
A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 69 

AGÁRDI PÉTER  

A Magyar Rádió utolsó 15 éve1 

Prológ 
2004. július 7-én délután, öt óra és fél hat között Zelki János „leváltotta” Kondor 
Katalint, a Magyar Rádió Részvénytársaság elnökét. A Klubrádió Megbeszéljük 
című műsorába Bolgár Györgynek betelefonáló Zelki vélhetőleg megelégelte a saját 
intézményében történteket, és szakmai-morális felháborodásában − nem kis szemé-
lyes kockázatot vállalva − a nyilvánosság előtt „fölmondott” munkahelyi főnökének. 
Feltételezhetően amiatt is, hogy a Rádióban retorzió nélkül, sőt a vezetés hallgatóla-
gos vagy nyílt támogatásával hangozhatnak el az elemi szakmai és emberi normákat 
durván sértő műsorok. Július 4-én vasárnap reggel például Szentmihályi Szabó Pé-
ternek a magyar nemzetből és kultúrából másokat (történetesen a Nobel-díjast Ker-
tész Imre) kirekesztő, alig kódoltan antiszemita jegyzete.  

Persze nem Zelkié az egyetlen példa a Rádióban dolgozók civil bátorságára. A 
legújabb Vasárnapi Újság-botrányra Győri László is nyílt levélben reflektált (Győri, 
2004b). Korábban, 2002-ben pedig − mások mellett − Barát József fogalmazott meg 
egyszerre artikulált és szakszerű segélykiáltást (Barát, 2002) − lett is következmé-
nye. Ma már nem dolgozhat a Rádióban, még tart munkaügyi pere. Mindazonáltal 
ezek a tiszteletre méltó egyéni kiállások, továbbá a tulajdonosi kezelő testület, azaz 
a kuratórium baloldali-liberális szárnyának folyamatos tiltakozásai, a politikai és 
sajtónyilvánosságban elhangzó rendszeres kritikák, fölszólítások, az Országos Rádió 
és Televízió Testület ismételt elmarasztalásai, sőt a Magyar Országgyűlés 2003-as és 
2004-es határozatai sem képesek elérni, hogy elinduljon a korrekciós folyamat. 
Hogy helyreállítsák az intézmény törvényes működését, a közszolgálati rádiózás 
innovativitását és a nagy hagyományú, jövőre 80 éves műhely nemzeti, társadalmi, 
kulturális rangját.  

Az elüzletiesedett és pluralizált, ugyanakkor a politikai küzdelmek által kivérez-
tetett média-nyilvánosságban mára − különösen az egy évtizeddel ezelőttihez képest 
− elhalkult a közszolgálati felelősséggel kapcsolatos minden aggodalom és szó. Már 
történelem (és bizonyos értelemben nosztalgia tárgya) az a szép és elementáris szo-
lidaritás, amely az 1990 utáni első kormányzat (szélsőjobboldali „szabadcsapatok” 
által utcára is vitt) médiapolitikájával szemben bontakozott ki. Emlékeztetőül: a 
tiltakozó mozgalom a még állami rádió és a televízió kormányzati satuba fogása, 
megzsarolása, a Göncz Árpád elleni hisztérikus kampány miatt, majd Gombár Csaba 
rádió- és Hankiss Elemér tévéelnök lemondatása, végül 129 rádiós 1994. március 4-i 
listás eltávolítása ellen szerveződött. Ez a mozgalom (amely a Demokratikus Char-
tának is egyik életre hívója volt) egy-két évre szólóan  csatát nyert, az 1994-es kor-
mányváltás után meg is kezdődött a törvényes viszonyok helyreállítása, de tartós 
győzelmet nem aratott. Legföljebb „finomult a kín”: újabban már nem a tömeges 

                                                        
1 A Médiakutató c. folyóirat 2004. őszi számában publikált tanulmány másodközlése 



Agárdi Péter 

 70 

elbocsátás, hanem inkább a Rákosi-kor felelevenített szalámitaktikája, az „egyen-
kénti levadászás” a divat. Mintha minden hiábavaló lett volna, mintha a Magyar 
Rádió, a közszolgálati rádiózás a demokrácia áldozataként lassú halálra lenne ítélve. 
A politikai elitet százszor jobban érdekli a televíziók sorsa; sőt még az a látszat is 
terjedőben van, mintha 2002 után a jobb- és a baloldal között hallgatólagos megálla-
podás született volna: az utóbbiak „vihetik” a közszolgálati televíziót, de a Rádió 
„maradhatna” fideszes, illetve jobboldali kézben. Vélhetően és remélhetőleg nincs 
ilyen alku, de a szakmai sérelmekből és közérzetből táplálkozó látszat öngerjesztő 
módon anyagi erővé is válik. 

A rendszerváltozás utáni 15. év médianyilvánosságában persze korántsem a 
Kossuth Rádió hír- és krónikaműsorainak „fesztelen” egyoldalúsága, esetenként 
harsány pártossága, nem a Vasárnapi Újság sűrű gyűlöletbeszéde és esetenként rasz-
szista felhangjai, nem A mi időnk c. műsor bájolgó elfogultsága, nem az időponttal, 
helyszínnel megjelölt jobboldali rendezvényekre mozgósító hirdetések, program-
ajánlások gyakorisága és nem Kondor Katalin rádióelnök „politikailag pártatlan” 
közszereplései a fő események, hanem a globális információspiaci átalakulások és 
ezek hazai lecsapódása. Az elmúlt másfél évtized nyilvánosság-története egyébként 
− például Bajomi-Lázár Péter (2001), Farkas Zoltán (1990, 1991, 1993, 1997), Kéri 
László (2000, 2003, 2004a, 2004b) és Sükösd Miklós (1992, 1993, 1996) esszéi 
révén − meglehetősen ismert. E sorok írója − részben érintettként − szintén számos 
írásban, dokumentumközlésben és nyilvános beszélgetésben kísérelt meg reflektálni 
a történtekre, de ezúttal nem is a Rádió 15 éves politikatörténetét szeretné rekonstru-
álni. Annál is kevésbé, mivel a folyamatos médiaháborúk legnagyobb rádiós veszte-
sége elsődlegesen éppen nem a politika dimenziójában érhető tetten, hanem a mű-
sorszolgáltatás minőségének, szakszerűségének, frissességének és a hangzás kultúrá-
jának hanyatlásában, továbbá a hallgatóság jelentős rétegeinek elvesztésében. A 
médiapolitikai harci zaj elnyomta-elnyomja a mélyebben generálódó, a diszkréteb-
ben hallható, illetve megtapasztalható fals „hangsávokat”. 

Minden, ami elfogult politika, illetve annak látszik a Rádió körül, nemcsak oka, 
hanem egyúttal következménye is az intézmény sebezhetőségének és szakmai züllé-
sének. A hallható politikai elfogultság többnyire szakmai hibákból fakad: a szer-
kesztői, riporteri, vezetői magatartás és képességek korlátaira vall, az alkotói elszür-
külés, a megújulási képtelenség tünete, levezető szelepe, gyakran a középszerűség, 
az önérvényesítés menekülési vagy kompenzációs útja. Olykor persze a megtervezett 
játszma része, főleg a rejtett üzenetek, a manipulációk esetén, ahogy ezt legutóbb a 
2004-es kora nyári választási kampány rádiós hírszerkesztése is bizonyítja (Monori 
Áron, 2004). Ez a szigorú minősítés persze igaztalanul általánosít; nem áll a Rádió 
egész műsorfolyamára, amelyből ma is számos érték és tehetség, zenei, irodalmi, 
sport-, ismeretterjesztő, ifjúsági, szórakoztató és alternatív stb. műsor idézhető fel. A 
műsoridő terjedelmileg nagyobbik részével − és korántsem csupán a zenével − való-
ban „nincs baj”, sőt vannak még szigetek és oázisok, hangzó irodalmi remekművek, 
bensőséges dialógusok, reveláló ismeretterjesztő percek, hiteles tudósítások, kitűnő 
kabarék, friss szolgáltatások. Mégsem jogtalan, ha úgy véljük: a főleg a hírszolgálta-
tást, illetve a Kossuth Rádiót jellemző riasztó tünetek a Rádió egészét hozzák hírbe.  

Hallgatottság, presztízs és a rádiópiaci verseny 
Egy médium, különösen a közszolgálati rádió értékének, frissességének aligha 
egyetlen mértéke a hallgatottság; hiba lenne a teljesítményt csak vagy döntően a 



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 71 

százalékok és a percek (reklámoztatási szempontból különösen figyelt) piaci verse-
nye alapján megítélni. Mégsem tekinthetünk el ezeknek a mutatóknak a rövid felidé-
zésétől: ez az egyik leglátványosabb, azaz leghallhatóbb tükre ugyanis a hazai mé-
diapiac átalakulásának az elmúlt 15 évben.  

A különböző közvélemény- és médiakutató cégek nem használtak és használnak 
minden tekintetben összehasonlítható, egymásnak teljesen megfeleltethető szempon-
tokat, mérési módszereket, fogalmakat és adatsorokat. Az üzleti érdekeltségű rádiók 
és televíziók hallgatottság- és nézettségvizsgálata, az egyes cégek és reklámügynök-
ségek versenye, illetve a köztük lévő szakmai vita, presztízs-, illetve üzleti küzdelem 
maga is megér egy misét. A közrádió esetében mindazonáltal − anélkül, hogy bele-
kezdenénk az egyes százalékok és percmutatók hitelességének a mérlegelésébe, s 
hogy választanunk kellene például a Gallup Intézet, az AGB Hungary, a Szonda 
Ipsos és a Gfk Hungária között − elegendő most a tendenciákra, a mértékekre fi-
gyelni.  

