REAL

A PAIR (Pictorial Assesment of Interpersonal Relationship) rajzvizsgálati módszer bemutatása = Description of the Pictorial Assessment of Interpersonal Relationship (PAIR)

Sándor, Mónika and Fülöp, Márta and Sebestyén, Nóra (2012) A PAIR (Pictorial Assesment of Interpersonal Relationship) rajzvizsgálati módszer bemutatása = Description of the Pictorial Assessment of Interpersonal Relationship (PAIR). Magyar Pszichológiai Szemle, 67 (2). pp. 267-294. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.67.2012.2.2.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2032.

Download (258kB)

Abstract

A tanulmány a Bombi és munkatársai (Bombi, Pinto és Cannoni, 2007) által kifejlesztett PAIR (Pictorial Assessment of Interpersonal Relationship) rajzelemző eljárást ismerteti, mely módszer segítségével a 6–14 éves gyermekek interperszonális kapcsolatokat ábrázoló rajzai elemezhetők és hasonlíthatók össze hat fő szempont mentén (kohézió, távolítás, hasonlóság, érték, érzelmek és konfliktus). Az eljárás olyan kommunikációs eszközként kezeli a rajzokat, mely kiválóan alkalmas a gyermekek szociális világról, társas jelenségekről és társas érzelmekről való tudása tudományosan megbízható megismerésére. Segítségével feltárható hogyan értelmezik a gyermekek az interperszonális jelenségeket (például barátság, versengés, együttműködés stb.), a társadalmi státuszt (szegény, gazdag), milyen módon differenciálnak a különböző társas kapcsolatok között (például baráti és testvérkapcsolat, győztes és vesztes), és hogyan észlelik ugyanazon kapcsolatot különböző feltételek mentén (például harmonikus és konfliktustelített testvéri kapcsolat). A módszer lehetőséget ad arra is, hogy a gyerekek által megjelenített társas interakciókat és az ezeket kísérő érzelmeket egységes rendszerben lehessen értelmezni. Az eljárás előnyei közé tartozik, hogy objektív, kidolgozott komplex rendszerrel rendelkezik a diádikus interperszonális kapcsolatok (két teljes alakban ábrázolt személy) elemzésére, és a klinikai rajzvizsgálatokkal szemben jól alkalmazható olyan fejlődés-szociálpszichológiai kutatásokban is, amelyekben a gyerekek társas kapcsolati tudását kívánják vizsgálni. A jelen tanulmány célja, hogy a részletes ismertetéssel beemelje ezt a rajzos vizsgálatot a hazai fejlődés szociálpszichológiai vizsgálati módszerek sorába. | The paper introduces the Pictorial Assessment of Interpersonal Relationship (PAIR) developed by Bombi et al. (Bombi, Pinto, Cannoni, 2007). The research instrument can be applied to children from 6–14 years old to analyze and compare drawings of interpersonal relationships along 6 main scales (Cohesion, Distancing, Similarity, Value, Emotions, Conflict). Rejecting the symbolic perspective and clinical approach the method considers drawings as communicative tools, which can be used to reveal the children’s understanding of social world, social phenomena and social emotions. PAIR can be reliably applied to detect how children understand interpersonal phenomena in general (e.g. friendship, competition, cooperation), social status (e.g. poor-rich), how they discriminate among different categories of relationships (e.g. siblinghood-friendship, winner-loser) and how they represent relationships under special circumstances (siblings in harmony- in conflict). The method can help to interpret social relationships and interaction-generated emotions pictured by children in a mutual framework. The research instrument has an objective, elaborated analytic system to examine the dyadic interpersonal relationships (two entire figures). Moreover contrary to the projective tests PAIR can be reliably used to investigate children’s social knowledge in the field of developmental social psychology. The aim of the present paper is to introduce this analytic system as a useful research method of drawings in scientific research.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 11:52
Last Modified: 02 Mar 2018 11:52
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75580

Actions (login required)

Edit Item Edit Item