REAL

A humántőke-befektetés és az Európa 2020 stratégia néhány társadalmi–gazdasági összefüggése [Investment in human capital in the socio-economic context of Europe 2020 strategy]

Keresztes, Éva Réka (2016) A humántőke-befektetés és az Európa 2020 stratégia néhány társadalmi–gazdasági összefüggése [Investment in human capital in the socio-economic context of Europe 2020 strategy]. GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM, 2016 (4). pp. 62-82. ISSN 0865-7823

[img]
Preview
Text
GT_2016_4_04_Keresztes.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A felsőoktatásban magasan képzett munkaerő olyan gazdasági erőforrást jelent, amely a versenyképes gazdaság működéséhez elengedhetetlen. Az oktatási humántőke-befektetés, vagy annak hiánya, befolyásolja a felsőfokú végzettség megszerzésének a lehetőségét, vagy a társadalmi leszakadás eshető- ségét. A 2008-as gazdasági válság negatív hatásainak ellensúlyozására az Euró- pai Bizottság 2010-ben meghirdette az „Európa 2020” stratégiát. Célkitűzéseinek eléréséhez mutatószámokat határozott meg öt kiemelt területen, amelyből három kerül vizsgálatra jelen tanulmányban. A kutatás adatforrása az Európa 2020 stratégia oktatással–neveléssel, foglalkoztatással és szegénységgel/társadalmi kirekesztéssel kapcsolatos indikátorai. Az iskolai végzettségi arányok a humántőke egyik fontos mérőszámának tekinthetők. Egy ország gazdasági és polgárainak szociális helyzetét befolyásolja azok iskolai végzettségének szintje és aránya. A felsőfokú végzettségűek arányának mintegy ellenpólusaként az iskolai lemorzsolódó fiatalkorúak aránya a szegénység vagy társadalmi kirekesztettség által veszélyeztetett népesség arányát növeli. Az alacsony iskolai végzettségűek aránya és a gazdasági fejlettség társadalmi hatásának elemzése a leszakadó rétegekre többváltozós lineáris regressziós egyenlettel került modellezésre. A magyarországi foglalkoztatottsági adatok növekedést mutatnak a vizsgált idő- szakban, az iskola-lemorzsolódási mutatók stagnálnak, a felsőfokú végzettsé- gűek aránya kisebb növekedést mutat, de még elmarad az uniós átlagtól és a kitűzött célértéktől. Ahhoz, hogy Magyarországon a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatának kitettek magas száma lényegesen csökkenjen, szükséges a humántőkébe való nagyobb befektetés, azaz az oktatásra fordított állami kiadások növelése, azok méltányos és hatékony elosztása és felhasználása.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Erika Bilicsi
Date Deposited: 23 May 2017 07:02
Last Modified: 02 Jul 2018 14:05
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/53772

Actions (login required)

Edit Item Edit Item