REAL

Hét szó

Pazár, Béla (2011) Hét szó. Építés – Építészettudomány, 39 (3-4). pp. 187-195. ISSN 0013-9661

[img] Text
eptud.39.2011.3-4.3.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2031.

Download (60kB)

Abstract

A firenzei Santa Maria del Fiore építőmesterei évtizedeken keresztül minden év elején megfogadták, hogy felépítik Arnolfo di Cambio mester tervét. Egyikük sem akarta megváltoztatni. Brunelleschi is erre vállalkozott, és munkája közben csodálatos, addig soha nem látott, új építőgépeket és kupolaszerkezetet talált fel, hogy vállalását teljesítse. Kupoláját – bár megtehette volna, hiszen mindenkinél jobban értett a perspektívához –, nem festette meg előre, hanem bejárható modellt épített. Az épületeket, építményeket az idők során, ma is valóságos helyeken, valóságos anyagokból építjük fel különböző szerszámaink eszközeink segítségével, az építészet ma sem választható el ettől a szép és összetett folyamattól. Hét szó. Struktúra, textúra faktúra, anyagszerűség, digitális, technika, építészet. Az előadás a gyakorló építész szemével próbálja értelmezni a témában e hét szó társításával körvonalazott kérdéseket, kicsit az aktuális szövegeken innen és túl. Innen, mert e szövegek szembesítését az érzékivel mindig a megoldást kereső gyakorlat kényszeríti ki, túl, mert e gyakorlat emberi miértjére csak az aktuális szövegeken túl, a gondolkodás hagyományában lehet választ keresni. | The master builders of the Santa Maria del Fiore in Florence took an oath on the first day of the year through decades, to complete the work of their predecessor, master Arnolfo di Cambio. None of them wanted to alter it. Brunelleschi did the same. To fulfil his task, he invented new building machines, and a miraculous, detailed way of assembling the enormous dome. He didn’t depict his dome in advance for show, though he could have done it, being the most outstanding master of perspective drawing. He built a real model instead, huge enough to enter it. Architecture has been born on real sites, out of real materials as a result of the labour of living human creatures, using different tools, devices machines and other inventions throughout history. Its conception cannot be separated from this complex and beautiful human procedure. Seven expressions: structure, fabric, facture, truth to the material, digital, technology, architecture. The lecture is trying to analyse the possible connotations, suggested by the relationship between the chosen expressions, from the position of the practising architect, acting somewhat from here, and beyond the actual texts. The approach implies, that only architectural practice can force us to confront texts with sensible reality, and we can ask beyond actualities, for the ultimate human motivation and devotion, manifested in this practice, only in our great cognitive tradition.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: xKatalin xBarta
Date Deposited: 22 Dec 2016 13:22
Last Modified: 22 Dec 2016 13:22
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/43871

Actions (login required)

Edit Item Edit Item