
Agárdi Péter: 

A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

A közszolgálati média jövőjének kérdése hosszú ideje napirenden van Magyarországon is. 
Az alábbiakban – a vitaindítás szándékával – a Magyar Rádió helyzetéről közlünk elemző 
és értékelő írást. A szerző, Agárdi Péter a rádiókuratórium MSZP által jelölt tagja. 

Prológ 

2004. július 7-én délután, öt óra és fél hat között Zelki János „leváltotta” Kondor Katalint, a 
Magyar Rádió Részvénytársaság elnökét. A Klubrádió Megbeszéljük című műsorába Bolgár 
Györgynek betelefonáló Zelki vélhetőleg megelégelte a saját intézményében történteket, és 
szakmai-morális felháborodásában – nem kis személyes kockázatot vállalva – a nyilvánosság 
előtt „fölmondott” munkahelyi főnökének. Feltételezhetően amiatt is, hogy a Rádióban retorzió 
nélkül, sőt a vezetés hallgatólagos vagy nyílt támogatásával hangozhatnak el az elemi szakmai 
és emberi normákat durván sértő műsorok. Július 4-én vasárnap reggel például Szentmihályi 
Szabó Péternek a magyar nemzetből és kultúrából másokat (történetesen a Nobel-díjas Kertész 
Imrét) kirekesztő, alig kódoltan antiszemita jegyzete. 

Persze nem Zelkié az egyetlen példa a Rádióban dolgozók civil bátorságára. A legújabb 
Vasárnapi Újság-botrányra Győri László is nyílt levélben reflektált (Győri, 2004b). Korábban, 
2002-ben pedig – mások mellett – Barát József fogalmazott meg egyszerre artikulált és 
szakszerű segélykiáltást (Barát, 2002) – lett is következménye: ma már nem dolgozhat 
a Rádióban, még tart a munkaügyi pere. Mindazonáltal ezek a tiszteletre méltó egyéni kiállások, 
továbbá a tulajdonosi kezelő testület, azaz a kuratórium baloldali-liberális szárnyának folyamatos 
tiltakozásai, a politikai és a sajtónyilvánosságban elhangzó rendszeres kritikák, fölszólítások, az 
Országos Rádió és Televízió Testület ismételt elmarasztalásai, sőt a Magyar Országgyűlés 2003-
as és 2004-es határozatai sem képesek elérni, hogy elinduljon a korrekciós folyamat. Hogy 
helyreállítsák az intézmény törvényes működését, a közszolgálati rádiózás innovativitását és a 
nagy hagyományú, jövőre 80 éves műhely nemzeti, társadalmi, kulturális rangját. 

Az elüzletiesedett és pluralizált, ugyanakkor a politikai küzdelmek által kivéreztetett 
médianyilvánosságban mára – különösen az egy évtizeddel ezelőttihez képest – elhalkult a 
közszolgálati felelősséggel kapcsolatos minden aggodalom és szó. Már történelem (és bizonyos 
értelemben nosztalgia tárgya) az a szép és elementáris szolidaritás, amely az 1990 utáni első 
kormányzat (szélsőjobboldali „szabadcsapatok” által utcára is vitt) médiapolitikájával szemben 
bontakozott ki. Emlékeztetőül: a tiltakozó mozgalom a még állami rádió és a televízió kormányzati 
satuba fogása, megzsarolása, a Göncz Árpád elleni hisztérikus kampány miatt, majd Gombár 
Csaba rádió- és Hankiss Elemér tévéelnök lemondatása, végül 129 rádiós 1994. március 4-i 
listás eltávolítása ellen szerveződött. Ez a mozgalom (amely a Demokratikus Chartának is egyik 
életre hívója volt) egy-két évre szólóan csatát nyert, az 1994-es kormányváltás után meg is 
kezdődött a törvényes viszonyok helyreállítása, de tartós győzelmet nem aratott. Legföljebb 
„finomult a kín”: újabban már nem a tömeges elbocsátás, hanem inkább a Rákosi-kor 
felelevenített szalámitaktikája, az „egyenkénti levadászás” a divat. Mintha minden hiábavaló lett 
volna, mintha a Magyar Rádió, a közszolgálati rádiózás a demokrácia áldozataként lassú halálra 
lenne ítélve. A politikai elitet százszor jobban érdekli a televíziók sorsa; sőt még az a látszat is 
terjedőben van, mintha 2002 után a jobb- és a baloldal között hallgatólagos megállapodás 
született volna: az utóbbiak „vihetik” a közszolgálati televíziót, de a Rádió „maradhatna” fideszes, 
illetve jobboldali kézben. Vélhetően és remélhetőleg nincs ilyen alku, de a szakmai sérelmekből 
és közérzetből táplálkozó látszat öngerjesztő módon anyagi erővé is válik. 

A rendszerváltozás utáni 15. év médianyilvánosságában persze korántsem a Kossuth Rádió hír- 
és krónikaműsorainak „fesztelen” egyoldalúsága, esetenként harsány pártossága, nem a 
Vasárnapi Újság sűrű gyűlöletbeszéde és esetenként rasszista felhangjai, nem A mi időnk című 
műsor bájolgó elfogultsága, nem az időponttal és a helyszínnel megjelölt jobboldali 
rendezvényekre mozgósító hirdetések, programajánlások gyakorisága és nem Kondor Katalin 
rádióelnök „politikailag pártatlan” közszereplései a fő események, hanem a globális 

https://mediakutato.hu/szerzok.html?anchor=Agardi+Peter#Agardi+Peter


információpiaci átalakulások és ezek hazai lecsapódása. Az elmúlt másfél évtized 
nyilvánosságtörténete egyébként – például Bajomi-Lázár Péter (2001), Farkas Zoltán (1990, 
1991, 1993, 1997), Kéri László (2000, 2003, 2004a, 2004b) és Sükösd Miklós (1992, 1993, 1996) 
esszéi révén – meglehetősen ismert. E sorok írója – részben érintettként – szintén számos 
írásban, dokumentumközlésben és nyilvános beszélgetésben kísérelt meg reflektálni a 
történtekre, de ezúttal nem a Rádió 15 éves politikatörténetét szeretné rekonstruálni. Annál is 
kevésbé, mivel a folyamatos médiaháborúk legnagyobb rádiós vesztesége elsődlegesen éppen 
nem a politika dimenziójában érhető tetten, hanem a műsorszolgáltatás minőségének, 
szakszerűségének, frissességének és a hangzás kultúrájának hanyatlásában, továbbá a 
hallgatóság jelentős rétegeinek elvesztésében. A médiapolitika harci zaja elnyomta-elnyomja a 
mélyebben generálódó, a diszkrétebben hallható, illetve megtapasztalható fals „hangsávokat”. 

Minden, ami elfogult politika, illetve annak látszik a Rádió körül, nemcsak oka, hanem 
egyúttal következménye is az intézmény sebezhetőségének és szakmai züllésének. A hallható 
politikai elfogultság többnyire szakmai hibákból fakad: a szerkesztői, a riporteri, a vezetői 
magatartás és képességek korlátaira vall, az alkotói elszürkülés, a megújulási képtelenség 
tünete, levezető szelepe, gyakran a középszerűség, az önérvényesítés menekülési vagy 
kompenzációs útja. Olykor persze a megtervezett játszma része, főleg a rejtett üzenetek, a 
manipulációk esetén, ahogy ezt legutóbb a 2004-es kora nyári választási kampány rádiós 
hírszerkesztése is bizonyítja (Monori, 2004). Ez a szigorú minősítés persze igaztalanul 
általánosít; nem áll a Rádió egész műsorfolyamára, amelyből ma is számos érték és tehetség, 
zenei, irodalmi, sport-, ismeretterjesztő, ifjúsági, szórakoztató és alternatív stb. műsor idézhető 
fel. A műsoridő terjedelmileg nagyobbik részével – és korántsem csupán a zenével – valóban 
„nincs baj”, sőt vannak még szigetek és oázisok, hangzó irodalmi remekművek, bensőséges 
dialógusok, reveláló ismeretterjesztő percek, hiteles tudósítások, kitűnő kabarék, friss 
szolgáltatások. Mégsem jogtalan, ha úgy véljük: a főleg a hírszolgáltatást, illetve a Kossuth 
Rádiót jellemző riasztó tünetek a Rádió egészét hozzák hírbe. 

A hallgatottság, a presztízs és a rádiópiaci verseny 

Egy médium, különösen a közszolgálati rádió értékének, frissességének aligha egyetlen mértéke 
a hallgatottság; hiba lenne a teljesítményt csak vagy döntően a százalékok és a percek 
(reklámoztatási szempontból különösen figyelt) piaci versenye alapján megítélni. Mégsem 
tekinthetünk el ezeknek a mutatóknak a rövid felidézésétől: ez az egyik leglátványosabb, azaz 
leghallhatóbb tükre ugyanis a hazai médiapiac átalakulásának az elmúlt 15 évben. 

A különböző közvélemény- és médiakutató cégek nem használtak és használnak minden 
tekintetben összehasonlítható, egymásnak teljesen megfeleltethető szempontokat, mérési 
módszereket, fogalmakat és adatsorokat. Az üzleti érdekeltségű rádiók és televíziók 
hallgatottság- és nézettségvizsgálata, az egyes cégek és reklámügynökségek versenye, illetve a 
köztük lévő szakmai vita, presztízs-, illetve üzleti küzdelem maga is megér egy misét. A közrádió 
esetében mindazonáltal – anélkül, hogy belekezdenénk az egyes százalékok és percmutatók 
hitelességének a mérlegelésébe, s hogy választanunk kellene például a Gallup Intézet, az AGB 
Hungary, a Szonda Ipsos és a Gfk Hungária között – elegendő most a tendenciákra, a 
mértékekre figyelni. 

