
1 

 

Borvendég Zsuzsanna      Betekintő 2016/3. 

 

 

„Hírügynökségek” 
A Press rezidentúra és a megnyertek hálózata a Kádár-rendszer sajtóéletében 

 

 

 

 

Hatalom és befolyásolás 

 

„Az mondod, független idealista vagy. Nem igazán értesz a politikához, de azt gondolod, 

a kisembernek is kapnia kellene egy mocskos kis lehetőséget. Hiszel a nyitottságban. 

Megdöbbent, megrémít, ami az országunkban végbemegy. Megrémít a fajüldözés, a 

dolgozó emberek elnyomása. […] Hiszel a békében. Áhítod a nemzetek közötti megértést. 

Gyűlölöd a fasizmust. Úgy véled, a kapitalista rendszer romlott. Ezt hangoztatod újból és 

újból és újból. De ennél semmi többet.”1 Úgy tűnhet, hogy a jelen írástudóinak szóló 

intelmek ezek, aktuálisnak érezhetjük a tömegtájékoztatástól függővé vált világunkban, 

amikor az emberek gondolatait véleményformáló sajtóorgánumok, illetve azokat 

képviselő újságírók, függetlennek kikiáltott „szakértők” és „civil” szervezetek szóvivői 

alakítják, befolyásolják. 

 

Pedig közel egy évszázados utasításokat olvashattunk, amelyekkel a sztálinista 

Szovjetunió igyekezett a nyugati társutas értelmiség útját kijelölni, miképpen tűnjenek 

„független” és ezáltal szavahihető írástudóknak a nyugati társadalmak széles 

nyilvánossága előtt. A bolsevik párt ismerte fel először a világtörténelemben, hogyan 

lehet profizmusra emelni a médiabefolyásolást a világuralomért vívott harcban, és már a 

húszas évektől kezdődően nemcsak az írott sajtót használták propagandacélokra, hanem 

a tömeges méretekben éppen akkor induló filmgyártást is – gondoljunk csak a Willi 

Münzenberg által kiépített médiabirodalomra, vagy éppen a Hollywoodi Tízekként 

emlegetett csoportra. A fent idézett útmutatások éppen ez utóbbiaknak szóltak. A 

huszadik század folyamán az írott és az elektronikus média egyre nagyobb szerepet 

kapott a politikai játszmák során: remekül használta fel céljaira mindkét szocialistának 

nevezett életellenes diktatúra, de nagyon hamar felmérte jelentőségét a magát polgári–

liberális demokráciaként definiáló világ is. A médiabefolyásoláshoz azonban nemcsak 

politikusokra és újságírókra volt szükség, hanem a két szereplő közé beékelődtek 

közvetítőként a titkosszolgálatok. Szerepük hallatlanul fontos volt – és nyilván most is az 

–, hiszen befolyásolni akkor lehet a leghatékonyabban, ha egyáltalán nem nyilvánvaló, 

hogy kik is állnak a különböző információk terjesztése mögött, milyen szándékoktól 

vezérelve keltik szárnyra a különböző híreket, kiknek az érdekeit szolgálják a „független” 

szakértők. A politikai vagy éppen gazdasági megrendelők háttérben tartásához pedig 

titkosszolgálati eszközök kellettek, így érthető, hogy a sajtóvilág és a 

hírszerző/kémelhárító szakma oly szorosan összefonódik ma is, hogy minden 

valószínűség szerint megdöbbennénk, ha pontosan számba tudnánk venni, hány – Udo 

Ulfkotte kategóriáját használva2 – „megvásárolt újságíró” dolgozik szerte a világban. 

 

Magyarországon a kommunista párt hatalomra kerülésével természetesen a politikai 

rendőrség működésében is a szovjet mintát kellett követni, de a titkosszolgálati 

sajtóbefolyásolás csak az 1956-os forradalom leverése után kapott jelentősebb szerepet. 

A Rákosi-rendszer idején a nyílt megfélemlítés és a terror alkalmazása az újságírás 

szerepét és helyét is egyértelműen kijelölte: szinte kizárólag csak pártpropaganda jutott 

el a nyomdákig, a másként gondolkodó írástudókat ellehetetlenítették, vagy az önkény 

áldozataivá váltak. Jelentősen változott azonban a sajtó szerepe Kádár regnálása idején. 

Több alapos sajtótörténeti munka született már, amely részletesen bemutatta az adott 

időszak újságírásának irányítását, a párt- és kormányzati szervek szerepét.3 Sokat 

tudunk az öncenzúra intézményéről, a főszerkesztői eligazításokról, de még mindig 



2 

 

kevéssé ismerjük a politikai rendőrség vagy akár a hírszerzés feladatait a sajtó területén, 

pedig mindkettő jelenléte alapvető fontosságú, bár megkockáztatom, hogy a hírszerzésé 

fontosabb. Kádár tudatosan szakított a sztálinista idők terrorjával és a nyílt személyi 

kultusszal, hatalmát furfangosabb, manipulatívabb eszközökkel, játszmákkal biztosította, 

amelyben a nyugati közvélemény megnyerése sarkalatos kérdésnek számított, hiszen a 

fejlett kapitalista országok felé való nyitás a gazdaság állapotának és az emberek 

közérzetének javulásához vezetett. A társadalommal való „kiegyezés” egyik alapja volt. A 

játszma sikerrel járt: a Nyugat elhitte a „gulyáskommunizmusról” terjesztett 

félinformációkat, és Magyarország a keleti blokk legszalonképesebb országa lett a 

hetvenes évekre. 

 

Mindehhez azonban egy jól működő titkosszolgálati szervezetre volt szükség, amely 

átfogóan és céltudatosan irányította az oktrojált kiegyezést hamar elfogadó írástudókat. 

A hetvenes évekre ez a rendszer is kiépült, amelynek eredményeit és – akár máig ható – 

következményeit jól ismerjük, de annál kevesebbet tudunk az intézményi hátteréről. Az 

közismert, hogy a BM III. (Állambiztonsági) Főcsoportfőnökségén belül működött egy 

sajtófelügyelettel megbízott részleg, amelynek fedésben lévő tisztjei a szerkesztőségek 

és újságíró-szervezetek környékén mozogtak, ügynökeiket pedig a publicista körökből 

válogatták: ez volt a Press rezidentúra. Működéséről és személyi állományáról azonban 

rendkívül kevés ismerettel rendelkezünk, hiszen iratanyagát feltehetően 

megsemmisítették a rendszerváltás küszöbén.4 Arról pedig még hiányosabbak az 

ismereteink, hogy nemcsak az állambiztonság, hanem a katonai felderítés is 

foglalkoztatott újságírókat; az ő szerepükről szinte egyáltalán nem hallhattunk, pusztán 

Kenedi János megállapítását ismerjük a Szakértői bizottság jelentéséből, amelyben arról 

ír, hogy a Magyar Néphadsereg Vezérkara 2. Csoportfőnöksége (MNVK-2.), vagyis a 

katonai hírszerzés „sajtórezidentúrája 1974 és 1986 között hetven és kilencven fő közötti 

létszámban foglalkoztatott ismert újságírókat”.5 Hogy nézett ki a sajtóterület 

állambiztonsági felügyelete 1956 és 1990 között? Milyen szerepet kaptak a belügyi és 

katonai hírszerzésnél a magyarországi újságírók? Léteztek-e a Kádár-rendszer idején 

titkosszolgálati fedőszervek a média területén, és ha igen, melyek voltak azok, és mi volt 

a feladatuk? Egy folyamatban lévő kutatás részeredményeit ismertetem most az 

olvasókkal. 

 

 

Press rezidentúra 

 

A Belügyminisztérium sajtófelügyelettel megbízott szervét, a Press rezidentúrát 1968-ban 

állították fel egy belügyminiszteri parancs értelmében, amely rendelkezett arról, hogy 

hazai bázisú, vagyis Magyarország területén működő hírszerző rezidentúrákat6 kell 

létrehozni azon intézményeknél, amelyek kapitalista országokkal tartanak fenn 

kapcsolatot.7 A Press rezidentúra felügyelte a sajtóéletet hírszerzési szempontból, vagyis 

tartotta a kapcsolatot a külföldre kihelyezett tudósítókkal, illetve a Magyarországra 

beérkező nyugati újságírók irányítását, kíséretét is a rezidentúra tagjai látták el, valamint 

az ő feladatuk volt a külföldre irányuló propaganda terjesztése is. Alájuk tartozott a 

Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ), a Tájékoztatási Hivatal (TH), a Magyar 

Távirati Iroda (MTI), a rádió és a televízió, de a Külügyminisztérium Sajtófőosztálya is. 

