REAL

A magasan képzett nők gyermekvállalása és a tudományterület hatása

Paksi, Veronika (2015) A magasan képzett nők gyermekvállalása és a tudományterület hatása. Kultúra és Közösség, 45 (4). pp. 143-151. ISSN 0133-2597

[img]
Preview
Text
PaksiV_Magasan_kepzett_nok_gyvallal_tud_ter_hatas_KeK_2014.pdf

Download (791kB) | Preview

Abstract

A gyermekvállalási magatartás magyarázatai közül gyakran kerül előtérbe a magasabb iskolai végzettség negatív hatása a gyermekvállalás időzítésére (tempo) és a gyerekszámra (quantum). A felsőfokú végzettségű nők későbbi életkorban válnak anyává, kevesebb gyermekük lesz, vagy nagyobb valószínűséggel maradnak gyermektelenek, mint az alacsonyabb iskolai végzettségű nők. Mindez különösen igaz a doktori fokozattal rendelkező, K+F-ben dolgozó nőkre, ahol a karrier megalapozása és a családalapítás gyakran egy időszakra esik. A munka és a magánélet összehangolása különösen nehéz számukra a karrier korai szakaszában, és nagyobb eséllyel hagyják el a tudományos pályát, mint férfi kollégáik. Bár pályaelhagyásuk okainak feltérképezése és termékenységük megértése különösen fontos, nagyon kevés kutatás foglalkozik a témával. Tanulmányunkban a magasan képzett nők termékenységére fókuszálunk. Friss nemzetközi szakirodalom alapján bemutatjuk, hogy a felsőfokú végzettség milyen mechanizmusokon keresztül hat a termékenységre, és a magasan képzett nők hogyan időzítik második gyermekvállalásukat. Ezután azon kevés kutatási eredményből mutatunk be néhányat, amik a doktori fokozattal rendelkező nők termékenységére, valamint a képzési terület termékenységre gyakorolt hatására irányulnak.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: higher educated women, fertility, work-family balance, PhD degree, field of education
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HQ The family. Marriage. Woman / család, házasság, nőpolitika
Depositing User: Veronika Paksi
Date Deposited: 28 Dec 2015 18:38
Last Modified: 28 Dec 2015 18:38
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/31542

Actions (login required)

Edit Item Edit Item