REAL

Kínai bevándorló családok gyerekeinek integrációja és szociális támogatottsága = Integration and social support of children of Chinese immigrant families

Nguyen Luu, Lan Anh and Fülöp, Márta and Goodwin, Robin and Göbel, Kerstin and Martín Rojo, Luisa and Grad, Hector and Berkics, Mihály (2009) Kínai bevándorló családok gyerekeinek integrációja és szociális támogatottsága = Integration and social support of children of Chinese immigrant families. Magyar Pszichológiai Szemle, 64 (1). pp. 139-156. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.64.2009.1.4.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2029.

Download (152kB)

Abstract

Kínai anyák egy csoportjának beszámolóján keresztül vizsgáltuk kutatásunkban négy európai országban – Magyarországon, Németországban, Spanyolországban és Nagy-Britanniában – élő kínaiak integrációját, szociális támogatottságát, különös tekintettel a magyarországi csoportra. Kérdőíves, 218 kínai anya részvételével végzett vizsgálatunkban a többi csoporthoz képest a magyarországi csoport tagjai kisebb helyi nyelvi kompetenciáról, a helybeliekkel való kapcsolatkeresési hajlandóság alacsonyabb mértékéről, ugyanakkor a transznacionalitás, a Kínával való kapcsolattartás nagyobb intenzitásáról adtak számot. Az itteni kínaiakkal való kapcsolattartási hajlandóságuk viszont nem nagyobb a többi csoportban kapott értékekhez képest, sőt, még alacsonyabb is a nagy-britanniai csoporthoz viszonyítva. A gyerekeik barátai között viszont nagyobb arányban vannak kínai gyerekek, mint más csoportokban. A család mellett az iskola bizonyul a legfontosabb támogatási forrásnak mind a négy országban, mind az érzelmi, mind a praktikus, mind pedig az információs támogatottság terén. Az eredmények valamennyi csoportban több vonatkozásban is az iskola, a tanulás komoly szerepét támasztják alá. Vizsgálati személyeink a kínaiak általános társadalmi integrációjánál sikeresebbnek ítélik az iskolai integrációt, ugyanakkor a többi csoporthoz képest a magyarországi minta kevésbé elégedett ez utóbbi terület sikerességével. Az iskolával, tanulással való elégedettségre és az elégedettség bejósló tényezőinek feltárására is kitértünk. | By means of the report of 218 Chinese mothers our questionnaire study aimed to investigate integration and social support of Chinese immigrants living in four European countries: Hungary, Germany, Great Britain and Spain, with a special focus on the Hungary group. Compared to the other groups, the Chinese living in Hungary showed a lower degree of local language competence and a lower level of intention to keep in contact with the host groups. On the other hand, they had stronger transnational links with Chinese people in other countries and in China. However, their intention to keep in contact with other Chinese in the host country was not stronger relatively to that of other groups. It even showed a smaller extent compared to the Great Britain group. Among the friends of the children of the Chinese living in Hungary there was a greater proportion of Chinese children than in the other groups. Besides family, school proved to be the most significant source of all types of social support. It was the case for emotional, practical and informational social support in all the four investigated groups. The findings pointed out the important roles of school and education at several levels. Our respondents evaluated the general level of integration of the Chinese into the host society less positively than the school integration of Chinese children in the host society. However, the Hungary group saw the latter as less successful than the other groups did. Satisfaction with school and education as well as their predicting factors are also considered in the study.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 10:05
Last Modified: 02 Mar 2018 10:05
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75454

Actions (login required)

Edit Item Edit Item