 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: Nyitás elôtt. Magyarország, 1984. július 22.
65 Augusztus havi információs jelentések. MOL M-KS 288. f. 22. ô. e. 1984/8.



282 média és propaganda
nyilván az a vélemény volt kiolvasható, hogy nekünk is el kellett volna
utazni Los Angelesbe. 

III. Az olimpia bemutatása

Hogyan tálalta a magyar sajtó az olimpia eseményeit? Az elôzmények
ismeretében joggal gondolhatnánk, hogy tendenciózusan a játékok ne-
gatívumait emelte ki, és hamis összképet rajzolt. Nem könnyítette meg
a helyzetét az sem, hogy a sokat emlegetett felforgató csoportok „beha-
rangozott” tevékenysége elmaradt, Los Angelesben tulajdonképpen za-
vartalanul zajlottak le a sportesemények. A ténylegesen elôforduló rend-
zavarás nem volt több, mint vihar egy kanál vízben. Az egyéb
– közlekedési és egészségügyi – problémák sem bizonyultak súlyosnak.
Tehát az újságolvasók, mint az információs jelentések is megerôsítették,
azt a következtetést vonhatták le, hogy a magyar csapat nyugodtan
kiutazhatott volna az Egyesült Államokba, a MOB döntése nem volt
megalapozott (kilenc megyébôl). Sôt a magyar sportvezetôk jelenléte,
amelyrôl a sporthírek között rendre beszámoltak, és sikertörténetként
minôsítették a nemzetközi sportszervezetekben megszerzett pozícióikat
(például súlyemelés és atlétika), bumeránghatást váltott ki. A kiutazók
ironikus megjegyzések céltábláivá váltak: „»Aggódtak a népes magyar
delegációk személyi biztonságáért«; »Hogy úszták meg?« – kérdezik –
»titkolták, hogy magyarok, hogy egy szocialista állam polgárai?«”66

A pártvezetés még májusban döntött arról, hogy az olimpiai tudósí-
tásokban mérsékelt hangot kell megütni. Vörös László az 1984. május
25-én tartott szerkesztôi értekezleten jegyezte le a következôket: Karva-
lits László „elmondta, hogy a Los Angeles-i olimpiára a magyar bírók
és sportvezetôk kiutaznak. A tudósítás tisztességesen részletes lesz.”67

A napilapok is ennek szellemében cselekedtek.
A négy politikai napilap közül csak kettô képviseltette magát helyszí-

ni tudósítóval, a Népszabadságtól Lukács László, a Magyar Nemzettôl
Avar János68 volt Los Angelesben, bár a Politikai Bizottság elé terjesz-
tett sajtóterv még csak a Népsport esetében beszélt kiküldött tudósítók-

66 Augusztus havi információs jelentések. MOL M-KS 288. f. 22. 1984/8.; A SZOT Kulturális Agitációs és
Propaganda Osztálya információs jelentése a dolgozók hangulatáról, MOL M-KS 288. f. 22. ô. e. 1984/8.

67 VÖRÖS László: Szigorúan ellenôrzött mondatok. Tiszatáj Könyvek, Szeged, 2004. 276.
68 Avar János külpolitikai újságíró, nem sportújságíró; nyelvtudása és helyismerete indokolta azt, hogy ô

tudósította a Magyar Nemzet olvasóit.



283Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

ról, a központi napilapok esetében egyértelmûen az MTI-jelentések átvé-
telérôl rendelkezett. Egyben döntés született arról, hogy harmadára csök-
kentik a kiküldendô tudósítógárdát, illetve meghatározták az elektroni-
kus média sportközvetítéseinek mûsoridejét. Utóbbi több volt, mint más
bojkottáló országokban, de korántsem elégítette ki a sportbarátokat.69

A sajtóterv annyi további megkötést tartalmazott, hogy a lapok ne vállal-
kozzanak értékelésre, ne közöljenek színes anyagokat. De vajon el lehetett
érni, hogy a két kiküldött tudósító megszûnjön „újságírónak lenni”, és
ne fûzzön kommentárt az eseményekhez, vagy hagyja veszni az olimpiai
sztorikat?

A cím mindig sokat elárul a szerzeményrôl, legyen az regény, tanul-
mány vagy egy újságcikk. Mirôl árulkodtak az 1984-es tudósítások cí-
mei? A Népszabadság és a Magyar Nemzet már a megnyitó elôtti nap-
tól kezdve bôvebb terjedelemben foglalkozott a játékokkal. A címadás
szinte minden esetben sporteseménnyel volt kapcsolatos, a címek 58 szá-
zalékban a gyôztesekkel és a pozitív teljesítményekkel foglalkoztak (kö-
zülük hat elismerô minôsítést is tartalmazott), 31 százalékban pedig egy-
egy versenyszámra utaltak, beharangozó jellegûek voltak, s nem
hordozták a gyôztes, bajnok, siker, teljesítmény stb. szavakat. Három
címadás utalt sportbotrányokra, doppingügyre (Népszava), a bíráskodás
furcsaságaira (Magyar Nemzet). Csupán a Magyar Nemzet egyik hír-
adása foglalkozott a Los Angeles-i szmoggal. A napilapok a címekben
leggyakrabban az atlétikai versenyekrôl számoltak be (18), második he-
lyen az úszás (9) állt. A Népszabadság egyáltalán nem említett olyan
sportágat, amelyben a szocialista országok sportolói lettek volna a fa-
voritok; a másik három napilapban szerepelt az öttusa, a tôrvívás, a ví-
zilabda és a súlyemelés is, jellemzôen olyan kontextusban, amely az olim-
piai gyôztes nemzetre utalt. Magyar vonatkozású fôcím is akadt, persze
egyik sem a sporteseményekkel kapcsolatos, hanem sportdiplomáciai
vonatkozású – mindkettô a Népszavában. A többi lap kerülte, hogy a
magyarok távollétét ezáltal is az olvasók emlékezetébe idézze.

A címadás tehát egyértelmûen a sportról szólt, semmiképpen nem tö-
rekedett a negatívumok kiemelésére, felnagyítására. Ha botrányról ír-
tak, akkor azok a szokásos botrányok voltak, magyar csapattal vagy
anélkül. Az egyéb történésekrôl, fôleg hibákról, veszélyekrôl és pana-
szokról azonban bôven lehetett olvasni a sporttudósítások mögé szer-
kesztett hírcsokrokban.

