REAL

The long-term effects of denominational secondary schools | Langfristige Einflüsse der konfessionellen Mittelschule

Pusztai, Gabriella (2007) The long-term effects of denominational secondary schools | Langfristige Einflüsse der konfessionellen Mittelschule. EUROPEAN JOURNAL OF MENTAL HEALTH, 2 (1). pp. 3-24. ISSN 1788-4934

[img] Text
1144856.pdf
Restricted to Registered users only

Download (263kB) | Request a copy

Abstract

In the present study we examined the graduate students of higher educational institutions with Hungarian as the language of teaching in Hungary, Rumania and the Ukraine. We were interested in seeing whether divergences could be traced, years after graduation, among students coming from certain secondary school sectors. Our results revealed that the more advantageous situation of former denominational high school students could be detected especially in the attitude to one’s work, the work concept of serving the common good, and the consumption of intellectual high culture in the traditional sense. These achievements of former denominational school students could not be explained with their social status, since these young people, in many respects, are more disadvantaged than the average. However, their value system and relationship network, and most of all their religiosity have a characteristic aspect. In regression models, we matched the strength of the seemingly significant explanations in the two-variable analysis. On the basis of the matching, we found that minding the influence of other explanations, regarding the readiness of entering service, the work concept of seeking social utility, as well as time spent on reading, sector-effect (effect of school maintainer) carries a very remarkable weight. After the passing of denominational school-years the personal or small-community worship can also inspire the formation or observance of this type of work concept, the attendance of students’ extracurricular tasks and the classical intellectual leisure time habits. | In vorliegender Studie untersuchten wir Absolventen von Hochschulen in Ungarn und in grenznahen ungarischsprachigen Gebieten in Rumänien und der Ukraine unter dem Gesichtspunkt, ob Jahre nach dem Abitur Unterschiede zwischen den Studenten aus verschiedenen Mittelschulsektoren festzustellen seien. Die Ergebnisse zeigten, dass sich der Vorsprung der ehemaligen Schüler der konfessionellen Schulen vor allem in der Einstellung zur Berufstätigkeit, einer dem Gemeinwohl verpflichteten Arbeitseinstellung und der Teilnahme am kulturellen Leben der im herkömmlichen Sinne Intellektuellen zeigt. Die Leistungen der einstigen Schüler der konfessionellen Schulen in diesen Bereichen lassen sich nicht durch den gesellschaftlichen Status der Studenten erklären, da diese Jugendlichen in vielerlei Hinsicht schlechter gestellt sind als der Durchschnitt; ihr Werte- und Beziehungssystem sowie ihre Religiosität besitzen jedoch eine charakteristische Ausprägung. Die Stichhaltigkeit der in der bivariablen Analyse signifikant erscheinenden Erklärungen untersuchten wir anhand regressiver Modelle. Auf dieser Grundlage stellten wir fest, dass dem Einfluss des Schulsektors bezüglich der Bereitschaft zur Berufstätigkeit, einer dem gesellschaftlichen Nutzen verpflichteten Arbeitseinstellung und der auf das Lesen verwendeten Zeit auch unter Berücksichtigung des Einflusses anderer möglicher Erklärungen ausgesprochen große Bedeutung beizumessen ist. Im Anschluss an die in der konfessionellen Schule verbrachte Zeit sorgen auch die individuelle und die in kleinen Gemeinschaften gelebte Glaubenspraxis für die Entwicklung bzw. Wahrung der obigen Arbeitsauffassung, der Beteiligung der Studenten an extracurriculären Aufgaben und der klassischen Freizeitgestaltung der Intellektuellen. | Jelen tanulmányban Magyarország, Románia és Ukrajna határmenti, magyar tanítási nyelvű felsőoktatási intézményeinek végzős hallgatóit vizsgáltuk abból a szempontból, hogy kimutathatóak-e eltérések az egyes középiskolai szektorokból érkező hallgatók között évekkel az érettségi után. Az eredményeink azt mutatták, hogy főképpen a munkába álláshoz való viszony, a közjót szolgáló munkafelfogás és a hagyományos értelemben vett értelmiségi magaskultúra fogyasztása terén mutatható ki az egykori felekezeti középiskolások előnye. Az egykori felekezeti iskolások ezen teljesítménye nem magyarázható a hallgatók társadalmi státusával, hiszen ezek a fiatalok több vonatkozásban hátrányosabb helyzetűek az átlagnál, azonban karakteres arculata van az értékrendjüknek és a kapcsolatrendszerüknek, de leginkább a vallásosságuknak. A kétváltozós elemzésben szignifikánsnak tűnő magyarázatok erejét regressziós modellekben mértük össze. Ennek alapján megállapítottuk, hogy a munkába állási készség, a társadalmi hasznosságra törekvő munkafelfogás, valamint az olvasásra fordított idő vonatkozásában más magyarázatok befolyását is figyelembe véve kifejezetten jelentős súlya van a szektorhatásnak. A felekezeti iskolás évek elmúltával a személyes és a kisközösségi vallásgyakorlat is ösztönzi az ilyen típusú munkafelfogást, a hallgatói extrakurrikuláris feladatokban való részvételt és a klasszikus értelmiségi szabadidős szokások kialakulását, valamint mindezek megtartását is.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Jun 2013 08:29
Last Modified: 05 Jun 2013 08:29
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/5476

Actions (login required)

Edit Item Edit Item