A Magyar Rádió műsorainak hallgatottsága már az 1980-as évek második felé-
ben, tehát még az intézmény monopolhelyzetében csökkenni kezdett: 1985-ben 
átlagos napi 135 percet mértek, 1986-ban 132-t, 1987-ben 125-öt és 1988-ban 109-
et. Aligha kell itt részletezni az okokat (a televíziózás általánossá válása stb.), mint 
ahogy azt sem, mivel magyarázható az 1989-es újraemelkedés napi 113 percre, 1990 
első felében pedig közel 160-ra (Lévai Béla, 1992). Ebben az időszakban, a rend-
szerváltozás éveiben lett a tömegkommunikáció a legnagyobb társadalmi közbiza-
lommal övezett intézmény: a 100 pontos skálán 1988-ban, 1989-ben és 1990-ben a 
rádiók és a televíziók: 73, 75 és 69 ponttal az első helyen álltak (Závecz Tibor, 
1999; Vásárhelyi Mária, 2002). Az 1990-es években, nem részletezve az egyes éve-
ket, lassú csökkenés tapasztalható a hallgatottsági mutatókban. Igazi − ha nem is 
drámai és a három főadón jelentősen különböző mértékű − fordulatot az évtized 
harmadik harmadában a kereskedelmi rádiók és televíziók megjelenése és ádáz piaci 
versenye hozott. 1998 februárjában a Kossuth Rádió hír- és krónikaműsorait az úgy-
nevezett reach-mutató szerint a releváns közönség 50 százaléka hallgatta, 2002 
nyarán már csak 30 százaléka. De már egy év alatt, 2001-ről 2002-re fordulva 4 
százalékponttal, 31-ről 27 százalékra esett a fővárosban a Kossuth, a Petőfi és a 
Bartók rádiópiaci részesedése, amiben az új típusú budapesti kereskedelmi rádiók 
megjelenése is szerepet játszott. A legnagyobb veszteséget, hallgatói kétharmadának 
egy évtized alatti elpártolását a Petőfi Rádió élte meg, nem kis mértékben vegyeske-
reskedés jellegű műsorkínálata és az URH-ra történt − egyébként indokolt − sávvál-
tás miatt. Egy másik megközelítésből, az úgynevezett napi elérést figyelve ugyanezt 
a mértéket, a 20 százalék körüli térvesztést mutatja ki a Kossuth Rádió: 1998 febru-
árjában 42 százalékos volt, 2004 januárjában 24 százalékos. A Petőfi Rádióé ugyan-
ezen idő alatt 18-ról 12 százalékra esett vissza, a Bartóké tartósan 1 százalék körül 
mozog (A Magyar Rádió hallgatottságának alakulása… Szonda Ipsos: 2004; Gallup-
jelentések − havonta; Vásárhelyi Mária, 2002). Egy friss, 2004-es nyári felmérés 
szerint a Kossuth Rádió a 15 évnél idősebb lakosság 31,3 százalékát, a Danubius 43 
százalékát, a Sláger 42,2 százalékát, a Juventus 19,2 százalékát éri el. Az összes 
rádióhallgatáson belüli arányok (az úgynevezett share): Kossuth: 15,8 százalék, 
Danubius: 26,6 százalék, Sláger: 24,6 százalék, Juventus: 6,6 százalék (Szonda 
Ipsos−Gfk Hungária Rádió Navigátor 2004. június). 

A Kossuth Rádió tehát az elmúlt évtized során továbbra is az élmezőnyben ma-
radt, hallgatottsága nem esett vissza olyan mértékben, mint a köztelevízió nézettsé-



Agárdi Péter 

 72 

ge, de az − egymással is versengő − Danubius Rádió és a Sláger Rádió egészében 
mára lekörözte. Ez önmagában nem tragédia, mégis figyelmeztető tény. De talán 
még megdöbbentőbb a közönség korosztályi megoszlása: míg a könnyűzenei jellegű 
kereskedelmi rádiók hallgatói között 23–40 százalékos arányban van képviselve a 
18−29 éves korosztály, a Kossuth és a Petőfi esetében ez az arány 2,5−2,6 százalé-
kos. A rendszeresen rádiózók mintegy fele ma már egyáltalán nem hallgatja a közrá-
diót, a megmaradt hallgatóság pedig megállíthatatlanul elöregedik (A Magyar Rádió 
hallgatottságának alakulása…Szonda Ipsos, 2004; Gallup-jelentések − havonta; 
Vásárhelyi Mária, 2002). Tény, hogy a leghallgatottabb hír- és krónikaműsor to-
vábbra is a Kossuth Rádió Déli Krónikája, népszerűsége 2002-ben például megköze-
lítette a felnőtt lakosság 12 százalékát, ami majdnem egymillió főt jelent. A Kos-
suthnak a nyugat-európai normás URH-vételére való − részleges, illetve fokozatos − 
átállása azonban egyelőre (a várakozásokkal szemben) nem igazán bővítette a prog-
ram népszerűségét, inkább csak a középhullámról ide terelte át a hallgatóság egy 
részét. Minimálisan ugyan, de nőtt a Bartók Rádió CCIR-sávjának vonzereje a fiata-
labb autórádiózók körében, de nem nagyságrendi a változás. A demokratikus nyilvá-
nosság és a felnőtt politikai kultúra jelene s főleg jövője szempontjából aggasztó 
viszont, hogy a közrádiónak mára már jóformán nincs mérhető hallgatottsága a fiatal 
és a gyermekkorosztály körében (persze nekik szóló műsora is alig van). Nem ma-
gyarázható pusztán a fiatalok „apolitikusságá”-val, laza és szórakoztató életstílus-
modelljével, rockzene-függőségével, hogy 90 százalékuk csak kereskedelmi rádiókat 
hallgat. Ahogy Vásárhelyi Mária összegezte a tendenciákat a 2001 tavaszi fölmérés 
alapján: 

 

„a közszolgálati csatornák tipikus közönsége az idősebb, magasabban iskolá-
zott, alacsonyabb jövedelmű vidékiek közül verbuválódik; a kereskedelmi rádió 
tipikus hallgatója a középfokú végzettséggel rendelkező vidéki fiatal” (Vásárhe-
lyi Mária, 2002: 27) 
 

Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a szinte „médiapártként”, sőt „műsorpártként” 
működő modern populista pártok (nálunk elsősorban a Fidesz-MPSZ) a sztárkultusz 
paneljeivel tervezik, valósítják meg politikai rendezvényeiket, kampányaikat és a 
tipikus rádióhallgatói, televíziónézői szokásokhoz igazítanak minden politikai üze-
netet, akciót is. Itt van tehát kiszámított funkciója a Magyar Rádió pártos elfogultsá-
gainak − azt a közönséget célozván meg, amely ma hallgatóságának a törzsét alkotja. 

A magyar társadalom szabadidő-szerkezete az elmúlt 15 évben nagymértékben 
átalakult: a némileg megnövekedett szabad időn belül relatív és abszolút értelemben 
is tovább emelkedett a televíziónézésre fordított átlagos idő. A rádiózók, az összes 
hallgató létszáma mindazonáltal hozzávetőleg ugyanannyi, mint az 1970-es−1980-as 
években, csakhogy jelentős részüket a rendszerváltozás óta elhódították a kereske-
delmi rádiók. Természetesen senki nem birtokol egy olyan normatáblázatot, amely-
nek alapján megszabható: mekkorának „kell” vagy akárcsak „illik” lennie a magyar 
közrádió hallgatottságának a kitágult média- és ezen belül rádiós piacon belül, ahol 
már körülbelül 170 országos, regionális és helyi program versenyez a hallgatók 
kegyeiért és a hirdetők pénzéért. De hogy a rekonstruált tendencia egészében riasztó, 
sőt talán veszélyes, az felelősen kimondható. Mint ahogy a funkcionális 
analfabétizmus terjedésével, a hazai olvasás- és íráskészség romlásával (tehát nem 
csupán a rendszeres könyv- és sajtóolvasás sajnos látványos visszaesésével) kapcso-



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 73 

latos, a nemzetközi összehasonlításban különösen figyelmeztető trendek is komor 
társadalmi és nemzeti jövőt sejtetnek − s e kockázatokon túl egyúttal az elektronikus 
média növekvő kulturális felelősségére is felhívják a figyelmet. 

Hogy mégsem csupán a szociológiai és a globalizációs „körülmények”-kel van 
baj, azt jól tükrözi a média és ezen belül a Magyar Rádió iránti közbizalom megrop-
panása is. Az az idézett közvélemény-kutatás, amely 1988−1990-ben a nyomtatott 
sajtót és az elektronikus tömegkommunikációt hozta ki győztesnek a közintézmé-
nyek társadalmi presztízsskáláján, 1991-től komoly visszaesésről tanúskodik: egy év 
alatt 69-ről 63 pontra esett a sajtó és média bizalmi indexe. A további mérések: 
1992: 61; 1993: 60; 1994: 54 − itt már csak a hatodik helyen áll a Rádió; 1995: 53; 
1996: 54; 1997: 53 és 1998: 56. Závecz Tibor (1999) s több más elemző pontosan 
értelmezi is e tendencia jelentését, motívumait: a rendszerváltás éveiben frissen 
informáló, mindenre rákérdező, tabukat döntő, „politikacsináló”, egyszerre tradíció-
őrző és új hangú tehetségeket piacra dobó Rádió 1991-től egyre inkább a média- és 
nagypolitikai csaták áldozatává vált. Fokozatosan elvesztette a hallgatók iránta meg-
nyilvánuló, alapvetően a bátor tárgyilagosságából, az igényességéből és az 
innovativitásából fakadó bizalmát. Különösen 1993−1994 vall mélypontra, amikor 
az elnökétől, Gombár Csabától „megszabadított” Rádiót a Boross-kormány jóvoltá-
ból − a Magyar Televízióhoz hasonlóan − egy „tejfa”, azaz a teljes elnöki jogkörrel 
felhatalmazott alelnök, Csúcs László és csapata uralta. A Szirányi János túl rövidre 
szabott elnöklése (1994−1996) alatti egyértelmű színvonal-emelkedés és a műsorpo-
litika kiegyensúlyozottabbá válása már nem tudott gyorsan átváltódni a bizalmi 
index emelkedésébe. A médiatörvény életbe lépése után megválasztott Hajdu István 
első két évében volt esély a Rádió megítélésének, össztársadalmi elfogadottságának 
némi javulásra, a kiigazításra, a megújulásra, de a korábbi bizalomvesztésért a hall-
gatók mintha véglegesen a pluralizált médiapiacon „kárpótolták volna” magukat − 
az más kérdés, hogy mivel. 

