REAL

Az új termékek piaci sikerét meghatározó tényezők elemzése

Nagy, Szabolcs (2013) Az új termékek piaci sikerét meghatározó tényezők elemzése. In: Kiterjesztett marketing. Budapesti Gazdasági Főiskola, Budapest, p. 11. ISBN 9789637159329

[img]
Preview
Text
Az_uj_termekek_piaci_sikeret_meghatarozo_tenyezok_elemzese__MOK2013_u.pdf

Download (226Kb) | Preview

Abstract

Az innováció a versenyképesség alapfeltétele. Minél jobban ismerjük a termék- és szolgáltatás-innovációk sikerességének meghatározó tényezőit, annál nagyobb esélyünk van a versenyelőny megszerzésére. Tanulmányomban megvizsgáltam, hogy az új termékek piaci sikerét milyen mértékben határozzák meg a Magyarországon tevékenykedő vállalatok körében azok a tényezők, amelyeket a téma ismert szakértői, Henard és Szymansky (2001) a szakirodalom meta-elemzése alapján azonosítottak be. Faktorelemzéssel feltártam, hogy az általuk beazonosított négy elméleti faktor, melyek sorrendben a termékjellemzők, a cég stratégiai jellemzői, a vállalati folyamatok jellemzői és a piaci jellemzők minimális belső tartalmi változással hazánkban is megjelentek, azaz az új termékek piaci sikerét meghatározó tényezők strukturálódása Magyarországon csak kis mértékben tér el a szakirodalom által javasolttól. Regresszió-analízis alkalmazásával kiderítettem, hogy faktorszinten csak gyenge hatás volt felfedezhető a sikerfaktorok és a profit növekedése között, változószinten azonban feltártam, hogy a vevői igények figyelembevétele, a fogyasztók által észlelt ár minőség megfelelőség és a versenytársak termékeitől való eltérés mértéke, valamint a profit növekedése között közepes korrelációs kapcsolat figyelhető meg. A tanulmányomban bemutatott eredmények azt támasztják alá, hogy a hazánkban bejegyzett vállalatok innovációinak a piaci sikerében a „vevő- és piacorientált termékfejlesztés” játssza a legfőbb szerepet, azaz a marketing tudatos és módszeres alkalmazása elkerülhetetlen az sikeres innovációs folyamat során.

Item Type: Book Section
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 09 Jun 2015 09:44
Last Modified: 09 Jun 2015 09:44
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/24564

Actions (login required)

View Item View Item