REAL

Vak gyermekek verbális intelligenciájának vizsgálata.Tapasztalatok a MAWGYI-R teszttel

Prónay, Beáta (2004) Vak gyermekek verbális intelligenciájának vizsgálata.Tapasztalatok a MAWGYI-R teszttel. Magyar Pszichológiai Szemle, 59 (1). pp. 57-75. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.59.2004.1.5.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 April 2024.

Download (307kB)

Abstract

A vak és súlyos mértékben látássérült gyermekek értelmi képességeinek feltárása, intelligenciavizsgálata megoldatlan kérdés nemzetközi viszonylatban. A nemzetközi szakirodalom több tesztadaptációs kísérletről számol be, de a legáltalánosabban alkalmazott eszköznek mégis a Wechsler-teszt bizonyult. Jelen tanulmányban a megújult magyar Wechsler-teszt, a MAWGYI-R verbális próbáinak kipróbálásáról számolunk be a vizsgálati időszakban teljesnek tekinthető, vaksággal élő, iskoláskorú populáción végzett vizsgálataink alapján. Ismertetjük a teszt alkalmazásának tapasztalatait, a vizsgált populáció verbális kvóciensének az új magyar standarddal mért, kissé balra tolódott görbéjét. A csoportot továbbiakban jellemzi a Számolási gondolkodás és az Általános ismeretek szubtesztekben elért alacsony pontszám és a Számismétlés és Szókincs próbákban mutatott jó eredmény. Saját eredményeinket összevetve mások korábbi vizsgálataival hasonlóságokat és eltéréseket egyaránt tapasztalunk. A különböző életkorokban mért eltérő teljesítmény nem bizonyult szignifikánsnak. A koraszülött és nem koraszülött csoport teljesítménye között nem tudtunk különbséget igazolni. Vizsgálatunkban a VQ-ra szignifikánsan hatást gyakorolt a látásteljesítmény és a családi háttér.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 14 Feb 2018 17:27
Last Modified: 14 Feb 2018 17:27
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/74552

Actions (login required)

Edit Item Edit Item