A Magyar Rádió műsorainak hallgatottsága már az 1980-as évek második felében, tehát még az 
intézmény monopolhelyzetében csökkenni kezdett: 1985-ben átlagos napi 135 percet mértek, 
1986-ban 132-t, 1987-ben 125-öt és 1988-ban 109-et. Aligha kell itt részletezni az okokat (a 
televíziózás általánossá válása stb.), mint ahogy azt sem, mivel magyarázható az 1989-es 
újraemelkedés napi 113 percre, 1990 első felében pedig közel 160-ra (Lévai, 1992). Ebben az 
időszakban, a rendszerváltozás éveiben lett a tömegkommunikáció a legnagyobb társadalmi 
közbizalommal övezett intézmény: a 100 pontos skálán 1988-ban, 1989-ben és 1990-ben a 
rádiók és a televíziók 73, 75 és 69 ponttal az első helyen álltak (Závecz, 1999; Vásárhelyi, 2002). 
Az 1990-es években, nem részletezve az egyes éveket, lassú csökkenés tapasztalható a 
hallgatottsági mutatókban. Igazi – ha nem is drámai és a három főadón jelentősen különböző 
mértékű – fordulatot az évtized harmadik harmadában a kereskedelmi rádiók és televíziók 
megjelenése és ádáz piaci versenye hozott. 1998 februárjában a Kossuth Rádió hír- és 
krónikaműsorait az úgynevezett reach-mutató szerint a releváns közönség 50 százaléka 
hallgatta, 2002 nyarán már csak 30 százaléka. De már egy év alatt, 2001-ről 2002-re négy 



százalékponttal, 31-ről 27 százalékra esett a fővárosban a Kossuth, a Petőfi és 
a Bartók rádiópiaci részesedése, amiben az új típusú budapesti kereskedelmi rádiók megjelenése 
is szerepet játszott. A legnagyobb veszteséget, hallgatói kétharmadának egy évtized alatti 
elpártolását a Petőfi Rádió élte meg, nem kis mértékben vegyeskereskedés jellegű műsorkínálata 
és az URH-ra történt – egyébként indokolt – sávváltás miatt. Egy másik megközelítésből, az 
úgynevezett napi elérést figyelve ugyanilyen mértékű, 20 százalék körüli térvesztést mutat 
a Kossuth Rádió: 1998 februárjában 42 százalékos volt, 2004 januárjában 24 százalékos. 
A Petőfi Rádió ugyanezen idő alatt 18-ról 12 százalékra esett vissza, a Bartók tartósan egy 
százalék körül mozog (A Magyar Rádió hallgatottságának alakulása... Szonda Ipsos: 2004; 
Gallup-jelentések – havonta; Vásárhelyi, 2002). Egy friss, 2004-es nyári felmérés szerint 
a Kossuth Rádió a 15 évnél idősebb lakosság 31,3 százalékát, a Danubius 43 százalékát, 
a Sláger 42,2 százalékát, a Juventus 19,2 százalékát éri el. Az összes rádióhallgatáson belüli 
arányok (az úgynevezett share): Kossuth: 15,8 százalék, Danubius: 26,6 százalék, Sláger: 24,6 
százalék, Juventus: 6,6 százalék (Szonda Ipsos-Gfk Hungária Rádió Navigátor 2004. június). 

A Kossuth Rádió tehát az elmúlt évtized során továbbra is az élmezőnyben maradt, 
hallgatottsága nem esett vissza olyan mértékben, mint a köztelevízió nézettsége, de az – 
egymással is versengő – Danubius Rádió és a Sláger Rádió egészében mára lekörözte. Ez 
önmagában nem tragédia, mégis figyelmeztető tény. De talán még megdöbbentőbb a közönség 
korosztályi megoszlása: míg a könnyűzenei jellegű kereskedelmi rádiók hallgatói között 23–40 
százalék képviseli a 18–29 éves korosztályt, a Kossuth és a Petőfi esetében ez az arány 2,5–2,6 
százalékos. A rendszeresen rádiózók mintegy fele ma már egyáltalán nem hallgatja a közrádiót, 
a megmaradt hallgatóság pedig megállíthatatlanul elöregedik (A Magyar Rádió hallgatottságának 
alakulása...Szonda Ipsos, 2004; Gallup-jelentések – havonta; Vásárhelyi, 2002). Tény, hogy a 
leghallgatottabb hír- és krónikaműsor továbbra is a Kossuth Rádió Déli Krónikája, népszerűsége 
2002-ben például megközelítette a felnőtt lakosság 12 százalékát, ami majdnem egymillió főt 
jelent. A Kossuthnak a nyugat-európai normás URH-vételére való – részleges, illetve fokozatos – 
átállása azonban egyelőre (a várakozásokkal szemben) nem igazán bővítette a program 
népszerűségét, inkább csak a középhullámról ide terelte át a hallgatóság egy részét. Minimálisan 
ugyan, de nőtt a Bartók Rádió CCIR-sávjának vonzereje a fiatalabb autórádiózók körében, de a 
változás nem nagyságrendi. A demokratikus nyilvánosság és a felnőtt politikai kultúra jelene s 
főleg jövője szempontjából aggasztó viszont, hogy a közrádiónak mára már jóformán nincs 
mérhető hallgatottsága a fiatal és a gyermekkorosztály körében (persze nekik szóló műsora is 
alig van). Nem magyarázható pusztán a fiatalok „apolitikusságával”, laza és szórakoztató 
életstílusával, rockzenefüggőségével, hogy 90 százalékuk csak kereskedelmi rádiókat hallgat. 
Ahogy Vásárhelyi Mária összegezte a tendenciákat a 2001. tavaszi fölmérés alapján: 

„a közszolgálati csatornák tipikus közönsége az idősebb, magasabban iskolázott, alacsonyabb 

jövedelmű vidékiek közül verbuválódik; a kereskedelmi rádió tipikus hallgatója a középfokú 

végzettséggel rendelkező vidéki fiatal” (Vásárhelyi, 2002: 27). 

Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a szinte „médiapártként”, sőt „műsorpártként” működő modern 
populista pártok (nálunk elsősorban a Fidesz-MPSZ) a sztárkultusz paneljeivel tervezik, valósítják 
meg politikai rendezvényeiket, kampányaikat, és a tipikus rádióhallgatói, televíziónézői 
szokásokhoz igazítanak minden politikai üzenetet, akciót is. Itt van tehát kiszámított funkciója 
a Magyar Rádió pártos elfogultságainak – azt a közönséget célozván meg, amely ma 
hallgatóságának a törzsét alkotja. 

A magyar társadalom szabadidő-szerkezete az elmúlt 15 évben nagymértékben átalakult: a 
némileg megnövekedett szabad időn belül relatív és abszolút értelemben is tovább emelkedett a 
televíziónézésre fordított átlagos idő. A rádiózók, az összes hallgató létszáma mindazonáltal 
hozzávetőleg ugyanannyi, mint az 1970-es–1980-as években, csakhogy jelentős részüket a 
rendszerváltozás óta elhódították a kereskedelmi rádiók. Természetesen senki nem birtokol egy 
olyan normatáblázatot, amelynek alapján megszabható: mekkorának „kell” vagy akárcsak „illik” 
lennie a magyar közrádió hallgatottságának a kitágult média- és ezen belül a rádiós piacon, ahol 
már körülbelül 170 országos, regionális és helyi program versenyez a hallgatók kegyeiért és a 
hirdetők pénzéért. De hogy a rekonstruált tendencia egészében riasztó, sőt talán veszélyes is, az 
felelősen kimondható. Mint ahogy a funkcionális analfabetizmus terjedésével, a hazai olvasás- és 
íráskészség romlásával (tehát nem csupán a rendszeres könyv- és sajtóolvasás látványos 



visszaesésével) kapcsolatos, a nemzetközi összehasonlításban különösen figyelmeztető trendek 
is komor társadalmi és nemzeti jövőt sejtetnek – s e kockázatokon túl egyúttal az elektronikus 
média növekvő kulturális felelősségére is felhívják a figyelmet. 

Hogy mégsem csupán a szociológiai és a globalizációs „körülményekkel” van baj, azt jól tükrözi a 
média és ezen belül a Magyar Rádió iránti közbizalom megroppanása is. Az az idézett 
közvélemény-kutatás, amely 1988–1990-ben a nyomtatott sajtót és az elektronikus 
tömegkommunikációt hozta ki győztesnek a közintézmények társadalmi presztízsskáláján, 1991-
től komoly visszaesésről tanúskodik: egy év alatt 69-ről 63 pontra esett a sajtó és a média bizalmi 
indexe. A további mérések: 1992: 61; 1993: 60; 1994: 54 – itt már csak a hatodik helyen áll 
a Rádió; 1995: 53; 1996: 54; 1997: 53 és 1998: 56. Závecz Tibor (1999) s több más elemző 
pontosan értelmezi is e tendencia jelentését, motívumait: a rendszerváltás éveiben frissen 
informáló, mindenre rákérdező, tabukat döntő, „politikacsináló”, egyszerre tradícióőrző és új 
hangú tehetségeket piacra dobó Rádió 1991-től egyre inkább a média- és a nagypolitikai csaták 
áldozatává vált. Fokozatosan elvesztette a hallgatók iránta megnyilvánuló, alapvetően a bátor 
tárgyilagosságából, az igényességéből és az innovativitásából fakadó bizalmát. Különösen 1993–
1994 vall mélypontra, amikor az elnökétől, Gombár Csabától „megszabadított” Rádiót a Boross-
kormány jóvoltából – a Magyar Televízióhoz hasonlóan – egy „tejfa”, azaz a teljes elnöki jogkörrel 
felhatalmazott alelnök, Csúcs László és csapata uralta. A Szirányi János túl rövidre szabott 
elnöklése (1994–1996) alatti egyértelmű színvonal-emelkedés és a műsorpolitika 
kiegyensúlyozottabbá válása már nem tudott gyorsan átváltódni a bizalmi index emelkedésébe. A 
médiatörvény életbe lépése után megválasztott Hajdu István első két évében volt esély 
a Rádió megítélésének, össztársadalmi elfogadottságának némi javulására, a kiigazításra, a 
megújulásra, de a korábbi bizalomvesztésért a hallgatók mintha véglegesen a pluralizált 
médiapiacon „kárpótolták” volna magukat – az más kérdés, hogy mivel. 