69 Jegyzôkönyv a PB 1984. június 5-i ülésérôl. MOL M-KS 288. f. 5/912.



284 média és propaganda
A Népszabadság vezetett a rendellenességekrôl szóló beszámolókban

az olimpiai falu megnyitásától a játékok zárásáig. Volt tíz olyan híre,
amelyet más lapok nem is küldtek nyomtatásba. Példaként: a nyugat-
németek és a kuvaitiak a szervezést elítélô nyilatkozatot tettek; a
TASZSZ-kommentárja kikelt a Szabad Európa Rádió jelenléte ellen. Az
arab sportdiplomata véleményét „semleges” értékelésként vezették fel:
a Los Angeles-it a játékok történetének legszervezetlenebb olimpiájának
nevezte. A „rossz hírek” az olimpia megnyitója körül sûrûsödtek. A Nép-
szabadság ilyen jellegû egyedi híreinek fele július 29-én és 31-én jelent
meg, rajtuk kívül további négy további híradás foglalkozott a rendezés
körüli problémákkal.

Összességében a két leggyakrabban elôforduló hírüzenet az olimpia
szervezését (23) és a kinti biztonságot (16) bírálta. Tudósítottak az olim-
piai csapatok megérkezése körüli fennakadásokról (a Fülöp-szigeteki és
a nyugatnémet küldöttség panaszain keresztül), a sajtóközpont kezdeti
hiányosságairól, a sportversenyek és a záróünnepség lebonyolításának
bakijairól, a televíziós közvetítések egyoldalúsága miatti felháborodás-
ról („az amerikai olimpia az amerikaiaké”).70

Megjelentek a sporthírek között a bombariadókról szóló jelentések,
bár ezeket kevésbé lehetett komolyan venni, hiszen mind téves riasztásról
számolt be. Ráadásul egy ízben kifejezetten komikus hatást ért el, hogy
az egyik tudósító kolléga tízórais táskáját nézték bombának. Feltételezhetô,
hogy a hír közlésének sem a veszély érzékeltetése volt a célja. A Népsza-
badság megpróbálta ugyan kikezdeni a biztonsági szolgálatok megbíz-
hatóságát az olimpia küszöbén: hírt adott arról, hogy sokuk csak ideigle-
nesen foglalkoztatott személy, hogy jócskán találhatók köztük rovott
múltú egyének, illetve hogy négyüket le is kellett tartóztatni. De vajon
miért a Japán Kommunista Párt lapját idézték ehhez? A letartóztatások
okaként pedig a kábítószer-fogyasztást nevezték meg, ami csak közvet-
ve hozható összefüggésbe a sportolók biztonságával. Az pedig, hogy a
biztonsági emberek jelentôs része csak idôlegesen látja el ezt a felada-
tot, természetesnek tekinthetô. Csak a Magyarország vette a fáradságot,
hogy részletesen ismertesse a meglehetôsen nagy létszámú biztonsági szol-
gálat összetételét, a hivatásosok és önkéntesek feladatkörét.71

Az indiai küldöttség megzavarásáról szóló hírt három napilap is közöl-
te az olimpia harmadik napján. Nem tudni, a Magyar Hírlap miért ma-

70 A közvetítés jogát megvásárló ABC televíziótársaság az amerikai közönség ízlésének és a hirdetôk igé-
nyeinek megfelelôen tudósított az olimpia versenyeirôl, gyôzteseirôl és résztvevôirôl.

71 ÁRVAY Sándor: Egykor és most. Magyarország, 1984. július 29.



285Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

radt le errôl a „csemegérôl”. A Népszava az incidens súlyának felnagyítá-
sára törekedett. Úgy értékelte, a korábbi aggodalmak ezzel a rendzavarással
megalapozottnak bizonyultak: „Az az aggály, hogy az olimpiai játékok
résztvevôinek teljes nyugalmát és biztonságát garantálni nem fogják,
máris beigazolást nyert, pedig még csak a játékok elején vagyunk.”72

(A torzítást határozószók segítségével éri el a hír megfogalmazója.)
A Népszabadság és a Magyar Nemzet tudósítása rövidebb volt. Utóbbi
a gyeplabdahírek közé helyezte, sôt beszámolt a mérkôzés végeredményé-
rôl is, ami két szempontból is jelentôs: egyrészt azt az érzést kelti, hogy
alapjában véve minden rendben volt, másrészt a hazai olvasó megtud-
hatta, hogy a gyeplabdát gólra játsszák. Bár mindegyik híradás beszá-
molt az India-ellenes jelszavakról és a nemzeti zászló elégetésérôl, csak
a Népszavában olvasható, hogy rátámadtak az indiai küldöttség tagjai-
ra, és hogy a rendôrök „nem voltak hajlandóak” (sic!) közbeavatkozni.
Ezzel a tudósítás az amerikai hatóságokat is kvázi bûnsegéddé tette.73

A napilapok azért is elmarasztalták az Egyesült Államok hatóságait,
amiért nem engedték be az országba a líbiai újságírókat. Ez adott ürü-
gyet Líbia visszalépéséhez. A hírek tálalásából azt lehetett kiolvasni,
hogy az amerikai szervek intézkedése önkényes és indokolatlan volt, ami
ellen még a NOB is felemelte a szavát. Az amerikai indok, a delegált új-
ságírók vélhetô terrorista múltja, csak a Magyar Nemzetben lelhetô fel.74

Több hír és cikk említette a nem kielégítô egészségügyi és közlekedé-
si viszonyokat, elôbbi kapcsán angolszász szakértôket szólaltattak meg
(Los Angeles-i egészségügyi szolgálat; az angol, a kanadai és az ausztrál
csapat orvosai).75 Jóval az olimpia kezdete elôtt beharangozták a ver-
senyzôket is veszélyeztetô füstködöt és a várost megbénító dugókat. Eh-
hez képest a versenyek alatt különösebb probléma nem adódott, amit a
két kiküldött tudósító óvatosan jelzett is.76 Ugyanazt a jelenséget na-
gyon különbözôen is be lehet mutatni. A Magyar Nemzet a következô-
vel indította híradását: „A hírhedt és rettegett Los Angeles-i füstköd jól
idôzítette formáját”77 – csak utána számolt be arról, hogy az elsôfokú

72 Népszava, 1984. augusztus 1. 
73 Népszabadság, 1984. augusztus 1.; Népszava, 1984. augusztus 1.; Magyar Nemzet, 1984. augusztus 1.
74 Magyar Nemzet, 1984. július 29.
75 Magyar Nemzet, 1984. július 25.; Népszabadság, 1984. július 25.; Népszava, 1984. július 25.; Népsza-

badság, 1984. augusztus 10. 
76 „A várakozással ellentétben a közlekedésben nincs semmi zavar… A képhez hozzátartozik, hogy keve-

sebb külföldi érkezett…” (Népszabadság, 1984. augusztus 2.) „Még nem volt az ilyentájt megszokott
smogriadó sem…” (1984. augusztus 3.)

