REAL

A durai zsinagóga nyugati falképciklusának vallási és politikai üzenete

Xeravits, Géza (2012) A durai zsinagóga nyugati falképciklusának vallási és politikai üzenete. Antik Tanulmányok, 56 (2). pp. 257-276. ISSN 0003-567X

[img] Text
anttan.56.2012.2.4.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 December 2032.

Download (7MB)

Abstract

E tanulmány a durai zsinagóga nyugati falképciklusa politikai és vallási üzenetének alapjait vizsgálja. A nyugati fal első művésze Isten és népe tartós szövetségének eszméjét hangsúlyozta, valamint az istentisztelet fontosságát. A második művész ezeket az általános vezérmotívumokat vette föl és bővítette tovább, nyomatékosítva, hogy Izrael Isten választott népe, amelynek története során Isten ígéretei és az ősatyák áldásai beteljesednek. Ezt egészítik ki a szárnyak, amelyek a múlt legkiemelkedőbb alakját, Mózest ábrázolják, hangsúlyozottan vallási/kultikus orientációval. A narratív panelek elsőrenden a hívőnek Istenhez fűződő kapcsolatára utalnak. A nyugati fal vallásos programjának kialakítása után a művész politikai szempontok felé is fordult. Az alsó és a fölső regiszterek festményei, az üdvtörténet különböző eseményeit fölidézve, a zsidó nép kiemelkedő voltáról tesznek tanúbizonyságot. Mindezt kisebbségi helyzetben és a lokális történelem egy különösképpen turbulens korszakában téve e panelek vigasztaló üzenetet is hordoznak. Nem az izraeliták ereje az, ami győzedelmeskedhet a pogányok felett, hanem egyedül az isteni segítség és a gondviselés, amit kifejez Isten Kezének visszatérő motívuma is. | The west wall of the Dura synagogue is a kind of political and religious manifesto. The first artist of the west wall accentuated the enduring covenant between God and his people and the continuity of the cult. The second artist picked up these overall Leitmotivs, and expanded them by adding the figurative paintings. The modifications to the central panel emphasise the idea that Israel is a people chosen by God, in whose history God’s promises and the forefathers’ blessings are fulfilled. This is complemented by the wing panels, where Moses, the pre-eminent figure of the past, is depicted. This Mosaic cycle shows religious/cultic orientation. This aspect is further emphasised by the middle register of the narrative panels. As we look at the narrative panels, we see that the middle register has a kind of central position—framed by the top and bottom registers—which assigns to it a basic or essential place within the composition. The message of this mural is to meditate upon the believer’s relationship with God. After articulating the religious message of the west wall, the artist turned to political issues. The paintings of the bottom and top registers recalling various events of the histoire sainte—affirm the pre-eminence of the Jewish people. Affirming this in a minority context and in an especially turbulent period of regional history, these panels carry a message of consolation. For this purpose, it was essential to assert that it is not the power of the Israelites per se which could effect glory over the pagans, but Divine help and providence. This is symbolised by the motif of the Hand of God, which recurs in the panels, and which is a clear symbol of Divine intervention.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia > PA10 Greek (Hellenic) / görög filológia
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia > PA20 Latin / latin filológia
Depositing User: xAnikó xZsoldos
Date Deposited: 26 Sep 2017 11:17
Last Modified: 26 Sep 2017 11:17
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/63763

Actions (login required)

Edit Item Edit Item