Napjainkban is tartja magát a Kossuth hírműsorainak, krónikáinak reggelente 7–9, délben 9–11, 
este 2–3 százalékos hallgatottsága (1% = 83 000 fő) (A Magyar Rádió hallgatottságának 
alakulása... Szonda Ipsos, 2004; Gallup-jelentések – havonta). Az még talán érthető, ha 
a Rádió zeneileg is ízléstelen önreklámja milliós hallgatósággal dicsekszik. De az önpropaganda 
szervezői is jól tudják: a hárommilliós szám így nem stimmel, s ebben a „támogató” seregben 
szinte nincs 40 éven aluli, még a részben (felében) a fiataloknak szerkesztett Petőfi Rádió eleve 
jóval kisebb hallgatói táborában is alig. A magas – olykor félmilliót is meghaladó – 
hallgatottságával „mentegetett” Vasárnapi Újság rendszeresen demagóg és szabálysértő 
műsorát (Terestyéni, 2003) sokak szerint ugyanakkor a hallgatók mintegy fele döbbenettel, 
ellenszenvvel, azaz mazochizmusból kíséri figyelemmel. Van, amikor viszont eleve nem számít a 
népszerűség. Kondor Katalin még a Kossuth Rádió főszerkesztőjeként kezdte meg a „szakmai” 
támadást Bolgár György modellteremtő élő telefonos műsora, a Beszéljük meg! ellen, de 
szándékát csak elnökként, 2002 januárjában tudta véghez vinni – elérve Bolgár „közös 
megegyezéssel” történő távozását. A szakmai „érvekbe” csomagoltan is politikai indítékok, a 
mundérvédő kifogások és a korszerű rádiózásról mit sem tudó műsorkritika részleteibe nem 
mehetek bele; 2002 elejének sajtója bőségesen dokumentálta a konfliktust, de már Bolgár 2000-
ben megjelent könyve is megelőlegezte. 

Míg máskor, ha védeni kell egy műsort, amelyik a szívükhöz közeli vagy az érdekszférájukba 
tartozik, a Rádió illetékesei a népszerűséggel érvelnek, most, Bolgár műsorának felszámolásakor 
egyáltalán nem volt szempont a hallgatottság. Pedig ezt az éveken át hetente kétszer, hétköznap 
délután hallható, korrekten moderált és valóban friss, hiteles műsort 1998-tól hat–kilenc 
százaléknyi közönség kedvelte (ami feltűnően magas szám az idősávhoz képest); hogy azután a 
helyére kierőszakolt, Szóljon hozzá! rovatcímmel jelzett különböző programok 1,5–3 százalékos 
hallgatottsággal tündökölhessenek (Gallup- jelentések – havonta). S hogy az elvakultság a 
moralitást milyen mélyre tudja zülleszteni: amikor a kuratórium egyik ülésén a Beszéljük meg! 
fölszámolása szóba került, a Rádió vezetői utólag azzal is mentegették döntésüket, hogy – 
úgymond – miféle ember az a Bolgár, aki olyan könyvet ad ki hamarosan a kezéből, mint 
a Blikkben (egyébként a szerző és a kiadó tudta, engedélye nélkül) zaftos idézetekkel 
beharangozott Vágy. És a nyomaték kedvéért a kuratórium tagjai között még szét is osztották 
a Blikk inkriminált oldalának sokszorosított fénymásolatát. Nem az a kérdés, hogy az akkor még 
meg sem jelent Vágy milyen könyv lett, hanem hogy miféle lejáratási eszközökkel dolgoztak, 
dolgoznak azok, akiknek semmi sem drága a Rádió presztízse (?!) „védelmében”. 



A profil, a műsorszerkezet, a műszaki infrastruktúra átalakulása és állapota 

Legyünk igazságosak: az elmúlt 15 év nem csak dekadencia, leépülés a Magyar Rádióban, s 
még kevésbé a magyar rádiózásban. Érdemes fölvillantani néhány tényt, értéket, változást a 
rendszerváltozás körüli és az azóta eltelt időből. Milyen volt és milyen is lett a hazai rádiózás 15 
év alatt? A kereskedelmi rádiózás alapjait – mintegy önmaga konkurenciáját – maga a 
pártállami Rádió rakta le 1986 júliusában az egy ideig csak németül szóló Danubiussal, amely 
eleinte és mindenekelőtt a hazánkban nyaralókként találkozó szétszakított német családokat 
vette célba. A Danubius 1988-tól magyarul szólt, 1989 májusában pedig – még mindig 
a Rádió intézményén belül – folytatta a sort a Calypso Rádió, a poptarisznyás B. Tóth László 
vonzó kezdeményezése, alig pár héttel azután, hogy megindult az első igazi, egyelőre regionális 
hatósugarú és külföldi tulajdonlású önálló kereskedelmi adó, a Juventus Rádió. Mára az 
országos, regionális és lokális kereskedelmi, illetve nonprofit rádiók változatos kínálata hallható 
az éterben. 

Az 1989-ig elvileg közvetlen párt- és állami irányítású Magyar Rádió – a belső viták, konfliktusok 
mellett is – színvonalas teljesítménnyel, falakat tágító, bátor oknyomozó műsorokkal, megbízható 
hírszolgáltatással, pazar hangjátékokkal és dokumentumműsorokkal, eleven, sőt éles 
eszmecserékkel, hiteles rádiós személyiségeket érlelve és struktúrájában is folyamatosan 
megújulva vett részt a rendszerváltozás folyamatában. Erősödött az egyes programok önállósága 
és saját karaktere. 1987-ben Bartók Rádióra keresztelték az úgynevezett „harmadik műsort”, 
megindult a Petőfin a Reggeli Csúcs, és 1988 márciusában megünnepelték a Szabó család 
1500. adását. Decemberben a Bagoly című, nagy tekintélyt kivívott beszélgetőműsor éjjeli 
rádióhidat létesített az Amerika Hangja rádióval, 1989 januárjától szólt a Cigányfélóra. A 168 óra, 
a Gondolat-jel és 1987 végétől a korai Vasárnapi Újság élen jártak a politikai nyilvánosság 
tágításában. Júniusban megrendítő élő közvetítést adott a Rádió Nagy Imre és mártírtársai 
újratemetéséről, decemberben pedig a romániai forradalom eseményeiről. A több hónapos 
alapos belső szakmai vitákban kihordott új műsorstruktúra szerint 1990 áprilisától – egyebek 
mellett – a Kossuthon bevezették az óránkénti híradást, és tovább növelték a három műsor 
önállóságát, frissességét. 

A Rádió munkatársai közül többen 1987-től – Hárs István elnök tudtával és támogatásával (ha 
nem is feltétlenül politikai egyetértésével) – aktívan részt vettek a rendszerváltást előkészítő 
stratégiai tervezési és „alkotmányozási” folyamatban, amelynek legfontosabb médiapolitikai 
állomása a Javaslat a sajtónyilvánosság reformjára című dokumentum 1988. márciusi 
közreadása, majd a Nyilvánosság Klub létrehozása volt. 1988 őszétől Hajdu István és 
vezetőtársai – persze konfliktusokkal és tévedésekkel – arra törekedtek, hogy ne csupán „egyben 
tartsák” az intézményt a földrengéses változások közepette, és megvédjék informálisan kivívott 
önállóságát, hanem hogy koncepcionálisan kidolgozzák és lendületbe hozzák tartalmi, 
műsorpolitikai és műszaki modernizációját is. Az 1990 augusztusától kinevezett új elnök, Gombár 
Csaba – elsősorban Gálik Mihály ügyvezető igazgatóra támaszkodva – felgyorsította a már 
korábban elindított belső modernizációs és racionalizációs folyamatokat. Korszerűsítette a 
műsorszerkezetet, intendánsi rendszert vezetett be, s bár szükségképpen okozott 
érdeksérelmeket is, néhány területen komoly eredményeket ért el. Törekvéseit azonban megtörte 
és eltérítette az 1991 második felétől kibontakozott médiaháború, illetve a Rádióra nehezedő 
jobboldali kormányzati nyomás, amely a komisszárként odahelyezett alelnökön túl belső 
támogatókra is talált. Mindez lényegében kettős hatalomhoz vezetett az intézményben, 
a Rádió műsor- és személyzeti politikája kezdett újra – de 1987–1990-hez képest történetileg 
immár nem indokolható, szereptévesztő módon – átideologizálódni. 

Az 1994-es kormányváltás utáni új vezetők a megalázott, illetve csoportosan eltávolított rádiósok 
rehabilitálásán túl számos szerkezeti és műsorpolitikai korszerűsítést is véghezvittek. 1994 
második fele és 1995 a Rádióban is a médiatörvény szakmai és parlamenti előkészítése körüli 
viták és alkuk jegyében telt. Ezekhez is kapcsolódva, de mindenekelőtt belső indíttatásból 
Szirányi János elnök, Simkó János és Magos György alelnökök példaszerű szakmai 
alapossággal és demokratikus belső viták nyomán gyorsították föl a megrekedt hosszabb távú 
rádiós reformmunkálatokat. A tíz év múltán is újraolvasásra érdemes kitűnő RÁK Riport (Simkó, 
1995) jó alapkoncepciója lehetett volna egy modern nemzeti közszolgálati rádió létrejöttének. A 
médiajogi vákuumban és a pénzügyi ellehetetlenülés közepette, érzékelhetően „ideiglenes” 



felhatalmazással és a vezetői trió egységének megbomlásával azonban mindez jórészt ismét 
csak terv maradt. A médiatörvény 1996-os életbe lépése után – a jogszabály minden hibája 
ellenére – elvileg lett volna esély a Rádió gyökeres műsorpolitikai, gazdasági és infrastrukturális 
reformjára, de „a dolgok” ismét más irányt vettek. 

