REAL

Nagykanizsa mint márka – középiskolások körében végzett városmárka-asszociációs vizsgálatok eredményei

Kovács, László and Keller, Krisztina and Kaszás, Nikoletta and Knausz, Lívia (2020) Nagykanizsa mint márka – középiskolások körében végzett városmárka-asszociációs vizsgálatok eredményei. VEZETÉSTUDOMÁNY, 51 (3). pp. 17-29. ISSN 0133-0179

[img]
Preview
Text
VT_2020-03p17.pdf

Download (590kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmány egy nyugat-dunántúli város – Nagykanizsa – településmárkájának elmében elfoglalt helyét vizsgálja asszociációkkal a városban középiskolába járó fiatalok körében. A márka egyénileg kialakított elmebeli leképezésének kutatását a helyi fiatalok nagyfokú elvándorlása indokolja, amelyre a középiskolás tanulmányaik végén nagy arányban kerül sor. A kérdőíves kutatás során Nagykanizsa hat középiskolájának diákjait kérdezték meg, hogy megismerjék a válaszadók településről alkotott véleményét, azzal kapcsolatos asszociációit. A szabad asszociációk esetében a legtöbb válaszadó az infrastruktúrát, a helyi nevezetességeket nevezte meg, míg az irányított asszociáció során a fiatalok „szépnek, unalmasnak és kicsinek” írták le a várost. Mindkét esetben enyhe többségben voltak a negatív asszociációk, amelyek alapján érezhető a vélemények kettőssége: egy szép, felújított, tiszta város képe rajzolódott ki, ami szemben áll egy koszos, üres, érdekes programokat nem kínáló település érzetével. A településmárka autómárkákhoz hasonlítása során a megkérdezettek legnagyobb számban Trabantként, Suzukiként és Ladaként írták le a várost, ezek választása arra utal, hogy a fiatalok nem egy modern, dinamikus helynek tartják Nagykanizsát. Az állatnevek asszociációja hasonló véleményre enged következtetni, a lajhár kimagasló számú említése egy lassú, nehézkesen fejlődő település képét tárták a szerzők elé. Úgy vélik, hogy az élhetőség javítására és az azonosulás és kötődés növelésére lenne szükség a városvezetés részéről, ennek érdekében fogalmazták meg javaslataikat.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: márkázás, városmárka, asszociációs vizsgálat, középiskolások, Nagykanizsa
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD2 Land use / földhasználat > HD21 Regional economics / regionális gazdaság
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 Apr 2023 11:24
Last Modified: 13 Apr 2023 11:24
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/163760

Actions (login required)

Edit Item Edit Item