77 Magyar Nemzet, 1984. augusztus 5.



286 média és propaganda
szmogriadót sem érte el. A Magyarországban: „A szmogra se lehetett
eddig panasza senkinek, mindössze az elsô hét végén jutott ki a város-
nak”.78 Elsô esetben elképzelhetô, hogy egyszerû újságírói fogással ál-
lunk szembe, ami az olvasó érdeklôdését hivatott felkelteni. A nagyvá-
rosi szmogveszélyt nem szabad lebecsülnünk,79 de a légszennyezettségen
mégse lehetett elverni a port… 

Volt néhány kifejezetten politikai vonatkozású hír. Lukács László pél-
dául a Népszabadságban hosszasan elmélkedett arról, hogy hiába igye-
keztek a megnyitón a színes bôrû sportolókat látványos pozitív megkü-
lönböztetésben részesíteni,80 a sporteredményeken is lemérhetô, hogy a
régi társadalmi igazságtalanságok változatlanul hatnak: úszás – fehérek,
atlétika – feketék. (Gondolatainak alátámasztására a kaliforniai egyetem
tanárát idézte.) A Népszava sportrovatában azt lehetett olvasni, hogy a
Hirosima-ellenes atomtámadás évfordulója alkalmából az olimpia köze-
lében béketüntetést rendeztek. A hír fogalmazója elrejtett egy Vietnamra
történô utalást is a szövegben: a tüntetést a legnagyobb ilyen jellegû meg-
mozdulásnak minôsítette a vietnami háború óta. A Magyarország vi-
szont beszámolt a szervezôbizottság már-már túlzásba vitt igyekezeté-
rôl, hogy politikailag teljesen korrekt maradjon. A moszkvai olimpia
házigazdái például mindenféle terhes protokolláris megkötöttségtôl men-
tesen adhatták át az olimpiai zászlót az 1984-es rendezônek, a Los An-
geles-i magántársaság pedig óvakodott attól, hogy kifogásolható múltú
személyeket (például politikai emigráns családból származókat) foglal-
koztasson.

Publicisztikai jellegû írások az olimpia idején is alig jelentek meg. Na-
pilapjainkban unikumnak számított Zsolt Róbert elmélkedése az elsô
újkori olimpiákról, amikor még a tiszta versenyszellem juthatott érvény-
re, nem nyomta rá bélyegét a játékokra a politika, az üzlet, a teljesít-
ménykényszer. Ez persze nem Los Angeles bûne volt. Írásában tartóz-
kodott attól, hogy felelôsöket nevezzen meg azért, hogy „a legutóbbi öt
olimpián a békés versengésre minduntalan árnyék borult”, illetve hogy
az olimpia „végül önmaga fölé nôtt olyannyira, hogy ügyeinek intézése
is kicsúszott kezei közül”.81 Ugyanez a mondat szinte szóról szóra sze-

78 MALONYAI Péter: Olimpiai hajrá. Magyarország, 1984. augusztus 12.
79 Nemcsak megdolgozni, de egészséget kockáztatni is kell a gyôzelemért. http://216.239.59.104/

search?q=cache: T87krsQjoCgJ: www.fuggetlen.hu/article.php%3Fsid%3D606+Los+Angeles+olim-
pia+1984&hl=hu&lr=lang_hu (2005. június 28.)

80 Színesbôrû sportoló hozta a fáklyát, gyújtotta meg a lángot és olvasta fel az esküt is. Népszabadság,
1984. augusztus 3.

81 ZSOLT Róbert: Elsô bajnokok. Magyar Nemzet, 1984. augusztus 4.



287Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

repelt Malonyai Péter egy héttel késôbbi cikkében is a Magyarország-
ban, Malonyai cikke azonban optimistább volt. Kijelentette, hogy az
olimpia „ennek ellenére még mindig esemény, igazi nagy verseny”, amely-
nek „megmentésére tett minden kezdeményezést reménykedve kell” fo-
gadni. Mindezt persze anélkül, hogy felvetette volna a távolmaradók
vagy a rendezôk felelôsségét.82

A legérdekesebb megnyilvánulás az Élet és Irodalomban látott napvilá-
got. Szántó Péter televíziókritikája nem az olimpiával foglalkozott ugyan,
de egy bekezdésben kitért az olimpiai sportközvetítésekre, és megtámad-
ta az azt követô „dörgedelmes kommentárt”. Bújtatottan – bár nehezen
félreérthetô módon – a magyar (sport)vezetés döntésével szembeni elé-
gedetlenségének is hangot adott: „Meg lettünk pirongatva, mint a rossz
gyerek, aki nem hajlandó tudomásul venni, hogy saját érdekében nem
kaphat abból a csokoládéból, mert hiába szép a csomagolása, rossz íze
van.” Sôt, keményebben is fogalmazott: „a tanító bácsik sokszor elmond-
ták, de legalább akkor csönd legyen, amikor csorog a nyálunk.”83 A ma-
gyar közönség valós véleményének tolmácsolásában ez a cikk ment el
legmesszebbre. Gyanítható, hogy a lap szerkesztôje a közlésért bírálatot
is kapott, hiszen két hétre rá egy „ellencikk” maró gúnnyal pontról pont-
ra kivesézte Szántó írását. Az idézettel kapcsolatban a harsány politikai
bátorságot állította pellengérre: „Ekkora bátorság láttán a magyar nép,
amely velem együtt bizonyára nem örül annak, hogy nem követheti kel-
lô figyelemmel az olimpiai versenyeket, bizonyára követelni fogja, hogy
nyilvánítsák nemzeti gyásszá ezt a két hetet. Vagy ha nem teszik, akkor
sarokba térdepeltetik a tanító bácsikat.” Ez az írás – még ha ténylege-
sen a ledorongolás volt is a célja – a pingponghatás típuspéldája: Szán-
tó valószínûleg kevesebbek által olvasott tévékritikájának gondolatait
utóbb egy frekventáltabb helyen, egy feltûnôbb cikkben megismételték,
mi több, Gyurkó László még ki is fejtette az eredeti hasonlatot.84

Az olimpiai sporttudósítások korrektek voltak, beszámoltak minden
fontos eseményrôl, közölték az eredményeket. A Népszavát és a Magyar
Hírlapot a szigorú tényszerûség jellemezte, mivel az MTI-tôl kapott anya-
gokat hozták le. A negatívumok mellett nem hallgatták el azt sem, hogy
az olimpia botrányok nélkül, sikeresen zajlott, olyannyira, hogy Sama-

82 MALONYAI Péter: Olimpiai hajrá. Magyarország, 1984. augusztus 12.
83 SZÁNTÓ Péter: A varrógép meg az esernyô találkája a boncasztalon. Élet és Irodalom, 1984. augusztus 3.
84 GYURKÓ László: Kísérlet az újságírás tízparancsolatának megfogalmazására.: Élet és Irodalom, 1984. au-

gusztus 17. – Zöldi László személyes közlése szerint az ügynek elôzménye is volt, így a két újságíró pen-
geváltása személyes ellentétekre is visszavezethetô.



