REAL

Az egészségre nevelés speciális pedagógiai eszköze : Egészség, mint fogalom modellezési lehetőségei és az egészségfejlesztés speciális pedagógiai eszközének változása

Beke, Szilvia (2022) Az egészségre nevelés speciális pedagógiai eszköze : Egészség, mint fogalom modellezési lehetőségei és az egészségfejlesztés speciális pedagógiai eszközének változása. DELIBERATIONES, 15 (1). pp. 22-33. ISSN 1789-8919 (nyomtatott); 2786-1562 (online)

[img]
Preview
Text
az-egszsgre-nevels-specilis-pedaggiai-eszkzei.pdf

Download (398kB) | Preview

Abstract

Az egészség, mint fogalom a WHO 1948-as megfogalmazása óta szinte változatlan formában él, annak ellenére, hogy annak statikus mivolta az elmúlt néhány évtizedben jónéhány kritikát kapott. A definíció által lefedett dimenziókat számos kutatás, de maga a WHO is folyamatosan monitorozza országonként, kontinensekként és globális viszonylatban egyaránt. Ennek köszönhetően az elmúlt évtizedek eredményeként számos változással kellett szembe nézni. A fogalom mellett ugyanakkor számtalan modell született, melyeknek közös jellemzője az, hogy valamennyi az egészséget befolyásoló tényezőket vizsgálja más és más aspektusból. Hiszen az egészség fogalma kapcsán nem szabad megfeledkeznünk, annak gazdasági, társadalmi beágyazottságáról. Fontos szempont, hogy a társadalom mit ítél meg egészségesnek és mit betegnek. Ennek mentén érdemes elkülönítenünk az objektív és szubjektív egészség fogalmát, melyben előbbi alapvetően mérhető, míg utóbbi az egyén aktuális állapotát tükrözi. A tanulmány szerzőjének célja, hogy egy átfogó képet mutasson be ezen modellek segítségével az egészség fogalmának értelmezéséről, mely alapjaiban határozza meg az egészségfejlesztés fogalmát és a tevékenységét, valamint az elmúlt évek technológiai változásai és az interaktivitás szükséglete mellett térjen ki az egészségfejlesztési folyamat pedagógiájára. Az egészségfejlesztés soha nem egy-egy ágazat feladata, hanem az mindig inter- és multidiszciplináris összefogást igényel, melyre a szerző is igyekszik rávilágítani a már megvalósult „jó gyakorlatok” bemutatásával. A tárgykörben tett kitekintés, egyben alkalmat adhat arra, hogy a sok esetben jelenleg is egyirányú pedagógiai gyakorlat nyitottabbá és az új lehetőségek alkalmazása is elfogadottabbá váljon, mind a pedagógusok, egészségügyi szakemberek, mind pedig azon szakemberek körében, akik mindennapi munkájuk során alapvető hatást gyakorolnak a gyermekek egészségtudatosságára.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: egészség, egészségmodell, egészségfejlesztés, interaktív pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 15 Feb 2023 12:37
Last Modified: 15 Feb 2023 12:37
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/159169

Actions (login required)

Edit Item Edit Item