Repository of the Academy's Library

A tanulók fogalmi fejlődése és fogalmi váltása a kémia tanítási-tanulási folyamatában = Student's conceptual development and conceptual change in chemical education

Tóth, Zoltán and Kluknavszky, Ágnes and Sebestyén, Annamária (2010) A tanulók fogalmi fejlődése és fogalmi váltása a kémia tanítási-tanulási folyamatában = Student's conceptual development and conceptual change in chemical education. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
49379_ZJ1.pdf

Download (381Kb)

Abstract

Általános és középiskolás tanulók, valamint egyetemi hallgatók csoportjainak fogalmi fejlődését és tévképzeteit vizsgáltuk a kémia területén. A fogalmi fejlődés követéséhez meghatároztuk, és hierarchikus kapcsolati hálóval modelleztük a tanulócsoportok tudásszerkezetét. Kimutattuk, hogy - a tanulók kémiai alapfogalmakkal kapcsolatos fogalmi fejlődését a konkrét anyagok tanulmányozása jobban segíti, mint az általános kémia; - a kémiai problémák megoldása során a tanulók a különböző megoldási stratégiákat algoritmusszerűen használják a fogalmi megértés helyett; - a memorizálási technikával megtanult ismeretek izolálódnak a tudásszerkezetben; - a fogalmi fejlődés jellemző profilja megjeleníthető a tanulócsoport tudásszerkezetében is; - a tapasztalati megismerésből adódó tévképzeteket nem vagy alig korrigálja a kémia oktatása; - az általános iskolás tanulóknak az anyag szerkezetével és változásaival kapcsolatos ismereteiben döntő az anyag részecskemodelljének megértése; - az anyag tulajdonságaival és átalakulásaival kapcsolatos tanulási problémák egyik meghatározó tényezője, hogy a tanulók - a szakértőkkel ellentétben - nem a részecskék közötti kölcsönhatásokkal, hanem a makroszkopikus jellemzőkkel "felruházott" részecskék tulajdonságaival értelmezik az anyag tulajdonságait és átalakulásait. Számos ponton sikerült tovább fejlesztenünk a tanulócsoportok tudásszerkezetének vizsgálatára alkalmas tudástér-elméletet. Az eredményekből 82 publikáció és 3 doktori értekezés született. | In this project conceptual development and misconceptions on chemistry were studied among students from primary, secondary and tertiary education. The knowledge structure characterising different students' groups was explored and modelled as hierarchical graph of concepts or knowledge. Main results are as follows: - The conceptual development regarding basic chemical concepts is helped better by studying real chemical materials then by learning general chemistry. - Students typically use problem-solving strategies as algorithms instead of the conceptual understanding. - Rote learning give separated items in the knowledge structure. - A typical shape of the process of conceptual change was demonstrated by knowledge structures. - Misconceptions based on the students' empirical assumptions are not influenced by instruction. - In case of students from primary education understanding the particle model is the key to acquire knowledge on structure and changes of matter. - In the difficulties in teaching and learning the properties and changes of matter plays important role the fact that students use the particle model in different ways to experts do. Students transfer the properties of substances to the particle level and use these particles with macroscopic properties to explain phenomena. We could develop the knowledge space theory in some details. Our results were published in 82 lectures, posters and papers, and in 3 PhD thesis.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 13:20
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2380

Actions (login required)

View Item View Item