288 média és propaganda
ranch elnök elismerte a szervezôk munkáját, és magas kitüntetésben is
részesítette ôket. Megdôlt az addigi nevezési rekord is. Az olimpiai sport-
híreknek így két aspektusát emelem ki: a megnyitóünnepség, illetve az
olimpia sportértékének minôsítését.

A Népszava és a Magyar Hírlap – kiküldött tudósítók híján – megle-
hetôsen szûkszavúan számolt be a megnyitóünnepségrôl, annak proto-
kollrészeit hangsúlyozta. A nézôközönségre vonatkozó egyetlen utalás
rosszindulatú: „…a nézôtéren 93 000-en izzadtak.”85 Hatásos kont-
rasztként állítható mellé a Népszava tudósítása a Barátság ’84 játékok
moszkvai megnyitójáról: „A két órán át tartó színpompás megnyitóra
a százezres stadion lelátói zsúfolásig megteltek.”86

A Népszabadság és a Magyar Nemzet cikkei bôvebb teret engedtek a
show-mûsor bemutatásának. Részletezték a látvány- és hangeffektuso-
kat, és nem takarékoskodtak a pozitív kifejezésekkel, jelzôkkel sem (igazi
hollywoodi parádé, tagadhatatlanul hatásos, monstre revü – Népsza-
badság; a show-business elsôszámú szakértôi, hatásos meglepetések,
minden elképzelhetô eszköz – Magyar Nemzet). Azt is jelezték, hogy a
show abszolút közönségsikert aratott: „a nagyközönség mindenesetre
el volt ragadtatva tôle”; „Los Angeles nyerte az elsô aranyérmet – mon-
dogatták a nézôk”. A sikert persze nehéz lett volna titkolni, mert a Ma-
gyar Televízió is sugározta a megnyitót. Noha valószínûleg a magyar
kommentátorok is a látványosság hatása alá kerültek, egy-egy mondattal
igyekeztek viszonylagossá tenni annak értékét, jelezve, hogy fenntartá-
sokkal kell kezelnünk az amerikai életformát: „ízlés kérdése, hogy
mennyire tetszett” (Népszabadság), „természetesen az amerikai életfor-
mát volt hivatott propagálni”; „már-már elfedte az olimpiai megnyitó
rendeltetését” (Magyar Nemzet).87 A Magyarország ugyancsak nagy-
szabású szuperprodukciót ígért, és hatalmas érdeklôdésrôl számolt be;
ám jellemzô módon rögtön ellenpontozott, és a távolmaradás témájára
ugrott át.

A záróünnepségrôl szintén csak az utóbbi két napilap írt bôvebben: a
Népszabadság egyértelmûen dicsérôen, mellékmondatba zárt bírálatok
nélkül, míg a Magyar Nemzet tudósítója rosszabb véleménnyel volt a
rendezésrôl, bár elismerte, hogy a szervezôk szembeszálltak az ABC té-

85 Népszava, 1984. július 31.; Magyar Hírlap, 1984. július 31.
86 Népszava, 1984. augusztus 19.
87 Népszabadság, 1984. július 31.; Magyar Nemzet, 1984. július 31. – Hasonló szemléletet tükröz Michael

Gross német úszó mindegyik napilapunk által közölt nyilatkozata is, amelyben elítéli a dollárközpontú-
ságot és az amerikai szemléletmódot.



289Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

vétársasággal, és sportszerûen megvárták a maratoni befutót a záróün-
nepség kezdésével.88

Az olimpia sportértéke a szocialista országok távolléte miatt jelentôsen
csökkent: ötven és száz közé tehetô azoknak az aranyaknak a száma,
amelyeket valószínûsíthetôen közép-kelet-európai sportolók nyertek vol-
na el. Az ezzel kapcsolatos ellentmondásokra több cikk is utalt.

Az olimpia színvonalát kérdôjelezik meg azok a szuperlatívuszokban
fogalmazott megjegyzések (13) is, amelyek a Barátság versenyeket és a
Tungsram Kupát89 kísérték. A távolmaradók által rendezett viadalokat
világbajnoksággal egyenértékûnek, illetve az év fô eseményének, az „igazi
erôpróbának” nevezték. Ám míg az olimpia színvonalát a szocialista or-
szágok sportolói nélkül a hazai közvélemény is alacsonyabbnak tartotta,
az A kategóriás viadalok ilyen értékelése nem egyezett a magyar sport-
közönség ítéletével. Igaz ugyan, hogy bizonyos versenyszámokban (súly-
emelés, úszás, kerékpár, lövészet) világcsúcsok és kiemelkedô eredmények
születtek, összességében azonban a magyar versenyzôk nem szerepeltek
jól, ráadásul a szocialista országok egy-egy számban nem a legjobb csapa-
taikkal álltak ki. Talán ezzel fejezték ki Moszkva iránti neheztelésüket.

Az olimpia sporteseményeirôl csak négy lap végzett némiképp reális
számvetést. A Népszabadság és a Magyar Nemzet olasz újságok elem-
zését vette át. Ezek sorra vették a szocialista sportolók által a nyáron
elért világrekordokat, illetve egybe vetették a július eleji atlétikai viada-
lokon elért szovjet és amerikai eredményeket. Bôvebb statisztika azon-
ban nem készült, a napilapok egy-egy adattal érzékeltették csupán a tá-
volmaradók sportbéli súlyát – például azzal, hogy az olimpiát megelôzô
világversenyek hány érmese hiányzik Los Angelesbôl.

