REAL

A hallgatói kiégés szindróma mérése : A Maslach Kiégés-teszt Hallgatói Változatának (MBI-SS) validálása hazai mintán = Assessment of burnout among students. Validation of the Hungarian version of the Maslach Burnout Inventory-Student Version (MBI-SS)

Hazag, Anikó and Major, János and Ádám, Szilvia (2010) A hallgatói kiégés szindróma mérése : A Maslach Kiégés-teszt Hallgatói Változatának (MBI-SS) validálása hazai mintán = Assessment of burnout among students. Validation of the Hungarian version of the Maslach Burnout Inventory-Student Version (MBI-SS). Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 11 (2). pp. 151-168. ISSN 1419-8126

[img]
Preview
Text
mental.11.2010.2.4.pdf

Download (104kB) | Preview

Abstract

Háttér: A kiégés prevalenciája egyre magasabb az egyetemi/főiskolai hallgatók körében, de Magyarországon egyelőre nem áll rendelkezésre olyan validált mérőeszköz, mely a kiégés szintjét megbízhatóan méri ebben a populációban. Célkitűzés: A Maslach Kiégés-teszt Hallgatói Változata (Maslach Burnout Inventory-Student Version; MBI-SS) hazai adaptációjának leírása és pszichometriai jellemzőinek elemzése. Módszerek: Keresztmetszeti vizsgálatot végeztünk önkitöltős kérdőíves felméréssel 496 orvostanhallgató és mérnökhallgató körében. A konstruktumérvényesség vizsgálatához a Rövidített Beck Depresszió Kérdőívet, az Észlelt Stressz Kérdőívet, valamint egy szomatikus tüneteket mérő tesztet használtuk, míg a konvergens validitás megállapításához az MBI humán szférára használatos, hallgatókra módosított változatát (MBI-HHS) alkalmaztuk. A faktorszerkezet ellenőrzésére exploratív faktoranalízist végeztünk. Eredmények: Az MBI-SS belső megbízhatósága igen jónak bizonyult (Cronbach-alfa=0,82). Az MBI-SS időbeli stabilitását mérő teszt-reteszt vizsgálat eredményei szintén magas korrelációt mutattak (r=0,73, p<0,0001). Az MBI-SS 15 itemének exploratív faktoranalízise hármas struktúrát alkotott (kimerülés, cinizmus és hatékonyságcsökkenés). Az MBI-HSS-sel való konvergensvaliditás vizsgálat erős korrelációt mutatott (r=0,71, p<0,001), míg a depressziót, stresszt és szomatikus tüneteket vizsgáló tesztekkel való diszkrimináns validitás közepes korrelációt jelzett (r=0,34–0,61; p≤0,003). Konklúzió: Az MBI-SS kérdőív magyar változata megbízható és érvényes mérőeszköznek bizonyult a hallgatói kiégés mérésében. | Background: The prevalence of burnout is increasing among students; however, no validated and reliable measure is available to assess burnout in this population in Hungary. Aim: To assess the psychometric properties of the Maslach Burnout Inventory-Student Version (MBI-SS) in the Hungarian population. Methods: The study is a cross-sectional survey using self-administered questionnaires among 496 medical and engineering students. Discriminant validity was assessed using the shortened version of the Beck Depression Inventory, the Perceived Stress Scale, and the Patient Health Questionnaire Somatic Symptom Severity Scale (PHQ). Concurrent validity was explored by a slightly modified version of the MBI-Human Services Survey used among students (MBI-HSS). Factor structure was assessed by PCA with varimax rotation. Results: Internal consistency of the MBI-SS was high (Cronbach-alfa=0.82). Temporal stability (2-week interval) of the measure assessed was relatively high (r=0.73; p<0.001). PCA of the 15-item MBI-SS showed a three-dimensional structure (exhaustion, cynicism, and personal accomplishment). Concurrent validity of the MBI-SS with the MBI-HSS revealed strong correlation (r=0.71; p<0.001), whilst discriminant validity was confirmed by the partial correlations found between depression, perceived stress, somatization, and MBI-SS scores (r=0.34–0.61; p≤0.003). Conclusion: The Hungarian version of the MBI-SS appears to be a reliable and valid measure of burnout among students.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 08 Aug 2017 12:19
Last Modified: 08 Aug 2017 12:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/58271

Actions (login required)

Edit Item Edit Item