Napjainkban is tartja magát a Kossuth hírműsorainak, krónikáinak reggelente 
hét-kilenc, délben 9–11, este két-három százalékos hallgatottsága /1 % = 83 000 fő/ 
(A Magyar Rádió hallgatottságának alakulása… Szonda Ipsos, 2004; Gallup-
jelentések − havonta). Az még talán érthető, ha a Rádió zeneileg is ízléstelen önrek-
lámja milliós hallgatósággal dicsekszik. De az önpropaganda szervezői is jól tudják: 
a hárommilliós szám így nem stimmel, s ebben a „támogató” seregben szinte nincs 
40 éven aluli. Még a részben (felében) a fiataloknak szerkesztett Petőfi Rádió eleve 
jóval kisebb táborában is alig. A magas − olykor félmilliót is meghaladó − hallga-
tottságával „mentegetett” Vasárnapi Újság rendszeresen demagóg és szabálysértő 
műsorát (Terestyéni Tamás, 2003) sokak szerint ugyanakkor a hallgatók mintegy 
fele döbbenettel, ellenszenvvel, azaz mazochizmusból kíséri figyelemmel. Van, 
amikor viszont eleve nem számít a népszerűség. Kondor Katalin még a Kossuth 
Rádió főszerkesztőjeként kezdte meg a „szakmai” támadást Bolgár György modell-
teremtő élő telefonos műsora, a Beszéljük meg! ellen, de szándékát csak elnökként, 
2002 januárjára tudta véghez vinni − elérve Bolgár „közös megegyezéssel” történő 
távozását. A szakmai „érvekbe” csomagoltan is politikai indítékok, a mundérvédő 
kifogások és a korszerű rádiózás felől képtelen műsorkritika részleteibe nem mehe-
tek bele; 2002 elejének sajtója bőségesen dokumentálta a konfliktust, de már Bolgár 
2000-ben megjelent könyve is megelőlegezte.  

Míg máskor, ha védeni kell egy műsort, amelyik a szívükhöz közeli vagy az ér-
dekszférájukba tartozik, a Rádió illetékesei a népszerűséggel érvelnek, most, Bolgár 



Agárdi Péter 

 74 

műsorának felszámolásakor egyáltalán nem volt szempont a hallgatottság. Pedig ezt 
az éveken át hetente kétszer, hétköznap délután hallható, korrekten moderált és 
valóban friss, hiteles műsort 1998-tól hat-kilenc százaléknyi közönség kedvelte (ami 
feltűnően magas adat az idősávhoz képest); hogy azután a helyére kierőszakolt, 
Szóljon hozzá! rovatcímmel jelzett különböző programok 1,5–3 százalékos hallga-
tottsággal tündökölhessenek (Gallup-jelentések − havonta). S hogy az elvakultság a 
moralitást milyen mélyre tudja zülleszteni: amikor a kuratórium egyik ülésén a Be-
széljük meg! fölszámolása szóba került, a Rádió vezetői utólag azzal is mentegették 
döntésüket, hogy − úgymond − miféle ember az a Bolgár, aki olyan könyvet ad ki 
hamarosan a kezéből, mint a Blikkben (egyébként a szerző és a kiadó tudta, engedé-
lye nélkül) zaftos idézetekkel beharangozott Vágy. És a nyomaték kedvéért a kurató-
rium tagjai között még szét is osztatták a Blikk inkriminált oldalának sokszorosított 
fénymásolatát. Nem az a kérdés, hogy az akkor még meg sem jelent Vágy milyen 
könyv lett, hanem hogy miféle lejáratási eszközökkel dolgoztak, dolgoznak azok, 
akiknek semmi sem drága a Rádió presztízse (?!) „védelmében”. 

A profil, a műsorszerkezet, a műszaki infrastruktúra átalakulása és állapota 
Legyünk igazságosak: az elmúlt 15 év nem csak dekadencia, leépülés a Magyar 
Rádióban, s még kevésbé a magyar rádiózásban. Érdemes fölvillantani néhány tényt, 
értéket, változást a rendszerváltozás és az azóta eltelt időből. Milyen volt és milyen 
is lett a hazai rádiózás 15 év alatt? A kereskedelmi rádiózás alapjait − mintegy ön-
maga konkurenciáját − maga a pártállami Rádió rakta le 1986 júliusában az egy 
ideig csak németül szóló Danubiussal, amely eleinte és mindenekelőtt a hazánkban 
nyaralókként találkozó szétszakított német családokat vette célba. 1988-tól magyarul 
szólt, 1989 májusában pedig − még mindig a Rádió intézményén belül − folytatta a 
sort a Calypso Rádió, a poptarisznyás B. Tóth László vonzó kezdeményezése. Alig 
pár héttel azután, hogy megindult az első igazi, egyelőre regionális hatósugarú és 
külföldi tulajdonlású önálló kereskedelmi adó, a Juventus Rádió. Mára az országos, 
regionális és lokális kereskedelmi, illetve nonprofit rádiók változatos kínálata hall-
ható az éterben. 

Az 1989-ig elvileg közvetlen párt- és állami irányítású Magyar Rádió − a belső 
viták, konfliktusok mellett is − színvonalas teljesítménnyel, falakat tágító, bátor 
oknyomozó műsorokkal, megbízható hírszolgáltatással, pazar hangjátékokkal és 
dokumentumműsorokkal, eleven, sőt éles eszmecserékkel, hiteles rádiós személyisé-
geket érlelve és struktúrájában is folyamatosan megújulva vett részt a rendszerválto-
zás folyamatában. Erősödött az egyes programok önállósága és saját karaktere. 
1987-ben Bartók Rádióra keresztelték az úgynevezett „harmadik műsor”-t, és meg-
indult a Petőfin a Reggeli Csúcs, 1988. márciusban megünnepelték a Szabó család 
1500. adását. Decemberben a Bagoly c., nagy tekintélyt kivívott beszélgetőműsor 
éjjeli rádióhidat létesített az Amerika Hangja rádióval, 1989 januárjától szólt a Ci-
gányfélóra. A 168 óra, a Gondolat-jel és 1987 végétől a korai Vasárnapi Újság élen 
jártak a politikai nyilvánosság tágításában. Júniusban megrendítő élő közvetítést 
adott a Rádió Nagy Imre és mártírtársai újratemetéséről, decemberben pedig a romá-
niai forradalom több eseményéről. A több hónapos alapos belső szakmai vitákban 
kihordott új műsorstruktúra szerint 1990 áprilisától − egyebek mellett − a Kossuthon 
bevezették az óránkénti híradást, és tovább növelték a három műsor önállóságát, 
frissességét. 



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 75 

A Rádió munkatársai közül többen 1987-től − Hárs István elnök tudtával és tá-
mogatásával (ha nem is feltétlenül politikai egyetértésével) − aktívan részt vettek a 
rendszerváltást előkészítő stratégiai tervezési és „alkotmányozási” folyamatban, 
amelynek legfontosabb médiapolitikai állomása a Javaslat a sajtónyilvánosság re-
formjára című dokumentum 1988. márciusi közreadása, majd a Nyilvánosság Klub 
létrehozása volt. 1988 őszétől Hajdu István és vezetőtársai − persze konfliktusokkal 
és tévedésekkel − arra törekedtek, hogy ne csupán „egyben tartsák” az intézményt a 
földrengéses változások közepette s megvédjék informálisan kivívott önállóságát, 
hanem hogy koncepcionálisan kidolgozzák és lendületbe hozzák tartalmi, műsorpoli-
tikai és műszaki modernizációját is. Az 1990 augusztusától kinevezett új elnök, 
Gombár Csaba − elsősorban Gálik Mihály ügyvezető igazgatóra támaszkodva − 
felgyorsította a már korábban elindított belső modernizációs és racionalizációs fo-
lyamatokat. Korszerűsítette a műsorszerkezetet, intendánsi rendszert vezetett be, s 
bár szükségképpen okozott érdeksérelmeket is, néhány területen komoly eredmé-
nyeket ért el. Törekvéseit azonban megtörte és eltérítette az 1991 második felétől 
kibontakozott médiaháború, illetve a Rádióra nehezedő jobboldali kormányzati 
nyomás, amely a komisszárként odahelyezett alelnökön túl belső támogatókra is 
talált. Mindez lényegében kettős hatalomhoz vezetett az intézményben, a Rádió 
műsor- és személyzeti politikája kezdett újra − de 1987−1990-hez képest történetileg 
immár nem indokolhatóan, szereptévesztően − átideologizálódni. 

Az 1994-es kormányváltás utáni új vezetők a megalázott, illetve csoportosan el-
távolított rádiósok rehabilitálásán túl számos szerkezeti és műsorpolitikai korszerű-
sítést is véghezvittek. 1994 második fele és 1995 a Rádióban is a médiatörvény 
szakmai és parlamenti előkészítése körüli viták és alkuk jegyében telt. Ezekhez is 
kapcsolódva, de mindenekelőtt belső indíttatásból Szirányi János elnök, Simkó Já-
nos és Magos György alelnökök példaszerű szakmai alapossággal és demokratikus 
belső viták nyomán gyorsították föl a megrekedt hosszabb távú rádiós reformmunká-
latokat. A tíz év múltán is újraolvasásra érdemes kitűnő RÁK Riport (Simkó János, 
1995) jó alapkoncepciója lehetett volna egy modern nemzeti közszolgálati rádió 
létrejöttének. A médiajogi vákuumban és a pénzügyi ellehetetlenülés közepette, 
érzékelhetően „ideiglenes” felhatalmazással és a vezetői trió egységének megbomlá-
sával azonban mindez jórészt ismét csak terv maradt. A médiatörvény 1996-os élet-
be lépése után − a jogszabály minden hibája ellenére − elvileg lett volna esély a 
Rádió gyökeres műsorpolitikai, gazdasági és infrastrukturális reformjára, de „a dol-
gok” ismét más irányt vettek.  