1996 nyarától Hajdu István második (immár négyéves) elnöksége során elsődlegesen a súlyos 
pénzügyi hiánnyal megalapított intézménynek – a megnyílt és kiéleződött rádiópiaci verseny 
keretei közötti, a részvénytársasági formával, az új finanszírozási konstrukcióval összefüggő – 
gazdasági konszolidálására törekedett. Személyzeti politikájában pedig valamiféle nyugalom 
megteremtésére, a megbékélésre, a kölcsönös sérelmek jegelésére tette a hangsúlyt. Ez a 
törekvés részben érthető és eredményes volt. Sikeresnek bizonyult a Petőfi Rádió és a Bartók 
Rádió átállása a nyugati normás (CCIR) URH-hullámhosszakra. Bővült a műsoridő, erősödött, 
frissült a regionális rádiózás, kiszélesedtek a Rádió nemzetközi műsorkapcsolatai, s vitathatatlan 
érdem, hogy – bár részben külső okokból – néhány év alatt pénzügyi egyensúlyba került a Rádió. 
Eközben azonban lefékeződtek a belső reformok, és Hajdu – vélhetőleg a megválasztásához 
elengedhetetlen politikai alkura tekintettel – túl nagy engedményeket tett az egyre hangosabb és 
revánsra váró jobboldal Rádión kívüli és belüli erőinek. Talán abban bízhatott, hogy ezzel meg 
tudja védeni az intézmény autonómiáját és belső békéjét, s egy újabb négyéves ciklusra is 
mandátumot szerez. 

A magukat akkor „polgári oldalként” definiáló erőknek tett gesztusai ellenére Hajdu nem 
maradhatott. Egyéves interregnum, többszöri sikertelen választás után, a csak kormánypártiakból 
álló csonka kuratóriumi elnökség javaslata nyomán 2001 augusztusától Kondor Katalin lett az 
elnök. Az ő tevékenységének nemcsak a műsorpolitikai egyoldalúságok elszaporodása, a 
hírműsorok zömének szinte Fidesz-közeli propagandaadássá torzulása az eddigi mérlege, 
hanem az igazi reformok elmaradása, elodázása is. E tekintetben csak folytatta elődje 
passzivitását, miközben látványos PR-akciókkal igyekezett a vállalkozásmenedzsment 
szemléletű stratégiagyártás, valamint az infrastrukturális modernizáció látszatát kelteni és 
fenntartani. 

Nem foglalkozhat ez a tanulmány a gazdasági, az infrastrukturális, a műszaki és a szervezeti 
döntések, átalakítások folyamatával, illetve részletes minősítésével. Pozitívum, hogy az 1990-es 
évektől fölgyorsult a Rádió műsorkészítő műhelyeinek, majd archívumának a digitalizálása (ha 
számos átgondolatlan döntés jellemezte is az elmúlt 15 év informatikai beruházásait, 
intézkedéseit); racionálisabb és átláthatóbb lett a belső költséggazdálkodás, több mint 2000-ről 
1300 körülire csökkent a dolgozók létszáma. 2002. december 1-jével végre megindult a Kossuth 
Rádió műsorának sugárzása a nyugati normás URH-sávokon – először a Budapesten és 
környékén fogható 107,8 MHz-en –, s azóta ez a folyamat szélesedik, bővül. Előrelépés, hogy ma 
már az interneten is követhető a Rádió lényegében mindegyik programja. 

Az új évszázad elejére azonban mindez kevésnek bizonyult. A Rádió lemaradóban van, nem 
csupán vagy nem elsősorban a kereskedelmi rádiókhoz viszonyított médiapiaci versenyben, 
hanem a saját belső szükségletei és a társadalmi, nemzeti kihívások tükrében is. Nemcsak az a 
baj, hogy a fiatal hallgatókat szinte teljesen elvesztette, és nincs esély a lassan a középkorúvá 
érő kereskedelmirádió-hallgatók visszaszerzésére, hanem az, hogy nagy öntudattal 
emlegetett nemzeti funkcióját is egyre avíttabban tölti be. Részben pénzügyi okokból – a szerzői 
jogdíjak brutális emelkedése miatt is – csökken a hangjátékok, a dokumentumjátékok, az igazi 
vitaműsorok, a „nagy dobások” és az új komolyzenei bemutatók száma; az új kortárs magyar 
zeneművek alkotására irányuló belső mecenatúra lényegében meg is szűnt. Közszolgálati 
rádióként a Kossuth Rádió nem tudott válaszolni arra a kihívásra, amelyet a kereskedelmi 
hírrádiók hazai sikere (mindenekelőtt a – bár politikailag szintén egy irányba húzó, de műfajilag, 
szakmailag jól kitalált – Inforádió) jelent. S paradox tükör: az üzleti konstrukcióban 
működő Klubrádió „közszolgálatibban” működik, mint a közszolgálati műsorszolgáltatóként 
bejegyzett Magyar Rádió Rt., persze számos, innen elüldözött és oda emigrált kitűnő 
munkatárssal. A törvényhozók, a politikai elit felelőssége is, de a Rádió vezetőié legalább 
annyira, hogy az intézmény nem készült fel a már 1997-ben jó előre láthatóvá – tehát 
tervezhetővé – vált 2003–2004-es pénzügyi és infrastrukturális átalakulási kényszerre: a 
kereskedelmi rádióktól az ORTT-n, illetve a Műsorszolgáltatási Alapon keresztül befolyó 
milliárdos nagyságrendű úgynevezett koncessziós díj hét év utáni radikális csökkenésére. 



A Rádió finanszírozása a sugárzási költségek, a korszerűtlen infrastruktúra működtetése és a 
személyi kiadások nagysága miatt döntően külső tényezőktől, a költségvetéstől, illetve a 
parlamenti döntésektől függ, tehát gazdaságilag az intézményen belül szűk a mozgástér. 
A Rádió vezetői igyekeztek, igyekeznek is kiegyensúlyozott és óvatos gazdálkodást folytatni, egy 
alapos és szakszerű elemzés ugyanakkor feltételezhetően számos hibás döntésre, 
pénzpocsékolásra lelne, és ezekre „magyarázatot” is találna. 

Megítélésem szerint a menedzsment a foglalkoztatási és jövedelemszabályozási előírások – 
egyébként indokolt – módosítását ürügyként használta fel a szakmailag és politikailag elfogult 
leépítésekhez, ráadásul kapkodott is. A belső átszervezések gyakran költséges 
látszatintézkedések vagy éppen hogy a múltba mutatnak vissza (például a hírszerkesztőség 
lefokozása, a regionális és a külföldi adásoknak a Kossuth Rádió alá sorolása, az előbbiek 
koncepciótlan kezelése, illetve az idegen nyelvű műsorok egy részének leállítása stb.). Az új 
telephelyre költözéssel összekapcsolni remélt technológiai váltásra is „várakozva” az évek során 
elavult az intézmény műszaki berendezéseinek jelentős része, miközben a karbantartás drága, 
az infrastruktúra működtetése gazdaságtalan. S egyáltalán nem látszik még az új rádiószékházba 
való költözés horizontja, különösen nem a váltástól elválaszthatatlan igazi belső 
reformok koncepciója. Közszolgálati intézményhez nem méltó színvonalú és tartalmú a Magyar 
Rádió honlapja, ami elsősorban nem is pénzkérdés. 

A valódi anyagi gondok, az üzleti érdekütközések sem indokolhatják azt, hogy – megszakítván a 
szerződéses folyamatot, ami persze mindkét félen múlik – a Magyar Rádió Rt. immár nem 
használja a Magyar Távirati Iroda sokoldalú és kiegyensúlyozott hírszolgáltatását. Meglátszik, 
hallható... Miközben sikk a kereskedelmi médiára panaszkodni, terjed a politikai bulvárhírek 
„csinálása”, „közszolgálati” formában. Jellegzetes modellje ennek némely fontos tény 
bagatellizálása, illetve egyes politikusi vélemények hírértékű áleseményekké transzformálása. 
Sajnos bőven idézhetnénk példákat az elhangzó műsorok szerkesztési, nyelvi, műveltségi 
hibáira, a sokoldalú, kiegyensúlyozott, pártatlan tájékoztatás és a sokszínű nemzeti kultúra 
minőségelvű támogatása közszolgálati követelményeinek gyakori megsértésére. 

Hangok, arcok, sztárok, egyéniségek 

Mint valamennyi tömegkommunikációs intézményének, a Rádió népszerűségének is döntő 
feltétele a hiteles saját hang, amely a nagy formátumú szerkesztők, riporterek, műsorvezetők, 
bemondók személyiségéből „áll össze”. Különösen igaz ez az éles rádiópiaci verseny idején: 
sokan elsősorban egy-egy hang (név) kedvéért hallgatják ezt vagy azt a műsort, a sztárok – 
különösen a reggeli és az éjszakai műsorvezetők – „miatt” választják ezt vagy azt a 
kereskedelmi, közszolgálati vagy civil hullámhosszt. (Hogy mit is jelent a tényleges vagy a 
bulvárértelmű sztárság, azt most hagyjuk.) Egy akkora műsoridejű és többcsatornás 
intézménynél, mint a Magyar Rádió Rt., ez persze igen sokféle karaktert, egymástól lényegesen 
eltérő – „alternatív” – hangvételt igényel. 

