REAL

Csalás a felsőoktatásban: francia és magyar közgazdászhallgatók összehasonlító vizsgálata = Academic cheating in higher education: a comparative examination among French and Hungarian business school students

Orosz, Gábor (2009) Csalás a felsőoktatásban: francia és magyar közgazdászhallgatók összehasonlító vizsgálata = Academic cheating in higher education: a comparative examination among French and Hungarian business school students. Magyar Pszichológiai Szemle, 64 (1). pp. 253-284. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.64.2009.1.9.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2029.

Download (230kB)

Abstract

A jelen kutatásban magyar (98) és francia (131) közgazdászhallgatók felsőoktatási csalással kapcsolatos attitűdjeit és önbevalláson alapuló viselkedését vizsgáltuk. Elsősorban a kulturális különbségekre fókuszáltunk, viszont többek között megvizsgáltuk azt is, hogy a nem, az évfolyam, a tanulmányi átlagok, a várható büntetések nagysága, a sikeres csalás utáni pozitív vagy negatív érzések milyen összefüggésben állnak a csalás elfogadásával, illetve azzal, hogy az adott személy önbevallása alapján csalt-e az elmúlt félévben, vagy sem. A csalás elfogadását 14 olyan helyzet bemutatása segítségével mértük, amelyben a válaszadónak egy képzeletbeli tisztességtelen csoporttárs viselkedésének elfogadhatóságáról kellett döntenie. Az eredmények közül kiemelendő, hogy a magyar közgazdászhallgatók 83%-a legalább egyszer csalt az elmúlt félév során, míg ugyanez a franciáknak csupán 34%-ára igaz (χ <sup>2</sup> = 52,19; p = 0,001). Emellett a magyar hallgatók a franciákhoz képest a kérdőívben szereplő mind a 14 elképzelt szituációban szignifikánsan elfogadhatóbbnak ítélik a csalást (p = 0,01); szignifikánsan kevesebben élnek át negatív érzéseket csalás után (t = – 2,203, p = 0,031); szignifikánsan enyhébb büntetésre (χ <sup>2</sup> = 75,29; p = 0,001) számíthatnak; szerteágazóbb csalási eszköztárral rendelkeznek, mint francia társaik. A több szempontú varianciaanalízissel felállított hierarchikus modell azt mutatja, hogy kizárólag a büntetés nagysága (F = 34,429, p = 0,001) és a nemzetiség (F = 19,839, p = 0,001) van szignifikáns hatással a csalás elfogadására, és a nemzetiség a legerősebb hatású magyarázó változó. | This study examined Hungarian (98) and French (131) business school students’ attitudes and selfreported behavior regarding academic cheating. The main purpose was to focus on cultural differences, moreover the role of gender; grade-level; academic achievement; seriousness of expected possible punishments; positive and negative feelings after a successful cheating; acceptability of cheating and self-reported cheating were measured also. Attitudes towards cheating were measured by 14 vignettes. Participants evaluated the behavior of a dishonest classmate on an acceptability scale in different imagined situations. On the basis of self-reports 83% of Hungarian business school students cheated at least once during last semester in contrast to the 34% of French students (χ <sup>2</sup> = 52.19; p = 0.001). Furthermore, Hungarians concerning all of the 14 vignettes evaluate cheating more acceptable (p = 0.01); they have significantly less negative feelings after successful cheating (t = – 2.203; p = 0.031); they expect significantly less severe punishment (χ <sup>2</sup> = 75,29; p = 0,001) and they have wider range of cheating methods in comparison with French students. On the basis of the multi-factor ANOVA hierarchical model the seriousness of punishment (F = 34.429, p = 0.001) and the nationality (F = 19.839, p = 0.001) have significant impact on the acceptability of cheating, moreover, nationality has the highest explanatory power.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 10:12
Last Modified: 02 Mar 2018 10:12
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75459

Actions (login required)

Edit Item Edit Item