1996 nyarától Hajdu István második (immár négyéves) elnöksége során elsődle-
gesen a súlyos pénzügyi hiánnyal megalapított intézménynek − a megnyílt és kiéle-
ződött rádiópiaci verseny keretei közötti, a részvénytársasági formával, az új finan-
szírozási konstrukcióval összefüggő − gazdasági konszolidálására törekedett. Sze-
mélyzeti politikájában pedig valamiféle nyugalomra, a megbékélésre, a kölcsönös 
sérelmek jegelésére tette a hangsúlyt. Ez a törekvés részben érthető és eredményes 
volt. Sikeresnek bizonyult a Petőfi Rádió és Bartók Rádió átállása a nyugati normás 
(CCIR) URH-hullámhosszakra. Bővült a műsoridő, erősödött, frissült a regionális 
rádiózás, kiszélesedtek a Rádió nemzetközi műsorkapcsolatai, s vitathatatlan érdem, 
hogy − bár részben külső okokból − néhány év alatt pénzügyi egyensúlyba került a 
Rádió. Eközben azonban lefékeződtek a belső reformok, és Hajdu − vélhetőleg a 
megválasztásához elengedhetetlen politikai alkura tekintettel − túl nagy engedmé-
nyeket tett az egyre hangosabb és revánsra váró jobboldal Rádión kívüli és belüli 



Agárdi Péter 

 76 

erőinek. Talán abban bízhatott, hogy ezzel meg tudja védeni az intézmény autonó-
miáját és belső békéjét, s egy újabb négyéves ciklusra is mandátumot szerez.  

A magukat akkor „polgári oldal”-ként definiáló erőknek tett gesztusai ellenére 
Hajdu nem maradhatott. Egyéves interregnum, többszöri sikertelen választás után, a 
csak kormánypártiakból álló csonka kuratóriumi elnökség javaslata nyomán 2001 
augusztusától Kondor Katalin lett az elnök. Az ő tevékenységének nemcsak a mű-
sorpolitikai egyoldalúságok elszaporodása, a hírműsorok zömének szinte Fidesz 
közeli propagandaadássá torzulása az eddigi mérlege, hanem az igazi reformok el-
maradása, elodázása is. E tekintetben csak folytatta elődje passzivitását, miközben 
látványos PR-akciókkal igyekezett a vállalkozásmenedzsment szemléletű stratégia-
gyártás, valamint az infrastrukturális modernizáció látszatát kelteni és fenntartani. 

Nem foglalkozhat ez a tanulmány a gazdasági, az infrastrukturális, műszaki és a 
szervezeti döntések, átalakítások folyamatával, illetve részletes minősítésével. Pozi-
tívum, hogy az 1990-es évektől fölgyorsult a Rádió műsorkészítő műhelyeinek, majd 
archívumának a digitalizálása (ha számos átgondolatlan döntés jellemezte is az el-
múlt 15 év informatikai beruházásait, intézkedéseit); racionálisabb és átláthatóbb lett 
a belső költséggazdálkodás, több mint 2000-ről 1300 körülire csökkent a dolgozók 
létszáma. 2002. december 1-jével végre megindult a Kossuth Rádió műsorának su-
gárzása a nyugati normás URH-sávokon − először a Budapesten és környékén fogha-
tó 107,8 MHz-en, s azóta ez a folyamat szélesedik, bővül. Előrelépés, hogy ma már 
az interneten is követhető a Rádió lényegében mindegyik programja. 

Az új évszázad elejére azonban mindez kevésnek bizonyult. A Rádió lemaradó-
ban van, nem csupán vagy nem elsősorban a kereskedelmi rádiókhoz viszonyított 
médiapiaci versenyben, hanem a saját belső szükségletei és a társadalmi, nemzeti 
kihívások tükrében is. Nemcsak az a baj, hogy a fiatal hallgatókat szinte teljesen 
elvesztette, és nincs esély a lassan a középkorba érő kereskedelmirádió-hallgatók 
visszaszerzésére, hanem az, hogy nagy öntudattal emlegetett nemzeti funkcióját is 
egyre avíttabban tölti be. Részben pénzügyi okokból − a szerzői jogdíjak brutális 
emelkedése miatt is − csökken a hangjátékok, dokumentumjátékok, az igazi vitamű-
sorok, a „nagy dobások” és új komoly zenei bemutatók száma; az új kortárs magyar 
zeneművek alkotására irányuló belső mecenatúra lényegében meg is szűnt. Közszol-
gálati rádióként a Kossuth Rádió nem tudott válaszolni arra a kihívásra, amelyet a 
kereskedelmi hírrádiók hazai sikere (mindenekelőtt a − bár politikailag szintén egy 
irányba húzó, de műfajilag, szakmailag jól kitalált − Inforádió) jelent. S paradox 
tükör: az üzleti konstrukcióban működő Klubrádió „közszolgálatibban” működik, 
mint a közszolgálati műsorszolgáltatóként bejegyzett Magyar Rádió Rt., persze 
számos, innét elüldözött és oda emigrált kitűnő munkatárssal. A törvényhozók, a 
politikai elit felelőssége is, de a Rádió vezetőié legalább annyira, hogy az intézmény 
nem készült fel a már 1997-ben jó előre láthatóvá − tehát tervezhetővé − vált 
2003−2004-as pénzügyi és infrastrukturális átalakulási kényszerre: a kereskedelmi 
rádióktól az ORTT-n, illetve a Műsorszolgáltatási Alapon keresztül befolyó milliár-
dos nagyságrendű úgynevezett koncessziós díj hét év utáni radikális csökkenésére. A 
Rádió finanszírozása a sugárzási költségek, a korszerűtlen infrastruktúra működteté-
se és a személyi kiadások nagysága miatt döntően külső tényezőktől, a költségvetés-
től, illetve a parlamenti döntésektől függ, tehát a gazdaságilag az intézményen belül 
szűk a mozgástér. A Rádió vezetői igyekeztek, igyekeznek is kiegyensúlyozott és 
óvatos gazdálkodást folytatni, egy alapos és szakszerű elemzés ugyanakkor feltéte-



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 77 

lezhetően számos hibás döntésre, pénzpocsékolásra lelne és ezekre „magyarázatot” 
is találna. 

Megítélésem szerint a menedzsment a foglalkoztatási és jövedelemszabályozási 
előírások − egyébként indokolt − módosítását ürügyként használta fel a szakmailag 
és politikailag elfogult leépítésekhez, ráadásul kapkodott is. A belső átszervezések 
gyakran költséges látszatintézkedések vagy éppen hogy a múltba mutatnak vissza 
(például a hírszerkesztőség lefokozása, a regionális és a külföldi adásoknak a Kos-
suth Rádió alá sorolása, az előbbiek koncepciótlan kezelése, illetve az idegen nyelvű 
műsorok egy részének leállítása stb.). Az új telephelyre költözéssel összekapcsolni 
remélt technológiai váltásra is „várakozva”, az évek során elavult az intézmény 
műszaki berendezéseinek jelentős része, miközben drága a karbantartás, gazdaságta-
lan az infrastruktúra működtetése. S egyáltalán nem látszik még az új rádiószékház-
ba való költözés horizontja, s különösen nem a váltástól elválaszthatatlan igazi belső 
reformok koncepciója. Közszolgálati intézményhez nem méltó színvonalú és tartal-
mú a Magyar Rádió honlapja, ami nem is elsősorban pénzkérdés. 

A valódi anyagi gondok, az üzleti érdekütközések sem indokolhatják azt, hogy − 
megszakítván a szerződéses folyamatot, ami persze mindkét félen múlik − a Magyar 
Rádió Rt. immár nem használja a Magyar Távirati Iroda sokoldalú és kiegyensúlyo-
zott hírszolgáltatását. Meglátszik, hallható… Miközben sikk a kereskedelmi médiára 
panaszkodni, terjed a politika bulvárhírek „csinálása”, „közszolgálati” formában. 
Jellegzetes modellje ennek némely fontos tény bagatellizálása, illetve egyes politi-
kusi vélemények hírértékű áleseményekké transzformálása. Sajnos bőven idézhet-
nénk példákat az elhangzó műsorok szerkesztési, nyelvi, műveltségi hibáira, a sok-
oldalú, kiegyensúlyozott, pártatlan tájékoztatás és a sokszínű nemzeti kultúra minő-
ségelvű támogatása közszolgálati követelményeinek gyakori megsértésére.  

Hangok, arcok, sztárok, egyéniségek 
Mint valamennyi tömegkommunikációs intézményé, a Rádió népszerűségének is 
döntő feltétele a hiteles saját hang, amely a nagy formátumú szerkesztők, riporterek, 
műsorvezetők, bemondók személyiségéből „áll össze”. Különösen áll ez az éles 
rádiópiaci verseny idejére: sokan elsősorban egy-egy hang (név) kedvéért hallgatják 
ezt vagy azt a műsort, a sztárok − különösen a reggeli és az éjszakai műsorvezetők − 
„miatt” választják ezt vagy azt a kereskedelmi, közszolgálati vagy civil hullám-
hosszt. (Hogy mit is jelent a tényleges vagy bulvár értelmű sztárság, most hagyjuk.) 
Egy akkora műsoridejű és többcsatornás intézménynél, mint a Magyar Rádió Rt., ez 
persze igen sokféle karaktert, egymástól lényegesen eltérő − „alternatív” − hangvé-
telt feltételez.  