A Magyar Rádiónak a szigorúbb időkben, az 1950-es–1980-as években, jóval a rendszerváltás 
előtt is markáns személyiségek – élők és már elhunytak – adtak rangot. Hogy véletlenszerűen és 
talán szubjektíven néhány nevet említsek a különböző periódusokból: olyanok, mint Benedikty 
Béla, Borenich Péter, Cserés Miklós dr., Domány András, Eke Károly dr., Erős Anna, Farkasházy 
Tivadar, Gömöri Endre, Győrffy Miklós, Hegyi Imre, Ipper Pál, Kaposy Miklós, Kerényi Mária, 
Kispista István, Komjáthy György, Kovalik Márta, Körmendy László, Kristóf Gábor, Kroó György, 
Kulcsár István, Lázár Eszter, Lipovecz Iván, Marton Frigyes, Mester Ákos, Meixner Mihály, 
Molnár Aurél, Molnár Tibor, Novotny Zoltán, Ördögh Csilla, Petress István, Randé Jenő, 
Rapcsányi László, Rékai Gábor, Salgó László, Sebestyén János, Sediánszky János, Simonffy 
Géza, Sinkó Péter, Sóskúti Márta, Szabó Éva, Szél Júlia, Szepesi György, Szilágyi János, Török 
Tamás, Vajek Róbert, Váradi Júlia, Varga Géza. Az 1970-es–1980-as évek korlátozott, de táguló, 
„húzd meg-ereszd meg”-pluralizmusa felettébb kedvező volt a – sokak szerint – szürke alapszínű 
Kádár-kori nyilvánosságból való kiemelkedésre. Az ekkor mikrofonhoz jutók közül számosan 
nyújtották a személyiség fedezetét az érdes nyíltság tónusához, a kulturális-művészi 
kísérletezéshez, az értéknépszerűsítés szenvedélyéhez, az intimitás légköréhez vagy éppen a 
felszabadító humorhoz. A Rádió mindig is a tömegkommunikációs és a sajtónyilvánosság 
felnevelő és röptető iskolája volt; a magyar televíziózás káderbölcsője az 1950-es–1960-as 



években, de monopóliumának megszűnésével, a rendszerváltozás után meginduló kereskedelmi 
médiumok is innen vitték el a legtöbb újságírót, arcot és vezetőt. 

Mégsem intézhető el ezzel a bölcső-, iskola- vagy átjáróház-effektussal az a tény, hogy 
a Rádió az elmúlt 15 évben elvesztette mértékadó személyiségei túlnyomó többségét, és egy 
évtized alatt alig nevelt ki tehetséges újakat. A Rádió hangját jelentették azok az állandó 
munkatársak, akik – ismét egy önkényes névsor: Aczél Endrétől Bajor Nagy Ernőn, Bodor Pálon 
át Lévai Júliáig és Pintér Dezsőig – külsősök voltak ugyan, de nagyon is részei lettek 
a Rádió identitásának; nos, az ő soraikat is erősen és méltatlanul ritkították a rendszerváltozás 
utáni másfél évtized hullámzásai. A külsősök közé számítom a magyar színészet és 
előadóművészet legjavát, akik döntő szerepet játszottak az anyanyelvi, az irodalmi, a zenei 
kultúra népszerűsítésében; sokuk második, sőt akár első otthonának tartotta a Rádiót. Az elmúlt 
évtizedben jelentősen csökkent a hangjátékok, a vers- és prózaműsorok száma, így a színészek 
többsége is elmaradt a Rádióból. De a legmegdöbbentőbb azok nagy száma, akiket – 
szabályosan vagy törvénysértő módon – elbocsátottak, vagy akik számára főnökeik olyan 
szellemi, műsorpolitikai és anyagi helyzetet teremtettek, hogy távozni kényszerültek. Ez nem 
munkajogi kérdés, számos esetben „közös megegyezésről” szól a papír, de gyakran tetten érhető 
a kiszolgáltatottságból fakadó menekülés is. Természetesen minden élettörténet, pályaalakulás 
és sors egyéni, nem modellezhető, de a rádiós elit – a Magyar Rádió hangját megtestesítő gárda 
– ilyen mértékű és gyorsaságú eltávozása a hallgatottság körülbelül 20 százalékos 
csökkenésének, a közönség- és piacvesztésnek is meghatározó oka lehet. 

A Magyar Fórumban a jelenlegi elnök, Kondor Katalin is panaszkodott a személyzeti, a 
munkaügyi gondokra. Szerinte a Magyar Rádió elnökének munkaügyileg is meg van kötve a 
keze, „mert nem az ő általa kiválasztott emberekkel dolgozik, ami természetes is egy 
költségvetésből működő »állami cégnél«”. Az a kijelentés azonban, hogy az elnök asszonynak 
nem volt módja megválasztani közvetlen munkatársait, mindenekelőtt alelnökeit és a munkáltatói 
jogú középvezetőket, az bizony nem áll meg: őket ugyanis maga választotta és nevezte ki. Sőt, 
éppen e választottak jelentős részével „van baj”. De folytatom az idézetet: 

„Az viszont teljesen abszurd állapotokat teremt a munkaügy területén, hogy a Munka 

Törvénykönyve előírásai nem egyszerűen nem teszik lehetővé, hogy alkalmatlanság révén bárkit 

is elbocsássak. Számos kontraszelekció útján ide került kollégát örököltem, akik, 

szerencsétlenek, tehetnek vagy nem tehetnek róla, de nem képesek egy normális műsort 

megcsinálni, vagy normális rádiós hangon megszólalni, mégis az idők végeztéig itt fognak 

dolgozni” (Kondor, 2004: 7). 

Megengedem, lehet ebben némi igazság, mégsem itt látom a legfőbb személyzeti problémát, 
hanem ellenkezőleg: éppen az eltávozott karakterek riasztó mértékében és a pótlásban. 

Az alábbiakban olyan tehetséges és népszerű műsorkészítőket, szerkesztőket, riportereket 
sorolok föl, akik az elmúlt 15 év során nem tudtak vagy nem akartak a Rádióban maradni. 
Kényes, sőt veszélyes minden névsor, nem csupán a rajta szereplők, hanem még inkább a róla 
hiányzók miatt; tüstént elnézést is kérek azoktól, akik méltatlanul nem szerepelnek rajta. Nem 
vettem közéjük (pedig ők az igazi veszteség) az elhunytakat; s nem említem a Rádió műszaki, 
infrastrukturális és háttérben maradó szervező-szerkesztő gárdájának a veszteségeit sem. De 
elhagyom azok nevét is, akik szélsőséges politikai elkötelezettségük, szerepvállalásuk révén 
vagy miatt távoztak, jóllehet egykor valódi tehetségek, innovatív rádiósok voltak, s enynyiben 
bizony ők is sajnálatos veszteség. 

Közel száz rádiós, akik hiányoznak a Bródy Sándor utca 5–7-ből – s bizonyára nem csupán e 
sorok írójának, még ha szubjektív értékítéletem, rádióhallgatói ízlésem belejátszhat is e névsor 
összeállításába: Albert Györgyi, Avar Károly, Azurák Csaba, Balla Györgyi, Balogh József 
(Szeged), Bánhidi Emese, Barát József, Bárdos András, Bedő Iván, Bernát György, Bocskay 
Zsolt, Bolgár György, Bölcs István, Dorogi Katalin, Erdei Grünwald Mihály, Farkas Zoltán, Feuer 
András, Fiala János, Forró Evelyn, Forró Tamás, Frei Tamás, Friderikusz Sándor, Gálik Mihály, 
Göczey Zsuzsa, Gulyás Erika, György Gábor, Gyuricza Péter, Hadas Krisztina, Hajdu András, 
Havas Henrik, Izbéki Gábor, Juhász Judit, Kardos Ernő, Kereszty Gábor, Kert Attila, Kirschner 
Péter, Klemanovits Vera, Kovács Zoltán (Pécs), Körmendy Ferenc, Kőváry Katalin, Kunstár 
Csaba, László György, László József, László Péter, Luigits Tamás, Máder László, Magos 



György, Maronics Annamária, Martin Kovács Miklós, Márványi Péter, Mélykuti Ilona, Mester 
Ákos, Mihancsik Zsófia, Molnár János, Moskovics Judit, Nagy Izabella, Neuman Gábor, Nagy 
Márta, Narancsik Ágota, Nika György, Nyulász Gergely, Obersovszky Péter, Orbán Györgyi, 
Orosz József, Pálffy István, Pásztor Magdolna, Pikó András, Poór Csaba, Pusztai András, Rádai 
Eszter, Rangos Katalin, Rózsa Péter, Sárközy Erika, Sebes György, Seres László, Siklós András, 
Simkó János, Sipos Ildikó, Somogyi Nóra, Sváby András, Szalay Zsolt, Szécsi Éva, Szirányi 
János, Szőke György (Szolnok), Tarnói Gizella, B. Tóth László, Török Mária, Vajda Zsuzsa, 
Vámos György, Vándor Ágnes, Varga Lajos Márton, Verebes István, Verő Júlia, Vicsek 
Ferenc és még sokan mások. 

A fentiekben nevesített hiányzók között van, aki 1992 után maga állt fel. Az 1994 márciusának 
elején lapátra tettek egy része később visszatérhetett s tért is, de van, akinek azóta újra távoznia 
kellett. 1997-től számosan voltak, vannak olyanok, akik nem elsősorban a magasabb jövedelem 
ígérete miatt, hanem azért engedtek valamelyik kereskedelmi rádió vagy tévé, napi- vagy hetilap 
hívásának, mert nem marasztalták őket, mert úgy érezték: „nincs rájuk szükség”. A 
kurzusváltások, a médiaháborúk és az ezeket leképező belső küzdelmek megrendítő 
nagyságrendű emberi veszteséggel, csonkulással jártak, s ebben a mindig is „természetes” belső 
rivalizálások, pozícióharcok, személyes konfliktusok, jövedelemfeszültségek 
otromba nagypolitikai kihasználása, durva manipulálása az igazán riasztó. Van olyan, alkotóereje 
teljében lévő személyiség, aki ma kényszernyugdíját „élvezi”, miközben több alkalmazkodó és 
lojális nyugdíjkorú, sőt 70 fölötti munkatárs továbbra is (vagy újra) meghatározó poszton van. 
Vannak, akik sztárokká, vagyonossá lettek, de tehetségük megfakult, felőrlődött a piacon. 
Számosan viszont áldozattá váltak, marginalizálódtak, pályát, szakmát váltottak, netalán 
elszegényedtek. S eközben a műsorokban mind több a műveletlen, tehetségtelen vagy 
középszerű, rosszul artikuláló és magyartalanul beszélő, „viszont” politikailag elfogult és a 
főnökeivel szemben szolgálatkész újdondász – tisztelet a kivételeknek! 