A HVG tartózkodott a minôsítésektôl, a statisztika nyelvén fogalma-
zott, és az adatok felhasználását nem szûkítette egyértelmûen arra, hogy
a szocialista országok hiányát számszerûsítse: az 1984 elôtti három olim-
pia távolmaradóinak eredményeit is bemutatta. Bár a számokból adó-
dó legésszerûbb következtetés csak az lehetett, hogy az akkori bojkot-
tálók közel kétszer akkora erôt képviseltek a sportban, mint az 1980-ban
távol maradt országok. A HVG-re azonban az is jellemzô volt, hogy

88 Népszabadság, 1984. augusztus 14.; Magyar Nemzet, 1984. augusztus 14. – Az ABC korábban szerette
volna mûsorra tûzni a záróünnepséget, ami azzal járt volna, hogy az olimpia utolsó számának, a férfi ma-
raton mezônyének második fele a stadion melletti utcák egyikében ért volna célba.

89 A Tungsram Kupa kétévente Budapesten megrendezett nyolccsapatos vízilabdatorna volt, amelyre 1984-
ben június közepén került sor, többek közt az amerikai, a szovjet, és a késôbbi olimpiai bajnok jugoszláv
válogatott részvételével.



290 média és propaganda
nem értelmezte az adatokat, az olvasóra bízta, hogy mit következtet ki
belôlük. Nem használta a „bojkott” kifejezést sem, hanem helyette a
teljesen semleges hatású „nem nevezett” országokról beszélt.90 A Ma-
gyarország újságírója szintén hivatkozott a távolmaradók által koráb-
ban gyûjtött érmekre, és felsorolta azt a tíznél is több sportágat, amelyek
nélkülük elvesztik izgalmukat, színvonalukat.91 Az ebben a hetilapban
szereplô értékelések tompító kifejezések nélkül szóltak a határozott szín-
vonalesésrôl. Egy felsorolásban szó esett a magyar sport veszteségérôl
is: feltételes esélylatolgatás szerint ugyanis a magyar csapatot a tíz
legeredményesebb közé várták volna. A román sikerekrôl a lap úgy fo-
galmazott, hogy „nagyszerûen éltek a helyzet adta lehetôségekkel”, ami
természetszerûen vethette fel a kérdést a sportkedvelô olvasóban: mi
nem élhettünk volna a lehetôséggel?

Az olimpiai versenyek utólagos értékelésére a Népszabadság, az Új Tü-
kör és a Magyarország vállalkozott. A Népszabadság nyugati lapvélemé-
nyeket (Los Angeles Times, New York Times) idézett arról, hogy az igazi
nagy küzdelem sok esetben elmaradt, és a nagy amerikai sportfölény rela-
tív értékû. A Népszabadság tudósítója emellett két alkalommal is kiállt
amellett, hogy a „akik az élre kerülnek… minden elismerést megérdemel-
nek”, és „egyetlen bajnok teljesítményét sem volna helyes lebecsülni”.92

A Magyarországban megjelent nyilatkozatok szintén azt sugallták,
hogy nem érdemes megkérdôjelezni az olimpiai érmek értékét,93 sôt pub-
licitást kapott egy román vélemény, amelybôl akár az is kitetszett, hogy
a szocialista országok hibás döntést hoztak.94 Elszórt megjegyzések szin-
tén azt jelezték, hogy az olimpia a szocialista résztvevôk nélkül is nagy
versengés volt, ahol nagy teljesítményeket, rekordokat láthattak a né-
zôk. Sôt annak ellenére, hogy a hírek elôzetesen általános érdektelen-
ségrôl, eladhatatlan jegyekrôl és üres szállodai szobákról szóltak, a ma-
gyar újságolvasók még arról is tájékozódhattak, hogy az amerikai
közönség a nem tipikusan újvilági sportnak otthont adó military lovas-
pályát is ellepte.

90 HVG, 1984. július 28.
91 ÁRVAY Sándor: Egykor és most. Magyarország, 1984. július 29.
92 Népszabadság, 1984. augusztus 9. és 14.
93 „A sportemberekben most motoszkál ez az érzés, ám öt, tíz, húsz év múlva mindenki csak a helyezést né-

zi”; „Az olimpiai játékok sikerét nem lehet centiméterekben, másodpercekben mérni. Maga a verseny a
fontos.” Egy amerikai válogatott kosárlabdázó nyilatkozata. Idézi ÁRVAY Sándor: Mérleg. Magyarország,
1984. augusztus 19.

94 „Terméketlen arról vitatkozni, hogy az olimpiai arany tulajdonosa csakugyan a legjobb-e, azért mert egyes
sportolók távolmaradtak.” (A NOB román alelnöke, Uo.)



291Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

Az Új Tükör újságírója tartózkodott az olimpia sportértékének megíté-
lésétôl („hosszú értékelési idô kell”), annak felelôsségét a szakemberekre
hárította. Beérte helyette Mark Spitz nyugatnémet úszóbajnok enyhén
szkeptikus véleményével. Írásainak hangulatát azonban szokatlan méla-
bú hatotta át: „Aranyesô, reklámesô, pénzesô hullik az olimpia napjaiban,
még akkor is, ha történetesen éppen napfényes Kalifornia. Nincs felhô,
mégis esik, mégis borús az ég. Ez is elválaszthatatlan a XXIII. nyári olim-
pia hangulatától.” Hol a logikai összefüggés, hol a borús oldal?95

IV. Az olimpia a sportolók szemszögébôl

A nemzeti olimpiai bizottságok döntéseinek igazi vesztesei országaik
sportolói voltak. Csalódottságukhoz nem férhet kétség, de tükrözôdhe-
tett-e mindez a lapok hasábjain?

A hivatalos dokumentumok rendre kitértek arra, hogy a sportolók jól,
lelkiismeretesen felkészültek. Gramov sajtótájékoztatójából a Magyaror-
szág is idézett: a Szovjet Olimpiai Bizottságnak „nem volt könnyû meg-
hozni a döntést, hiszen a szovjet versenyzôk keményen készültek”.96

A lengyel szöveg hasonlóképp utalt a testület dilemmáira: a döntést kel-
lemetlennek ítélte a sportolók és a több millió sportkedvelô számára
egyaránt.