A Magyar Rádiónak a szigorúbb időkben, az 1950-es−1980-as években, jóval a 
rendszerváltás előtt is (túl zenei együttesein) markáns személyiségek − élők és már 
elhunytak − adtak rangot. Hogy véletlenszerűen és talán szubjektíven néhány nevet 
említsek a különböző periódusokból: olyanok, mint például Benedikty Béla, 
Borenich Péter, Cserés Miklós dr., Domány András, Eke Károly dr., Erős Anna, 
Farkasházy Tivadar, Gömöri Endre, Győrffy Miklós, Hegyi Imre, Ipper Pál, Kaposy 
Miklós, Kerényi Mária, Kispista István, Komjáthy György, Kovalik Márta, Kör-
mendy László, Kristóf Gábor, Kroó György, Kulcsár István, Lázár Eszter, Lipovecz 
Iván, Marton Frigyes, Mester Ákos, Meixner Mihály, Molnár Aurél, Molnár Tibor, 
Novotny Zoltán, Ördögh Csilla, Petress István, Randé Jenő, Rapcsányi László, Rékai 
Gábor, Salgó László, Sebestyén János, Sediánszky János, Simonffy Géza, Sinkó 



Agárdi Péter 

 78 

Péter, Sóskúti Márta, Szabó Éva, Szél Júlia, Szepesi György, Szilágyi János, Török 
Tamás, Vajek Róbert, Váradi Júlia, Varga Géza. Az 1970-es–1980-as évek korláto-
zott, de táguló, „húzd meg−ereszd meg”-pluralizmusa felettébb kedvező volt a − 
sokak szerint − szürke alapszínű Kádár-kori nyilvánosságból való kiemelkedésre. Az 
ekkor mikrofonhoz jutók közül számosan nyújtották a személyiség fedezetét az 
érdes nyíltság tónusához, a kulturális-művészi kísérletezéshez, az értéknépszerűsítés 
szenvedélyéhez, az intimitás légköréhez vagy éppen a felszabadító humorhoz. A 
Rádió mindig is a tömegkommunikációs és sajtónyilvánosság felnevelő és röptető 
iskolája volt; a magyar televíziózás káderbölcsője az 1950-es–1960-as években, de 
monopóliumának megszűnésével, a rendszerváltozás után meginduló kereskedelmi 
médiumok is innét vitték el a legtöbb újságírót, arcot és vezetőt.  

Mégsem intézhető el ezzel a bölcső-, iskola- vagy átjáróház-effektussal az a 
tény, hogy a Rádió az elmúlt 15 évben elvesztette mértékadó személyiségei túlnyomó 
többségét és egy évtized során alig nevelt ki tehetséges újakat. A Rádió hangját 
jelentették azok az állandó munkatársak, akik − ismét egy önkényes névsor: Aczél 
Endrétől Bajor Nagy Ernőn, Bodor Pálon át Lévai Júliáig és Pintér Dezsőig − külső-
sök voltak ugyan, de nagyon is részei lettek a Rádió identitásának; nos az ő soraikat 
is erősen és méltatlanul ritkították a rendszerváltozás utáni másfél évtized hullámzá-
sai. A külsősök közé számítom a magyar színészet és előadóművészet legjavát, akik 
döntő szerepet játszottak az anyanyelvi, irodalmi, zenei kultúra népszerűsítésében; 
sokuk második, sőt akár első otthonának tartotta a Rádiót. Az elmúlt évtizedben 
jelentősen csökkent a hangjátékok, a vers- és prózaműsorok száma; így a színészek 
többsége is elmaradt a Rádióból. De a legmegdöbbentőbb azok nagy száma, akiket − 
szabályosan vagy törvénysértő módon − elbocsátottak, avagy akik számára főnökeik 
olyan szellemi, műsorpolitikai és anyagi helyzetet teremtettek, hogy távozni kény-
szerültek. Ez nem munkajogi kérdés, számos esetben „közös megegyezés”-ről szól a 
papír, de gyakran tetten érhető a kiszolgáltatottságból fakadó menekülés is. Termé-
szetesen minden élettörténet, pályaalakulás és sors egyéni, nem modellezhető, de a 
rádiós elit − a Magyar Rádió hangját megtestesítő gárda − ilyen mértékű és gyorsa-
ságú eltávozása a hallgatottság körülbelül 20 százalékos csökkenésének, a közön-
ség- és piacvesztésnek is meghatározó oka lehet.  

A Magyar Fórumban a jelenlegi elnök, Kondor Katalin is panaszkodott a sze-
mélyzeti, munkaügyi gondokra. Szerinte a Magyar Rádió elnökének munkaügyileg 
is meg van kötve a keze, „mert nem az ő általa kiválasztott emberekkel dolgozik, 
ami természetes is egy költségvetésből működő »állami cégnél«”. Hogy valóban 
nem lett volna módja az elnök asszonynak megválasztani közvetlen munkatársait, 
mindenekelőtt alelnökeit és a munkáltatói jogú középvezetőket, az bizony nem áll 
meg: őket ugyanis maga választotta és nevezte ki. Sőt éppen e választottak jelentős 
részével „van baj”. De folytatom az idézetet: 

 

„Az viszont teljesen abszurd állapotokat teremt a munkaügy területén, hogy a 
Munka Törvénykönyve előírásai nem egyszerűen nem teszik lehetővé, hogy al-
kalmatlanság révén bárkit is elbocsássak. Számos kontraszelekció útján ide ke-
rült kollégát örököltem, akik, szerencsétlenek, tehetnek vagy nem tehetnek róla, 
de nem képesek egy normális műsort megcsinálni, vagy normális rádiós hangon 
megszólalni, mégis az idők végeztéig itt fognak dolgozni.” (Kondor Katalin, 
2004: 7) 
 



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 79 

Megengedem, lehet ebben némi igazság, mégsem itt látom a legfőbb személyzeti 
problémát, hanem ellenkezőleg: éppen az eltávozott karakterek riasztó mértékében és 
a pótlásban.  

Az alábbiakban olyan tehetséges és népszerű műsorkészítőket, szerkesztőket, ri-
portereket sorolok föl, akik az elmúlt 15 év során nem tudtak vagy nem akartak a 
Rádióban maradni. Kényes, sőt veszélyes minden névsor, nem csupán a rajta szerep-
lők, hanem még inkább a róla hiányzók miatt; tüstént elnézést is kérek azoktól, akik 
méltatlanul nem szerepelnek rajta. Nem vettem közéjük (pedig ők az igazi veszte-
ség) az elhunytakat; s nem említem a Rádió műszaki, infrastrukturális és háttérben 
maradó szervező-szerkesztő gárdájának a veszteségeit sem. De elhagyom azok nevét 
is, akik szélsőséges politikai elkötelezettségük, szerepvállalásuk révén vagy miatt 
távoztak, jóllehet egykor valódi tehetségek, innovatív rádiósok voltak, s ennyiben 
bizony ők is sajnálatos veszteség.  

Közel száz rádiós, akik hiányoznak a Bródy Sándor utca 5−7-ből − s bizonyára 
nem csupán e sorok írójának, még ha szubjektív értékítéletem, rádióhallgatói ízlé-
sem belejátszhat is e névsor összeállításába: Albert Györgyi, Avar Károly, Azurák 
Csaba, Balla Györgyi, Balogh József (Szeged), Bánhidi Emese, Barát József, Bárdos 
András, Bedő Iván, Bernát György, Bocskay Zsolt, Bolgár György, Bölcs István, 
Dorogi Katalin, Erdei Grünwald Mihály, Farkas Zoltán, Feuer András, Fiala János, 
Forró Evelyn, Forró Tamás, Frei Tamás, Friderikusz Sándor, Gálik Mihály, Göczey 
Zsuzsa, Gulyás Erika, György Gábor, Gyuricza Péter, Hadas Krisztina, Hajdu And-
rás, Havas Henrik, Izbéki Gábor, Juhász Judit, Kardos Ernő, Kereszty Gábor, Kert 
Attila, Kirschner Péter, Klemanovits Vera, Kovács Zoltán (Pécs), Körmendy Ferenc, 
Kőváry Katalin, Kunstár Csaba, László György, László József, László Péter, Luigits 
Tamás, Máder László, Magos György, Maronics Annamária, Martin Kovács Miklós, 
Márványi Péter, Mélykuti Ilona, Mester Ákos, Mihancsik Zsófia, Molnár János, 
Moskovics Judit, Nagy Izabella, Neuman Gábor, Nagy Márta, Narancsik Ágota, 
Nika György, Nyulász Gergely, Obersovsky Péter, Orbán Györgyi, Orosz József, 
Pálfy István, Pásztor Magdolna, Pikó András, Poór Csaba, Pusztai András, Rádai 
Eszter, Rangos Katalin, Rózsa Péter, Sárközy Erika, Sebes György, Seres László, 
Siklós András, Simkó János, Sipos Ildikó, Somogyi Nóra, Sváby András, Szalay 
Zsolt, Szécsi Éva, Szirányi János, Szőke György (Szolnok), Tarnói Gizella, B. Tóth 
László, Török Mária, Vajda Zsuzsa, Vámos György, Vándor Ágnes, Varga Lajos 
Márton, Verebes István, Verő Júlia, Vicsek Ferenc és még sokan mások. 

A fentiekben nevesített hiányzók között van, aki 1992 után maga állt fel. Az 
1994 március elején lapátra tettek egy része később visszatérhetett s tért is, de van, 
akinek azóta újra távoznia kellett. 1997-től számosan voltak, vannak olyanok, akik 
nem elsősorban a magasabb jövedelem ígérete miatt, hanem azért engedtek valame-
lyik kereskedelmi rádió vagy tévé, napi- vagy hetilap hívásának, mert nem marasz-
talták őket, mert úgy érezték: „nincs rájuk szükség”. A kurzusváltások, a médiahá-
borúk és az ezeket leképező belső küzdelmek megrendítő nagyságrendű emberi 
veszteséggel, csonkulással jártak, s ebben a mindig is „természetes” belső rivalizálá-
sok, pozícióharcok, személyes konfliktusok, jövedelemfeszültségek otromba nagy-
politikai kihasználása, durva manipulálása az igazán riasztó. Van alkotóereje teljé-
ben lévő, aki ma kényszernyugdíját „élvezi”, miközben több alkalmazkodó és lojális 
nyugdíjkorú, sőt 70 fölötti továbbra is (vagy újra) meghatározó poszton van. Van-
nak, akik sztárokká, vagyonossá lettek, de tehetségük megfakult, felőrlődött a pia-
con. Számosan viszont áldozattá váltak, marginalizálódtak, pályát, szakmát váltot-



Agárdi Péter 

 80 

tak, netalán elszegényedtek. S eközben a műsorokban mind több a műveletlen, tehet-
ségtelen vagy középszerű, rosszul artikuláló és magyartalanul beszélő, „viszont” 
politikailag elfogult és a főnökei iránt szolgálatkész újdondász − tisztelet a kivéte-
leknek!  