Attitűdben, világszemléletben, formátumban, hangvételben, teljesítményben számos különbségre 
vall ez a névsor, de akik alkotják, azok aligha a középszer emberei. S még kevésbé a „cenzurált 
pártállami hang” emblematikus negatív figurái. Kikerülésüket nem indokolhatja az 
egykori Rádió túlzottan magas létszámának – a technikai modernizációval és a pluralizálódással 
párhuzamosan – elkerülhetetlen csökkentése, a pénzszűke sem. S a névsor tovább bővíthető 
lenne azokkal, akik bár (még?) ott vannak, de tényleges és méltó alkotási lehetőség híján. Akiktől 
már elvették meghatározó műsoraikat, akiket fegyelmik fenyegetnek véleményük nyílt 
megfogalmazása miatt. Mindenesetre semmivel sem indokolható ez a „világháborús” mértékű 
vér-, illetve hangveszteség; még ha magától értetődően nem „vádolható” is valamennyiük 
távozásáért a mindenkori vezetés. Némelyek szép karriert csináltak másutt, más rádióban, 
kereskedelmi televízióban, az üzleti életben vagy éppen az államigazgatásban, számosan 
azonban tehetségük kibontakozásának igazi esélyétől estek el, talán örökre, ami a Rádióra is 
visszaütött. De akárhogy is: a magyar nemzeti hangzáskultúra és köznyilvánosság lett hallhatóan 
szegényebb a Magyar Rádióból való eltűnésükkel. 

Ha van felelősségük a Rádió vezetőinek (nem egyforma az 1990 utániaknak!), akkor az 
leginkább e roppant vérveszteség mértékének, a hozzá vezető légkörnek az előidézése, illetve 
eltűrése: a 3 K: a középszerűsödés, a karaktertelenítés és a kontraszelekció humánpolitikája. 
Hogy tudatosságból-e vagy „csak úgy”, inerciaként, hogy politikai elfogultságból-e vagy informális 
utasításra, hogy személyes bosszúból-e vagy kicsinyes féltékenységből, avagy akár csak a 
tehetséggel szembeni figyelmetlenségből következett be mindez: most már szinte lényegtelen. 
Az elsődleges felelősség azonban a jobboldali politikai és médiaelité, amely rátelepedett 
a Rádióra, és komisszárokkal, belsős mamelukokkal, törlesztőkkel, „rajongókkal”, „megtérőkkel” 
vagy cinikus hatalomtechnikusokkal szövetségben szétzilálta azt az érzékeny idegszövetet, 
amely az évtizedek során szervesen és mégis innovatívan fejlődött. 

A hallható „eredmény” minden médiapolitikai fejtegetésnél többet mond, még ha természetesen 
maradtak is nagy nevek, bátor utóvédharcosok, igazi tehetségek és értékes műsorok. Ők 
azonban többnyire elszigetelődve, egymás iránt sem nagyon szolidárisan, saját – gyakran 
csökkentett idejű – műsorukba zárva, elszürkülő környezetben, rossz akusztikai térben rádióznak. 
A pártállami időkben is vibráló rádiós műhelymunka és emberi légkör, a nagy beszélgetésektől 
pezsgő citoyen vitakultúra, az egész magyar szellemi életre roppant vonzerőt gyakorló termékeny 



rádiós aura – melynek egyik fő színtere és egyúttal metaforája volt a Pagoda, azaz egyrészt híres 
írók, tudósok, színészek, zeneművészek, riporterek és szerkesztők agóra-kávézója, másrészt az 
ilyen című, „persze” fölszámolt szakmai folyóirat – a politikai szabadság kibontakozásának másfél 
évtizede alatt paradox módon elszivárgott. 

Ha arcokról, egyéniségekről van szó egy szellemi-kulturális műhely kapcsán, nem kerülhetjük 
meg azt a kérdést: mikor milyen személyzeti, humánpolitikai felfogás intézményesült és valósult 
meg. Ez a koncepció és gyakorlat – a történelmi keretek és korlátok közepette – maga is 
egyéniségfüggő: a mindenkori első számú vezető karakterén és képességein múlik. A Magyar 
Rádió eddigi, közel nyolc évtizedes története során a hosszabb ideig „uralkodó” vezetői között két 
nagy formátumú, meghatározó súlyú elnöke volt: Kozma Miklós és Hárs István. Egyikük jobb-, 
másikuk baloldali világnézetű. Mindkettő egy-egy tekintélyelvű rendszer (korántsem szolgai) 
elkötelezettje, reprezentánsa, de mindkettő a Rádió – mégoly relatív – szakmai autonómiájának a 
kiépítője és védelmezője. Minőségérzékeny, az intézményi érdeket és értékeket elsődlegesnek 
tekintő személyiségek, karizmatikus vezetők, akik ugyanakkor tehetségpártiak voltak, lett is 
konfliktusuk belőle „fölfelé”. Nem akarnám túldimenzionálni a párhuzamot, a kétféle tekintélyelvű 
rendszer közé sem tenném ki a „totalitariánizmus” egyenlőségjelét, de több mint érdekes pályájuk 
ellentétes irányultságúként is szembetűnő analógiája. Korábban mindketten az államapparátus 
elitjébe tartoztak, mindketten kívülről, bizonyos értelemben ejtőernyősként kerültek a médiába, de 
megszerették és megtanulták, majd modernizálták azt. Hárs István ideje alatt vált a Magyar 
Rádió az ország talán legnagyobb hatású és tekintélyű kultúraközvetítő közszolgálati 
intézményévé, amiben persze kitűnő szakemberek is segítségére voltak, mindenekelőtt dr. Kiss 
Kálmán elnökhelyettes. A Rádió – bár nem egy botránnyal, letiltással terhelve – az 
egypártrendszer korlátozott és irányított nyilvánosságán belül elérhető fokozatos reformok 
„maximumává”, vonzó értelmiségi és kulturális alkotóműhellyé nőtte ki magát. 

Hárs István ma, 80 évesen is őrzi tekintélyét a szakmában és a rádiósok immár virtuális 
közösségében. Rangját nem hatalmi pozíciójának, hanem emberi minőségének, az 
elvszerűséget és a tépelődést toleranciával és gyakorlatiassággal ötvöző habitusának, továbbá a 
szakembereket tisztelő igényességének köszönheti. Természetesen ő is számos dologban 
tévedett, s korántsem csupán szocialista álmai és meggyőződése megvalósulási esélyeit illetően. 
Fegyelmezett pártállami vezetőként ugyanakkor többnyire inkább magára vállalta a „balhékat”, 
mintsem hogy kiszolgáltassa vétlen vagy hibázó munkatársait. Az is tünetértékű, hogy 1988 
nyarán azért késztették nyugdíjba vonulásra, mert – úgymond – hagyta kicsúszni a Rádiót a párt 
kezéből, s utódját, Hajdu Istvánt alapvetően a „rendcsinálás” feladatával bízták meg. (Hogy Hajdu 
idejekorán felismerte ennek a szerepvállalásnak a lehetetlenségét, és igyekezett az intézményt 
megvédve beilleszteni azt a rendszerváltás média-, illetve rádiópolitikai keretei közé, az viszont 
az ő rugalmasságát és tanulékonyságát dicséri, de ez már más történet. Későbbi szerepéről 
pedig a fentiekben már írtam.) Mindenesetre Hárs egész rádióvezetői életműve maga is 
hozzájárult ahhoz, hogy az általa egyébként nem akart kapitalista rendszerviszszaváltás 
viszonylag békésen menjen végbe, továbbá ahhoz, hogy az átmenet éveiben a Rádió magas 
színvonalon teljesített, és a legszélesebb társadalmi bizalmat élvezte az ország közintézményei 
közül. 

Epilóg? 

Nosztalgiának, visszaútnak természetesen nincs helye. Ha másként, ha kedvezőbben alakult 
volna is a Magyar Rádió médiapolitikai játéktere, valamint vezetőinek kiválasztása és sorsa, a 
piacgazdaság, a globalizáció, az információs társadalom és a médiapluralizmus 
„rendszerváltása” szükségképpen akkor is leértékelte volna az egykor monopolhelyzetű 
intézményt s általában a közszolgálati rádiózást. De korántsem volt törvényszerű, nem volt eleve 
lefutott s még kevésbé fátumos mindaz, ami történt. A Rádió az elmúlt 15 év során nemcsak 
hallgatói jelentős részét vesztette el, hanem épphogy megszerzett, néhány évig élvezett 
függetlenségét is. Közvetlenül vagy közvetve mindegyik parlamenti többség, illetve kormányzat 
felelős ezért, de leginkább az 1990–1994 és az 1998–2002 között regnálók. 

Emlékeztetek arra, hogy az első ciklus idején a radikális Csurka István volt a kormánypárti 
médiapolitika informális mozgatója (akivel Antall József miniszterelnök is alig bírt), még ha 
formálisan a „szalonképesebb” Kulin Ferenc lett is a végrehajtó. Van máig ható felelőssége a 
baloldali és a liberális pártoknak, illetve az MSZP-SZDSZ-kormánynak is, hogy 1995 végén olyan 



médiatörvény született, „amilyen”, még ha az akkori ellenzéki pártokkal való megegyezés 
szándéka tiszteletre méltó is. A Fidesz-kormányzat 1998 végétől – később az Alkotmánybíróság 
által is törvénysértőnek minősített, de nem korrigált módon – az eredeti nyolc helyett 16 tagú 
rádiókuratóriumi elnökséget választatott az Országgyűléssel. A cél az volt, hogy az akkori 
kormánypártok és a magát ellenzékiként deklaráló MIÉP – a jól érzékelhető összejátszás 
jegyében – 2/3-os többséggel rendelkezhessenek a tulajdonosi kezelő testületben, és folyamatos 
nyomás alatt tarthassák az rt. menedzsmentjét. „Sikerült”. 

