REAL

Köszöntõ a 140 éves magyar építészettörténet-oktatás konferenciájára

Finta, József (2010) Köszöntõ a 140 éves magyar építészettörténet-oktatás konferenciájára. Építés - Építészettudomány, 38 (3-4). pp. 189-192. ISSN 0013-9661

[img] Text
eptud.38.2010.3-4.2.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2030.

Download (40kB)

Abstract

Az ÉPÍTÉSZETTÖRTÉNET tudománya valójában nagyon is a jelené, ember- és építész-létezésünk leválaszthatatlan része. A Tanszék legjelentősebb professzorai az építészettörténetet úgy adták elő, mint a JELEN részét – olyan tudással, átéléssel és hittel, amely tudásuk és hitük tanította meg tisztelni az általuk előadott KOROK építészetét. Nincs könnyű helyzetben a MA építészettörténet-oktatása. Az eddig biztonságos elveket nyújtó charták konzervatív, stabilnak-örökérvényűnek hitt törvényei mára megszűntek. A műemlékvédelem feszegeti eddigi elvi kereteit, az épített múlt és az építendő jelen szellemi és fizikális rokonságára sokkal jobban épít, mint egy-két évtizede. Az építészet maga az élet, az élet szolgálata; nem konzerválásra termett szakma, hanem művészet és tudomány együtt. A Tanszék egyik missziója, hogy olyan jelenkori építészetelméletet oktasson, amely ellensúlyozni képes a néha nagyon eltorzult-manipulált szellemű és akaratú építészeti média hatásait az ifjabb (s nem is olyan ifjú) építészgenerációkra. | The science of ARCHITECTURAL HISTORY is only too evidently a segment of the present, and an inseparable part of our existence as human beings or architects. The most important professors of the Department presented history of architecture as a part of the PRESENT – with such a knowledge, empathy and enthusiasm which taught us to respect the architecture of those AGES they professed. Education of architectural history TODAY does not seem to be in an easy position. Canons of conservative charters having offered safe principles were considered to be stable and eternal, but now came to an end. Monument preservation winds up its theoretic frames of yesterday as it prefers to build more on the mental and physical relationship between the built past and the building present than a few decades ago. Architecture is life itself, the service of life; it is not a profession cut out for conservation, but is a juxtaposition of art and science. The mission of the Department is to teach a contemporary architectural theory which can compensate the effects of the overall biased and manipulated mind of architectural media on the younger (not as young indeed) generations of architects.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: xKatalin xBarta
Date Deposited: 05 Jan 2017 14:51
Last Modified: 05 Jan 2017 14:51
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/44626

Actions (login required)

Edit Item Edit Item