REAL

Látens és manifeszt hatások a rendészeti felsőoktatásban : A magyar tisztjelöltek pályaválasztási és motivációs vizsgálata tükrében = Latent and manifest effects in law enforcement higher education : Career choice and motivation examination of Hungarian police students

Baráth, Noémi Emőke (2022) Látens és manifeszt hatások a rendészeti felsőoktatásban : A magyar tisztjelöltek pályaválasztási és motivációs vizsgálata tükrében = Latent and manifest effects in law enforcement higher education : Career choice and motivation examination of Hungarian police students. BELÜGYI SZEMLE, 70 (9). pp. 1809-1827. ISSN 2062-9494 (nyomtatott); 2677-1632 (online)

[img]
Preview
Text
9083-Cikkszovege-40612-1-10-20220910.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (428kB) | Preview

Abstract

Cél: A tanulmány a magyar oktatási rendszert és azon belül is a rendőrtisztképzést vizsgálja, amelyek között manifeszt és a látens célok elemzésével is foglalkozik. A képzési rendszer elvárásain és sajátosságain felül egyedi jellemzőkkel is bírnak, amelyben a társadalmi elvárások lenyomatait is felfedezhetjük. Fontos, hogy megvizsgáljuk milyen hatások mentén választják a rendőri szakmát a hallgatók, és ez miként hoz létre egy sajátos társadalmi és kulturális reprodukciót. Módszertan: A tanulmány során kvantitatív és kvalitatív módszerekkel elemeztük a magyar rendészeti felsőoktatás funkcióit. A rendőr hallgatók pályaválasztási motivációit és értékeit kérdőíves adatfelvétellel, Liker-skálákkal vizsgáltuk. Megállapítások: Az oktatási funkciók közül a szakmaspecifikus sajátosságoknak köszönhetően inkább manifeszt funkciók azonosíthatók. Motivációs hatása van a rendőr hallgatók körében az ösztöndíjnak és a jövőbeli biztos munkahelynek is, így egy látens funkció aktiválódása erőteljesen érezteti hatását. A felsőoktatásnak értékközvetítése a képzés során folyamatos monitorozást igényel, hiszen a benne résztvevő hallgatók változó háttérrel és jövőképpel, motivációs eszköztárral kívánnak a rendőri életpályára lépni. Érték: A tanulmány egy nemzetközi kutatás magyar adatait ismerteti. Részletesen vizsgálja a rendészeti felsőoktatási képzésbe bekapcsolódó és a végzős hallgatók értékelését a szakmai értékek, a professzionalizmus és az elhivatottság viszonyában. Feltételezzük, hogy a szaktudás, a felelősségtudat, a tudatos pályaválasztás hozzájárulhat egy stabil szakmai identitás kialakulásához, amely még az egyetemen formálható, és így az oktatás manifeszt hatása hangsúlyos. Kikristályosodik, hogy a nappali tagozatos rendőrtisztekre az oktatás főleg a szakmai munka tekintetében jelentős hatással bír, főleg, ha pluralizált attitűddel vannak abban jelen a hallgatók. = Aim: The study analyzes the functions of the education system, focusing on the training of police officers in the Hungarian higher education system. The examined educational functions can be explained not only by the internal features arising from the peculiarities of the training systems, but also by the manifestations of the social needs towards them, ie latent and manifest functions are created. It is important to go around the reproduction of culture, that is, cultural reproduction, aspects of shaping the personality of individuals, the main possibilities for reproducing or changing the social structure. We need to analyze the possibilities of performing various direct “service” functions as well as the functions that generate social change. In order to fulfill the listed tasks, there are significant economic, state and social interests, in the collision of which the individual functions may also conflict with each other. Methodology: In this study, we analyzed the functions of Hungarian law enforcement higher education using quantitative and qualitative methods. Career choice motivations and values of police students were examined using questionnaire data and Liker scales. Findings: The examined educational functions can be explained not only by the internal characteristics arising from the peculiarities of the training systems, but also by the manifestations of the social needs of them. The scholarship and the future secure job also have a motivating effect on police students, so the activation of a vision function has a strong effect. The transmission of values in higher education requires continuous monitoring during the training, as the students participating in it want to enter the police career with a changing background, vision and motivational tools. Value: The study presents the Hungarian data of an international research. It examines in detail the evaluation of graduate students enrolled in law enforcement higher education in terms of professional values, professionalism, and vocation. We assume that expertise, responsibility, and conscious career choice can contribute to the development of a stable professional identity, which can still be formed at university and thus the manifest effect of education is emphasized. The study also analyzes how the impact of full-time police officers on professional work and how education can positively influence it can be started with a pluralized attitude.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV6001-HV6030 Criminology / kriminalisztika
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 16 Sep 2022 07:08
Last Modified: 16 Sep 2022 07:08
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/148771

Actions (login required)

Edit Item Edit Item