REAL

Szelektív utánzás a modell megbízhatóságának függvényében: A modell életkorának szerepe = The model’s age as a cue of knowledgeability induces selective imitation

Elekes, Fruzsina and Király, Ildikó (2012) Szelektív utánzás a modell megbízhatóságának függvényében: A modell életkorának szerepe = The model’s age as a cue of knowledgeability induces selective imitation. Magyar Pszichológiai Szemle, 67 (3). pp. 449-466. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.67.2012.3.3.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2032.

Download (248kB)

Abstract

Hű utánzás révén gyorsan és hatékonyan lehet új információt elsajátítani, feltéve, ha a modell rendelkezik a szükséges fizikai és kulturális tudással ahhoz, hogy a viselkedését érdemes legyen lemásolni. Zmyj, Daum, Prinz, Nielsen és Aschersleben (2011) kutatási eredményei szerint, kisgyerekek a kortársnál nagyobb arányban utánozzák a felnőtt modellt, ha a bemutatott cselekvés irracionálisnak tűnik. Eszerint a modell feltételezett tudása hatással van a társas tanulásra. Kísérletünkkel azt vizsgáltuk, hogy második életévükben lévő gyerekek eltérő tanulási formát mutatnak-e felnőtt, és náluk valamivel idősebb gyermek modell esetében, ha a bemutatott célirányos cselekvés nem hatékony eszközhasználatot tartalmaz. A gyerekek (N = 53) azt figyelték meg, ahogy egy modell, a rendelkezésre álló két eszköz közül a kevésbé hatékonyat választva elér egy célt. Ezt követően a gyerekeknek maguknak is lehetőségük volt elérni a modellált célt. Emellett, az alapszintcsoport mérte a spontán eszközcselekvések gyakoriságát. Bár mindkét modell viselkedésének megfigyelése növelte az eszközhasználat arányát az alapszinthez képest, az utánzás pontosságában különbség mutatkozott. Míg a felnőtt modell csoportban a gyerekek lemásolták a modell nem hatékony eszközválasztását, a gyerek modell csoportban több volt a racionális eszközválasztás (χ2(2) = 6,280; p = 0,043). Ezek az eredmények arra utalnak, hogy, amennyiben a bemutatott eszközcselekvés nem hatékony, a modell hozzáértésének szintje (amelyet kora implikál) befolyásolja, mit sajátítanak el a gyerekek viselkedésének megfigyelése révén. | High fidelity imitation is a very efficient way of acquiring novel information as long as the informant has the necessary physical or cultural knowledge to act in a way that is worth copying. Recent research has found that infants prefer to imitate the adult model over the peer when the demonstrated action seems irrational, implying the role of knowledgeability in imitation (Zmyj, Daum, Prinz, Nielsen, &amp; Aschersleben, 2011). Our study aimed to test whether infants in their second year of life react differently to an adult and a slightly older child model if the modeled, goal directed action involves inefficient tool use behavior. Infants (N = 53) watched as the model chose the less efficient tool out of two possibilities to achieve a goal. After the demonstration, infants had opportunity to achieve the goal themselves. A baseline condition measured infants’ spontaneous tool-use behavior. Although both model’s demonstration increased the frequency of overall tool-use behavior, we found a difference in the fidelity of imitation. As opposed to infants in the adult model condition who copied the specific, though inefficient tool-choice of the model, infants in the child model condition made more rational tool choices (χ<sup>2</sup>(2) = 6.280; p = 0.043). These results indicate that, if the demonstrated tool-use behavior is less than optimal, the model’s knowledgeability (inferred from her age) influences what kind of information infants learn by observing her behavior.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 12:11
Last Modified: 02 Mar 2018 12:11
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75593

Actions (login required)

Edit Item Edit Item