Ezeken a helyeken a Press rezidentúra kihelyezett tisztjei is jelen voltak, többnyire 

szigorúan titkos beosztásban, és irányították az állambiztonság operatív hálózatát. A 

Press rezidentúra megszervezésekor a III/I-11. (Harmadik országos és hazai bázison 

folyó hírszerző) Osztályhoz tartozott, majd 1978-ban a hazai bázisú hírszerző részlegeket 

– így a Press rezidentúrát is – kiemelték, és III/I-B. Önálló Alosztályként szervezték át.8 

 

A sajtófelügyeletért felelős hírszerző részleg – a többi hírszerző osztályhoz hasonlóan – 

természetesen szoros kapcsolatot tartott a blokk országainak titkosszolgálati szerveivel, 

a munkamegosztás és a szovjet irányítás a teljes korszakon keresztül általános volt. A 

sajtóélet területén az együttműködés legfontosabb intézménye egy prágai székhelyű 

fedőintézmény, a Nemzetközi Újságíró Szervezet (NÚSZ) volt.9 Prága fontos szerepet 



3 

 

játszott a Kommunista Internacionálé működésében. A „kommunista Genfként”10 

emlegetett város számos olyan nemzetközi szervezetnek adott otthont, amely szovjet 

befolyás alatt állt.11 Csehszlovákiában a nemzetközi munkásmozgalom a térség más 

országaihoz mérten jóval erősebb volt, hiszen itt a kommunista párt a két világháború 

között is legálisan működhetett. A nyugat-európai kommunista pártok – különös 

tekintettel a francia és olasz szervezetekre – szoros kapcsolatot tartottak csehszlovák 

elvtársaikkal; Prága egyfajta hídként működött a Szovjetunió és nyugati támogatói 

között. A nemzetközi szervezetek jelenléte nemcsak a politikai kapcsolatokat és az 

ideológia terjesztésének lehetőségét segítette, de komoly gazdasági és titkosszolgálati 

ráépülésnek is teret engedett.12 Nem véletlen tehát, hogy a második világháború 

lezárása után létrehozott újságíró-szervezetet – amelynek elsődleges célja volt, hogy 

egyesítse a világ újságíróit, és közben a bolsevik ideológia közelébe terelje a kapitalista 

országok képviselőit – éppen Prágába költöztették 1947-ben. A NÚSZ szovjet befolyás 

alatt állt, vezetősége és tisztségviselői a különböző nemzeti kommunista pártok vagy 

más baloldali szervezetek tagjai voltak, és a csehszlovák állambiztonság, az StB. iratai 

szerint közvetlenül a Szovjetunió Kommunista Pártja Központi Bizottságának Nemzetközi 

Osztálya irányította.13 Bár a szovjet titkosszolgálatok iratai egyelőre nem kutathatóak, 

így nem lehet konkrét és cáfolhatatlan forrásokkal bizonyítani, hogy a NÚSZ 

egyértelműen a kommunista szuperhatalom hírszerzésének az irányítása alatt állt, 

ellenben jól ismerjük a szovjet mintára szerveződő „testvérállamok” állambiztonsági 

működését, és tudjuk, hogy a különböző közigazgatási intézmények, vállalatok stb. 

nemzetközi osztályai kifejezetten a titkosszolgálatok jelenlétének fedését biztosították. 

 

A NÚSZ tehát titkosszolgálati módszerekkel dolgozott, feladatai közé tartozott, hogy a 

Nyugat semlegesítésének ideológiai harcában a Szovjetunió érdekei szerint befolyásolják 

a kapitalista országok újságíróit, és beépüljenek az ellenséges szervezetekbe, valamint 

meg kellett teremteniük a feladataik teljesítéséhez szükséges anyagi fedezet is. A MÚOSZ 

a NÚSZ legaktívabb tagszervezeteinek egyike volt, és tulajdonképpen a két legfontosabb 

irányvonal területén tevékenykedett nagy sikerrel: a nyugati újságíró-szervezetekhez 

való közeledés és a harmadik világ tömegtájékoztatása feletti befolyás megszerzése volt 

a kitűzött cél.14 A MÚOSZ már alapítóként jelen volt a nemzetközi szervezet tagságában, 

de csak 1956 után növekedett meg jelentősége, amikor a NÚSZ anyagi támogatásával 

politikai alapon szelektálták a teljes magyar újságíró-társadalmat, kiválogatva azt a 

kollaboráns réteget, akiknek segítségével Kádár legitimálhatta hatalmát.15 Feltehetően 

jó szovjet kapcsolatai miatt Siklósi Norbertet – egy visszaemlékező szóbeli közlése 

szerint Andropov személyes ismerőse volt – bízták meg a MÚOSZ-on belüli 

„rendteremtéssel”, és ő volt az, akinek vezetése alatt a magyar újságíró-szövetség 

felvállalta a NÚSZ ideológiai feladatainak nagy részét. A MÚOSZ egészen a 

rendszerváltozásig szerepet vállalt a kommunista szervezet működésében, és fontos 

feladatot kapott a NÚSZ gazdasági tevékenységében is, hiszen 1966-tól a MÚOSZ 

mindenkori főtitkára a NÚSZ kincstárnoka is volt egyben. 

 

A titkosszolgálati együttműködéshez természetesen titkosszolgálati szervre is szükség 

volt magyar oldalról, ezért a belügyi Press rezidentúra szoros kapcsolatban volt a prágai 

szervezettel, ezt bizonyítja első vezetőjének, Szolnok Péternek a levelezése is. Szolnok 

régi államvédelmi múltra tekintett vissza.16 1948-ban került a szervezethez, ahol 

levélellenőrként kezdte karrierjét, de hamarosan a Központi Elhárító Osztályra került, és 

a hírszerző/elhárító vonalon maradt mindvégig. Hírszerzőként több külföldi rezidentúra 

vezetésével megbízták: 1955 és 1960 között Londonban dolgozott, majd 1964-ben ő 

szervezte meg a Rio de Janeiró-i hírszerző hálózatot. 1967-ben helyezték SZT-tisztként a 

MÚOSZ-ba, ahol a nem sokkal később létrehozott Press rezidentúra irányítója lett, így 

közvetlen munkakapcsolatba került a NÚSZ legbelsőbb köreivel. A Varsói Szerződés 

1968-as csehszlovákiai bevonulása után Szolnok Péter az elsők között utazott Prágába 

Magyarországról, hogy tájékozódjon az előállt helyzetről. Saját bevallása szerint is azért 

volt ő „az első civil a bevonulás után”, mert „kb. két éve intenzív kapcsolatban álltam a 

Prágában székelő Nemzetközi Újságíró Szervezettel, annak minden funkcionáriusát 

ismertem”.17 Szolnok 1971-ig látta el a sajtórezidentúra vezetését, későbbi 



4 

 

tevékenységéről keveset tudunk, de a rendszerváltás előestéjén a Siklósi Norbert által 

alapított – és a belügyi hírszerzés által támogatott – vállalat, az Interedition–Griff Kiadó 

szerkesztője volt.18 

 

A rezidentúra anyagainak hiányában nehéz rekonstruálni a személyi állományt vagy a 

hálózat tagjait, azonban a hetvenes évek közepén egy, a sajtófelügyelet területén 

jelentős munkát végző tiszt vezette az osztályt. Regős (Rausch) János – aki a hatvanas 

években magyarosította vezetéknevét – 1949. március 10-én kezdte államvédelmi 

karrierjét a szombathelyi karhatalomnál.19 Néhány hónappal később az eredetileg 4 

elemi iskolával rendelkező idomszerésztanoncot beiskolázták egy féléves operatív 

tanfolyamra, aminek elvégzése után Budapestre került. 1950 és 1954 között, vagyis a 

magyarországi sztálinizmus legsötétebb éveiben, amikor az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) 

önálló főhatóságként működött, Rausch János a Vizsgálati Főosztály operatív 

beosztottjaként tevékenykedett,20 vagyis a Rákosi-rendszer koncepciós politikai pereinek 

levezénylésében aktívan részt kellett vállalnia. 1954-ben került a hírszerzéshez 

főoperatív beosztottként; 1958-ban újra beiskolázták, az Idegennyelvi Főiskolára került, 

ahol azokat az állambiztonsági tiszteket képezték, akiket külföldön vagy hazai bázison, 

de külföldiek mellett kívántak bevetni. Regős francia szakos hallgatóként végzett 1960-

ban, és visszakerült a BM II/3. Osztály, vagyis a hírszerzés állományába.21 1962 és 

1966 között Genfben teljesített operatív szolgálatot,22 majd újra a budapesti központban 

dolgozott 1970-ig, amikor SZT, vagyis szigorúan titkos státuszba helyezték a 

Minisztertanács Tájékoztatási Hivatalába, a Nemzetközi Főosztály vezetésével bízták 

meg.23 Ekkor került a hírszerzés egyik legjelentősebb hazai bázisú rezidentúrájához, a 

Press rezidentúrához, ahol a „sajtó területén végzett fedőszervi tevékenysége révén”24 

rendkívül széles ismeretségre és jelentős kapcsolatrendszerre tett szert. Karrierje a 

sajtóirányítás állambiztonsági felügyeleténél töretlen volt, 1974 és 1976 között a Press 

rezidentúra megbízott vezetőjeként tevékenykedett, ahol „fedőszervi pozíciója – mint a 

MÚOSZ főhatósága – módot ad arra, hogy elősegítse az egész rezidentúra, továbbá a 

központi osztályok sajtó területén folyó munkájának végrehajtását. Biztosítsa a hálózati 

személyek tervszerű külföldi utazásait”.25 A hetvenes évek végén pedig a Press 

rezidentúra egyik legjelentősebb fedőcégéhez került, amelyet nyugdíjazásáig igazgatott – 

de erről kicsit később lesz szó. 

