REAL

A vasútszakmai oktatás fejlesztési lehetőségei = Development possibilities of railway vocational education

Farkas, Attila and Filep, Roland and Dajnoki, Krisztina (2023) A vasútszakmai oktatás fejlesztési lehetőségei = Development possibilities of railway vocational education. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 10 (4). pp. 58-70. ISSN 2415-9395

[img]
Preview
Text
SME_4804_Farkas_Filep_Dajnoki_FINAL_v2.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (259kB) | Preview

Abstract

A vasút megbízható működése megköveteli, hogy a dolgozók megkapják azt az elméleti és gyakorlati képzést, amellyel a megbízható működés ténylegesen kivitelezhető. A tanulmány célja a vasútszakmai oktatás deficitjeinek vizsgálata. A kutatás során arra kerestünk választ, hogy az erősségek/gyengeségek feltárása mellett, melyek azok a lehetőségek/veszélyek, amelyek ismeretében javítható, fejleszthető az oktatás minősége. Egyéni és fókusz-csoportos interjúkat végeztünk, melyek eredménye alapján SWOT analízist készítettünk. Megállapítottuk, hogy erősségként jelenik meg, hogy az oktatók nagy része elhivatott, innovatív ötleteik vannak. A képzési rendszer viszont elavult és a tananyag egységesítésére lenne szükség. A szervezeti egységek számos lehetőséget látnak a helyzet javítására úgy, mint bemeneti és kimeneti követelmények erősítése, az oktatás gyakorlatiasabbá tétele, valamint az Education 4.0 alkalmazásával további innovatív megoldások megvalósítása. A szervezeti egységek egymást is segíthetik a legjobb gyakorlatok megosztásával. A tananyag egységesítése és modernizálása mellett olyan közös fórum megszervezését javasoljuk, amely segíthet a tudásmegosztásban. | The safe operation of the railway requires that the workers receive the theoretical and practical training with which reliable operation can actually be carried out. The purpose of the study is to investigate the deficits of railway voca- tional education. In the course of the research, we looked for an answer to the question that, in addition to revea-ling the strengths/weaknesses, what are the opportunities/threats, the knowledge of which can improve and impro-ve the quality of education. We conducted individual and focus group interviews, based on the results of which we prepared a SWOT analysis. We found that it appears as a strength that most of the instructors are dedicated and have innovative ideas. The training system, on the other hand, is outdated and the curriculum needs to be standar-dized. The organizational units see many opportunities to improve the situation, such as strengthening input and output requirements, making education more practical, and implementing more innovative solutions using Education 4.0. Organizational units can also help each other by sharing best practices. In addition to standardizing and modernizing the curriculum, we recommend organizing a joint forum that can help in sharing knowledge.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Personality; education; railway profession | személyiség; Education 4.0; oktatás; vasútszakma
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Apr 2024 06:20
Last Modified: 26 Apr 2024 06:25
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193262

Actions (login required)

Edit Item Edit Item