Repository of the Academy's Library

A szellemi alkotás egyéni és társas formái az élettudományokban, marketingben és az általános kutatásmódszertan oktatásában. = The personal and sociable (gregorious) forms of mental (intellectual) creation in the life sciences, in marketing and in the postgradual lecturing of the general research methodology.

Tomcsányi, Pál (2008) A szellemi alkotás egyéni és társas formái az élettudományokban, marketingben és az általános kutatásmódszertan oktatásában. = The personal and sociable (gregorious) forms of mental (intellectual) creation in the life sciences, in marketing and in the postgradual lecturing of the general research methodology. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
42519_ZJ1.pdf

Download (77Kb)

Abstract

A szellemi alkotás egyéni és társas formáinak fejlesztése az élettudományokban, marketingben, és az általános kutatásmódszertan oktatásában. Szellemi alkotásként bevezeti az egyéni tanulás gondolatképző folyamatait. A szimultán csoportdinamikát kiegészíti az aszinkron "testületivel". Az élettudományok tényfeltárásra, kevésbé a publikált megállapítások kreatív szintetizálására törekednek. A marketing a kreatív eredményeit üzleti titokként kezeli. A kreatívitást segiti a szakmai újdonságok figyelemmel kisérése, a brain storming és a logikai feladatok megoldása. A problémamegoldást aszociációkkal és analógiákkal tartja növelhetőnek. Javasolt alap törvényszerüségei alapján ajánlja az analógiák felkutatását. A távoktatásban az ütemezhető táv-tanulást a tankönyv és CD-ROM kombinációja könnyíti meg. E jelenséget Neumann-Guttenberg szinergiának nevezi. Javasolja, az analitikus tárgykör szerinti és a szintetizált időfolyamat szerinti oktatás megkülönböztetését és együtt alkalmazását. Online szinkron távoktatást végzőknek a vizuális szereplést tanulni kell, különösen a "lencsekontaktust", a body language megszokottól eltérő formái lehetnek indokoltak. A hazai marketing meta-kutatásban gyenge a problémamegoldás fejlesztése, a szakkönyvek többsége idegen források adaptálása. Az egzakt információ sem igény a marketing-kutatásban, de újabban megkérdezéses formában megkívánt. Áttekinti a marketing tevékenység általa javasolt irányait. | Development of intellectual creativity as individual and group activity in the biological sciences, marketing and the teaching of general research methodology The report introduces the creative thinking processes acquired by individual learning. Simultaneous of group dynamics are enhanced by asynchronous 'committee' activities. Biological sciences are focused on fact-finding, with less emphasis on creative synthesis of published data. Creative results of marketing are usually commercial secrets. Creativity keeping up with scientific and technical developments, brainstorming and logic training. Problem solving ability can be improved by associative connections and analogies. Suggested basic laws is to look for analogies. Both textbook and CD-ROM assist home study. This is defined as the Neumann-Gutenberg synergy. Study vary analytically by subject area and synthesised by time flow, these should be distinguished and used together. Tutors in real-time remote study in the form of on-line conferencing have to learn skills of visual participation, in particular, eye-camera contact, which demands intensive body language not experienced in ordinary communication. Problem solving approach is missing from our marketing meta-research, as the majority of marketing books are mere adaptations from abroad. Accuracy of information formerly not considered essential is now demanded by inquiries. New ways for the marketing were outlined by the project leader.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Agrárközgazdaságtan
Subjects: S Agriculture / mezőgazdaság > S1 Agriculture (General) / mezőgazdaság általában
H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 22:05
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/643

Actions (login required)

View Item View Item