 

A hírszerzés előszeretettel alkalmazott több nyelven beszélő újságírókat, hiszen rendkívül 

egyszerű volt konspirált mozgatásuk szerte a világban, de nemcsak a külpolitikai vagy 

külgazdasági szakértőket környékezték meg, hanem a sport- és turisztikai újságírók is 

alkalmasak voltak arra, hogy érdemleges információkhoz jussanak – sőt az ő fedésben 

tartásuk még könnyebb is volt. Érvényes volt mindez a fotóriporterekre is: „Javaslom, 

hogy a Központ terjessze ki igényeit a kiküldendő MTI fotóriporterekre is. Az MTI Fotó 

riporteri állománya nyelveket beszélő, külpolitikai kérdésekben jól tájékozott, széles 

kapcsolatokkal rendelkező, tárgyalóképes újságírók, akik az információs munkán kívül 

sajátos (speciális) operatív feladatokat is képesek lennének megoldani.”26 

 

 

A „megnyert” újságírók 

 

Az újságírók titkosszolgálati felhasználásának teljes képéhez az is hozzátartozik, hogy 

nemcsak a Belügyminisztérium, de a katonai felderítés, az MNVK-2. is foglalkoztatott 

újságírókat operatív hálózatában. 

 

A rendszerváltás óta eltelt több mint negyed évszázad alatt folyamatosan napirenden 

tartották az „ügynökakták” kérdését, mintegy azt sugallva, hogy a mindenkori 

kormányzat is érintett lehet a pártállami politikai rendőrséggel való kollaborációban, 

azért nem kerülnek nyilvánosságra az úgynevezett ügynöklisták. Pedig az ok ennél 

sokkal praktikusabb tényekre vezethető vissza. (És most tekintsünk el az érintettség 

vizsgálatától.) Legalapvetőbb indok, amiért az ügynöklisták nem kerülnek elő, az, hogy 

nincsenek. Rengeteg adat, dokumentum megsemmisült még a rendszerváltás előtt a 



5 

 

normális ügymenet során, nem is beszélve a tudatos megsemmisítésekről 1989–90 

fordulóján, vagyis rendkívül hiányos képünk van a kérdésről, ráadásul az egyes eseteket 

külön kell vizsgálni, hiszen – kicsit sarkítva – olyan jelentések is vannak, ami miatt 

akasztottak, és olyanok is, amelyek életeket mentettek. De bonyolítja a kérdést, hogy 

ügynöknek a törvény értelmében csak nagyon szigorú feltételek együttállása esetén 

minősíthetünk személyeket, azonban az operatív hálózat ennél sokkal tágabb volt. 

Szoktak beszélni a titkos munkatársakról, a titkos megbízottakról, akiknek már 

korántsem volt annyira formalizált státuszuk az állambiztonságnál, mint egy ügynöknek, 

de jelentéseikkel adott esetben éppen annyi kárt okozhattak. Meg szoktuk említeni – bár 

sokkal ritkábban és sokkal elnézőbben – a párttitkárokat, a személyzetis alkalmazottakat 

vagy a különböző vállalatok vezetőit, akiknek munkaköri kötelességük volt, hogy 

szemmel tartsák környezetüket. Van viszont egy kategória, amelyről nem igazán 

hallottunk még, semmiféle listán nem szerepelnek, pedig szerepüket, tevékenységüket 

nem lehet elbagatellizálni: ők a megnyertek. 

 

A katonai felderítés, vagyis az MNVK-2. Csoportfőnökség Operatív Szolgálatának – amely 

a tényleges hírszerzést végezte a szervezeten belül – A/5. Alosztálya (belföldi operatív 

támogató alosztály) foglalkozott a tippkutatással és az utánpótlás biztosításával, 

amelynek lényege a szerv hálózati kapcsolatrendszerének kiépítése volt.27 A 6-8 fős 

alosztályon szolgálatot teljesítők többsége pártvonalról érkezett, korábban politikai 

tisztként szolgált, vezetőjük hosszú időn keresztül Kapás Pál ezredes volt. 

Hangsúlyozandó, hogy a vezérkar közvetlen irányítása alatt álló titkosszolgálati szerv 

kizárólag hírszerzést végzett, elhárítással vagy belső „reakcióval” nem foglalkozott, 

ennek megfelelően a hálózat szerepe is külföldi, elsősorban katonai információk 

megszerzésére korlátozódott. (A NATO és szövetségesei katonapolitikai stratégiáinak 

megismerése, a tagállamok fegyveres erőire vonatkozó ismeretek összegyűjtése és a 

haditechnikai, hadigazdasági információk megszerzése volt a cél.) A hálózati emberek 

kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alkalmasság volt, hiszen a felderítés jóval 

kisebb költségvetéssel dolgozott, mint a BM, alaposan meg kellett válogatnia, hogy kikkel 

működik együtt. Részben igaza volt tehát Kenedi Jánosnak, aki nagy jelentőséget 

tulajdonított az MNVK-2. „sajtórezidentúrájának”, azonban a szó klasszikus értelmében 

nem beszélhetünk rezidentúráról. Másként működött a katonai felderítés hálózati 

rendszere, mint a BM-é. 

 

Az MNVK-2. Csoportfőnökség hálózati kapcsolatai közül csak a külföldi állampolgárokat 

nevezték ügynöknek, a magyar állampolgárságú kollaboránsokat megnyertnek hívták. 

Esetükben a beszervezés mindig „hazafias” alapon történt, a BM-nél bevett terheléses 

módszert28 a katonai titkosszolgálat – legalábbis a Kádár-rendszer idején – nem 

alkalmazta, már csak azért sem, mert a hírszerzésnél ez a módszer komoly veszélyeket 

rejthetett és rejthet magában. A megnyert kifejezés is éppen a beszervezés módjából 

származott, hiszen az volt a lényeg, hogy a szolgálat céljai számára – amit ők a haza 

védelmének és biztonságának megóvásában jelöltek ugyan meg, de valójában a szovjet 

hatalmi érdekek kiszolgálását jelentette – megnyerjék a kiszemelt egyént. A párthűségre 

való hivatkozás és a „hazafias” érzelmek felkeltése mellett különböző szívességek 

ígéretével csábították együttműködésre azokat a személyeket, akik megfelelő 

kvalitásokkal rendelkeztek a feladat elvégzésére. Mivel a megnyert pénzbeli 

ellenszolgáltatást nem kapott a szervtől, ezek a szívességek voltak azok, amelyek 

vonzerőt jelentettek számára. A legáltalánosabb és legvonzóbb kegy egy külföldi 

állomáshelyre való kihelyezés vagy csak egy rövidebb idejű alkalmi külföldi utazás 

ígérete volt, de az egyetemi felvétel elintézésétől a különböző engedélyek kiadásáig 

széles volt a szívességek palettája.29 A megnyertekkel aláírattak egy alkalmi 

együttműködési és titoktartási nyilatkozatot a kapcsolat felvételekor. Foglalkoztatásuk 

természetesen nem életre szólt, hanem csak az adott feladat elvégzésére vagy a 

hírszerzésre alkalmas pozíció betöltésének idejére korlátozódott. A megnyertekkel való 

kapcsolatot a megbízás után sem szakították meg teljesen, a belső utánpótlásért felelős 

alosztály tisztjei időről időre meglátogatták őket és tájékozódtak éppen aktuális 



6 

 

munkájukról, lehetőségeikről. Az újságírók kiválasztását és megnyerését Szabó János 

alezredes irányította, ő volt a felelős a sajtóvonalért az alosztályon belül. 

 

Mivel a kutatók számára még nem elérhető az egykori MNVK-2. iratanyaga, csak elszórt 

BM-es források alapján tudunk következtetéseket levonni arról, mennyire lehetett 

jelentős a megnyertek hálózata az újságírók között. Mind a belügyi, mind a katonai 

hírszerzés egykori tisztjei személyes visszaemlékezésük során megerősítették,30 hogy az 

újságírók beszervezéséért versengett egymással a két szervezet, sőt az is valószínűnek 

látszik, hogy a katonai felderítésnek szívesebben dolgoztak a sajtó képviselői. Mindez 

talán köszönhető a kevésbé formalizált együttműködésnek, hiszen a „kötetlenség” 

egyfajta biztosíték is volt arra, hogy az erkölcsi felelősség terhe kevésbé legyen 

nyomasztó, de közrejátszhatott a katonai felderítés magasabban kvalifikált, műveltebb 

tisztjeinek „megnyerő” megjelenése is, hiszen a két szervezet között az intellektuális 

különbség a hetvenes évekig eléggé szignifikáns volt.31 Mindenesetre a kevés 

fennmaradt iratanyagból is értesülhetünk arról, hogy a két szerv között az „újságíró-

halászat” konfliktushelyzeteket teremtett. Barcs Sándor, aki 1947 és 1980 között töltötte 

be az MTI vezérigazgatói posztját, természetesen állandó kapcsolatban kellett hogy álljon 

a BM-mel (1953 előtt pedig az államvédelemmel). Nemcsak a tájékoztatáspolitika terén 

számítottak az együttműködésére, hanem a hírszerzés számára is fontos volt a 

személye, hiszen a külföldi tudósítói státuszokra kihelyezett újságírók kiválasztásában, 

illetve az évi utaztatási terv elkészítésében is szükség volt segítségére. Azonban a 

belügyes tisztek mellett a katonai felderítés is megkörnyékezte Barcsot, és ajánlatuk 

kecsegtetőbb lehetett, hiszen úgy tűnik, inkább az ő malmukra hajtotta a vizet.32 1970. 

január 12-én ugyanis az MTI vezérigazgatója arról biztosította a Press rezidentúra 

tisztjeit, ha „bárhonnan (akár laptól, akár szervünk belső apparátusából) megfelelő 

adottságokkal rendelkező személyt tudunk javaslatba hozni, úgy azt hajlandó relatíve 

magas fizetéssel azonnal az MTI státuszába venni (anyagi kereteket az Agit. Prop. 