Ugyancsak jogsértő módon, a parlamenti demokrácia arcul csapásával kényszerítette ki a 
Fidesz-kormány 2000 februárjától a csak kormánypártiakból álló, immár négyfős, teljhatalmú 
csonka kuratóriumi elnökség megválasztását, amely biztosította az akkori hatalmi elitnek tetsző 
további személyi és szervezeti döntések „legitimitását”, 2001-ben pedig (2005. július végéig tartó 
hatállyal) Kondor Katalin de facto elnökké választását. A kontrollintézmények semmibevételére 
vall, hogy a jobboldali pártpolitikusból, országgyűlési képviselőből rádiókurátorrá lett dr. Lukács 
Tamást tették meg „szakemberként” a „független” felügyelő bizottság elnökének, aki – 
mindemellett – egy jobboldali párt vezetőjeként, szóvivőjeként is szerepet vállalt. 
A Rádió elnökének így szinte korlátlan lehetőségei nyíltak a személyzeti, a műsorpolitikai, a 
szervezeti és a gazdasági döntések meghozatalára, az intézmény külső kapcsolatainak és PR-
jának kialakítására, immár viszszafordíthatatlanul – a 2002-es választások és kormányváltás után 
a kuratóriumba bekerült másik oldal bírálatai, megkésett korrekciós kísérletei ellenére is. 

A jobboldali politikai erők 1990 óta hirdetik és gyakorolják azt a projektet, hogy meg kell dönteni a 
szerintük liberális-baloldali arculatú sajtó- és médiahatalmat, át kell alakítani az „ő” televízióik, 
rádióik, napi- és hetilapjaik uralta nyelvpolitikai küzdőteret, tehát 
úgynevezett médiaegyensúlyt kell teremteni és új, saját médiaelitet fölnevelni, helyzetbe hozni, 
de legalábbis saját „polgári-nemzeti médiát” kell létrehozni – alternatívaként. Mindez a 
tulajdonosi-hatalmi szerkezet és arculat gyökeres átalakítását jelentené. Nem akarok belemenni 
annak a részletes vitatásába, hogy igaz-e a „balliberális hegemóniára” vonatkozó kiinduló tézis 
(nem igaz!), s hogy mit jelentene, milyen abszurditás lenne a közszolgálati média politikai 
kettévágása, bár értem és részben megértem indokaikat. Az azonban tény, hogy az önmagát 
a nemzetiként deklaráló, „két Magyarországot” vizionáló politikai jobboldal – kormányon vagy 
ellenzékben – meglehetős eredményességgel dolgozik ezen az áthangoláson. Teszi ezt a 
közpénzt nem kímélve, korlátlanul terjesztve rágalmakat, hazugságokat, harsány és harcias 
médiabrigádokat futtatva, Illyés Gyula metaforájával: „magánszorgalmú kutyákat” hergelve – s 
mindebben persze olykor megvan a liberális és a baloldali médiapolitika közvetett felelőssége is. 
Ha magántulajdonú intézményekről lenne csak szó, akár még „rendben” is lehetne a „saját”, 
jobboldali arculatú médiumok létrehozásának igénye, ám állami pénzből létrehozott alapítványok, 
illetve a törvény védte közszolgálati intézmények esetén ez több mint elfogadhatatlan. 

Privát beszélgetésekben egyes jobboldali politikusok, rádiókurátorok alkalmasint elfogadják 
a Magyar Rádió műsorpolitikai egyoldalúságaira vonatkozó kritikák nagy részét, de hozzáteszik: 
„legalább” a Rádió lehessen az övék, így van némi „médiaegyensúly”, mondván: „úgyis a tiétek a 
köztévé, a három kereskedelmi tévé, a vidéki napilapok zöme és a Népszabadság”. Hogy mi kié, 
azon lehetne vitatkozni. Nekem baloldali létemre sem kellene baloldali köztelevízió és közrádió. 
„Csak” színvonalas és tárgyilagos, elfogulatlanul kritikus és vonzó, elemző és szórakoztató. 
Korszerűen nemzeti és európai. 

A közpénzekből működtetett Magyar Rádió ma nem kormányfüggő (ennyiben teljesültek a 15 
évvel ezelőtti vágyak). Ám nem is független és szabad, hiszen – legalábbis tájékoztató és politikai 
műsorainak nagy részével – jobboldalfüggő, (pillanatnyilag éppen) ellenzéki szócső (ennyiben 
viszont nem valósult meg az egykori és az 1996-os törvényi célkitűzés). De nem is önmagában a 
politikai függetlenség hiánya a Magyar Rádió Rt. fő problémája, hanem – ettől persze 
elválaszthatatlanul – a minőség, a hallgatóság és a megújulási képesség elvesztése. Találónak 
bizonyultak Kéri László keserű iróniával fogalmazott 2004-es tavaszi sorai: 

„Elmozdítani a közszolgálati rádió és televízió elnökét legalább olyan nehéz, mint helyettük újat 

találni. Ha nem lop, csal, sikkaszt (s azt is nyilvánvaló módon), akkor maradhat, hiszen a vezetett 

intézmény szétesése, szakmai lezüllése nem elegendő ok eltávolítására. Miként szembetűnő 



politikai elfogultsága sem az. Mert ami az egyik tábor számára vérlázító, az a másik fél esetében 

éppen annak a bizonyítéka, hogy az illetőt minden áron meg kell védeni” (Kéri, 2004: 86). 

A 400-at meghaladó televízió- és a 170 körüli rádióadó Magyarországán, az elüzletiesedés, a 
bulvárosodás globális folyamatai közepette nem könnyű helytállni egy tiszteletre méltó 
hagyományú, de egyúttal nagy tehetetlenségi nyomatékú, költséges és a politika hullámzásainak 
kitett közszolgálati intézménynek. Arra, hogy legyen újabb – legalább – 15 valódi éve, még sincs 
más esély, mint hogy egyidejűleg állítsa helyre szakszerű, törvényes működését, korrigálja 
műsorpolitikai elfogultságait és gyökeresen újuljon meg hangvételében, infrastruktúrájában, 
nemzeti-közszolgálati küldetésében, színvonalában. 

Irodalom 

Ágh Attila (2002) Médiavilág Magyarországon. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. 
Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország médiakönyve 2002. Budapest: ENAMIKÉ. 

Bajomi Lázár Péter (2000) Közszolgálati rádiózás Nyugat-Európában. Budapest: Új Mandátum 
Könyvkiadó. 

Bajomi-Lázár Péter (2001) A magyarországi médiaháború. Budapest: Új Mandátum, 2001. 

Bajomi-Lázár Péter (2002) Az Orbán-kormány és a média autonómiája. Népszabadság, március 
13. 

Bajomi-Lázár Péter (2004) Sajtó, szabadság. Médiapolitikai alternatívák. Székesfehérvár: 
Kodolányi János Főiskola. 

Barát József (2002) Magyar Rádió: hang – szálak. Népszabadság, november 23. 

Bolgár György (2000) Beszéljük meg! Budapest: Magvető Könyvkiadó. 

Császi Lajos (2003) A média tabloidizációja és a nyilvánosság átalakulása. Politikatudományi 
Szemle, 2. sz. 

Farkas Zoltán (1990) Hadijelentés. Harcok a sajtó körül – Adalékok egy vitához. Mozgó Világ, 7. 
sz. 

Farkas Zoltán (1991) Hadijelentés II. Újabb harcok a sajtó körül. (A brit kapcsolat.) Mozgó Világ, 
7. sz. 

Farkas Zoltán (1993) Búcsú az egykorvolt céhtől. Népszabadság, december 24. 

Farkas Zoltán (1997) Médiaháborúból médiaválságba? In: Kurtán Sándor-Sándor Péter-Vass 
László (szerk.) Magyarország politikai évkönyve 1997. Budapest: Demokrácia Kutatások Magyar 
központja Alapítvány. 

Gálik Mihály (1997) Van törvényünk... Jel-Kép, 1. sz. 

Gálik Mihály (2000) Médiagazdaságtan. Budapest: Aula. 

Gálik Mihály & Horvát János & Szente Péter (2003) Szakértői vitaanyag egy új médiatörvény 
koncepciójához. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó 
(szerk.) Magyarország médiakönyve 2003. Budapest: 
ENAMIKÉ; www.kancellaria.gov.hu/media_vitaanyag; Vita egy új médiatörvény-koncepcióról 
(2003) Szente Péter, Agárdi Péter, Bayer Judit, Cseh Gabriella, Gellért Kis Gábor, Haraszti 
Miklós, Molnár Péter, Nahlik Gábor, Szalai Annamária, Szekfű András írásai. Médiakutató, tél. 

Gallup-jelentés a Magyar Rádió műsorainak fogadtatásáról. Magyar Gallup Intézet, 1998-tól 
folyamatosan, havonta. 

Gellért Kis Gábor (2002) A szóértés esélytelensége. Élet és Irodalom, augusztus 9. 

Gellért Kis Gábor-Dr. Ballai Éva (2003) A köznyilvánosság működéséről szóló törvény 
koncepciója. Szakmai vitaanyag. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó 
(szerk.) Magyarország médiakönyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ. 

http://www.kancellaria.gov.hu/media_vitaanyag


Göllner András (2002) A bokszmeccs. Adalékok a polgári médiaegyensúly fogalmához. Magyar 
Hírlap, augusztus 24. 

Győrffy Miklós (2004) „Ez egy nagy összjáték volt”. Rádai Eszter interjúja. Médiakutató, nyár. 

Győrffy Iván (2003) Hallgatni arany. A közszolgálati rádió egy éve (2002. nyár–2003. ősz). In: 
Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország 
médiakönyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ. 

György Péter (1998) A digitális éden. Budapest, Magvető Könyvkiadó. 

György Péter (1999) Ismétlődő vagy új médiaválság. Élet és Irodalom, február 5. 

György Péter (2003) A mélypont. Televíziózás Magyarországon. Filmvilág, 5. 
sz.; www.filmvilag.hu/ 

György Péter (2003) Közszolgálat a globális technokultúra korában (a Magyar Rádió lehetséges 
stratégiája). Készült a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának megrendelésére. Kézirat, 
Budapest, január. 

