REAL

A kinetikus iskolarajz rendszerszemléletű konfigurációelemzése = A system analysis approach to Kinetic School Drawings (KSD)

Vass, Zoltán (2010) A kinetikus iskolarajz rendszerszemléletű konfigurációelemzése = A system analysis approach to Kinetic School Drawings (KSD). Magyar Pszichológiai Szemle, 65 (3). pp. 495-527. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.65.2010.3.3.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2030.

Download (484kB)

Abstract

A tanulmány a kinetikus iskolarajz (Kinetic School Drawings, KSD) értelmezését mutatja be a rendszerszemléletű konfigurációelemzés (SSCA) módszerével. A bevezetőben kifejezéspszichológiai szemléleti keretet vázol fel, amelyben a rajzot a kifejező viselkedés részének tekinti, elhelyezi a tesztet a rajzvizsgálatok rendszerében és röviden kitér a teszt előzményeire. A tesztfelvétel módszere után részletesen ismerteti a kinetikus iskolarajzok rendszerszemléletű konfigurációelemzési módszerét. Célja, hogy olyan értelmezési módszert adjon a gyakorló pszichológusok kezébe, amely szótárszerű jelentésadás nélkül vezet el a kinetikus iskolarajz megértéséhez és olyan összefüggések hálózatát eredményezi, amelyek mindig egyedi módon szólnak a gyermekről. A tanulmány befejező része a kinetikus iskolarajzokkal végzett, hazai kutatási eredményekről ad összefoglalót. | The study introduces a system analysis approach to Kinetic School Drawings (KSD) in a theoretical frame which approaches drawings as fragments of expressive behaviour. After reviewing literature, it describes the application of the Seven-Step Configuration Analysis (SSCA) on Kinetic School Drawings. The SSCA consists of context analysis, process analysis, phenomenological, intuitive, global and item analysis. The six steps are followed by a seventh phase, which synthesises configurations of phenomena and meanings. The objective of the paper is the description of a practical method for the clinician which avoids mechanistic and dictionary-like interpretations. The application of the SSCA results in a semantic network of meanings which is inherently individual and provides deep understanding of the child. The study also summarises some conclusions of the latest Hungarian studies on the KSD (n=356).

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 11:09
Last Modified: 02 Mar 2018 11:09
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75517

Actions (login required)

Edit Item Edit Item