Attitűdben, világszemléletben, formátumban, hangvételben, teljesítményben 
számos különbségre vall ez a névsor, de aligha a középszer emberei. S még kevésbé 
a „cenzurált pártállami hang” emblematikus negatív figurái. Kikerülésüket nem 
indokolhatja az egykori Rádió túlzottan magas létszámának − a technikai moderni-
zációval és a pluralizálódással párhuzamosan − elkerülhetetlen csökkentése, a pénz-
szűke sem. S a névsor tovább bővíthető lenne azokkal, akik bár (még?) ott vannak, 
de tényleges és méltó alkotási lehetőség híján. Akiktől már elvették meghatározó 
műsoraikat, akiket fegyelmik fenyegetnek véleményük nyílt megfogalmazása miatt. 
Mindenesetre semmivel sem indokolható ez a „világháborús” mértékű vér-, illetve 
hangveszteség; még ha magától értetődően nem „vádolható” is valamennyiük távo-
zásáért a mindenkori vezetés. Némelyek szép karriert csináltak másutt, más rádió-
ban, kereskedelmi televízióban, az üzleti életben vagy éppen az államigazgatásban, 
számosan azonban tehetségük kibontakozásának igazi esélyétől estek el, talán örök-
re, ami a Rádióra is visszaütött. De akárhogy is: a magyar nemzeti hangzáskultúra és 
köznyilvánosság lett hallhatóan szegényebb a Magyar Rádióból való eltűnésükkel.  

Ha van felelőssége a Rádió vezetőinek (nem egyforma az 1990 utániaknak !), 
akkor az leginkább e roppant vérveszteség mértékének, a hozzá vezető légkörnek az 
előidézése, illetve eltűrése: a 3 K, a középszerűsödés, a karaktertelenítés és a kont-
raszelekció humánpolitikája. Hogy tudatosságból-e vagy „csak úgy”, inerciaként, 
hogy politikai elfogultságból-e vagy informális utasításra, hogy személyes bosszú-
ból-e vagy kicsinyes féltékenységből, avagy akár csak a tehetséggel szembeni fi-
gyelmetlenségből következett be mindez: most már szinte lényegtelen. Az elsődle-
ges felelősség azonban a jobboldali politikai és médiaelité, amelyik rátelepedett a 
Rádióra, és komisszárokkal, belsős mamelukokkal, törlesztőkkel, „rajongókkal”, 
„megtérőkkel” vagy cinikus hatalomtechnikusokkal szövetségben szétzilálták azt az 
érzékeny idegszövetet, amely az évtizedek során szervesen és mégis innovatívan 
fejlődött.  

A hallható „eredmény” minden médiapolitikai fejtegetésnél többet mond, még 
ha természetesen maradtak is nagy nevek, bátor utóvédharcosok, igazi tehetségek és 
értékes műsorok. Ők azonban többnyire elszigetelődve, egymás iránt sem nagyon 
szolidárisan, saját − gyakran csökkentett idejű − műsorukba zárva, elszürkülő kör-
nyezetben, rossz akusztikai térben rádióznak. A pártállami időkben is vibráló rádiós 
műhelymunka és emberi légkör, a nagy beszélgetésektől pezsgő citoyen vitakultúra, 
az egész magyar szellemi életre roppant vonzerőt gyakorló termékeny rádiós aura − 
melynek egyik fő színtere és egyúttal metaforája volt a Pagoda, híres írók, tudósok, 
színészek, zeneművészek, riporterek és szerkesztők agóra-kávézója, valamint az 
ilyen című, „persze” fölszámolt szakmai folyóirat is − a politikai szabadság kibonta-
kozásának másfél évtizede alatt paradox módon elszivárgott.  

Ha arcokról, egyéniségekről van szó egy szellemi-kulturális műhely kapcsán, 
nem kerülhetjük meg azt a kérdést: mikor milyen személyzeti, humánpolitikai felfo-
gás intézményesült és valósult meg. Ez a koncepció és gyakorlat − a történelmi 
keretek és korlátok közepette − maga is egyéniségfüggő: a mindenkori első számú 
vezető karakterén és képességein múlik. A Magyar Rádiónak eddigi, közel nyolc 
évtizedes története során a hosszabb ideig „uralkodó” vezetői között két nagy formá-



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 81 

tumú, meghatározó súlyú elnöke volt: Kozma Miklós és Hárs István. Egyikük jobb-, 
másikuk baloldali világnézetű. Mindkettő egy-egy tekintélyelvű rendszer (korántsem 
szolgai) elkötelezettje, reprezentánsa, de mindkettő a Rádió − mégoly relatív − 
szakmai autonómiájának a kiépítője és védelmezője. Minőségérzékeny, az intézmé-
nyi érdeket és értékeket elsődlegesnek tekintő személyiségek, karizmatikus vezetők, 
akik ugyanakkor tehetségpártiak voltak, lett is konfliktusuk belőle „fölfelé”. Nem 
akarnám túldimenzionálni a párhuzamot, a kétféle tekintélyelvű rendszer közé sem 
tenném ki a „totalitariánizmus” egyenlőségjelét, de több mint érdekes pályájuk el-
lentétes irányultságúként is szembetűnő analógiája. Mindketten korábban az állam-
apparátus elitjébe tartoztak, kívülről, bizonyos értelemben ejtőernyősként kerültek a 
médiába, de megszerették és megtanulták, majd modernizálták azt. Hárs István ideje 
alatt vált a Magyar Rádió az ország talán legnagyobb hatású és tekintélyű kultúra-
közvetítő közszolgálati intézményévé, amiben persze kitűnő szakemberek is segítsé-
gére voltak, mindenekelőtt dr. Kiss Kálmán elnökhelyettes. A Rádió − bár nem egy 
botránnyal, letiltással terhelve − az egypártrendszer korlátozott és irányított nyilvá-
nosságán belül elérhető fokozatos reformok „maximumává”, vonzó értelmiségi és 
kulturális alkotóműhellyé nőtte ki magát.  

Hárs István ma, 80 évesen is őrzi tekintélyét a szakmában és a rádiósok immár 
virtuális közösségében. Rangját nem hatalmi pozíciójának, hanem emberi minőségé-
nek, az elvszerűséget és a tépelődést toleranciával és gyakorlatiassággal ötvöző 
habitusának, továbbá a szakembereket tisztelő igényességének köszönheti. Termé-
szetesen ő is számos dologban tévedett s korántsem csupán szocialista álmai és 
meggyőződése megvalósulási esélyeit illetően. Fegyelmezett pártállami vezetőként 
ugyanakkor többnyire magára vállalta a „balhékat”, mintsem hogy kiszolgáltassa 
vétlen vagy hibázó munkatársait. Az is tünetértékű, hogy 1988 nyarán azért késztet-
ték nyugdíjba vonulásra, mert − úgymond − hagyta kicsúszni a Rádiót a párt kezé-
ből, s utódját, Hajdu Istvánt alapvetően a „rendcsinálás” feladatával bízták meg. 
(Hogy Hajdu idejekorán felismerte ennek a szerepvállalásnak a lehetetlenségét és 
igyekezett az intézményt megvédve-beilleszteni a rendszerváltás média-, illetve 
rádiópolitikai keretei közé, az viszont az ő rugalmasságát és tanulékonyságát dicséri, 
de ez már más történet. Későbbi szerepéről pedig a fentiekben már írtam.) Minden-
esetre Hárs egész rádióvezetői életműve maga is hozzájárult ahhoz, hogy az általa 
egyébként nem akart kapitalista rendszervisszaváltás viszonylag békésen menjen 
végbe, továbbá ahhoz, hogy az átmenet éveiben a Rádió magas színvonalon teljesí-
tett és a legszélesebb társadalmi bizalmat élvezte az ország közintézményei közül.  

Epilóg? 
Nosztalgiának, visszaútnak természetesen nincs helye. Ha másként, ha kedvezőbben 
alakult volna is a Magyar Rádió médiapolitikai játéktere, valamint vezetőinek kivá-
lasztása és sorsa, a piacgazdaság, a globalizáció, az információs társadalom és a 
médiapluralizmus „rendszerváltása” szükségképpen akkor is leértékelte volna az 
egykor monopolhelyzetű intézményt s általában a közszolgálati rádiózást. De ko-
rántsem volt törvényszerű, nem volt eleve lefutott s még kevésbé fátumos mindaz, 
ami történt. A Rádió az elmúlt 15 év során nemcsak hallgatói jelentős részét vesztet-
te el, hanem épphogy megszerzett, néhány évig élvezett függetlenségét is. Közvetle-
nül vagy közvetve mindegyik parlamenti többség, illetve kormányzat felelős ezért, 
de leginkább az 1990−1994 és az 1998−2002 között regnálók. 



Agárdi Péter 

 82 

Emlékeztetek arra, hogy az első ciklus idején a radikális Csurka István volt a 
kormánypárti médiapolitika informális mozgatója (akivel Antall József miniszterel-
nök is alig bírt), még ha formálisan a „szalonképesebb” Kulin Ferenc lett is a végre-
hajtó. Van máig ható felelőssége a baloldali és liberális pártoknak, illetve az 
MSZP−SZDSZ-kormánynak, hogy 1995 végén olyan médiatörvény született, „ami-
lyen”, még ha az akkori ellenzéki pártokkal való megegyezés szándéka tiszteletre 
méltó is. A Fidesz-kormányzat 1998 végétől − később az Alkotmánybíróság által is 
törvénysértőnek minősített, de nem korrigált módon − az eredeti nyolc helyett 16 
tagú rádiókuratóriumi elnökséget választatott az Országgyűléssel. A cél az volt, 
hogy az akkori kormánypártok és a magát ellenzékiként deklaráló MIÉP − jól érzé-
kelhető összejátszás jegyében − 2/3-os többséggel rendelkezhessenek a tulajdonosi 
kezelő testületben és folyamatos nyomás alatt tarthassák az rt. menedzsmentjét. 
„Sikerült”.  