Bizottság biztosított) és rövid betanítás után megjelölt posztokra kihelyezni őket”.33 

Ennek ellenére két héttel később a következő feljegyzést olvashatjuk a Press rezidentúra 

egyik jelentésében: „Jelentem a főcsoportfőnök-helyettes elvtársnak, hogy a Press 

rezidentúra vezetőjétől kapott tájékoztatás szerint Barcs Sándor az MTI vezérigazgatója 

az MNVK-2. vezetőivel történt megbeszélés alapján a külföldi sajtótudósítók vonalán 

olyan személyi változtatásokat készít elő, amelyek csoportfőnökségünk pozícióit 

gyengítik.”34 Az történt ugyanis, hogy Sárközi Sándor vezérőrnagy, az MNVK-2. vezetője 

megkereste Barcsot, és felkérte arra, hogy a BM emberének számító Polgár Dénest, a 

korabeli bonni tudósítót hazahívja, és helyére a katonai felderítés operatív kapcsolatát, 

Bochkor Jenőt delegálja a nyugatnémet fővárosba.35 Sárközi azt tervezte, hogy Bochkor 

három hónapig Polgár Dénes mellett fog dolgozni, „hogy a fontosabb kapcsolatait 

Polgártól átvegye”,36 ez alatt az idő alatt a fizetését az MNVK-2. biztosítja majd. Barcs 

teljesítette a vezérőrnagy kérését, amelyért cserébe az MTI vidéki tudósítói 

használhatták a honvédség URH-hálózatát,37 tetemes telexköltséget takarítva így meg a 

hírügynökség számára. Mivel Barcs erről a lehetőségről nem volt hajlandó lemondani, 

megtagadta a BM kérését, hogy tekintsen el a személycserétől, és még legalább egy évig 

hagyja meg pozíciójában Polgárt. Ebben az esetben tehát a katonák nyertek, de 

hamarosan látni fogjuk, hogy a média területén lévő fedőszervek munkájában és 

személyi állományában is többnyire fontosabb szerepet játszottak. 

 

 

Fedőcégek, fedőszervek 

 

Egy titkosszolgálati fedőszerv elsődleges célja, hogy a sötét hírszerzés lehetőségeit 

megteremtse, vagyis olyan fedést tudjon biztosítani embereinek, amely látszólag nincs 

kapcsolatban a „legális” hírszerző pontokkal: a különböző diplomáciai kirendeltségekkel, 

attaséhivatalokkal. Az ilyen fedőszervek elsősorban külkereskedelmi vállalatok, 

idegenforgalmi irodák (ezek a hidegháború alatt kivétel nélkül mind titkosszolgálati 

ellenőrzés, irányítás alatt álltak) vagy sajtóirodák voltak. Másodlagos, de egyáltalán nem 

elhanyagolható feladatként a fedővállalatok egy része gazdasági tevékenységet is 



7 

 

végzett, amellyel kiegészítették az adott szervezet költségvetését, ráadásul olyan 

pénzforrásokat tudtak biztosítani a titkosszolgálat számára, amelynek eredete 

legtöbbször még az adott országhoz sem volt köthető.38 A tanulmány hátralevő 

részében megnevezem a média területén működő és eddig beazonosított titkosszolgálati 

fedőszervezeteket, de csak azokra térek ki részletesen, amelyek korábbi írásaimban nem 

szerepeltek. 

 

A NÚSZ köreihez tartozó két cég, az Interpress Nyomda és Lapkiadó Vállalat, valamint az 

Idegenforgalmi Propaganda és Kiadóvállalat (IPV) komoly gazdasági tevékenységet 

folytatott.39 A cégek a hetvenes évek elején kezdték működésüket Budapesten, 

vezetőjük kezdetben a szintén megnyertként tevékenykedő Siklósi Norbert volt,40 akinek 

rendkívül jelentős szerepe volt abban, hogy a magyar újságíró-szövetséget a NÚSZ egyik 

legfőbb támaszpontjává alakította. Az Interpress a NÚSZ prágai anyacégének a 

leányvállalataként létesült, izgalmasabb háttere volt azonban az IPV-nek, amelynek 

névleg egy brüsszeli székhelyű nemzetközi újságíró-szervezet, a FIJET (Fédération 

Internationale des Journalistes et Écrivains du Tourisme) volt a tulajdonosa, de a 

tényleges jogokat az alapító okirat szerint a MÚOSZ gyakorolta, hiszen az alapító tőkét is 

a magyar szervezet biztosította.41 Legalábbis papíron. A cég valódi alapítója ugyanis az 

MNVK-2. volt.42 A felderítésnek egy olyan fedőcégre volt szüksége, amely külföldi 

tulajdonban állt, mintegy területenkívüliséget élvezve a magyar joghatóság alól, de a 

tényleges tulajdonosi feladatokat is egy újabb fedőszervezeten, a MÚOSZ-on keresztül 

gyakorolhatta. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a FIJET a hetvenes évekre a NÚSZ 

befolyása alá került,43 a titkosszolgálati érdekek többszörös összefonódását láthatjuk. 

 

Az IPV-t mind hazai bázison, mind külföldön felhasználta az MNVK-2. arra, hogy külföldi 

újságírók közelébe kerüljön. Külföldön leányvállalatokat alapítottak, idehaza pedig a 

beutazó újságírókat kalauzolták, szállásolták el a cég segítségével, de jelentős 

propagandatevékenységet is folytattak brosúrák, turisztikai kiadványok 

megjelentetésével, filmek gyártásával.44 

 

A különböző fedőszervezetek összehangolt működésére volt szükség ahhoz, hogy a 

beutazó külföldi újságírók folyamatos ellenőrzés alatt legyenek. A Press rezidentúrával 

nagyjából egy időben felállított és az Országos Idegenforgalmi Hivatal utódjaként 

létrejött Országos Idegenforgalmi Tanács (OIT)45 rendszeresen részt vett a külföldi 

újságírók beutazásának és itt-tartózkodásának megszervezésében. Alapvetően 

természetesen a kémelhárítás feladatkörével estek egybe teendői, így elsősorban a III/II. 

(Kémelhárító) Csoportfőnökség hatáskörébe tartozott az intézmény, de a hazai bázison 

folyó hírszerzés is rátelepült a tanácsra, sőt a Press rezidentúrán – és az MNVK-2. 

megnyertjein – keresztül a NÚSZ is felhasználta céljai elérésére. A megkörnyékezni 

szándékozott nemzetközi újságíró-szervezetek képviselőit a Press rezidentúra 

kezdeményezésére az OIT hívta meg Magyarországra, és a NÚSZ tulajdonában lévő 

programszervező iroda, az Interpress, illetve a katonai felderítés segítségével létrehozott 

IPV kalauzolta őket, többnyire pedig a balatonszéplaki NÚSZ-üdülőben46 szállásolták el 

ezeket a vendégeket. 

 

A külföldi újságírók tájékoztatásának megszervezésében, a külföld felé irányuló 

információk kiválogatásában, vagyis a propagandaterjesztésben, illetve a külföldre utazó 

magyar újságírók munkájának koordinálásában fontos szerep hárult a 

Külügyminisztérium (KÜM) Sajtófőosztályára is,47 amely a Press rezidentúra és a katonai 

felderítés egyik bázisa is volt egyben. A sajtófőosztály szerepe a forradalom utáni 

években nőtt meg, előtte a külföldi újságírók nyilvántartására és irányítására nem 

létezett külön szervezeti egység a KÜM-ön belül, a diplomatákkal és politikusokkal együtt 

a titkárság tartotta őket számon.48 A hetvenes évekre azonban egy nagyjából 20 főt 

foglalkoztató főosztály látta már el az újságírókkal kapcsolatos külügyi teendőket.49 

Külön csoport foglalkozott a külföldi tájékoztatás ügyeivel, amelyiknek feladata volt, hogy 

a különböző közigazgatási szervek vagy hatóságok felé eljuttassák a hivatalos 

kormánypropagandát, de ők készítették a külföldi lapok sajtószemléit is. A belföldi 



8 

 

csoport a magyar tájékoztatási szervekkel tartotta a kapcsolatot, információkat 

szolgáltatott részükre a magyar diplomáciai lépésekről, a külpolitikai eseményekről. 