Győri László (2004a) A tízéves háború. 168 Óra, március 4. 

Győri László (2004b) Kondor Katalinnak, a Magyar Rádió elnökének. Népszabadság, július 13.; 
Kondor Katalin (2004) válasza és Győri László viszontválasza. Népszabadság, július 27. 

Hajdu F. András (2001) A szerda reggeli szokásos. Élet és Irodalom, december 7. 

Halmai Gábor (2002) Kommunikációs jogok. Budapest: Új Mandátum Kiadó. 

Hargitai Henrik (2000) Magyar rádiók a hálózaton. A hazai internetes rádiózás első 5 éve. Magyar 
Média, 4. sz.; www.muosz.hu 

Horvát János (2003) Mélyrepülés. 168 Óra, április 30. 

Kenedi János-Mihancsik Zsófia (1993) „Új időszámítás” a Magyar Rádióban. Magyar Hírlap, 
június 3. 

Kéri László (2000) Hatalmi kísérletek. Kormányok, politika, média 1989 és 2000 között. 
Budapest: Helikon Kiadó. 

Kéri László (2003) Nyilvánosság az új évtized elején. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & 
Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország médiakönyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ. 

Kéri László (2004) A Medgyessy-kormány és a médiapolitika – félidei számvetés. Médiafüzetek, 
1. sz., május. 

Kondor Katalin (2004) „A magam részről mindent megteszek.” Szőcs Zoltán interjúja a Magyar 
Rádió elnökével. Magyar Fórum, július 22. 

Lázár Guy (1990) Mi legyen a Rádióval? Élet és Irodalom, szeptember 21. 

Lévai Béla (1992) A rádió és a televízió krónikája 1986-1990. Budapest: Magyar Rádió. 

A Magyar Rádió Közalapítvány éves beszámolói a Magyar Köztársaság országgyűlése számára 
1997-2003. 

A Magyar Rádió hallgatottságának alakulása 1998-2004. Budapest, Szonda Ipsos, 2004. április. 

Matkó István, szerk. (2002) Viharjelzés a Rádiófrontról. Budapest: M&H Communications 
Intelligence Unit, április. 

Mihancsik Zsófia (2003) A pikszis [A Bolgár György-ügy]. Magyar Narancs, november 13. 

Molnár Péter (2001) Gyűlöletbeszéd Magyarországon. Élet és Irodalom, október 26. 

Molnár Péter (2002) A független közmédia létrehozásának kudarca Magyarországon. Élet és 
Irodalom, november 8. 

Monori Áron (2004) Kampány és közszolgálat. Élet és Irodalom, július 30. 

http://www.filmvilag.hu/
http://www.muosz.hu/


Ormos Mária (2000) Egy magyar médiavezér: Kozma Miklós. Budapest: PolgArt Könyvkiadó. 

Pokol Béla (1995) Médiahatalom. Budapest: Windsor Kiadó. 

Rádai Eszter (2002) „A Magyar Rádióban mostanság macskákat etetnek.” Lugosi Viktória 
interjúja. Mozgó Világ, 3. sz. 

Simkó János (2000/2001) Ténysebesség, hangrobbanás. A médiatérkép változásai 1990 és 2000 
között. Monitor, 2000. december-2001. január. 

Simkó János, szerk. (1995) RÁK Riport [Tanulmányok a Magyar Rádió 
korszerűsítéséről]. Kézirat. Budapest: Magyar Rádió, június. 

Sükösd Miklós (1992) Médiaháború Magyarországon. A kormány és az MDF médiapolitikája 
1990-1992. Mozgó Világ, 10. sz. 

Sükösd Miklós (1993) Az alternatív nyilvánosság. Mozgó Világ, 11. sz. 

Sükösd Miklós (1996) Információszabadság, pénz és hatalom – az állami és a nonprofit 
szektor. Mozgó Világ, 9. sz. 

Sükösd Miklós & Csermely Ákos, szerk. (2001) A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai 
magyar médiában. Budapest: Média Hungária Könyvek. 

Szente Péter (2002) Közszolgálati kútmérgezés. Népszava, augusztus 9. 

Szente Péter (2004) Liberális médiapolitika. Médiafüzetek 1. sz. 

Szirányi János (2004) A Magyar Rádió zenei műsorpolitikájáról az 1980-as évektől 
napjainkig. Kézirat, február. 

Szirányi János (2004) Médiapolitika belülről és kívülről. (A Magyar Rádió a politika 
sodrában.) Médiafüzetek, 1. sz. 

A Szonda Ipsos-Gfk Hungária Rádió Navigátor 2004. júniusi adatbázis az országos rádiók 
hallgatottságáról. Közreadja a DSH médiavállalat 2004 júliusában: www.dsh-online.hu/1 

Terestyéni Tamás (2003) Vizsgálat a „Vasárnapi Újság” című rádióműsorról. Médiakutató, tavasz. 

Terestényi Tamás, szerk. (1995) Közszolgálatiság a médiában. Ábránd vagy 
realitás? Tanulmányok. Budapest: Osiris/MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 

Terestényi Tamás, szerk. (1997) Médiakritika. Tanulmányok a média kritikai megközelítéseinek 
témaköréből. Budapest: Osiris/MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 

Vámos György (2004) Rádiósirató. Kézirat, február. 

Varsányi Gyula (2000) A nyomtatott sajtó, a rádiózás és a televíziózás Magyarországon. In: 
Enyedi György (szerk.) Magyarország az ezredfordulón. Országtanulmány. Budapest: CEBA 
Kiadó. 

Vásárhelyi Mária (1997) A vanás ára. Élet és Irodalom, április 18. 

Vásárhelyi Mária (2002) A kulturális káosz szerencselovagjai. Élet és Irodalom, február 1. 

Vásárhelyi Mária (2002) Médiahasználat, tájékozódási szokások, médiumok presztízse. In: 
Terestyéni Tamás (szerk.) Magyarországi médiumok a közvélemény tükrében. Budapest: ORTT. 

Vásárhelyi Mária (2004) Búcsú a médiától. Élet és Irodalom, május 7. 

Vita a nemzeti televíziózásról a Népszabadság hasábjain: Pálinkás József: A nemzeti 
televíziózás esélyei. 2003. november 19.; Horvát János: Nemzeti vagy párttévé? 2003. december 
11.; Zsolt Péter: A hibákat ott kell keresni, ahol vannak. 2003. december 11. 

Závecz Tibor (1999) Főszerepből karakterszerep. (A média presztízse a magyar lakosság 
körében 1988 és 1998 között. In: Sárközy Erika (szerk.) Rendszerváltás és kommunikáció. 
Budapest: Osiris Kiadó-Erasmus Intézet. 

Zöldi László (2004) Méz és korbács – Az Orbán-kormány médiapolitikája. Médiafüzetek, 1. sz. 

http://www.dsh-online.hu/1


Zsolt Péter (2002) Média a sajtószabadság korában. Népszabadság, április 12. 

Zsolt Péter (2004) Ördögi kör. Élet és Irodalom, április 2. 

Köszönöm továbbá mindazoknak a rádiósoknak és rádiózóknak a véleményét, kiegészítéseit, 
akik hozzájárultak tanulmányom véglegesítéséhez. – A. P. 

A tanulmány szerzőjének a témakörbe vágó írásai, dokumentumai 

Mitől nemzeti a Rádió? Új Fórum, 1989. 11. és 12. sz. 

A magyar rádiózás és a kultúra. Készült a Gazdaságkutató Intézet megrendelésére. Kézirat, 
1991. augusztus. 

Rádiós „még” és „már”. Varsányi Gyula interjúja. Kultúra és Közösség, 1998. 1. 

„A Rádió még mindig nem jutott túl az átalakulás kínjain.” Solténszky Tibor és Vándor Ágnes 
interjúja. Pagoda, 1999. 11–12. 

„A megfélemlítés légkörét mindennap tapasztalom”. Győrffy Iván interjúja. Mozgó Világ, 2000/3. 

Végjáték a Magyar Rádióban. Népszava, 2000. szeptember 6. 

Jubileumi rombolás, avagy a hatalom akarása. A hetvenöt éves Magyar Rádió az 
ezredfordulón. Monitor, 2000. december – 2001. január, I. évf. 3. sz. 

Kultúra és média a magyar ezredfordulón. Pécs: PTE TTK FEEFI, 2002. 

„24 óra alatt repültek?” Népszabadság, 2002. július 29. 

Érvek és perek a Rádió körül. Népszava, 2002. november 8. 

Vaklárma harangszóval. Esettanulmány a rádiós Déli harangszó körüli műbalhéról és egy valódi 
konfliktussorozatról. Mozgó Világ, 2002. 11. sz.; www.mozgovilag.hu 

Búcsú a Bródy Sándor utcától? Avagy a közszolgálati rádiózás alternatívája. In: Enyedi Nagy 
Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország médiakönyve 2002. 
Budapest: ENAMIKÉ; www.mediakonyv.hu 

Ki bünteti a Magyar Rádiót? Népszava, 2003. okt. 14.; www.nepszava.hu 

Glosszák Gálik Mihály, Horvát János és Szente Péter 2003. nyári médiatörvény-koncepciójának 
margójára. Médiakutató, 2003. tél. 

A médiapolitika kétszer három hónapja (2003 őszétől–2004 tavaszáig). Szakértői tanulmány a 
Miniszterelnöki Hivatal Stratégiai Elemző Központja számára. Kézirat. Budapest, 2003. 
november. 

Honnan hová? Avagy: veszélyben van-e a nemzeti kultúra az új évszázad elején, s ha igen, mi 
veszélyezteti? In: Ördögh Szilveszter (szerk.) Magyar jelentés-árnyalatok. Budapest: Kossuth 
Könyvkiadó – XXI. Század Társaság, 2004. 

A magyar baloldali médiapolitika (azaz médiafelfogás) paradoxona. Médiafüzetek, 2004. 1. sz. 

 

http://www.mozgovilag.hu/
https://http:%22www.mediakonyv.hu%22/
https://http:%22www.nepszava.hu%22/

