REAL

A kategoriális empátia hatásai történelmi novella befogadására = The effects of categorial empathy on the reception of a historical short story

Somogyvári, Ildikó and László, János (2012) A kategoriális empátia hatásai történelmi novella befogadására = The effects of categorial empathy on the reception of a historical short story. Magyar Pszichológiai Szemle, 67 (3). pp. 541-560. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.67.2012.3.7.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2032.

Download (155kB)

Abstract

A művészetet és irodalmat a pszichológia általában az esztétikai élmény szemszögéből tanulmányozza. Igen kevés vizsgálat vesz fel olyan szociálpszichológiai nézőpontot, amelyben a művészet és irodalom szociális funkciója válik hangsúlyossá. Korábbi vizsgálatainkban (László, Vincze és Kőváriné Somogyvári, 2003; Vincze és László, 2004) népszerű történelmi regényeknek a nemzeti identitás mintáinak konstrukciójában és közvetítésében betöltött szerepével foglalkoztunk. Jelen tanulmány ezt a kutatási vonalat folytatja, de ellenkező szemszögből. Azt vizsgálja, hogy a csoportközi viszonyok hogyan hatnak egy történelmi novella befogadására. Az olvasó csoporttagsága miként befolyásolja a szereplők iránti empátiát, és az empátia hogyan közvetíti a befogadást a szereplők és a közöttük lévő kapcsolatok percepciójában? Kísérletet végeztünk, amelyben a személyek egy olyan történelmi novellát olvastak, amit átalakítottunk saját csoport és történelmi konfliktussal terhelt külső csoport elrendezéseket létrehozva. Feltételeztük, hogy egy történelmi novella elhatároló stratégiát alkalmaz a saját csoporton belül, és kategoriális empátiát vált ki a csoporttagokból, míg ugyanaz a történet külső csoport szereplőivel, külső csoport elrendezésben univerzálisabb, közvetítő empátiát használ (Keen, 2006), és szituációs empátiás stratégiát (Hogan, 2003) hív elő az olvasókban. Az eredmények alátámasztották ezeket a feltevéseket, bizonyítékot szolgáltatva arra, hogy a történeti irodalmi narratívumok az empátiás folyamatokon keresztül hozzájárulnak a nemzeti identitás konstrukciójához és közvetítéséhez. | Art and literature are studied in psychology mostly form the perspective of aesthetic experience. Very few studies take a social psychological point of view in which social functions of art and literature become salient. In our earlier studies (László, Vincze, & Kőváriné Somogyvári, 2003; Vincze, & László, 2004) we have dealt with the role that popular historical novels play in constructing and transmitting patterns of national identity. The present study continues this line of research from a reverse angle. It investigates how do intergroup relations influence the reception of a historical short story. How does group membership of the reader influence her empathy with the characters and how does empathy mediates reception in terms of perception of the characters and their relations? An experiment was conducted in which subjects read a historical short story manipulated for ingroup and historical conflict-laden outgroup settings. It was assumed that a historical short story applies bounded strategic empathy for the ingroup, and evokes categorial empathy in the ingroup readers, whereas the same story presented with outgroup characters and settings claims for more universal ambassadorial empathy (Keen, 2006) and evokes situational empathic strategy (Hogan, 2003) in the readers. Overall results supported these assumptions providing evidence that historical literary narratives contribute to construction and transmission of national identity through empathic processes.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 12:09
Last Modified: 02 Mar 2018 12:09
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75597

Actions (login required)

Edit Item Edit Item