Operatív (hírszerzési) szempontból a külföldi újságírókkal foglalkozó csoport volt a 

legjelentősebb a főosztályon belül. Ez a csoport nemcsak a beutazó külföldi 

zsurnalisztákat figyelte és irányította, de a diplomáciai események sajtóprogramjait is ők 

szervezték, szerepet kaptak az újságírók vízumkérelmeinek elbírálásában, beleszólási 

joguk volt az akkreditálási ügyekbe, és még a nyugati forgatócsoportok magyarországi 

munkájának engedélyezésénél is állást foglalhattak. Széles hatáskörük miatt egyértelmű 

volt a titkosszolgálati ráépülés igénye is. A Press rezidentúra elvárta a KÜM-ben dolgozó 

kapcsolataitól, hogy „mind anyagi, mind személyi vonatkozásokban fedőszervként 

használt kirendeltségeinket előnyben”50 részesítsék munkájuk során. A BM érdekeit egy 

SZT-tiszt képviselte a főosztályon belül, az alá beosztott operatív személyek létszáma 

azonban erősen ingadozott, nagyjából 6 és 3 fő között mozgott. A létszámhiány időről 

időre problémákat okozott a konspiratív munkában, a megoldás azonban nem csak a BM 

szándékain múlott: „A tm-ek [titkos megbízottak] mozgatását kellően befolyásolni nem 

tudjuk, már csak azért sem, mert a főosztályvezető kettős tartása mind erre, mind a 

gyakorlati operatív munkára zavarólag hat.”51 Mit is jelenthetett a főosztályvezető kettős 

tartása? Nyilvánvalóan a társszerv, vagyis a katonai felderítés jelenlétét, amelyet a 

következő bekezdés meg is erősít: „Az MNVK-2. meglátásom szerint a Sajtófőosztály 

átfogásában és az ott nyújtott lehetőségek hasznosításában előbbre van.”52 A felderítés 

folyamatosan három embert foglalkoztatott a főosztályon, „azok mozgatásának jogát 

magának tartja fenn. Erre a helyettes főosztályvezető kiválóan alkalmas.”53 Vagyis a 

főosztály vezetőjét mindkét hírszerző szerv felhasználta, a helyettese pedig legalább az 

MNVK-2. ügyeire rálátással bírt. Az említetteken kívül még két-három operatív tiszt is 

állandóan jelen volt a katonák részéről, akiket betanítás címén tudott az MNVK-2. ott 

tartani. Mivel a Press rezidentúra anyagai rendkívül hiányosak, az MNVK-2. által 

keletkeztetett dokumentumok pedig elenyésző hányadban kutathatók, azt nem 

tudhatjuk, hogy ez az állapot csak egy pillanatnyi helyzetet vázol, vagy hosszabb ideig 

így oszlottak meg az erőviszonyok a KÜM Sajtófőosztályán. 

 

Apróbb mozaikokból azonban arra következtethetünk, hogy – legalábbis a hetvenes 

években – az MNVK-2. fajsúlyosabban volt jelen a főosztályon. A hivatkozott 

dokumentum keletkezésekor ugyanis a főosztály vezetői posztján Randé Jenő állt, aki a 

Magyar Televízió politikai adásainak főszerkesztői székéből került a külügyhöz 1968-ban, 

majd négyévnyi kairói nagyköveti státusz után (1970–1974) újra visszakerült a 

sajtófőosztály élére. Az MNVK-2. megnyertjeinek mozgatására kiválóan alkalmas 

helyettes főosztályvezető pedig Bányász Rezső volt, aki ezek szerint maga is ismerte és 

előnyben részesítette a katonai felderítés operatív érdekeit. Bányász átvette a vezetői 

helyet Randé Egyiptomba való távozása után, és gyakorlatilag 1981-ig felváltva látták el 

ezt a pozíciót, leszámítva egy rövidebb időszakot, 1972 és 1974 között, amikor Batha 

Jenő, az MNVK-2. alezredese volt a külügyi sajtóvonal élén.54 1968 és 1981 között tehát 

egészen biztosan a katonai felderítés érdekérvényesítése volt erősebb a KÜM 

Sajtófőosztályán. 

 

„A Press rezidentúra az összes érdekelt osztályokat tájékoztatja, hogy ez évben is 

korlátlan számban módjában áll újságírókat, újságíráshoz bármilyen tág értelemben 

kapcsolódó személyeket, idegenforgalmi szakembereket, idegenforgalomhoz bármilyen 

széles értelemben kapcsolódó személyeket IDEGENFORGALMI fedéssel hazánkba 

meghívni. A meghívás az Idegenforgalmi Tanács nevében történik, és annak bonyolítását 

a MÚOSZ keretében működő Budapress szolgálat végzi. A meghívás bármely időpontra 

eszközölhető, de kívánatos, hogy ne csak a csúcsszezonra szűküljenek azok.”55 Az 

idézetben említett Budapress szolgálat 1969-ben kezdte meg működését, és elsődleges 

feladata a külföldi sajtóorgánumok tájékoztatása Magyarország helyzetéről, az ország 

belső életéről, vagyis a kádári propaganda terjesztésének egyik központi szerve volt, és 

létrejöttével a KÜM Sajtófőosztályának részfeladatait vette át.56 Eredetileg a MÚOSZ-on 

belül jelölték ki a szervezeti helyét, azonban már 1971-ben az MTI Külföldi Adások 

Szerkesztősége keretében működött, 1977. január 1-től pedig önálló szerkesztőség lett a 



9 

 

hírügynökségen belül, Budapress Sajtóügynökség néven.57 A Budapress munkatársainak 

egy része – 1983-ban a szerkesztőség létszáma 42 fő volt – valamelyik hírszerző szerv 

hálózati kapcsolata volt, így a Budapress munkájáról rengeteg jelentés született; a 

belügyhöz bekötött alkalmazottak munkadossziéi közül szerencsére több fennmaradt.58 

A részleg vezetői posztját egy időben Borbély Endre töltötte be,59 aki a NÚSZ prágai 

központjában is alkalmazásban állt, és több fekete-afrikai útja során egyengette a 

szovjet befolyásolási politika érvényesülését a térségben. Borbély bennfentes volt, jól 

ismerte a MÚOSZ és a NÚSZ által végzett titkos tevékenységet, és kapcsolatban állt a 

belügyi hírszerzéssel is. A Budapress folyamatosan együttműködött a MÚOSZ Nemzetközi 

Osztályával, amelynek mindenkori vezetőjéről elmondható, hogy a hírszerzés szigorúan 

titkos állományban dolgozó tisztje volt. 

 

A Budapress és a KÜM Sajtófőosztályának feladatai közül a nyolcvanas évek elején 

kiemelték a beutazó külföldi újságírók kíséretére és tájékoztatására vonatkozó feladatot, 

és egy újabb fedőszervezetet hoztak létre ennek ellátására, ez volt a Külföldi Újságírókat 

Tájékoztató Iroda, rövid nevén a Pressinform. 

 

A sajtóirodát a Minisztertanács 1978. december 29-én kelt határozata alapján hívták 

életre.60 Az iroda az OIT neve alatt működött eredetileg, irányítását a 

Külügyminisztérium látta el.61 Munkáját több különböző szervezettel együttműködve 

végezte, vezetőinek kinevezéséhez a Tájékoztatási Hivatal jóváhagyására is szükség volt, 

de együttműködési szerződést kötött az IPV-vel is. A Pressinform irodahelyiségeiről pedig 

a szintén közvetlen állambiztonsági felügyelet alatt álló DTEI, a Diplomáciai Testületet 

Ellátó Igazgatóság gondoskodott.62 Papíron a szervezet 1979 elején kezdte meg a 

munkát, de a forrásokból egyelőre nem körvonalazható okok miatt csak jóval később – a 

jelenleg is működő jogutód cég történeti bemutatkozása szerint 1981-től – végzett 

tényleges tevékenységet.63 Első igazgatója a már korábban a Press rezidentúra 

vezetőjeként bemutatott Regős (Rausch) János volt, aki 1985-ös nyugdíjazásáig látta el 

ezt a feladatot, természetesen a Press rezidentúra SZT állományú tisztjeként: „1979-ben 

Regős elvtárs, a Pressinform létrehozását elrendelő MT. határozat megszületése után 

fedőszervi vonalon is a felállítandó irodába került igazgatói beosztásba. Továbbra is a 

Press rezidentúra tagja. Ideje és energiája döntő részét az iroda felállításával kapcsolatos 

szervezési, személyzeti, egyeztetési munka köti le. Tevékenyen közreműködött az iroda 

szervezetét, működését körvonalazó szabályok elkészítésében. Az ismert nehézségek 

miatt az iroda tényleges működését még nem kezdte meg, ezért tartalmi lehetőségeit 

még nem használhatta fel az operatív munkában. […] A fedőszerv létrehozása körüli 

akadályok felszámolásában Regős elvtársnak is határozottabb magatartást kell 

tanúsítania.”64  

 

Az idézett mondatok 1980 elején íródtak, vagyis az iroda felállítása után egy évvel, de 

ekkor még mindig szervezés alatt állt a cég. A feltárt iratokból egyelőre ugyan nem 

tudjuk, mi lehetett az oka a késedelemnek, de feltehetően az érintett felügyeleti szervek 

hatáskörének megállapítása volt a probléma kulcsa. Minél kevesebb rálátást szerettek 

volna az iroda ügyeire a fedésében dolgozó hírszerző szervek? Vagy esetleg a belügyi és 

a katonai hírszerzés hatásköri villongásai okoztak fennakadásokat? Minden eddig fellelt 

dokumentum arra utal ugyanis, hogy nemcsak a belügyi, de a katonai hírszerzés is részt 

vett az iroda irányításában. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint egy 1985. december 17-i, 

a Pressinform működésével kapcsolatos megbeszélés, amelyet az MSZMP KB Agitációs és 