Lényegi eltérés a tudósítások között csak a MOB-nak az olimpiai neve-
zés határidejére idôzített, június 2-i sajtóértekezlete kapcsán volt. A Ma-
gyar Hírlap annyit közölt Buda István beszédébôl, hogy a „sportolók
érthetôen sajnálkozással, de megértéssel fogadták a döntést”, és utalt a
kilátásba helyezett anyagi és erkölcsi kárpótlásra. A Magyar Nemzet
„derûsebbnek” mutatta a sportolók hangulatát: „Derekasan edzenek és
nem vesztették el hitüket a jövôben.” A másik két lap jobban érzékel-
tette a sportolók csalódottságát. A Népszava a sportolók „elsô pillanat-
ban mutatkozó kedvvesztésérôl” írt, de – akárcsak a Magyar Nemzet
tudósítója – hozzáfûzte, hogy „újra teljes erôkifejtéssel küzdenek”, mivel
„csak (sic!) a Los Angeles-i napokat törölték” a sportnaptárból. A spor-
tolók tényleges elkeseredését leginkább a Népszabadság újságírója ad-
ta vissza: átérezte azoknak a sportolóknak a fájdalmát, akik pályafutá-
sukat az olimpián szerették volna megkoronázni, és nem beszélt arról,

95 MOLNÁR Károly: Egy karika, két karika, sôt kevesebb. Új Tükör, 1984. augusztus 12.; MOLNÁR Károly: Az
angyalok városának bajnokai. Új Tükör, 1984. augusztus 19.

96 ÁRVAY Sándor–OLTVÁNYI Tamás: Visszhangok. Magyarország, 1984. május 20.



292 média és propaganda
hogy megértik a történteket és belenyugszanak, ami hamisan is csengett.
Amikor azt írta, hogy a sportvezetés „igyekszik” kárpótlást nyújtani,
máris jelezte, hogy az olimpia nem pótolható. A négy nagy lap közül ez
esetben csak a Népszabadság fogalmazott igazán árnyaltan.97 Arról per-
sze szó sem lehetett, hogy bármelyik napilap megpróbáljon beszámolni
a Budapesten megalakuló Magyarok az Olimpiáért nevû bizottságról,
amelyet sportolók szerveztek, s mintegy 300 aláírást gyûjtöttek össze.98

Hasonló volt a helyzet a sportolók, szakvezetôk megszólaltatásával,
ami nem volt ugyan gyakori, ám annál jellemzôbb. 

A négy nagy napilap összesen 49 rövid interjút közölt, kétharmadu-
kat május 16. elôtt.99 Végig többségben voltak a szövetségi kapitányi
nyilatkozatok, amelyek általában a felkészülés elsôdlegességét hangoz-
tatták, a várható esélyeket és a még zajló olimpiai selejtezôket elemez-
ték. Többen kifejezetten érmeket vártak. Hat sportoló nyilatkozott ez
idô tájt olimpiai céljairól. Május 5-én (három nappal a szovjet döntés
elôtt) közölt interjút a Népszabadság Szalma László távolugróval, aki
dobogós terveirôl szólva kijelentette, hogy számára abban az évben csak
az olimpia számít.100 Ekkor még a szerkesztôségekben is remélhették,
hogy rendezôdnek a legfôbb szovjet–amerikai nézeteltérések. A Népsza-
vában egy nappal a MOB döntése elôtt lehetett olvasni a kardvívó Világ-
kupa-gyôztes Gedôvári Imrével készített telefonbeszélgetést. Az újság-
író ekkor már nem „bolygatta” az olimpia kérdését, csak a „legközelebbi
versenyt” hozta szóba. Erre a sportoló valami általánosságot válaszolt,
mire a riporter így zárta a tudósítást: „De mit is lehetett volna mondani
még, ami ennél több, szívet melengetôbb.”101 Valóban, mit is „lehetett
volna mondani még”, miközben a „testvéri országok” sorra jelentették
be távolmaradásukat. 

A Magyar Olimpiai Bizottság bejelentése utáni egy hónapon át nem
szólalt meg aktív sportoló a lapok hasábjain. Több szakvezetô viszont
úgy nyilatkozott, hogy az élet nem áll meg, jelentôs sportrendezvények
várnak a magyar sportolókra az olimpián kívül is. Csak a Tungsram
Kupán elszenvedett pólós kudarc után hangzottak el az elsô olyan utalá-
sok, hogy a magyar sportolókat komolyan megviselte az ötkarikás já-

97 Népszabadság, 1984. július 2.; Magyar Nemzet, 1984. július 2.; Magyar Hírlap, 1984. június 2.; Népsza-
va, 1984. június 2.

98 Az akcióról a Szabad Európa Rádió és az AFP hírügynökség számolt be. A Magyar Népköztársasággal
kapcsolatos imperialista propagandáról. Második negyedév. MOL M-KS 288. f. 22. ô. e. 1984/15.

99 49-bôl 32 (65,3%).
100 Népszabadság, 1984. május 5.
101 LEPIES (György): Gedôvári VK-gyôztes. Népszava, 1984. május 15.



293Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

tékokról való lemondás: lélektani megingást, idegi fáradtságot, „csak-
azértis” hangulatot emlegettek. Wladár Sándor úszó olimpiai bajnokunk-
nak ezt mondta a Népszava munkatársa: „Sokan állítják, ha ma lenne
egy vb…, jó, ha bekerülnél a legjobb hat közé”. Az újságíró tehát nem
akart nyíltan rákérdezni az olimpiára, de a szándéka világos volt Wladár
elôtt is: „…ha lenne, akkor azért másképp nézne ki a dolog, mert az ál-
talam elvégzett munka alapján biztosan a dobogóra állhatnék.”102 Lát-
szólag az olimpiai címvédô erônlétérôl, formájáról folyt a beszélgetés,
valójában azonban Wladár Sándor azt is érzékeltette, hogy megfosztot-
ták egy olimpiai éremtôl.103

Alig több mint egy tucatnyi írás, tudósítás foglalkozott – legalább uta-
lások szintjén – a sportolók érzéseivel: közülük hat a Magyar Nemzet-
ben, négy a Népszabadságban. Az áprilisi „bizonytalanság” idején csak
Zsolt Róbert állt ki egyértelmûen a sportolók mellett, s közvetítette ag-
godalmukat. Ugyancsak a Magyar Nemzetben jelent meg Malonyai Péter
zárszava a sikerrel megvívott kubai kosárlabda olimpiai selejtezôrôl.
Megfogalmazásai kifejezetten árnyaltak, több mondata értelmezhetô a
sport- és politikai vezetôk döntésének bírálataként is. „Meg az se dob-
hatta fel ôket túlságosan, ha vesztes meccseken jól játszottak, ám túltet-
ték magukat a letörtségre okot adó tényeken” – írta Malonyai a kosár-
labdázókról. A MOB döntése a torna ideje alatt született meg.
„Nélkülözhetetlen, hogy nálunk is tegyenek meg mindent az arra illeté-
kesek, hogy mi magyarok is részesei lehessünk ezen világhódító sport-
ág újabb és újabb térnyerésének” – reménykedett az újságíró. 104

Malonyai Péter egy másik, igen különös írást is jegyzett. A június köze-
pén közölt állatmesében az Erdô madarai elhatározzák, hogy akaratuk
ellenére boldoggá teszik a költözô madarakat, és maradásra kényszerí-
tik ôket.105 Joggal merül fel a kérdés, hogy a sportújságíró miért válasz-
tott egy ennyire allegorikus mûfajt. (Az állatszereplôk nevei is saját nagy-
betûs fajnevükkel egyeztek.) Miért ne kereste volna a történet átvitt
értelmezését a Magyar Nemzet olvasója is? Vajon hányan asszociáltak
a magyar sportolók, sportvezetôk feje felett meghozott, mégis az ô ér-
dekikre hivatkozó hivatalos döntésre, és hány olvasónak jutott eszébe
a Szovjetunió és a többi szocialista ország?

