REAL

A kötődés élményrétegei serdülő- és felnőttkorban

Hámori, Eszter and Horváth, Julia (2017) A kötődés élményrétegei serdülő- és felnőttkorban. Magyar Pszichológiai Szemle, 72 (1). pp. 107-126. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016.2017.72.1.7.pdf

Download (214kB) | Preview

Abstract

Bowlby (1974, 1980) fejlődéselmélete szerint a kötődés funkciói serdülőkorban fokozatosan áttevődnek a szülőkről a barátokra, majd a szerelmi partnerre. A belső munkamodell tartalma és rétegei is bővülnek a kapcsolati tapasztalatok és a kognitív fejlődés következtében. Kutatásunkban a kötődés kora serdülőkori átszerveződésének kognitív és affektív tartalmait vizsgáltuk és hasonlítottuk össze annak felnőttkori sajátosságaival. Módszer Az általunk kidolgozott Kötődés Asszociációs Eljárással a kötődéshez kapcsolódó gondolatokat, élményeket, fogalmakat gyűjtöttünk 15–17 éves serdülőktől és felnőttektől. A fogalmakat szakértők szortírozták. A fogalmi csoportok elemzéséhez multiple korrespondencia-analízist, majd hierarchikus klaszterelemzést használtunk. Eredmények Az asszociációk csoportjainak elemzése jellegzetes dimenziókat és mintázatokat tárt fel a serdülőknél és a felnőtteknél egyaránt. Mindkét életkori csoportnál megjelentek a kötődés élményrétegei, tárgyai, funkciói, a kapcsolatok szerepe és a szeparációs élmények. Az intimitás, a szexualitás és gondoskodás fogalomköreit csak a felnőtteknél, míg a kötődés élményének távolítására utaló fogalmakat csak a serdülőknél figyeltük meg. A gyakorisági sorrendben a serdülőknél a család és a barátok szerepeltek első helyen, míg felnőtteknél a szerelem és a család. A dimenziók és a felvett kötődés kérdőívek korrelációi szerint a serdülők kötődésfogalmának középpontjában a kapcsolati biztonság keresése állhat, míg felnőtteknél az összefüggések az önérvényesítés és a kapcsolatok egyensúlyának dilemmájára utaltak. Következtetés Kutatásunk alátámasztja a kötődési rendszer serdülőkori átszerveződését, és új adatokat nyújt a belső munkamodell kognitív és affektív rétegeinek jellemzőiről serdülő- és felnőttkorban. Az általunk kidolgozott új módszer alkalmas lehet a kötődés élményrétegeinek vizsgálatára klinikai populációkon is. | According to Bowlby’s theory of development, the functions of attachment in adolescence are gradually directed more towards peers and then love relationships than towards parents. At the same time, the content and structure of the internal working models also expand due to relational experiences and cognitive development. The goal of this research was to examine the cognitive and affective elements of the reorganization of attachment in early adolescence and to compare these characteristics to those of adult attachment. Method We used the newly developed Attachment Association Method to map ideas, experiences and concepts of 15–17 years old adolescents and of adults in connection with attachment. The associations were sorted by experts. The groups of associations were analysed with multiple correspondence analysis and hierarchical cluster analysis. Results The analysis of the groups of associations revealed distinctive dimensions and patterns in both the adolescent and the adult sample. Certain themes appeared in both groups, such as the experience structure as well as the objects and functions of attachment, the role of relationships, and experiences of separation. The conceptional categories of intimacy, sexuality and care emerged only in the adult group, while concepts implying a distancing attitude towards attachment were only to be observed in the group of adolescents. Regarding the frequencies of associations, concepts of family and friendship ranked first in the adolescent group, while love and family were at the top of the adult participant's list. According to the dimensions and to the correlations of the attachment questionnaires, seeking for safety in relationships may be central to the attachment concept of adolescents, while results in the adult group suggest a dilemma regarding balance between self-assertion and relationships. Conclusion The research gives evidence of the reorganization of the attachment system in adolescence and provides new data about the characteristics of the affective and cognitive layers of the internal working model in adolescence and adulthood. The newly developed Attachment Association Method may be useful to examine the experience structure of attachment in a clinical population as well.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 03 May 2017 13:21
Last Modified: 31 Mar 2019 00:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/52253

Actions (login required)

Edit Item Edit Item