REAL

Élettörténet - fejlődés és patológia. A narratív szemlélet és módszer haszna a diagnosztikában és a terápiában = Life story – development and pathology. The benefits of the narrative approach in psycho-diagnostics and in psychotherapy

Péley, Bernadette (2013) Élettörténet - fejlődés és patológia. A narratív szemlélet és módszer haszna a diagnosztikában és a terápiában = Life story – development and pathology. The benefits of the narrative approach in psycho-diagnostics and in psychotherapy. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (1). pp. 141-157. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.68.2013.1.10.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2033.

Download (142kB)

Abstract

Az utóbbi egy-két évtizedben a pszichoterápia kereteiben végzett kutatások, valamint a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a narratívum és a pszichoterápia szemléletbeli és módszertani összekapcsolása meghatározó alapja lehet a terápiás gondolkodás és gyakorlat megújításának. A narratív szemlélet megújító hatása nem korlátozódik egyetlen terápiás megközelítésre sem, azaz különböző terápiás irányzatok képviselői látnak kiaknázható lehetőségeket ennek a szemléletnek a tudatos beépítésében. A tanulmány áttekinti az élettörténet fejlődésére vonatkozó kutatásokat és a narratív elemzésnek a pszichoterápiában történő alkalmazásait. A narratív tartalomelemzés új eljárásaira támaszkodva a patológiák kategoriális megközelítése helyett mind a diagnosztikában, mind a terápiás folyamat megtervezését és a terápia hatásának vizsgálatát illetően a személyiségfejlődés állapotainak dimenzionális megközelítését javasolja. | Research in psychotherapy and experience in psychotherapeutic practice indicate in the past decades that the narrative approach can fertilize both theorizing and practice. Narrative approach is not delimited to a single therapeutic orientation; it is widely utilized by various therapeutic schools. The paper reviews research concerning the development of the life story and applications of narrative analysis in psychotherapy. Based on the new procedures of narrative content analysis, it suggests a dimensional approach of the developmental states in diagnostics and in the study of therapeutic impact instead of the currently prevailing categorical approach of the DSM.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 03 Aug 2017 12:26
Last Modified: 03 Aug 2017 12:26
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/57954

Actions (login required)

Edit Item Edit Item