REAL

Security, Reliance and Availability: Psychometric features of the Kerns’ Security Scale in Hungarian population = Biztonság, bizalom és elérhetőség: A Kerns-féle Biztonság Skála pszichometriai jellemzői magyar populációban

Barcsi, Beatrix and Hollódy, Katalin and Péley, Bernadette and Dorn, Krisztina and Kerns, Kathryn A. and Rózsa, Sándor and Török, Imre A. and Kállai, János (2017) Security, Reliance and Availability: Psychometric features of the Kerns’ Security Scale in Hungarian population = Biztonság, bizalom és elérhetőség: A Kerns-féle Biztonság Skála pszichometriai jellemzői magyar populációban. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 18 (2). pp. 171-193. ISSN 1419-8126

[img]
Preview
Text
0406.18.2017.008.pdf

Download (340kB) | Preview

Abstract

Background This study examines the Kerns’ Security Scale (KSS) that is a self-report questionnaire to assess school-age children’s certain family-related experiences, and is widely used in the United States and in certain European countries. Objectives The aim of the present investigation is to review the factor structure of the KSS in Hungarian population and to describe the characteristics of the scales in an Eastern-Central European country, as well as to check its external validity by the Child Depression Inventory, and to evaluate its feasibility in clinical practice and school psychology services. Methods The sample consisted of 323 primary and secondary schools students (137 boys and 186 girls), aged 10–18 years. They completed the Kerns’ Security Scale and the Child Depression Inventory. Results statistical analysis has revealed that the items of the security questionnaire can be divided into three subscales, namely: Reliance, Availability, and Autonomy support. The mothers’ subscale scores are higher than fathers’ subscale scores (Reliance: t = 7.1, p < .001; Availability t = 8.9, p < .001; Autonomy support t = 3.2, p < .01). Conclusion The results supported the three factor model of the KSS, and recommended to apply for clinical practice and in school psychology services. | Háttér A tanulmány az Egyesült Állomokban és Európában egyaránt széles körben elterjedt Kerns-féle Biztonság Skála (KSS) hazai vizsgálatával kapcsolatos tapasztalatokat mutatja be. A kérdőív a gyermek családtagokkal kapcsolatos személyes érzéseit, apjával és anyjával kapcsolatos biztoság élményeit méri fel. Cél Elemezzük a kérdőív faktorstruktúráját, a Gyermekdepresszió Kérdőív segítségével ellenőrizzük a validitását, továbbá hazai populációt vizsgálva leírjuk a skálák jellegzetességeit, valamint ellenőrizzük a KSS klinikai praxisban és az iskolapszichológiai ellátásban való alkalmazhatóságát alsó, felső és középiskolás gyermekeknél. Módszer A vizsgálatban 323 tanuló vett részt (137 fiú és 186 leány, életkor 10–18 év között). A résztvevők a KSS és a Gyermekdepresszió Skálát töltöttek ki. Eredmények A Kerns-féle Biztonság Skála tételei faktoranalízisének eredménye szerint a kérdőív három alskálára bontható: ezek a szülők iránt érzett bizalom, a szülők szükség esetén való elérhetősége és az autonómia kezdeményezések támogatása. Az anyák alskála értékei magasabbak, mint az apáké (Bizalom: t = 7,1; p < 0,001; Elérhetőség t = 8,9; p < 0,001; Autonómia támogatása t = 3,2; p < 0,01). Következtetés Az eredmények a KSS háromfaktoros modelljét támasztják alá, továbbá rámutatnak arra, hogy a kérdőív megbízhatóan használható a klinikai praxisban és az iskolapszichológiai ellátásban egyaránt.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 09 Aug 2017 08:56
Last Modified: 30 Jun 2019 23:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/58184

Actions (login required)

Edit Item Edit Item