Propaganda Osztályán (APO) tartottak.65 A megbeszélésen a házigazda Barabás Jánoson 

kívül – aki ekkor az APO helyettes vezetőjeként vett részt a megbeszélésen – jelen volt 

Bényi József külügyminiszter-helyettes, mint a Pressinform felettes szervének 

képviselője, és mellettük a belügyi és a katonai hírszerzés vezetői, Bogye János és Szűcs 

Ferenc voltak még érdekeltek a kérdésben. Közös állambiztonsági és MNVK-2-es 

fedőszervvel állunk tehát szemben, ennek megfelelően a vezetésben is megtalálható a 

katonai felderítés embere: az igazgatóhelyettes ugyanis Szabó János alezredes, az 

MNVK-2. belföldi operatív támogató alosztályának sajtóvonalért felelős tisztje volt.66 

 



10 

 

A munkatársak között is megragadható kellett hogy legyen ez a kettősség, azonban a két 

szerv jelenlétének vizsgálata rendkívül egyenlőtlen, hiszen míg a belügy hálózati 

anyagainak többsége hozzáférhető, addig a katonai felderítésnek dolgozó megnyertekről 

semmiféle kimutatásunk nincs. Az egyetlen személy, akinek előéletéről bőséges 

információnk van, az az Erőss Ferenc, aki a Siklósi Norbert által irányított Lapkiadó 

Vállalat Kereskedelmi Irodájának vezetőhelyettesi posztjáról érkezett a Pressinformhoz 

1980-ban, és IPV-összekötőként dolgozott tovább.67 Erőss azon alkalmazottak közé 

tartozott, akinek állambiztonsági kötődése jól dokumentálható.  

 

A második világháborút követően szociáldemokrata politikusként megjelenő Erőss Ferenc 

1948 januárjában menekült Nyugatra, miután Peyer Károllyal való kapcsolata miatt 

kizárták a Szociáldemokrata Pártból.68 1955-ben a Belgiumban működő magyar 

hírszerzési rezidentúra beszervezte Erősst, hogy az emigrációban élő magyar 

értelmiségről – elsősorban szociáldemokrata politikusokról – jelentsen az államvédelem 

számára. Eredeti beszervezési dossziéja a forradalom alatt megsemmisült, így a 

megmaradt anyagok alapján igyekezett a szerv rekonstruálni az 1957 előtti 

tevékenységét. Megállapításuk szerint „hazafias” alapon vállalta az együttműködést, de 

az is kiderül a dokumentumokból, hogy büntetlen hazatérést, valamint itthon maradt 

szüleinek támogatását kérte cserébe.69 „Gyömbér János” fedőnéven adott jelentéseiből 

kiolvasható az emigrációval szemben az ötvenes években folytatott állambiztonsági 

tevékenység fő célja: a bomlasztás. „Feladat külföldön: Kéthly [Anna] és Szélig [Imre] 

között az ellentét élezése oly formában, hogy egymásról jelentessenek meg 

kompromittáló adatokat az emigráns sajtóban. Támadják egymást eszmei téren is.”70 

Néhány évvel később azonban felfigyelt kapcsolataira a belga elhárítás, így esedékessé 

vált hazatérése.71 1959. október elsején szállt le a budapesti repülőtéren gépe, amelyre 

konspirált módon foglaltak számára helyet. Bebútorozott lakás és állás várta 

Magyarországon, viszonzásul nyilvánosan kellett beszámolnia az emigrációban töltött 

évek „szörnyűségeiről”. Mindez a kádári propaganda része volt. 1960. május 31-ig 

rendszeres havi járandóságban részesült a belügyi szervtől, ekkortól azonban a Magyar 

Rádió és Televízió alkalmazásába került, továbbiakban saját fizetése volt, így az ügynöki 

díjazást beszüntette a BM.72 Erőss fennmaradt jelentései és az emigrációban élő 

politikusokkal való levelezése ötkötetnyi anyagot tesz ki a levéltárban, azonban 1962-ben 

kizárták a hálózatból, mivel a belügyes tisztek szerint megszűnt hírszerzési lehetősége. 

Egyelőre nem találtam arra utaló forrást, hogy a III/III-as Csoportfőnökség foglalkoztatta 

volna, vagy a Press rezidentúrával kapcsolatban állt volna a továbbiakban, de érdekes, 

hogy 1980-ban az IPV összekötőjeként szerepel a Pressinform stábjában. Mivel az IPV a 

katonai felderítés saját alapítású cége volt, így lehetséges, hogy Erőss az MNVK-2. 

megnyertjeként került a külföldi újságírók ellenőrzéséért felelős vállalathoz. 

 

Több név mellett megjelenik valamelyik NÚSZ-hoz köthető már említett fedőintézmény 

is. A Hotel Interpress, vagyis a NÚSZ balatonszéplaki üdülőjében volt például 

propagandavezető Serényi János,73 aki később szintén a NÚSZ saját cége által alapított 

vegyes vállalat, a McCann Erickson Interpress ügyvezető igazgatója lett.74 Trkala Mária, 

a Pressinform titkárnője is a NÚSZ vállalatának, az Interpressnek az alkalmazottja volt 

korábban.75 De nemcsak a sajtós fedőszervektől érkeztek munkatársak a céghez, a 

többi alkalmazott szakmai múltjában is felfedezhető, hogy többnyire valamelyik 

hírszerzéshez tartozó fedővállalat szerepel előző munkahelyként. Nagy Rezső a DTEI 

előadója volt, Szimon József, aki a Kijevi Állami Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok 

Tanszékén szerzett diplomát, a Magyarok Világszövetségétől érkezett, Stróger Pált a 

Külügyminisztérium delegálta.76 Aleva György a nyolcvanas években került a céghez, 

feltehetően szintén SZT állományú tisztként, ugyanis korábban a BM III/I-3. (NSZK elleni 

politikai és gazdasági hírszerző) Osztály nyílt állományú tisztje volt. A Press rezidentúra 

fennmaradt anyagaiban rendszeresen szerepel a neve, nyilván felhasználta munkája 

során információszerzésre a Press-szel kapcsolatban álló újságíró-hálózat éppen NSZK-ba 

utazó tagjait. Kolesza Sándor pedig a Külügyminisztérium külföldi újságírókat ellenőrző 

referatúráján dolgozott korábban.77 

 



11 

 

Tanulmányomban kísérletet tettem arra, hogy bepillantást nyújtsak, miképpen 

használták a pártállam titkosszolgálatai céljaik elérése érdekében az újságírókat. 

Láthattuk, hogy mind a belügyi, mind a katonai hírszerzés támaszkodott a magyar 

újságíró-társadalomra, akiknek együttműködését nem is volt nehéz elnyerni, hiszen 

hosszabb-rövidebb külföldi megbízatásokat csak abban az esetben kaphattak, ha 

vállalták valamelyik szerv hírigényeinek kielégítését. Nem teljesen alaptalan tehát az a 

közbeszédben sokat hangoztatott vélemény, hogy ha egy újságíró külföldre utazott a 

Kádár-rendszer idején, kénytelen volt jelentést készíteni az állambiztonság számára. 

Sokkal inkább kérdéses azonban az az egyenlőtlenség, hogy amíg a BM III. 

Főcsoportfőnökségével együttműködő újságírók nagy többségének tevékenységét 

ismerhetjük, addig a Honvédelmi Minisztérium alá tartozó megnyertek dossziéi nem 

nyilvánosak, sőt együttműködésük kevésbé formalizált volta miatt elképzelhető, hogy a 

felderítés irattárának megnyílása után sem lehet őket olyan mélységében tetten érni, 

mint a BM ügynökeit. 

 

Láthattuk azt is, hogy az újságírók szerepe a hírszerzés „civil” hálózatában rendkívül 

jelentős volt, mivel jó fedést biztosított szakmájuk, művelt és képzett, nyelveket beszélő 

emberek voltak – illetve ma is azok. Igyekeztem bemutatni azt a szervezeti hátteret, 

amely felhasználta őket a pártállam idején a szocialista ideológia terjesztésére, a keleti 

blokk egyben tartásának meghosszabbítására, érzékeltetve, hogy nem feltétlenül az 

érintett szerv ad hoc hírigénye határozta csupán meg a számukra kijelölt feladatokat, 

hanem egy komplex, nemzetközi – ha tetszik internacionalista – együttműködésen 

alapuló hálózat állt a rendszer működése mögött. Minden bizonnyal hiányos még a kép. 

Egészen biztosan voltak a felsoroltakon kívül is fontos fedőszervek, fedőintézmények, 

amelyek azonosítása és tevékenységének feltárása a közeljövő feladata lesz. 

 

 

                                                 
1
 Koch, 2014: 268–269. 

2
 Ulfkotte, 2015. 

3
 Takács, 2012; Horváth, 2013. 

4
 Sipos–Ungváry, 2008: 224. 

5
 Kenedi, 2015: 103. 

6
 A rezidentúra hivatalos állományú állambiztonsági tisztekből, illetve hálózati személyekből álló, meghatározott 

operatív feladatok elvégzésére felállított szervezet, amely konspirált módon működött. Vezetője a rezidens volt, 

aki irányította a feladatok végrehajtását, kiképezte, „nevelte” a rá bízott hálózati embereket, és a munkáról 

beszámolt a tartótisztnek. 
7
 ÁBTL 1.11.4. 10-21/17/1968. A Magyar Népköztársaság belügyminiszterének 0017. számú parancsa, 1968. 

július 26. 
8
 Tóth, 2013: 430. 

