REAL

Pedagógusok egészségneveléssel kapcsolatos gyakorlati tevékenységei: a járványhelyzet okozta változások

Beregi, Erika and Bognár, József (2020) Pedagógusok egészségneveléssel kapcsolatos gyakorlati tevékenységei: a járványhelyzet okozta változások. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport (49). pp. 39-47. ISSN 2677-0105

[img]
Preview
Text
39_47_Beregi.pdf - Published Version

Download (153kB) | Preview

Abstract

A köznevelési intézmények feladatai közé tartozik, hogy elősegítsék az egészséges életmód szokásrendszerének megvalósítását ( Járomi–Vitrai 2017). Kutatásunk célja, hogy bemutassuk a COVID-19 okozta változásokat az iskolai egészségnevelés területén. Középiskolai tanárokkal (n = 15) és tanulókkal (n = 5) készített interjú során az egészségnevelési gyakorlatot vizsgáltuk, fókuszálva a pandémiát megelőző és jelenlegi helyzetre. A megkérdezett testnevelők és egészségügyi tanárok többsége a pandémia alatt is folytatta egészségnevelő tevékenységét, viszont munkáját ez idő alatt kevésbé hatékonynak ítélte meg. A többi szaktanár a jár ványhe l yzet a lat t csak néhány esetben fókuszá l t az egészségneve l és kérdés- körére. A tanárok és a tanulók is kedvezőtlennek ítélték meg a fiatalok általános egészségmagatartási szokásait, amit a jelen járványhelyzet még tovább súlyosbított. Míg a tanulók esetében nem volt lényeges változás a járvány első és második hulláma alatt, addig a pedagógusok közül többen is jelentős életmódváltásba kezdtek, ahogy a járvány 2 hulláma után. Az egészségnevelés módszertani sokszínűségének alkalmazását a járványhelyzet egyértelműen gátolta. Elsősorban a tanárok példamutatása és a különböző személyes kihíváshoz kapcsolódó feladatok bizonyultak motiválónak a tanulók számára. Az egészségneveléshez kapcsolódó jó gyakorlatok feltérképezése és összegyűjtése a tartósan fennálló járványhelyzet meg jelenése miatt is szükségszerű. ----- PRACTICAL ACTIVITIES OF TEACHERS IN HEALTH EDUCATION: CHANGES DUE TO THE EPIDEMIC SITUATION One of the tasks of public educational institutions is to promote the implementation of a healthy lifestyle habits ( Járomi - Vitrai 2017). The aim of our research is to present the changes caused by COVID19 in the field of school health education. In interviews with high school teachers (n = 15) and students (n = 5), we examined health education practice, focusing on the pre-pandemic and current situation. The majority of the physical educators and health teachers interviewed continued to engage in health education activities during the pandemic, but considered their work to be less effective during this time. The other specialist teachers focused on the issue of health education in only a few cases during the epidemic. Both teachers and students judged the general health behaviors of young people to be unfavorable, which was exacerbated by the current epidemic situation. While there was no significant change in the students during the first and second waves of the epidemic, several educators began to make significant lifestyle changes. The application of the methodological diversity of health education was clearly hampered by the epidemic situation. In particular, teacher role models and various personal challenge tasks proved to be motivating for students. The mapping and collection of good practices related to health education is also necessary due to the emergence of a persistent epidemic situation.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: egészségnevelés, egészségfejlesztés, oktatás, pandémia ----- health education, health promotion, education, pandemic
Subjects: R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés
Depositing User: Tibor Gál
Date Deposited: 22 Apr 2022 12:20
Last Modified: 22 Apr 2022 12:20
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/141453

Actions (login required)

Edit Item Edit Item