Ugyancsak jogsértő módon, a parlamenti demokrácia arcul csapásával kénysze-
rítette ki a Fidesz-kormány 2000 februárjától a csak kormánypártiakból álló, immár 
négy fős, teljhatalmú csonka kuratóriumi elnökség megválasztását, amely biztosítot-
ta az akkori hatalmi elitnek tetsző további személyi és szervezeti döntések „legitimi-
tását”, 2001-ben pedig (2005. július végéig tartó hatállyal) Kondor Katalin de facto 
elnökké választását. A kontrollintézmények semmibevételére vall, hogy a jobboldali 
pártpolitikusból, országgyűlési képviselőből rádiókurátorrá lett dr. Lukács Tamást 
tették meg „szakemberként” a „független” felügyelő bizottság elnökének, aki − 
mindemellett − egy jobboldali párt vezetőjeként, szóvivőjeként is szerepet vállalt. A 
Rádió elnökének így szinte korlátlan lehetőségei nyíltak a személyzeti, a műsorpoli-
tikai, a szervezeti és a gazdasági döntések meghozatalára, az intézmény külső kap-
csolatainak és PR-jának kialakítására. Immár visszafordíthatatlanul − a 2002-es 
választások és kormányváltás után a kuratóriumba bekerült másik oldal bírálatai, 
megkésett korrekciós kísérletei ellenére is. 

A jobboldali politikai erők 1990 óta hirdetik és gyakorolják azt a projektet, hogy 
meg kell dönteni a szerintük liberális-baloldali arculatú sajtó- és médiahatalmat, át 
kell alakítani az „ő” televízióik, rádióik, napi- és hetilapjaik uralta nyelvpolitikai 
küzdőteret, tehát úgynevezett médiaegyensúlyt kell teremteni és új, saját médiaelitet 
fölnevelni, helyzetbe hozni. De legalábbis saját „polgári-nemzeti médiát” kell létre-
hozni − alternatívaként. Mindez a tulajdonosi-hatalmi szerkezet és arculat gyökeres 
átalakítását jelentené. Nem akarok belemenni annak a részletes vitatásába, hogy 
igaz-e a „balliberális hegemóniára” vonatkozó kiinduló tézis (nem igaz!), s hogy mit 
jelentene, milyen abszurditás lenne a közszolgálati média politikai kettévágása, bár 
értem és részben megértem indokaikat. Az azonban tény, hogy az önmagát a nemze-
tiként deklaráló, „két Magyarország”-ot vizionáló politikai jobboldal − kormányon 
vagy ellenzékben − meglehetős eredményességgel dolgozik ezen az áthangoláson. 
Teszi ezt a közpénzt nem kímélve, korlátlanul terjesztve rágalmakat, hazugságokat, 
harsány és harcias médiabrigádokat futtatva, Illyés Gyula metaforájával: „magán-
szorgalmú kutyák”-at hergelve − s mindebben persze olykor megvan a liberális és 
baloldali médiapolitika közvetett felelőssége is. Ha magántulajdonú intézményekről 
lenne csak szó, akár még „rendben” is lehetne a „saját”, jobboldali arculatú médiu-
mok létrehozásának igénye, ám állami pénzből létrehozott alapítványok, illetve a 
törvény védte közszolgálati intézmények esetén ez több, mint elfogadhatatlan. 

Privát beszélgetésekben egyes jobboldali politikusok, rádiókurátorok alkalma-
sint elfogadják a Magyar Rádió műsorpolitikai egyoldalúságaira vonatkozó kritikák 



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 83 

nagy részét, de hozzáteszik: „legalább” a Rádió lehessen az övék, így van némi 
„médiaegyensúly”, mondván: „úgyis a tiétek a köztévé, a három kereskedelmi tévé, 
a vidéki napilapok zöme és a Népszabadság”. Hogy mi kié, azon lehetne vitatkozni. 
Nekem baloldali létemre sem kellene baloldali köztelevízió és közrádió. „Csak” 
színvonalas és tárgyilagos, elfogulatlanul kritikus és vonzó, elemző és szórakoztató. 
Korszerűen nemzeti és európai. 

A közpénzekből működtetett Magyar Rádió ma nem kormányfüggő (ennyiben 
teljesültek a 15 évvel ezelőtti vágyak). Ám nem is független és szabad, hiszen − 
legalábbis tájékoztató és politikai műsorainak nagy részével − jobboldal-függő, 
(pillanatnyilag éppen) ellenzéki szócső (ennyiben viszont nem valósult meg az egy-
kori és az 1996-os törvényi célkitűzés). De nem is önmagában a politikai független-
ség hiánya a Magyar Rádió Rt. fő problémája, hanem − ettől persze elválaszthatatla-
nul − a minőség, a hallgatóság és a megújulási képesség elvesztése. Találónak bizo-
nyultak Kéri László keserű iróniával fogalmazott 2004-es tavaszi sorai: 

„Elmozdítani a közszolgálati rádió és televízió elnökét legalább olyan nehéz, 
mint helyettük újat találni. Ha nem lop, csal, sikkaszt (s azt is nyilvánvaló mó-
don), akkor maradhat, hiszen a vezetett intézmény szétesése, szakmai lezüllése 
nem elegendő ok eltávolítására. Miként szembetűnő politikai elfogultsága sem 
az. Mert ami az egyik tábor számára vérlázító, az a másik fél esetében éppen 
annak a bizonyítéka, hogy az illetőt minden áron meg kell védeni.”(Kéri László, 
2004: 86). 
A 400-at meghaladó televízió és a 170 körüli rádióadó Magyarországán, az 

elüzletiesedés, a bulvárosodás globális folyamatai közepette nem könnyű helytállni 
egy tiszteletre méltó hagyományú, de egyúttal nagy tehetetlenségi nyomatékú, költ-
séges és a politika hullámzásainak kitett közszolgálati intézménynek. Arra, hogy 
legyen újabb − legalább − 15 valódi éve, még sincs más esély, mint hogy egyidejű-
leg állítsa helyre szakszerű, törvényes működését, korrigálja műsorpolitikai elfogult-
ságait és gyökeresen újuljon meg hangvételében, infrastruktúrájában, nemzeti-
közszolgálati küldetésében, színvonalában.  

Irodalom 
Ágh Attila (2002) Médiavilág Magyarországon. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. 

Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország. médiakönyve 2002. Budapest: ENAMIKÉ. 
Bajomi Lázár Péter (2000) Közszolgálati rádiózás Nyugat-Európában. Budapest: Új Mandátum 

Könyvkiadó. 
Bajomi-Lázár Péter (2001) A magyarországi médiaháború. Budapest: Új Mandátum, 2001. 
Bajomi-Lázár Péter (2002) Az Orbán-kormány és a média autonómiája. Népszabadság, március 

13. 12. p. 
Bajomi-Lázár Péter (2004) Sajtó, szabadság. Médiapolitikai alternatívák. Székesfehérvár: Kodo-

lányi János Főiskola. 
Barát József (2002) Magyar Rádió: hang − szálak. Népszabadság, november 23. 
Bolgár György (2000) Beszéljük meg! Budapest: Magvető Könyvkiadó. 
Császi Lajos (2003) A média tabloidizációja és a nyilvánosság átalakulása. Politikatudományi 

Szemle 2. sz.  
Farkas Zoltán (1990) Hadijelentés. Harcok a sajtó körül − Adalékok egy vitához. Mozgó Világ, 7. 

sz. 
Farkas Zoltán (1991) Hadijelentés II. Újabb harcok a sajtó körül. (A brit kapcsolat.) Mozgó Világ 

7. sz. 
Farkas Zoltán (1993) Búcsú az egykorvolt céhtől. Népszabadság, december 24. 



Agárdi Péter 

 84 

Farkas Zoltán (1997) Médiaháborúból médiaválságba? In: Kurtán Sándor−Sándor Péter−Vass 
László (szerk.) Magyarország politikai évkönyve 1997. Budapest: Demokrácia Kutatások 
Magyar központja Alapítvány. 

Gálik Mihály (1997) Van törvényünk… Jel-Kép, 1. sz. 
Gálik Mihály (2000) Médiagazdaságtan. Budapest: Aula. 
Gálik Mihály & Horvát János & Szente Péter (2003) Szakértői vitaanyag egy új médiatörvény 

koncepciójához. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) 
Magyarország médiakönyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ.; 
www.kancellaria.gov.hu/media_vitaanyag; Vita egy új médiatörvény-koncepcióról 
(2003) Szente Péter, Agárdi Péter, Bayer Judit, Cseh Gabriella, Gellért Kis Gábor, Haraszti 
Miklós, Molnár Péter, Nahlik Gábor, Szalai Annamária, Szekfű András írásai. Médiakutató, 
tél.  

Gallup-jelentés a Magyar Rádió műsorainak fogadtatásáról. Magyar Gallup Intézet, 1998-tól 
folyamatosan, havonta. 

Gellért Kis Gábor (2002) A szóértés esélytelensége. Élet és Irodalom, augusztus 9. 
Gellért Kis Gábor−Dr. Ballai Éva (2003) A köznyilvánosság működéséről szóló törvény koncep-

ciója. Szakmai vitaanyag. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó 
(szerk.) Magyarország médiakönyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ. 

Göllner András (2002) A bokszmeccs. Adalékok a polgári médiaegyensúly fogalmához.  Magyar 
Hírlap, augusztus 24. 

Győrffy Miklós (2004) „Ez egy nagy összjáték volt”.Rádai Eszter interjúja. Médiakutató, nyár  
Győrffy Iván (2003) Hallgatni arany. A közszolgálati rádió egy éve (2002. nyár–2003. ősz). In: 

Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország média-
könyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ. 

György Péter (1998) A digitális éden. Budapest, Magvető Könyvkiadó. 
György Péter (1999) Ismétlődő vagy új médiaválság. Élet és Irodalom, február 5. 
György Péter (2003) A mélypont. Televíziózás Magyarországon. Filmvilág, 5. sz.; 

www.filmvilag.hu/ 
György Péter (2003) Közszolgálat a globális technokultúra korában (a Magyar Rádió lehetséges 

stratégiája). Készült a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának megrendelésére. Kéz-
irat, Budapest, január. 