102 Népszava, 1984. július 10.
103 Magyar Nemzet, 1984. július 24.; lásd még Népszabadság, 1984. július 13.
104 Malonyai rendkívül „érdekes” helyzetbe került, hiszen egy olyan torna helyszíni tudósítója volt, amely-

nek a közepén született meg a MOB nemleges határozata, éppen mikor a magyar csapat négy egymás
utáni gyôzelemmel végül kvalifikálta magát Los Angelesbe. (Magyar Nemzet, 1984. május 18.)

105 MALONYAI Péter: Madármese. Magyar Nemzet, 1984. június 18.



294 média és propaganda
Több megjegyzést fûztek az év legjelentôsebb vízilabdatornájának ki-

kiáltott Tungsram Kupához, amelyen a magyar válogatott a várakozások
alatt szerepelt. A Népszava interjújában a sportvezetô és az újságíró
„összebeszélt”. Elôbbi a sportolók lélektani válságát hozta fel a rossz
szereplés mentségéül. Az újságíró következô kérdése pedig kétségbe vonta,
hogy az olimpia helyettesíthetô lett volna: „Ha a Tungsram Kupa a leg-
fontosabb erôpróba az esztendôben, nem kellett volna, mondjuk, jutalma-
zással gondoskodni jelentôségének sok irányú alátámasztásáról?” Az Új
Tükör szerzôje szintén úgy fogalmazott, hogy azzal megkérdôjelezte a
torna fontosságát: „…a körülmények sajátos alakulása folytán ugyanis
az év legjelentôsebb vízilabdás eseménye.”106 Pár nappal késôbb újra
Serényi Péter fûzött kommentárt a torna eredményeihez. Az ott felvetett
„Mi lett volna, ha?” kérdés elvileg a budapesti tornára vonatkozott, de
nem volt nehéz az olimpiai szereplésre is érteni. Ezt az olvasatot valószí-
nûsíti a zárógondolat: a játékosok „nem ezt érdemelték!” Nem azt érde-
melték, hogy a nagy öregek egy hazai fiaskóval búcsúzzanak sikeres pá-
lyafutásuk végén – s ne inkább egy olimpiai éremmel. A Magyar Nemzet
publicistája hasonló áthallásokkal fogalmazta meg, hogy „ennél sokkal
ünnepélyesebb búcsút reméltünk”.107 Írása végén az újságírói öncenzúra
egy lehetséges definícióját adta: „Bizonyos dolgokat az ember nagyon
nehezen ír le, s ha mégsem tudja ôket megkerülni, hát képekben fogalmaz,
nagyobb lehetôséget ad arra, hogy késôbb korrigáljon, értelmezzen.”

A Barátság játékok egyik hazai versenyérôl, a birkózó bajnokságról
az Új Tükörben jelent meg feltûnôen borongós hangulatú elmélkedés.
Az újságíró a négy évvel korábbi moszkvai bajnokoknak, Kocsisnak és
Növényinek köszönte meg újra a szép perceket, amelyeket akkor a ma-
gyar szurkolóknak szereztek. Nem tett összehasonlítást az olimpiai si-
kerek és a budapesti kudarcok között, mivel azt nem tartotta volna mél-
tányosnak. Számos gondolata szándékoltan kétértelmûnek tûnik:
„a magyarok elég sok fájdalmat élhettek át a mozgalmas budapesti kö-
töttfogású verseny forró napjaiban”; „olyan szûken méri a sors a gyô-
zelem pillanatait […] A diadal hangulata elmúlt, talán semmi sem mu-
landóbb a sportsikereknél”; „keressük a kárpótlást azért, ami elveszett”.
Látszólag egyetlen szó sem esett az 1984-es olimpiáról, de a versenyzôk
fájdalma, az elveszett sikerek egyértelmû asszociációt sugallnak. De nem
minden újságíró érvelt így, közvetett módon a csalódott, kedvüket vesz-
tett sportolókat mentegetve: a Magyar Hírlapban Barcs Sándor, a Magyar

106 SERÉNYI Péter: Nyolcan egy kupáért. Új Tükör, 1984. június 3.
107 NAGY N. Péter: A Tungsram Kupa – és egy korszak – után. Magyar Nemzet, 1984. július 21. 



295Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

Nemzetben – már a Barátság játékok után – Zsolt Róbert írta le: nem
talál mentséget a magyar versenyzôk gyengébb szereplésére.108

A magyar sportolóknak szóló szolidaritási üzenet vehetô ki azokból
olimpiai beszámolókból is, amelyek párhuzamba állították az 1980-as
és az 1984-es bojkottnak a sportolókra gyakorolt hatását. Több ízben
mutatták be példaként, vigaszként azoknak az amerikai és japán spor-
tolóknak az örömét (leghosszabban a japán tornászbajnok Gushikenét,
valamint az amerikai nôi röplabdacsapatét),109 akiket az 1980-as boj-
kott megfosztott a gyôzelem lehetôségétôl, de Los Angelesben kárpótol-
hatták magukat, bizonyították, hogy „érdemes volt tovább edzeni”.110

Los Angelesért nyilvánvalóan Szöul jelenhette a kárpótlást. Ellenkezô
logikájú Molnár Károly gondolatmenete. Mary Decker, a bajnokesélyes
amerikai síkfutónô balesetérôl és kiesésérôl a következôket vetette pa-
pírra: „…vesztesége semmivel sem kárpótolható. Még azzal sem, ha négy
esztendô múltán nyerne aranyérmet…” A párhuzam könnyen felállít-
ható: Mary Decker nevének helyére bármelyik magyar érmet remélô ma-
gyar sportoló neve behelyettesíthetô volt.