9
 A Nemzetközi Újságíró Szervezet tevékenységéről és magyar vonatkozásairól lásd: Borvendég, 2015a. 

10
 Bartošek, 2003: 45–60. 

11
 A teljesség igénye nélkül felsorolok néhány – szovjet befolyás alatt álló – nemzetközi szervezetet, amelynek 

központját állandó jelleggel vagy átmenetileg befogadta a csehszlovák főváros: World Peace Council (Béke 

Világtanács), World Federation of Trade Unions (Szakszervezetek Világszövetsége), International Union of 

Students (Nemzetközi Diákszövetség), International Broadcasting Organization (Rádióadók Nemzetközi 

Szervezete), The Christian Peace Conference (Keresztény Béketanács), International Radio and Television 

Organization. Az 1956-os forradalom és az azt követő átmeneti időszak alatt – vagyis a Kádár-kormányzat 

stabilizálásáig – itt kapott menedéket az amúgy Budapesten működő szervezet, a World Federation of 

Democratic Youth (Demokratikus Ifjúsági Világszövetség) is, de a Varsóban működő International Federation of 

Resistance Fighters (Ellenállók Nemzetközi Szövetsége) is sok szálon kötődött Prágához. 
12

 Bartošek, 2003. A könyv kiemelten foglalkozik a francia és az olasz kommunista pártokkal kialakult gazdasági 

kapcsolatok rendszerével. 
13

 ABS OB II. Správa, MV r. e. 2501. Kiértékelés a Nemzetközi Újságíró Szervezetről, 1989. december 22.  
14

 Erről lásd részletesen: Borvendég, 2015a. 
15

 „Egyébként mind Krjucskovval, mind a baráti országok követségeinek sajtóattaséival az első napoktól kezdve, 

függetlenül a választott szervek tevékenységétől, rendszeresen tartottuk a baráti kapcsolatot és tájékoztattuk őket 

a nálunk lezajló eseményekről. Ez is közrejátszott abban, hogy a Prágában székelő Nemzetközi Újságíró 



12 

 

                                                                                                                                                         
Szervezet még novemberben jelentős anyagi segélyt küldött a szövetség számára, határozottan azzal az óhajjal, 

hogy az erősítse azokat a magyar újságírókat, akik segítik a Forradalmi Munkás–Paraszt Kormányt a viszonyok 

konszolidálásában” – írta visszaemlékezésében Vadász Ferenc, a MÚOSZ főtitkára, felidézve, mi is történt a 

szövetség épületében a forradalom napjaiban. ÁBTL 3.1.9. V-150387/6. 64. 
16

 Unger, 2007. 
17

 Uo. Szolnok Péter és Siklósi Norbert szerepét a prágai tavasz utáni megtorlásokban lásd: Takács, 2008; 

Borvendég, 2015a: 24–27. 
18

 Az Interedition–Griff vállalat alapításáról és gazdasági visszaéléseiről lásd: Borvendég, 2014; 2015b. 
19

 ÁBTL 2.8.2.1. 519. 24. Javaslat, 1960. július 1.  
20

 Uo. 
21

 ÁBTL 2.8.2.1. 519. 13. Szolgálati adatlap, 1960. március 14. 
22

 Uo. 14. 
23

 ÁBTL 2.8.2.1. 519. 31. Minősítés, 1980. január 16. 
24

 Uo. 
25

 ÁBTL 2.8.2.1. 519. 29. Minősítés, 1975. március 24. 
26

 ÁBTL 3.2.5. O-8-298/3. 205. Az MTI 1972. évi külföldi utaztatási terve, 1971. szeptember 2. 
27

 Az MNVK-2. hálózati rendszerére vonatkozó információkat köszönöm Kis-Benedek Józsefnek, a Nemzeti 

Közszolgálati Egyetem docensének, aki maga is az MNVK-2., majd a Katonai Felderítő Hivatal hírszerző 

tisztjeként szolgált évtizedeken keresztül. 
28

 A politikai rendőrség ügynökeinek többségét kényszerítő eszközökkel vették rá az együttműködésre. A Kádár-

rendszer idején a fizikai bántalmazás háttérbe került ugyan, de zsarolással, megfélemlítéssel továbbra is gyakran 

éltek az állambiztonsági tisztek a beszervezés során. 
29

 Kis-Benedek József személyes közlése alapján. 
30

 Az információ Kis-Benedek József, valamint a BM III/I-5. (Műszaki-tudományos és Gazdasági 

Információszerző) Osztályán dolgozó egykori nyílt állományú – és anonimitást kérő – tisztek szóbeli 

visszaemlékezéséből származik. 
31

 Az ötvenes-hatvanas években a belügyi szervnél az sem volt kivételes dolog, hogy nyelvtudás nélküli 

hírszerzőket helyeztek külföldi állomáshelyre. Lásd: Palasik, 2014. 
32

 Barcs Sándor bekötöttségét mind a belügyi mind a katonai titkosszolgálat felé barátja, Ortutay Gyula is sejteti 

naplójában. Leírja például, hogy Péter Györgynek, a Központi Statisztikai Hivatal elnökének öngyilkossága után 

a legtöbb információt Barcs belügyi és katonapolitikai bizalmasaitól kapták, mintegy érzékeltetve, hogy a 

politikai rendőrséggel és a katonai felderítéssel is jó kapcsolatban volt az MTI vezetője. Ortutay, 2010: 105–111. 
33

 ÁBTL 3.2.5. O-8-336/1. 59. Jelentés, 1970. január 12. 
34

 ÁBTL 3.2.5. O-8-298/3. 10. Jelentés sajtópozíciók biztosításáról, 1970. január 27. 
35

 Uo. 
36

 Uo. 11. 
37

 Uo. 
38

 Ezekről a gazdasági tevékenységekről lásd: Borvendég, 2016. 
39

 Borvendég, 2015a: 77–128. 
40

 Markotán Benedek, az MNVK-2. alezredese, aki egy ideig az Interpressnél dolgozott fedett státuszban, úgy 

fogalmazott Siklósi Norberttel és az Interpressnél töltött idővel kapcsolatban, hogy „míg szakmai vonatkozásban 

Siklósi Norbert volt közvetlen vezetője, operatív vonatkozásban viszont Siklósi Norbert tartozott közvetlen 

irányítása alá”. ÁBTL 3.1.5. O-17423. 148. Jelentés „Kereskedő” fedőnevű ügyben, 1975. augusztus 22. 
41

 MNL OL XXIX-I-40 1. d. Az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat ügyrendje, 1974. június 22. 
42

 Kis-Benedek József személyes közlése. 
43

 Borvendég, 2015a: 48–53. 
44

 A cég segítségével sok jelentős nemzetközi sportszövetséggel is kapcsolatba tudott kerülni a titkosszolgálat, 

hiszen több szervezet lapját is megjelentette az IPV. Ilyen például a Nemzetközi Sportújságírók lapja, az 

International Sport, ezenkívül különböző, Nyugat-Európában terjesztett sportmagazinok, mint az International 

Basketball, a World Gymnastics vagy a Swimming and Water Polo. Magyarországon is elérték a társadalom 

legkülönbözőbb rétegeit: ők jelentették meg többek között az Orvosi Magazint, a Turizmust, a Szabó Családot, a 

Piacszolgálatot, a Sünit, az Autóséletet, a vadászok számára kiadott Nimródot, a Magyar Konyhát, az Országos 

Idegenforgalmi Hivatal és az Országos Idegenforgalmi Tanács különböző kiadványait: az Utazási Magazint és 

az Idegenforgalom című lapokat. 
45

 ÁBTL 3.2.1. Bt-916/2. 59. A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány 1034/1967. számú határozata, 

1967. október 19. 
46

 A balatonszéplaki Hotel Interpressről lásd: Borvendég, 2015a: 35–38. 
47

 A Külügyminisztérium Sajtófőosztályának munkájáról lásd: Takács, 2012: 111–112. 
48

 ÁBTL 3.1.2. M-21757. 10. A külföldi újságírók nyilvántartása a Külügyminisztériumban, 1958. március 15. 



13 

 

                                                                                                                                                         
49

 ÁBTL 3.2.5. O-8-298/2. 43–51. A Külügyminisztérium Sajtófőosztálya szervezeti felépítéséről és gyakorlati 

tevékenységéről, 1969. szeptember 20. 
50

 Uo. 46. 
51

 Uo. 49. (Kiemelés – B. Zs.) 
52

 Uo. 50. 
53

 Uo. 
54

 ÁBTL 3.1.5. O-17423. 233. Jelentés, 1974. szeptember 4. 
55

 ÁBTL 3.2.5. O-8-298/2. 32. Újságírók meghívásának lehetősége idegenforgalmi fedéssel, 1969. január 22. 

