REAL

A jövő útja: a modern büntetés-végrehajtás tisztképzése = The way of the future: officer training of the modern prison service

Bogotyán, Róbert Lajos and Forgács, Judit (2022) A jövő útja: a modern büntetés-végrehajtás tisztképzése = The way of the future: officer training of the modern prison service. BELÜGYI SZEMLE: A BELÜGYMINISZTÉRIUM SZAKMAI TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA (2010-), 70 (10). pp. 1959-1975. ISSN 2062-9494

[img]
Preview
Text
2_BogotyanForgacsBelugyiSzemle2022.evi10.szam1959-1975..pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (523kB) | Preview

Abstract

Cél: A felsőfokú büntetés-végrehajtási tisztképzés rendszere az eltelt ötven év során bizonyította, hogy a folyamatos korszerűsítésre való igény eredményeként létrejött komplex tananyagrendszer – kiegészülve szerteágazó gyakorlati ismeretekkel – elősegíti a pályaorientációt, erős kötődést alakít ki a büntetés-végrehajtási szakmához és szervezethez. A szerzők tanulmányukban a tanszék történeti fejlődését követően, ismertetni kívánják a további fejlődés lehetséges irányát. Módszertan: A vizsgálódás keretében a szerzők áttekintették a büntetés-végrehajtás felsőfokú tisztképzésével kapcsolatban megjelent publikációkat, valamint megvizsgálták a rendelkezésre álló, tantárgyi struktúrára és a hallgatók életkori sajátosságaira vonatkozó statisztikai adatokat. Megállapítások: A felsőfokú tisztképzéssel szemben támasztott igények közül az egyik leghangsúlyosabb, hogy az tananyagrendszerében és képzési struktúrájában támogassa a gyakorlat törekvéseit. Nem elhanyagolható az az elvárás sem, hogy tudományos műhelyként segítse a büntetés-végrehajtási szakma fejlődését, érzékenyen reagálva annak változásaira. Rendelkezzen olyan szintetizáló jellegű, tudományos alapokon nyugvó szemléletmóddal, amely támogatja a gyakorlat és az elmélet képviselőinek együtt gondolkodását. A büntetés-végrehajtási felsőoktatás szakmai beágyazottságán túl vannak olyan kívülről ható tényezők, mint a mindenkori gazdasági, társadalmi és politikai viszonyok, ezzel párhuzamosan jelentkező szakmapolitikai és jogpolitikai elvárások, amelyek jelentős változást, akár hangsúlyeltolódást idézhetnek elő a képzés felépítésében és tartalmi elemeiben. Ezt egészíti ki az az elvárásrendszer, amit a felsőoktatási törvény által képviselt normarendszer tartalmaz. Érték: Az eredmények tekintetében a tanulmány összefoglalja a tanszék és az egyetem vonatkozásában megjelent modernizációs törekvéseket, amelyek szoros összhangot mutatnak a rendészeti szervek által elvárt kulcskompetenciákkal, és mindemellett figyelembe veszik a hallgatók oldaláról megjelent generációs kihívásokat. | Aim: Over the past 50 years, the system of the training of prison officers in higher education has proven that the complex curriculum system created as a result of the continuous modernisation – complemented by a wide range of practical knowledge – promotes career orientation and develops a strong attachment to the profession of the prison service and organisation. Following the historical development of the Department, the authors give a description about the possible directions for further development. Methodology: In the research, the authors reviewed the articles about the training of prison officers in higher education and studied the available statistical data on the structure of the subjects and the age characteristics of students. Findings: One of the most important demands in the training of prison officers in higher education is that it is required to support the efforts of the practice in the curriculum scheme and the training structure. It is also expected that the prison officer training should work as a scientific workshop assisting the professional development of prison service responding sensitively to its changes. It should have a kind of synthesizing approach based on scientific background, which supports the cooperation of the practical and theoretical representatives. In addition to the professional embeddedness of the prison service in higher education, there are external factors like the economic, social and political conditions and in parallel with these, the professional and legal policy expectations, which can cause significant changes, even shifts in emphasis in the structure and the training content. This is complemented by the set of the standards what the Higher Education Act contains. Value: In relation to the results, the article summarizes the modernisation efforts of the Department and the University, which are closely aligned with the key competences required by the law enforcement agencies taking into account the generational challenges of the students as well.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: büntetés-végrehajtás, tisztképzés, tantárgyi struktúra, digitalizáció, prison service, prison officer training, the structure of the subject, digitalization
Subjects: J Political Science / politológia > JF Political institutions (General) / politikai intézmények, államigazgatás általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 15 Oct 2022 12:16
Last Modified: 31 Mar 2023 08:56
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/151722

Actions (login required)

Edit Item Edit Item