A tudósításokról elmondható, hogy az olimpiával kapcsolatos kérdé-
sek tárgyalásánál egyszerre érvényesült bizonyos uniformizáltság és az
„egyenruhaviselés szabályainak” lazasága, hiánya is. Azonos tálalásban
az 1980-as évek Magyarországán inkább csak a hivatalos közlemények
és az MTI-tôl kapott hírek jelentek meg. A tudósítások konvergenciáját
éppen a sportdiplomáciai anyagok nagy aránya eredményezte, bár láthat-
tuk, hogy ezeket sem feltétlenül közölték azonos terjedelemben, és a hírek
esetén elképzelhetô volt, hogy más információkat helyezzenek elôtérbe,
ami az olvasókban is eltérô véleményt alakíthatott ki. Központi lapjaink
mindegyike közölt az olimpiával kapcsolatosan néhány TASZSZ-kom-
mentárt, a Népszabadság a többieknél nagyobb, de nem kiugró mennyi-
ségben; ezek közlésében azonban nem voltak egységesek, mi több, inkább
valamiféle feladatmegosztás érvényesült körükben. Az ilyen jellegû cikkek
alacsony száma pedig már-már azt az érzetet kelthette, hogy a lapok
csak a kötelezô penzumot teljesítették. Noha egyéb statisztikák szerint
nem állíthatjuk azt sem, hogy a párt központi napilapja kirívó egyolda-
lúsággal kezelte volna az olimpiával kapcsolatos híreket. Mindezek mel-

108 BARCS Sándor: Pólósokk. Magyar Hírlap, 1984. június 19.; ZSOLT Róbert: Megméretés. Magyar Nemzet,
1984. augusztus 31.

109 Magyar Nemzet, 1984. augusztus 4.; Magyar Nemzet, 1984. augusztus 9.; Népszabadság, 1984. augusz-
tus 4.

110 Magyar Nemzet, 1984. augusztus 7.



296 média és propaganda
lett egy-két kiszólást, kétértelmû utalást – ugyancsak más-más alkal-
makkor – mindegyik napilapunk szerkesztôsége átengedett.

A szocialista sajtótermékek, még a napilapok között is jelentôs kü-
lönbségek lehettek a megközelítésmódban, a hangsúlyokban, a nyelve-
zetben. Annál inkább egy szûk értelmiségi kör által mazsolázott hetilap
és egy széles (munkás)tömegek forgatta napilap közt! Ugyanakkor tár-
gyunk esetében az újságírók mozgásterét leszûkítette az is, hogy a Los
Angeles-i olimpiával kapcsolatos döntés bolygatása a különösen kényes
kérdések közé tartozott. Az MSZMP Politikai Bizottsága úgy tartotta
helyesnek, hogy a többi távolmaradó országnál jóval bôvebb terjede-
lemben tudósítsanak az olimpiai eseményekrôl. Az emberek – már aki
tudta – természetesen így is a jugoszláv és az osztrák adást figyelték.
Nyilvánvaló volt tehát, hogy nem puszta sportdiplomáciai, hanem kül-
politikai, méghozzá a Szovjetunió érzékenységét érintô ügyrôl volt szó.
Ezt nem lehetett kimondani, ám talán a Magyarországban és a napila-
pok félmondatos utalásaiban felbukkanó félinformációk tekintetében a
hatalom és az újságírók érdekei is egy irányba mutattak. A tények leírá-
sára, a teljesebb tájékoztatásra törekvô újságíró óvatosan egyben azt is
elôsegítette, hogy a közönség belenyugodjon a megváltoztathatatlan
döntésbe, mindamellett biztosította a morgolódás jogát, lehetôségét. Ha
már haragudni kell valakire, inkább haragudjanak Moszkvára.

Különösen igaz ez az állítás a Magyarországra. A lap módszerét Veszp-
rémi Miklós foglalta össze: „Mindenekelôtt a tényeket kell közreadni,
lehetôleg minél szélesebb körben megvilágítva, alátámasztva számok-
kal, adatokkal, bízva abban, hogy ily módon sokkal jobban eligazodik
az érdeklôdô… A világ dolgai túlnyomórészt úgyis önmagukért beszél-
nek. Lehet bízni benne, hogy a tárgyilagos észjárású ember tökéletesen
ért a tények nyelvén. Fôleg, ha az újság is arra ösztönzi, hogy próbáljon
meg önként, saját ítélkezése alapján boldogulni.”111

Az olyan cikkek száma azonban, amelyek a távolmaradást bírálták
volna, a néhány sportolói utaláson kívül nem haladta meg az ötöt sem.
Ezek mindegyikén felismerhetôk voltak az öncenzúra jelei. Magát a dön-
tést talán csak Malonyai Péter állatmeséje vette célba, de éppen hogy a
legáttételesebben elôadva. A többi cikk a biztonsági helyzetet elemezte,
az olimpia helyett világbajnokságról és „A” kategóriás versenyekrôl be-
szélt, valamint az olimpiai televíziós közvetítéseket bírálta. Minden eset-
ben az olvasóra bízták, hogy eldöntse, mit is akart érteni: az újságíró itt

111 VESZPRÉMI Miklós: Szavakba sûrített lényeg? Fórum a címadásról. Jel-Kép, 1983/2. 93.



297Takács Róbert | A Los Angeles-i olimpia a magyar sajtóban

másra is utalt-e, mint amirôl írt. Valamivel gyakrabban próbálták meg
a sportolókkal való szolidaritásukat kifejezni, de még ilyen esetekben is
jellemzô, hogy a direkt közlés helyett csak sejtetésekkel, elszórt metafo-
rákkal, párhuzamokkal, kétértelmû fogalmazással tolmácsolta gondo-
latait a szerzô. 

A magyar sajtó törekedett arra, hogy az olvasókat minél árnyaltabb
információval lássa el. Arra viszont természetesen nem volt módja, hogy
a valós folyamatokról, a háttérben meghozott döntésekrôl is beszámol-
jon, a napilapok pedig a tényeket összerendezô, átfogó elemzésekre sem
vállalkozhattak. Ezen felül burkoltan a sportolókkal való együttérzésé-
nek, alternatív véleményének is hangot adott. Így elmondható, hogy az
üzenetek dekódolásához értô, több forrásból tájékozódó hazai újságol-
vasók, ha nem is a maguk teljességében, de nagy vonalaiban rekonst-
ruálhatták az eseményeket, a döntések hátterét, a valós körülményeket,
és egy-egy metafora, hasonlat, párhuzam olvastán úgy érezhették, hogy
cinkosan „összekacsinthatnak” a cikk írójával. Ez ugyanakkor nem je-
lentette azt sem, hogy az újságírók elmentek a végsôkig a közléshatárok
tágításában.


