REAL

Hallássérült fejlődési diszfáziás gyermekek kognitív képességei

Nagyné Réz, Ilona (2004) Hallássérült fejlődési diszfáziás gyermekek kognitív képességei. Magyar Pszichológiai Szemle, 59 (1). pp. 125-151. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.59.2004.1.8.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 April 2024.

Download (259kB)

Abstract

A hallássérüléshez kapcsolódó fejlődési diszfázia mint a neurogén tanulási zavar egy specifikus formája vált ismertté a hazai gyógypedagógiai pszichológiában. Súlyos fokú beszéd- és nyelvi fejlődési akadályozottság lesz a következménye a hallássérült gyermekek jelentős hányadánál. Előfordulása 6-35%-ra becsült. Megjelenési típusai: a diszpraxiás dominanciájú, az integrációs és a kevert típusú fejlődési disz­fázia. Feltárására A. M. J. Van Uden diagnosztikus módszerét adaptálta a Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet munkacsoportja. A hallássérült gyermekek diszfáziás nyelvi fejlődésének korai felismerése és hatékony fejlesztése alapfeltétele a hallássérült gyermekek tanulási sikerességének, harmonikus fejlődésének. Az esettanulmány a komplex szűrőeljárást ismerteti egy kevert típusú diszfáziás gyermek esetének feldolgozásán keresztül.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 14 Feb 2018 17:35
Last Modified: 14 Feb 2018 17:35
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/74555

Actions (login required)

Edit Item Edit Item