(Kiemelés az eredetiben.) 
56

 MNL OL 288. f. 22. cs. 1971/18. ő. e. 142–143. Összefoglaló az MTI külföldi propaganda tevékenységéről, 

1971. június 28. 
57

 MNL OL 288. f. 22. cs. 1983/2. ő. e. 5. Jelentés az Agitációs és Propaganda Bizottságnak a Budapress 

munkájáról, 1983. február 24. 
58

 Borvendég, 2015a: 30–31. 
59

 ÁBTL 3.1.2. M-35905. 56. Jelentés, 1972. február 21. 
60

 MNL OL XXVI-A-38. 3. d. A Pressinform igazgatójának, Regős Jánosnak a kérelme MNB folyószámla 

megnyitásához, 1979. augusztus 22. 
61

 MNL OL XXVI-A-38. 61. d. A Külföldi Újságírókat Tájékoztató Iroda feladata és szervezeti felépítése, d. n. 
62

 MNL OL XXVI-A-38. 61. d. Feljegyzés a Pressinform munkájának beindításáról, d. n. 
63

 http://www.pressinform.hu/magyar/brand_27_eve.html (utolsó letöltés: 2016. szeptember 8.). 
64

 ÁBTL 2.8.2.1. 519. 31–30. Minősítés, 1980. január 10. 
65

 MNL OL 288. f. 22. cs. 1985/1. ő. e. 73–75. Emlékeztető, 1987. december 17. 
66

 MNL OL XXVI-A-38. 61. d. Munkaköri leírás, melléklet, d. n. A dokumentum melléklete tartalmazza az 

induló Pressinform munkatársainak jegyzékét személyi adatokkal és szakmai életrajzzal együtt. Az SZT-tiszti 

státuszban lévő Regős János igazgatónak azonban csak a neve szerepel, éppúgy, mint helyettesének, Szabó 

Jánosnak. Regős vonatkozásában a beazonosítás rendkívül egyszerű, mivel belügyes tisztként személyi gyűjtője 

kutatható, azonban a tucatnevet viselő Szabó János kilétére csak közvetett bizonyítékaink vannak. Mivel 

mindenki másnál megtalálhatóak a szakmai előzmények, erősen valószínűsíthető, hogy a két szigorúan titkos 

tiszt fedését biztosították az adathiánnyal. Ezt támasztja alá az MNVK-2. csoportfőnök, Szűcs Ferenc jelenléte a 

zártkörű megbeszélésen is, és mivel a katonai felderítés sajtóvonaláért felelős tisztjét Szabó Jánosnak hívták, aki 

sajtóigazolvánnyal rendelkezett, és gyakran járt újságíró fedéssel Nyugaton, kevés kétség marad személyét 

illetően. 
67

 MNL OL XXVI-A-38. 61. d. Munkaköri leírás, melléklet, d. n. 
68

 ÁBTL 3.2.1. Bt-863. 37. Összefoglaló jelentés, 1955. szeptember 7. 
69

 Uo. 
70

 ÁBTL 3.2.1. Bt-863. 41. Jelentés, 1957. március 13. 
71

 ÁBTL 3.2.1. Bt-863. 172. Feljegyzés, 1959. szeptember 15. 
72

 ÁBTL 3.2.1. Bt-863. 346. Összefoglaló, 1960. május 19. 
73

 MNL OL XXVI-A-38. 61 MNL. d. Munkaköri leírás, melléklet, d. n. 
74

 http://mediapedia.hu/serenyi-janos (utolsó letöltés: 2016. szeptember 8.). A cég alapításáról lásd: Borvendég, 

2015a: 119–121. 
75

 MNL OL XXVI-A-38. 61 MNL. d. Munkaköri leírás, melléklet, d. n. 
76

 MNL OL XXVI-A-38. 61. d. Munkaköri leírás, melléklet, d. n. 
77

 ÁBTL 3.1.2. M-21757. 11. A külföldi újságírók nyilvántartása a Külügyminisztériumban, 1958. március 17. 

 

 

 

 

Levéltári források 

 

Archiv Bezpečnostnich Složek, Praha (ABS, Állambiztonsági Levéltár, Prága) 

 

OB II. Správa, MV r. e. 2501. 

 

Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (ÁBTL) 

 

http://www.pressinform.hu/magyar/brand_27_eve.html
http://mediapedia.hu/serenyi-janos


14 

 

                                                                                                                                                         

1.11.4.    III/I. Csoportfőnökség iratai 

 

2.8.2.1. III/I. Csoportfőnökség „titkos” és „szigorúan titkos” 

állományú beosztottainak iratai 

 

519.  Regős János 

 

3.1.2.    Munka dossziék 

 

M-21757 „Falus István” 

 

M-35905 „Széplaki Róza” 

 

3.1.5.    Operatív dossziék 

 

O-17423 „Üzlettársak” 

 

3.1.9.    Vizsgálati dossziék 

 

V-150387/6. Magyar írók ellenforradalmi 

szerepe 

 

3.2.5.    O-8 dossziék 

 

O-8-298/2. „Tükör” 

 

O-8-298/3. „Tükör” 

 

O-8-336/1. „Student” 

 

3.2.1.    Bt-dossziék 

 

Bt-863. „Gyömbér János” 

 

Bt-916/2. „Bánkúti” 

 

Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (MNL OL) 

 

288. f.    Az MSZMP központi szervei 

 

22. cs. MSZMP KB Agitációs és 

Propaganda Bizottság iratai 

 

XXVI-A-38.   Pressinform 

 

XXIX-I-40    Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat 

 

Hivatkozott irodalom 

 



15 

 

                                                                                                                                                         

Bartošek, 2003 

Bartošek, Karel: Vallanak az archívumok. Prága – Párizs (1948–1968). 

Budapest, Hamvas Béla Kultúrakutató Intézet. 

 

Borvendég, 2014 

Borvendég Zsuzsanna: Hírszerzés ’89, avagy félbemaradt (?) akciók a 

rendszerváltoztatás küszöbén. Hitel, 6. sz. 38–56. 

 

Borvendég, 2015a 

Borvendég Zsuzsanna: Újságírásnak álcázva. A Nemzetközi Újságíró Szervezet 

Magyarországon. Budapest, Nemzeti Emlékezet Bizottsága. 

 

Borvendég, 2015b 

Borvendég Zsuzsanna: A médiacár nagy titka. Siklósi Norbert és az általa 

irányított vállalatok titkosszolgálati háttere. Hitel, 6. sz. 90–107. 

 

Borvendég, 2016 

Borvendég Zsuzsanna: A Cég megnyertjei – a megnyertek cégei. 

Titkosszolgálati vállalatalapítások és pénzkivonások a népgazdaságból a 

Kádár-rendszer idején. Kézirat. 

 

Horváth, 2013 

Horváth Attila: A magyar sajtó története a szovjet típusú diktatúra idején. 

Budapest, Médiatudományi Intézet. 

 

Kenedi, 2015 

Kenedi János: Bevezető a Szakértői Bizottság jelentéséhez. In uő: Hálózati 

munkára nem alkalmas. K. belügyi iratfelmérő újabb jelentései. Budapest, 

Magvető Kiadó. 98–115. 

 

Koch, 2014 

Koch, Stephen: Kettős szerepben. Az értelmiség elcsábítása. Budapest, Közép- 

és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány. 

 

Ortutay, 2010 

Ortutay Gyula: Napló 3. 1967–1977. Pécs, Alexandra Kiadó. 

 

Palasik, 2014 

Palasik Mária: Menekült vagy dezertált? Egy államvédelmi százados rejtélyes 

eltűnése. Betekintő, 2. sz. http://betekinto.hu/2014_2_palasik 

(utolsó letöltés: 2016. szeptember 16.) 

 

Sipos–Ungváry, 2008 

Sipos Levente – Ungváry Krisztián: Jelentés az Információs Hivatalban őrzött 

1990. február 14. előtt keletkezett iratokról. In A Szakértői Bizottság jelentése. 

Szerkesztette: Kenedi János. http://mek.oszk.hu/08400/08450/08450.pdf, 2015. 

augusztus 4. 217–233. 

 

Takács, 2008 

http://betekinto.hu/2014_2_palasik
http://mek.oszk.hu/08400/08450/08450.pdf


16 

 

                                                                                                                                                         

Takács Róbert: A csehszlovák sajtóirányítás a hatvanas és hetvenes évek 

fordulóján, Budapestről nézve. Médiakutató, 4. sz. 69–82. 

 

Takács, 2012 

Takács Róbert: Politikai újságírás a Kádár-korban. Budapest, Napvilág Kiadó 

– Politikatörténeti Intézet. 

 

Tóth, 2013 

Tóth Eszter: A politikai és gazdasági hírszerzés szervezettörténete 1945–1990. 

In A megtorlás szervezete. A politikai rendőrség újjászervezése és működése 

1956–1962. Szerkesztette: Cseh Gergő Bendegúz – Okváth Imre. Budapest, 

Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára – L’Harmattan Kiadó. 381–

445. 

 

Ulfkotte, 2015 

Ulfkotte, Udo: Megvásárolt újságírók. Hogyan irányítják a politikusok, a 

titkosszolgálatok és a pénztőke Németország médiáját? Budapest, Patmos 

Records. 

 

Unger, 2007 

Unger Gabriella: „Mi voltunk az első civilek a bevonulás után.” Betekintő, 2. 

sz. http://betekinto.hu/2007_2_unger, 2016. szeptember 15. 
 

http://betekinto.hu/2007_2_unger