Győri László (2004a) A tízéves háború. 168 Óra, március 4. 
Győri László (2004b) Kondor Katalinnak, a Magyar Rádió elnökének. Népszabadság, július 13.; 

Kondor Katalin (2004) válasza és Győri László viszontválasza. Népszabadság, július 27. 
Hajdu F. András (2001) A szerda reggeli szokásos. Élet és Irodalom, december 7. 
Halmai Gábor (2002) Kommunikációs jogok. Budapest: Új Mandátum Kiadó. 
Hargitai Henrik (2000) Magyar rádiók a hálózaton. A hazai internetes rádiózás első 5 éve. Magyar 

Média, 4. sz.; www.muosz.hu 
Horvát János (2003) Mélyrepülés. 168 Óra, április 30. 
Kenedi János−Mihancsik Zsófia (1993) „Új időszámítás” a Magyar Rádióban. Magyar Hírlap, 

június 3. 
Kéri László (2000) Hatalmi kísérletek. Kormányok, politika, média 1989 és 2000 között. Budapest: 

Helikon Kiadó. 
Kéri László (2003) Nyilvánosság az új évtized elején. In: Enyedi Nagy Mihály & Polyák Gábor & 

Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország médiakönyve 2003. Budapest: ENAMIKÉ. 
Kéri László (2004) A Medgyessy-kormány és a médiapolitika − félidei számvetés. Médiafüzetek 1. 

sz., május.  
Kondor Katalin (2004) „A magam részről mindent megteszek.” Szőcs Zoltán interjúja a Magyar 

Rádió elnökével. Magyar Fórum, július 22. 
Lázár Guy (1990) Mi legyen a Rádióval? Élet és Irodalom, szeptember 21. 
Lévai Béla (1992) A rádió és a televízió krónikája 1986−1990. Budapest: Magyar Rádió. 
A Magyar Rádió Közalapítvány éves beszámolói a Magyar Köztársaság országgyűlése számára 

1997−2003. 
A Magyar Rádió hallgatottságának alakulása 1998−2004. Budapest, Szonda Ipsos, 2004. április. 



A Magyar Rádió utolsó 15 éve 

 85 

Matkó István, szerk. (2002) Viharjelzés a Rádiófrontról. Budapest: M&H Communications 
Intelligence Unit, április.  

Mihancsik Zsófia (2003) A pikszis [A Bolgár György-ügy]. Magyar Narancs, november 13. 
Molnár Péter (2001) Gyűlöletbeszéd Magyarországon. Élet és Irodalom, október 26. 
Molnár Péter (2002) A független közmédia létrehozásának kudarca Magyarországon. Élet és 

Irodalom, november 8. 
Monori Áron (2004) Kampány és közszolgálat. Élet és Irodalom, július 30. 
Ormos Mária (2000) Egy magyar médiavezér: Kozma Miklós. Budapest: PolgArt Könyvkiadó. 
Pokol Béla (1995) Médiahatalom. Budapest: Windsor Kiadó. 
Rádai Eszter (2002) „A Magyar Rádióban mostanság macskákat etetnek.” Lugosi Viktória interjú-

ja. Mozgó Világ, 3. sz. 
Simkó János (2000/2001) Ténysebesség, hangrobbanás. A médiatérkép változásai 1990 és 2000 

között. Monitor, 2000. december−2001. január. 
Simkó János, szerk. (1995) RÁK Riport [Tanulmányok a Magyar Rádió korszerűsítéséről.] Kéz-

irat. Budapest: Magyar Rádió, június.  
Sükösd Miklós (1992) Médiaháború Magyarországon. A kormány és az MDF médiapolitikája 

1990−1992. Mozgó Világ, 10. sz. 
Sükösd Miklós (1993) Az alternatív nyilvánosság. Mozgó Világ, 11. sz. 
Sükösd Miklós (1996) Információszabadság, pénz és hatalom − az állami és a nonprofit szektor. 

Mozgó Világ, 9. sz. 
Sükösd Miklós─Csermely Ákos, szerk. (2001) A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai 

magyar médiában. Budapest: Média Hungária Könyvek. 
Szente Péter (2002) Közszolgálati kútmérgezés. Népszava, augusztus 9. 
Szente Péter (2004) Liberális médiapolitika. Médiafüzetek 1. sz. 
Szirányi János (2004) A Magyar Rádió zenei műsorpolitikájáról az 1980-as évektől napjainkig. 

Kézirat, február. 
Szirányi János (2004) Médiapolitika belülről és kívülről. (A Magyar Rádió a politika sodrában.) 

Médiafüzetek, 1. sz. 
A Szonda Ipsos−Gfk Hungária Rádió Navigátor 2004. júniusi adatbázis az országos rádiók hallga-

tottságáról. Közreadja a DSH médiavállalat 2004 júliusában: www.dsh-online.hu/1 
Terestyéni Tamás (2003) Vizsgálat a „Vasárnapi Újság” című rádióműsorról. Médiakutató, tavasz. 
Terestényi Tamás, szerk. (1995) Közszolgálatiság a médiában. Ábránd vagy realitás? Tanulmá-

nyok. Budapest: Osiris/MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 
Terestényi Tamás, szerk. (1997) Médiakritika. Tanulmányok a média kritikai megközelítéseinek 

témaköréből. Budapest: Osiris/MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 
Vámos György (2004) Rádiósirató. Kézirat, február. 
Varsányi Gyula (2000) A nyomtatott sajtó, a rádiózás és a televíziózás Magyarországon. In: Enye-

di György (szerk.) Magyarország az ezredfordulón. Országtanulmány. Budapest: CEBA Ki-
adó. 

Vásárhelyi Mária (1997) A vanás ára. Élet és Irodalom, április 18. 
Vásárhelyi Mária (2002) A kulturális káosz szerencselovagjai. Élet és Irodalom, február 1. 
Vásárhelyi Mária (2002) Médiahasználat, tájékozódási szokások, médiumok presztízse. In: Teres-

tyéni Tamás (szerk.) Magyarországi médiumok a közvélemény tükrében. Budapest: ORTT. 
Vásárhelyi Mária (2004) Búcsú a médiától. Élet és Irodalom, május 7. 
Vita a nemzeti televíziózásról a Népszabadság hasábjain: Pálinkás József: A nemzeti televíziózás 

esélyei. 2003. november 19.; Horvát János: Nemzeti vagy párttévé? 2003. december 11.; 
Zsolt Péter: A hibákat ott kell keresni, ahol vannak. 2003. december 11. 

Závecz Tibor (1999) Főszerepből karakterszerep. (A média presztízse a magyar lakosság körében 
1988 és 1998 között. In: Sárközy Erika (szerk.) Rendszerváltás és kommunikáció. Budapest: 
Osiris Kiadó−Erasmus Intézet. 

Zöldi László (2004) Méz és korbács − Az Orbán-kormány médiapolitikája. Médiafüzetek 1. sz. 
Zsolt Péter (2002) Média a sajtószabadság korában. Népszabadság, április 12. 
Zsolt Péter (2004) Ördögi kör. Élet és Irodalom, április 2. 
 



Agárdi Péter 

 86 

Köszönöm továbbá mindazoknak a rádiósoknak és rádiózóknak a véleményét, kiegészítéseit, akik 
hozzájárultak tanulmányom véglegesítéséhez. 

A tanulmány szerzőjének a témakörbe vágó írásai, dokumentumai 
Mitől nemzeti a Rádió? Új Fórum, 1989. 11. és 12. sz. 
A magyar rádiózás és a kultúra. Készült a Gazdaságkutató Intézet megrendelésére. Kézirat, 1991. 

augusztus. 
Rádiós „még” és „már”. Varsányi Gyula interjúja. Kultúra és Közösség, 1998. 1. 
„A Rádió még mindig nem jutott túl az átalakulás kínjain.” Solténszky Tibor és Vándor Ágnes 

interjúja. Pagoda, 1999. 11–12. 
„A megfélemlítés légkörét mindennap tapasztalom”. Győrffy Iván interjúja. Mozgó Világ, 2000/3. 
Végjáték a Magyar Rádióban. Népszava, 2000. szeptember 6. 
Jubileumi rombolás, avagy a hatalom akarása. A hetvenöt éves Magyar Rádió az ezredfordulón. 

Monitor, 2000. december−2001. január, I. évf. 3. sz.  
Kultúra és média a magyar ezredfordulón. Pécs: PTE TTK FEEFI, 2002.  
„24 óra alatt repültek?” Népszabadság, 2002. július 29. 
Érvek és perek a Rádió körül. Népszava, 2002. november 8. 
Vaklárma harangszóval. Esettanulmány a rádiós Déli harangszó körüli műbalhéról és egy valódi 

konfliktussorozatról. Mozgó Világ, 2002. 11. sz.; www.mozgovilag.hu  
Búcsú a Bródy Sándor utcától? Avagy a közszolgálati rádiózás alternatívája. In: Enyedi Nagy 

Mihály & Polyák Gábor & Dr. Sarkady Ildikó (szerk.) Magyarország médiakönyve 2002. 
Budapest: ENAMIKÉ; www.mediakonyv.hu 

Ki bünteti a Magyar Rádiót? Népszava, 2003. okt. 14.; www.nepszava.hu  
Glosszák Gálik Mihály, Horvát János és Szente Péter 2003. nyári médiatörvény-koncepciójának 

margójára. Médiakutató, 2003. tél. 
A médiapolitika kétszer három hónapja (2003 őszétől–2004 tavaszáig). Szakértői tanulmány a 

Miniszterelnöki Hivatal Stratégiai Elemző Központja számára. Kézirat. Budapest, 2003. 
november. 

Honnan hová? Avagy: veszélyben van-e a nemzeti kultúra az új évszázad elején, s ha igen, mi 
veszélyezteti? In: Ördögh Szilveszter (szerk.) Magyar jelentés-árnyalatok. Budapest: Kos-
suth Könyvkiadó − XXI. Század Társaság, 2004. 

A magyar baloldali médiapolitika (azaz médiafelfogás) paradoxona. Médiafüzetek, 2004. 1. sz. 
 
 

 
A Dráva vízenyős ártere 

 
 


